تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار، یا صاحب مروت، یا کسى که...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820613306




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در کنفرانس «صلح بودایی» میانمار چه گذشت


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
در کنفرانس «صلح بودایی» میانمار چه گذشت
امروز در میانمار بیش از 555 هزار راهب بودایی و 60 هزار راهبه مشغول تحصیل و تمرین علوم مذهبی هستند. این موضوع از یک سو و کشتار مسلمانان بی‌گناه در میانمار از سوی دیگر، برگزاری کنفرانس «صلح بودایی» را ضروری می‌نمود.

خبرگزاری فارس: در کنفرانس «صلح بودایی» میانمار چه گذشت



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، نخستین نشست چند جانبه اسلام و بودیسم با حضور رهبران عالی‌رتبه بودائی از کشورهای میانمار، تایلند و سری‌لانکا و در رأس آن عالیجناب آشین نیانیسارا؛ رئیس آکادمی بین‌المللی بودایی سیتاگو و از شخصیت‌های تراز اول بودایی میانمار، به میزبانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سال گذشته در تهران و قم برگزار شد. به دنبال برگزاری این نشست چندجانبه، عالیجناب آشین نیانسارا ضمن اعلام آمادگی برای میزبانی و ادامه گفتگوهای دینی دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران، با ارسال دعوت‌نامه‌ای خطاب به ابوذر ابراهیمی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از وی دعوت بعمل آورد تا به عنوان میهمان ویژه در «کنفرانس جهانی صلح بودایی» که با عنوان اصلی: «صلح و خرد» و با حضور شخصیت‌های تراز اول و تأثیرگذار بودایی سراسر جهان شرکت کند. پاسخ مثبت ابراهیمی‌ترکمان به دعوت رئیس آکادمی بین‌المللی بودایی سیتاگو، زمینه حضور هیأتی به سرپرستی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با حضور حجت‌الاسلام سید ابوالحسن نواب؛ رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب به عنوان عضو هیأت علمی از جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس جهانی را فراهم آورد. کنفرانس جهانی صلح بودایی با حضور شخصیت‌های تراز اول میانمار از جمله رئیس جمهور، وزیر ادیان و شخصیت‌های مسلمان، مسیحی، یهودی، بودایی، شینتو و هندو از بالغ بر 50 کشور جهان از جمله سریلانکا، تایلند، بنگلادش، استرالیا، آفریقای جنوبی، نپال، هند، ژاپن، اندونزی، مالزی، برونئی، تایوان، روآندا، اروگوئه، کشمیر، ویتنام، سوئد، نروژ، روسیه، ویتنام، بوتان، کره، انگلیس، آمریکا، اسپانیا، مکزیک، کلمبیا، ونزوئلا، نیکاراگوئه، مصر و اتریش صبح روز جمعه دوم اسفند ماه توسط محل اکادمی بین‌المللی بودایی سیتاگو در ساگائینگ آغاز و روزهای سوم و چهارم همین ماه ادامه یافت. *عالیجناب نیانیسارا: هدف مشترک ادیان تثبیت صلح جهانی است در نخستین روز از این نشست عالیجناب آشین نیانیسارا رئیس آکادمی بین‌المللی بودایی سیتاگو با تقدیر از حضور مهمانانی از ادیان مختلف دنیا گفت: اجازه می‌خواهم تا علّت تصمیم بر تشکیل این کنفرانس را بیان دارم. ساگائینگ شهری است که به سبب آداب و رسوم درخشان مذهبی‌اش در تاریخ بودیسم مشهور است. یکی از افتخارات این شهر، وجود معابد در این شهر است. علاوه بر آن تعالیم بودا توسّط راهبان متبحّر و برجسته بودائی که از قرن 11 میلادی ساکن ساگائینگ بودند در این شهر به اجراء درآمده است. بدین ترتیب این منطقه زمینه رشد علمی و نیز مطالعه بودیسم شده، به طوری که در حال حاضر مجموعاً 11795 راهب و 6543 راهبه بودائی در 887 صومعه و 374 دیر اقامت دارند و لذا این امر دلیل عمده انتخاب این منطقه به‌عنوان محلّ برگزاری این کنفرانس بوده است. بسیار مسرور و عمیقاً از فرصت بی‌نظیر بدست آمده برای ملاقات با برادران بودائی عزیز و همکارانم در این موقعیّت سپاسگزارم. اگرچه ما از نظر نژادی و کشورهای محلّ زندگی یکی نیستیم، ولی همگی وجه مشترکی داریم و آن این است که فرزندان مقدس‌ترین و داناترین شخص یعنی بودا هستیم. همچنین ما هدف مشترکی داریم و آن عبارت از کوشش هرچه بیشتر برای تحکیم و تثبیت صلح جهانی با پیروی از تعالیم بودا است. من معتقدم که با این تفکر ما امروز در اینجا جمع شده‌ایم. همانطور که همه واقفند، دنیای امروز در اثر خشونت، زد و خورد و جنگ به شدت ناپایدار شده به‌طوری که قلوب مردم پر از طمع، خشم و تنفّر و خصومت گردیده است. به عبارت دیگر دنیا تحت تاریکی و تیرگی غم و رنج ناشی از خشونت و زد و خور قرار دارد. در پیام بودا گفته شده است: «جهان کور و دنیا ناپایدار و در حال سوختن است». در تاریخِ جهان خونریزی‌های شدیدی به سبب قدرت‌طلبی و نادیده گرفتن حقیقت به وقوع پیوسته است. بنابراین دنیا به شدت محتاج صلح، هماهنگی و همزیستی است. این مبارزه بزرگی برای رهبران سیاسی، معنوی و مذهبی است. ما همه باید مسئولیت‌ها را بپذیریم و با آن برخوردها مقابله کنیم. در این موقعیت بحرانی، بالاترین اولویّت رهبران مذهبی، سیاسی و اجتماعی، یافتن راه حلّ مشترکی برای تقویت صلح و امنیت است. در این موقعیت بحرانی، بالاترین اولویّت رهبران مذهبی، سیاسی و اجتماعی، یافتن راه حلّ مشترکی برای تقویت صلح و امنیت است.
هر مذهبی یک پوسته بیرونی و یک هسته درونی دارد. پوسته بیرونی مرکب از مناسک، شعائر، جشن‌ها، اعتقادات، اساطیر و ایدئولوژی‌هایی است که میان مذاهب یکسان نیست و متفاوت است. بنابراین یک هسته درونی نیز وجود دارد که بین همه مذاهب مشترک است. این آموزه‌های جهانی اخلاق، نیکوکاری، نظم، پاکی فکر، علاقه به محبّت، رحم و شفقت، حسن نیت و تحمل و بصیرت است. این یک مخرج مشترک برای تمام رهبران مذهبی است تا بر آن تأکید کرده و پیروانشان باید بدان عمل نمایند. اگر اساس همة مذاهب مورد توجه صحیح قرار گیرد، محبت، تحمل و رحم می‌تواند زد و خوردها را و خشونت‌ها را به حداقل رساند. تمام ابناء بشر باید در اظهار و پیروی از اعتقادات خود آزاد باشند. آن‌ها باید مراقب باشند تا از عمل به اصول مذهب مورد احترام خود غافل نشده و هم‌زمان از ناسزا و توهین به سایر اعتقادات بپرهیزند. با این تنوع اعتقادات، هنگامی‌که مردم عقاید گوناگون نزد بودا می‌آمدند، به آنها می‌گفت، «بیائید اختلافاتمان را کنار بگذاریم، بیائید توجه خود را به آنچه می‌توانیم بر رویش توافق نمائیم معطوف کرده و بر هسته مشترکی که مورد توافق است عمل نمائیم.» بنابراین چرا نزاع کنیم؟ این توصیه حکیمانه هنوز ارزش خود را تا به امروز حفظ کرده است. بودا گفته است «خصومت را می‌توان با ضد آن یعنی محبت، صبر، عفو و نظیر آن از بین برد. خصومت با خصومت از بین نمی‌رود و خشونت با عدم‌خشونت متوقف می‌شود. این یک قانون ابدی است. این داما (Dhamma) است. «داما» به ما می‌آموزد که به دیگران لطمه نزنیم. ما با ایجاد فکر منفی، قبل از هر کس به خود ضرر می‌زنیم، اما می‌توانیم با خودداری از منفی‌نگری و با ایجاد صلح در خود به تقویت صلح در جهان کمک کنیم. ما انسان‌ها موجودات اسرارآمیزی با توانائی‌های غیرقابل تصوری هستیم. خصائص شرافتمندانه و گرایشات جنایت‌کارانه بالقوّه در درون ما وجود دارد که ممکن است هر لحظه به‌طور غیرمنتظره‌ای بدون استفاده از زور و قدرت در زندگی ما بروز کند. این استعدادها یا گرایشات در درون ما به درجات مختلف به‌صورت غیرفعّال وجود دارند. درون فکر پیچیده و قدرتمند بشر، یک مخزن با ارزش از تقوا و تعقل و یک مجموعه بی‌ارزش از تنبلی و فساد را مشاهده می‌کنیم. با توسعه هر کدام  از این گروه خصائص، ممکن است موجب برکت و یا لعنت برای بشریت گردیم. ما انسان‌ها مرکب از روح و ماده هستیم. افراد بشر معمار زندگی خود می‌باشند و لذا به منظور ایجاد یک زندگانی زیبا و یا دنیای زیبا یا جهان صلح‌آمیز باید روح خود را به نحوی شکل دهیم که از ابتدا زیبا و آرام باشد. امروز جهان پر از آشوب، جنایت، بدبختی، شرارت و خشونت است. ملّت‌ها خود را تا دندان مسلح می‌کنند. زندگانی بشر در خطر بوده و توسط مسابقه تسلیحاتی درمیان کشورهای بزرگ تهدید می‌شود. سلاح‌های کشتار جمعی قادرند جان انسان‌های کثیری را در هر لحظه بگیرند. بی‌رحمی‌های زیادی صورت گرفته که قابل توصیف نیست. اقدامات جنایتکارانه‌ای صورت پذیرفته که صفحات تاریخ جهان را تیره ساخته است. موقعیت‌های نامطلوب و وقایع غم‌انگیز توسط افکار شیطانی ایجاد شده است. نقطه شروع وقایع فلاکت‌بار افکار متکبرانه انسان‌های خودمحور است. عامل اصلی رقابت‌ها و زد و خوردها، افکار ناشی از حسادت نسبت به پیشرفت و موقعیت دیگران است. منکر نابود کننده دیگری که در درون وجود دارد، خشم است و تقوای سازنده‌ای که می‌تواند این نیروی شیطانی را نابود کند، علاقه به محبت است. ظلم و ستم، منکر دیگری است که عامل بسیاری وحشت‌ها و ستمگری‌های شایع در دنیای امروز است و رحم و شفقت نوش داروی این مفاسد اخلاقی است. حسادت عامل دیگری است که برای هر سیستمی در جهان سمی مهلک است. سم حسادت به رقابت‌های خطرناک و ناسالم منجر می‌شود و مؤثرترین داروی این بیماری مسموم کننده شادی و قدرشناسی است. عدم تحمل، ضعف بزرگ رهبران سیاسی است. تمام رهبران می‌بایست این را به‌عنوان یک اصل تلقی کنند. یعنی نوعی سعه صدر که علائم خشنودی یا عدم خشنودی در قبال وقایع مطلوب و نامطلوب در آن اثر نگذارند. این سعه صدر موجب می‌شود تا در برخورد با وقایع عکس‌العمل مناسبی از خود نشان دهند. ثبات فکر و تعادل از ابزارهای قوی برای ساختن جهان صلح‌آمیز و مناسب برای زندگی است. برای ساختن جامعه‌ای هماهنگ، ابزار مفید دیگری مثل تمایل جهانی رحم و شفقت نامحدود، شادی از روی همدردی، عدم خودخواهی و عقل لازم است. علاقه به محبت بطور یکسان در برابر خوبی و بدی و بدون تبعیض دوای درد است. همانطوری‌که آب، خنگی و آرامش خود را در برابر شخص شرور و متقی به‌طور برابر جاری می‌سازد. بنابراین ما باید فکرِ علاقمندی به جهان را توسعه دهیم. در مرحله بعد، برای ساختن دنیای بهتری که در آن زندگی می‌کنیم، عقل، خصلت دیگری است که باید دارا بود. رفع جهل که همان تاریکی و توهم در زندگی است، درک حقیقت، مشاهده طبیعت واقعی و دریافت بصیرت و دید صحیح برای اتخاذ تصمیمات صحیح بسیار مهم‌اند. اگر ما، تمام رهبران و پیروان عقاید گوناگون، به دلیل آنکه دارای مذاهب مختلف هستیم، قادر نباشیم تا مثل برادران و خواهران بر روی زمینه مشترکی تفاهم کرده و کنار هم زندگی کنیم، در آن صورت تمام وظائف و مأموریت‌های شرافتمندانه و انجام خدمات مذهبی ما با شکست مواجه می‌شود. من اعتقاد راسخ دارم که تعالیم تمام مذاهب قادر به تغییر قلوب و افکار بشر بوده و می‌تواند آنها را به درک حقیقت و آزادی آنها از سختی و رنج مساعدت نماید. آن تعالیم همیشگی به افزایش علاقه به محبت، احترام متقابل و همزیستی با یکدیگر در یک سیاره کمک خواهد کرد. من رجاء واثق دارم که تمام برادران و خواهران معنوی که امروز در اینجا حضور دارند درباره تعالیم مذهبی همین عقیده و نقطه نظر را دارا می‌باشند. روزها می‌گذرد، ما رهبران مذهبی بی‌وقفه در حال آموزش به مردم و راهنمائی آنها برای آنکه در آینده به علوّ طبع، صلح و رهائی از هرگونه درد و رنج برسند، مشغول هستیم. به‌عنوان مثال رودخانه‌های زیادی بر روی زمین، نظیر می‌سی‌سی‌پی، کلورادو در آمریکا، نیل در آفریقا، آمازون در آمریکای جنوبی، تایمز در انگلستان، راین در فرانسه، گنگ در هند، آیی یا روادی در میانمار، رودخانه زرد در چین و غیره جاری هستند که نام‌های مختلفی دارند و علیرغم نام‌های گوناگون، تمام رودخانه‌ها صفات مشترکی دارند،که بطور کلّی آب یا به اصطلاح علمی H2Oدر آنها آب وجود دارد. ما باید بکوشیم تا مهارتی بدست آوریم تا در سایه آن بجای اینکه گرفتار نام‌ها و مکان‌های آب‌ها شویم، خصائص و ویژگی‌های اساسی آب را مشاهده و مد نظر قرار دهیم. آب بدون توجه به سرمنشأ خود، شگفتی می‌آفریند، تطهیر نموده و هر کسی را که دوش گرفته تمیز می‌کند و به‌علاوه با نوشیدن آن ما را تر و تازه می‌سازد. به‌نظر من تمام رهبران ادیان باید خصیصه آب را داشته باشند. ما احتیاج داریم که بدانیم که وظیفه ما این است که به تزکیه افکار مردم کمک کنیم تا روح‌های خسته خود را تسکین بخشند. تمام رودخانه‌ها در زمین و طبیعت جریان می‌یابند، و هویّت خود را وقتی که به دریا می‌ریزند از دست می‌دهند. نیل، راین، گنگ و غیره؛ هویت و نام خود را نمی‌توانند حفظ کنند. ولی در عوض همه آنها جزئی از یک دریای بزرگ آبی و عمیق می‌شوند. ما نمی‌بایست مشاهده اهداف مذهبی را، و نیز تزکیه اخلاقی و آرامش را از دست بدهیم. علم و تکنولوژی هرگز نمی‌توانند راه حلی برای مشکلات انسان پیدا کنند. آنها چیزهای مادی را اختراع و برای مردم راحتی ایجاد می‌کنند، اما لزوماً قادر نیستند تا برای آنها شادی و خوشحالی بیاورند. در پیام بودا گفته شده که عقل سلطان بشر است، عقل خالق شادی‌ها و غم‌ها، میدان‌های نبرد یا شالیزار، دنیای خونین یا دنیای زیبا و غیره است. بنابراین ما باید بکوشیم تا آن را از شرارت به صداقت، فساد به دوستی، نفرت به عشق، ظلم به رحم، ترس به محبت، خشونت به صلح، تفرقه به وحدت و پلیدی به شرافت تغییر دهیم. به‌طور خلاصه ما محتاج به این هستیم که دست در دست همراه با تمام رهبران مذهبی در یک شاهراه مشترک سفر کنیم. به‌منظور ایجاد صلح، هماهنگی و همزیستی، ما رهبران مذهبی می‌بایست زمینه مشترکی ساخته و با هم به‌صورت صلح‌آمیز و هماهنگ زندگی کنیم. امیدوارم که حقیقت و صلح در هر نقطه جهان حاکم گردد. *عالیجناب تین سین: صلح جهانی با خصومت و خشونت تهدید شده است در ادامه، عالیجناب تین سین، رئیس جمهور  اتحاد میانمار هم در سخنانی اظهار کرد:  قبل از هر چیز مایلم به رهبران سیاسی، رهبران مذهبی و معنوی در سراسر جهان صبح بخیر گفته و به همه شرکت‌کنندگان در کنفرانس صلح بودایی جهان خوشامد بگویم. همچنین مایلم که تقدیر و تشکر عمیق خود را از آشین نیانیسارا و همکاران ایشان برای برگزاری این گردهم‌آیی عظیم ابلاغ نمایم. هدف اصلی برگزاری این کنفرانس کاهش زد و خوردها، خصومت‌ها و خشونت در جهان و همچنین حفاظت از صلح، هماهنگی و ثبات در جهان است. بنا به گفته بودا، گردهم‌آیی رهبران سیاسی و مذهبی و معنوی منجر به دوستی تفاهم دوجانبه و احترام بین آنها می‌شود. این امر حتماً به کوشش‌های ما برای صلح و ثبات در جهان کمک خواهد کرد. امروز دنیا به صلح، ثبات، هماهنگی، امنیت و همزیستی نیاز مبرم دارد. این یک مبارزه بزرگ برای همه ماست که در این سیاره زندگی می‌کنیم. من اطمینان دارم که تعالیم مقدس تمام مذاهب در این مبارزات به ما کمک می‌کند. امروزه دنیا مملو از زد و خوردها، خصومت‌ها و خشونت است که از اختلاف عقاید، فرهنگ‌ها و افکار ناشی می‌شود. من امیدوارم که این کنفرانس فرصت‌هائی برای نزدیکی فرهنگ‌ها و عقاید بوجود خواهد آورد. این نزدیکی موجب دوستی، اعتماد و تفاهم بین ما خواهد شد. این امر همچنین تنش‌ها، رنج‌ها و نزاع‌ها را در بین ما کاهش خواهد داد. این همکاری اساسی را برای ما بوجود می‌آورد تا تنوع در وحدت و وحدت در تنوع و تفاوت را بپذیریم. بر این اساس ما می‌توانیم سکوی مشترکی برای حلّ مسائلمان بیابیم که توسعه صلح و امنیت را حفظ می‌کنیم. با همکاری و تشریک مساعی ما قادر خواهیم بود تا دنیا توأم با صلح بیشتر و امن‌تر برای زندگی بسازیم. در حال حاضر صلح جهانی با آتش زد و خوردها، خشونت و خصومت‌ها تهدید شده است. در حال حاضر صلح جهانی با آتش زد و خوردها، خشونت و خصومت‌ها تهدید شده است.
معهذا در کشور ما، جمهوری میانمار، در زمان دولت فعلی، کوشش‌های تدریجی و موفقی برای گفتگو در مورد همزیستی مسالمت‌آمیز اقوام و گروه‌ها بعمل آمده است. بعلاوه انتخابات متوالی با موفقیت برگزار شده تا با تشکیل پارلمان‌های جدید وظایف مربوط به یک ملت بسیار عظیم و دموکرات را انجام می‌دهد. اینک کوشش‌هایی برای انتقال قدرت به‌نحو مسالمت‌آمیز به دولت بعدی بعمل آمده است. در واقع همه انسان‌ها باید برای اعلام و پیروی از عقایدشان آزاد باشند. معهذا لازم است که خصائص شرافتمندانه یا تقوا در مورد مذهب مورد احترام خود مثل اخلاق، نوع‌دوستی، صداقت، علاقه به مهربانی، تحمل، رحم و عقل را رعایت نمایند. اگر همه انسان‌ها برای اساس هر مذهب ارزش قائل شوند، زد و خوردها، خصومت‌ها و خشونت محو خواهد شد. من متقاعد شده‌ام که این کنفرانس به ما قدرت می‌دهد که زمینه مشترکی برای اینکه هر مذهبی بتواند به محسنات خود عمل نماید فراهم آورده و دنیای زیباتر و صلح‌آمیزتری داشته باشیم. من همچنین معتقدم که بوسیله تعالیم مقدس هر مذهب، تمام شرکت‌کنندگان در این کنفرانس می‌توانند با کمک یکدیگر نیروهای منفی فقر، تبعیض، عدم عدالت، تعصّب و عدم امنیّت را به حداقل برسانند. به منظور زندگی مشترک در صلح و هماهنگی، همانطوری که بودا گفته است ما باید اختلافاتمان را کنار گذاشته و بر آنچه می‌توانیم توافق کنیم توجه نموده و نقطه مشترک مورد توافق را جامه عمل بپوشانیم. قبل از اتمام سخنم، قویاً پیشنهاد می‌کنم که به منظور ایجاد محیطی صلح‌آمیز، ما باید همه گونه کوشش را برای یافتن نیروهای مثبت مثل تحمّل، بخشش، صداقت، اعتراف، عدم تکبّر، حسن نیّت و عدم خشونت به عمل آوریم. *پیام عالیجناب سوئی وین وزیر امور ادیان میانمار پیام عالیجناب سوئی وین وزیر امور ادیان میانمار هم به شرح ذیل در این مراسم قرائت شد: برای من موجب بسی خوشبختی است که در این گردهم‌آیی اعضاء محترم، دانشمندان، شرکت‌کنندگان و بودائی‌های نقاط مختلف جهان، حضور داشته باشم. از شرکت در این کنفرانس بسیار خوشحالم و این یک افتخار بزرگ و امتیازی است که پیام تبریک را تهیّه و تبریکات محترمانه خود را در این موقعیت فرخنده به تمام شما ابلاغ نمایم. دکتر آشین نیانیسارا برگزار کننده کنفرانس صلح بودائیان جهان نمونه و سرمشقی است برای همه ما زیرا که ایشان علیرغم کهولت سن (نزدیک 80 سالگی)، هنوز بدون آنکه از فعالیت خود بکاهد، به فعالیت در داخل و خارج کشور مشغول است. مشارًالیه اخیراً سعی و کوشش فراوانی برای نیل به صلح جهانی و اتحاد بین عقاید مختلف از طریق گفتگو بین آنها بعمل آورده و کنفرانس‌هائی در آمریکا، ویتنام، روسیه، اطریش، ایران، هند، کره جنوبی، میانمار و غیره برگزار نموده و برای رسیدن به «وحدت در تنوع» سعی زیادی مبذول داشته است. در نوامبر 2014 وی ضامن و برگزار کننده کنفرانس بودائیان در نپال بود و من همراه با دانشمندان 38 کشور در آن شرکت نمودیم. همانطور که در دعوتنامه ایشان ذکر گردیده، جهان بدون تردید همواره به نحوی از انحاء مجبور به برخورد با خشونت و جنگ بوده است در حالی‌که تعالیم بودا از همان ابتدا بر نابودی خشونت و جنگ استوار بوده و بودیسم ضرورتاً صلح درونی و بیرونی را ارتقاء داده است. ما در اینجا گرد آمده‌ایم تا کاوش بعمل آورده و بطور مفصل بررسی کنیم که چگونه بودیسم خواهد توانست نقشی حیاتی در حمایت، نگهداری و توسعه صلح، ثبات و خوشبختی در اجتماعات، دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی داشته باشد. در بیشتر نقاط جهان عدم ثبات سیاسی و اقتصادی همراه با ناآرامی اجتماعی، آشوب، خشونت و زد و خورد وجود دارد. در این موقعیت بحرانی رهبران مذهبی جهان، رهبران سیاسی و اجتماعی همراه با مردم می‌بایست بیشترین اولویّت را برای تضمین صلح و امنیّت قائل شوند. باید گفت که هیچ کشوری در جهان در موقعیتی نیست که از صلح و امنیت مورد انتظارش بنحو کامل لذت بَرَد. اید گفت که هیچ کشوری در جهان در موقعیتی نیست که از صلح و امنیت مورد انتظارش بنحو کامل لذت بَرَد.
به علاوه، مشکل جاری دیگری که همه با آن مواجهند تردید افراط‌گرایان مذهبی است که هیچ دانشی نسبت هسته درونی مذهب خود ندارند. این امر در واقع به نحو زیادی مضر برای صلح، ثبات و امنیت جهانی است. در هر مذهبی تعالیم عالی زیادی وجود دارد، بخصوص در تعالیم بودایی که قادر است پیروان خود را آرام کرده و در برطرف کردن خشم، تنفر و خصومت متقاعد سازد. بنابراین به‌نظر من بودیسم می‌بایست همواره ابزار قدرتمندی برای هواداران خود باشد تا آنها از صلح، شادی و خوشبختی لذت ببرند. بودا می‌گوید: جهان سیری ناپذیر است و همواره محتاج چیزی است. دو نیاز اساسی بشر: یعنی نیاز جسمی و روحی، اولی با پیشرفت علم و تکنولوژی و دومی فقط به وسیله اجرای تعالیم برجسته بودا که سعادت جامعه جهانی را بدنبال دارد برطرف می‌شود. از قرن 14 میلادی که علم و تکنولوژی پیشرفت نمود، ارزش‌های اصلی اخلاقی بشر مثل نوع‌دوستی، عدم تکبّر، صبر، علاقه به محبت و رحم و شفقت و غیره بتدریج رو به افول نمود. در اثر رقابت ایدئولوژیکی و مسابقات تسلیحاتی جهان ناآرام و متزلزل است و همزمان مردم فشار زیادی را متحمّل می‌شوند. در زمانی که با درد و رنج ناخواسته مواجه هستیم، همگی ما بعنوان یک اولویت، می‌بایست ریشه‌های اصلی مشکلات را شناسایی کنیم تا بتوانیم به راه حل‌های صحیح و مؤثری برای حل آنها دست یابیم. نیاز فوری ما یافتن راه‌ها و وسائلی است که بدان وسیله صلح، ثبات و خوشبختی در هر نقطه جهان حاکم شود. پیشنهاد خاضعانه من در برخورد با مسائل این است که تمام رهبران مذهبی جهان مسئول هستند تا به کاهش تنش‌ها و زد و خوردها، از طریق انتقال تعالیم عالی موجود در هر دین به پیروان خود حتی در سطح افراد معمولی، کمک کنند. افراد مسئول در هر دین باید از پیروان خود بکاهند تا به اخلاق پایبند بوده، به نتایج مثبت فکر کنند و قلوب خود را تزکیه کنند. تمام متون مقدّس هر مذهبی از جمله بودیسم که مورد تحسین و احترام معتقدین به آنهاست، صلح و دوستی، هماهنگی و هم‌دردی یا نوع‌دوستی را خواهانند. آورندگان هر دینی بر تقوا، تحمّل و عدم خشونت تأکید نموده‌اند. بنابراین قبل از هر چیز، هر کس می‌بایست صلح و خوشحالی را در درون خود تثبیت نماید، زیرا وقتی صلح و خوشحالی درونی فردی نباشد، صلح و خوشی در جامعه وجود ندارد، خشونت و صلح، خصومت و خوشحالی با هم قابل جمع نیستند. هرگاه احساسات منفی همچون، آرزو، حسادت، تنفر، خشم، خصومت، توهم و اغفال و غیره در فکر انسان بروز کند خشم، انزجار، ناکامی در انسان ایجاد می‌شود. تنها راه رسیدن به صلح درونی تمرین تفکر توام با بصیرت، می‌باشد، که فرقه‌ای نبوده و یک تکنیک شرقی علمی مراقبت از خود و درک حقیقت جهان است. با تمرین این روش یک درک تجربی از تأثیر متقابل جسم و فکر خواهیم داشت. فکر می‌تواند تحت کنترل قرار گرفته و در حال حاضر بدون آنکه به گذشته و آینده متمرکز شود بر یک نقطه تمرکز یابد، و بدین ترتیب آرامش لحظه‌ای و زودگذر را که هرگز قبلاً به تجربه درنیامده، احساس نمود. اگر کسی بتواند این تمرین را در اقامتگاه و یا مراکزی که برای این منظور در نظر گرفته شده روزهای پی در پی انجام دهد فیضیّات تفکرش موقتاً از بین می‌رود و آرامش موقتی و خوبی برایش ایجاد می‌شود. هنگامی که قدرت تفکر با این روش قویتر و قویتر شود، توجّه، کوشش و تمرکز نیز بیشتر و بیشتر شده و همزمان توانائی تحمل و چشم‌پوشی از خشونت به عنوان حاصل تمرین پرشور ظاهر می‌شود و بدین ترتیب سبعیّت و تنفّر، بنحو قابل ملاحظه‌ای محو می‌شود. بنابراین من کاملاً مطمئن هستم که تعالیم یگانه بودا نه تنها قادر است از سقوط ارزش‌های اخلاقی جلوگیری کند بلکه همچنین آرامش و صلح واقعی و خوشبختی قابل اطمینان را برای بشر فراهم می‌آورد. من کاملاً مطمئن هستم که تعالیم یگانه بودا نه تنها قادر است از سقوط ارزش‌های اخلاقی جلوگیری کند بلکه همچنین آرامش و صلح واقعی و خوشبختی قابل اطمینان را برای بشر فراهم می‌آورد.
میانمار کشوری است که پی در پی تعالیم اصلی بودا را در حیاتش دریافت کرده است. در تاریخ مذاهب گفته شده است که بودا ظرف 45 سال مأموریت خود سه بار از میانمار دیدن کرده است. برای بیش از 2500 سال، میانمار همواره تعالیم واقعی و دست نخورده بودا را حفظ و نسل به نسل یادداشت کرده است. در حال حاضر رهبران بودائی و دانشمندان از نقاط مختلف جهان در اینجا جمع شده‌اند تا در مورد حقایقی که به صلح و خوشبختی بشریت کمک می‌کند با استفاده از رهیافت‌های گوناگون، تبادل نظر کنند. علی‌رغم رسوم، فرقه‌ها و اعمال متفاوت، ما همگی در همان مسیری گام برمی‌داریم که منجر به صلح و خوشبختی برای بشریت می‌شود. مایلم که به خودمان دلگرمی دهیم که با یکدیگر در مسیر واحدی گام برداریم که دنیایی غنی از ارزش‌های معنوی ایجاد کند و صلح و خوشبختی برای بشریت به ارمغان آورد. سخنانم را با پیام متواضعانه زیر خاتمه می‌دهم:  امید است که همگی شاد و در صلح باشید. سخنران بعدی این نشست دکتر کومارابیواریسا، رئیس کمیته Sayadaw بود که ضمن تشریح اهمیت مفهوم صلح و سازش در عرصه جهانی گفت: صلح جهانی کاملاً به دست آمده، زیرا که مشاهده می‌کنم که هیأت‌ها و حضّار با وحدت کامل برای آن مقصود می‌کوشند. در واقع تعالیم بودا عمدتاً مبتنی بر احکام اخلاقی (Sita)، تمرکز (Samadhi) و عقل (Panna) است که از آن میان، Sita نقش اساسی را بازی می‌کند و ahisma، عدم خشونت و metia از آن بدست می‌آید، دوستی بی‌آلایش یا علاقه به مهربانی یا خیرخواهی و همدردی برای رفاه همه در آن ملحوظ است. قاطعانه معتقدم که تا زمانی که ما عملاً از دستورات Sakyamumi Gotama Buddha پیروی کنیم، دنیایمان دارای صلح و خوشبختی می‌شود. همانطوری که در Mahaparinibbana Sutta دستور داده شده که اگر فرمان Samgha برای کار مشترک جهت Sasana انجام شود، همواره دورنمای موفقیت وجود دارد، لذا این کنفرانس صلح می‌بایست طرح‌های مطمئنی را در مورد نحوه همکاری برای نیل به صلح و خوشبختی بشر از طریق بودیسم به بحث بگذارد. *ترکمان: بشر امروز بیش از هر زمان دیگر به صلح نیازمند است سخنران بعدی این محفل ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بود که صحبت‌های خود را با تبیین معنای خردگرایی و صلح به شرح ذیل آغاز کرد؛ بشر امروز بیش از هر زمان دیگر به صلح نیازمند است. رشد علمی بشر در سال‌های اخیر به صورت فزاینده و با سرعت پیش رفته است، اما در کنار این پیشرفت‌ها، اخلاق و توجه به همزیستی مسالمت‌آمیز و نیز صلح، نه تنها در حد مطلوب نبوده بلکه در برخی مواقع به قهقرا کشانده شده است و بر اساس آنچه در طول سال‌های گذشته، بر جهان گذشته است، اگر بخواهیم آینده را پیش‌بینی کنیم، پیش‌بینی‌ها بسیار نگران کننده است. چون موضوع مقاله من «خردگرایی و صلح» است، ابتدا مایلم منظور خود از صلح و خرد را روشن کنم. منظور من از صلح؛ اعم از صلح منفی و صلح مثبت است. صلح منفی به معنی ترک جنگ و مخاصمه و صلح مثبت به معنی آن است که علاوه بر ترک مخاصمه و جنگ، باید موازین حقوق بشر، همزیستی مسالمت‌آمیز و کرامت انسانی نیز رعایت گردد. به عبارت دیگر، صلح مثبت بر چهارچوب مشترکی از ارزش‌های جهانی استوار است از جمله: احترام به شأن و منزلت و حقوق انسانی، عدالت، عدم‌خشونت، مدارا، بردباری و فرایند مشارکت پویا و مثبتی که در آن گفتگو تشویق می‌شود و تضادها و برخوردها در روح همکاری و درک متقابل حل می‌شوند.[1] روشن است در هنگامی که صلح مثبت وجود داشته باشد، حتماً صلح منفی نیز وجود دارد، اما لزوماً در مواقع صلح منفی، صلح مثبت وجود نخواهد داشت. منظور این مقاله از عقل نیز عقلی است که در فرهنگ اسلامی در برابر جهل قرار گرفته است و به همین دلیل ممکن است کسی عالم و دانشمند باشد اما بر اساس این تعریف، به دلیل بی‌خردی جاهل محسوب شود و از سوی دیگر ممکن است کسی فاقد دانش و علم باشد اما در این تعریف عاقل به شمار آید. مسلم است که هیچکس از وضعیت صلح در عصر کنونی رضایت ندارد. جهان در عصر حاضر شاهد پایمال شدن ابتدایی‌ترین حقوق انسانها است. عصری که پیشتر گمان می‌رفت که باید آن را عصر حقوق بشر نامید. حال باید بررسی کرد راه‌های بازگرداندن اندیشه صلح در میان جوامع چه راه‌هایی هستند و خرد چه نقشی در این میان دارد. به نظر می‌رسد مبارزه با جهالت مدرن و بازگشت به خرد و معنویت دو راه اساسی برای نیل به چنین هدفی به شمار آیند. الف)مبارزه با جهالت مدرن مهمترین ویژگی عقل، شناخت حقایق و تشخیص حق از باطل است. و فقدان آن در روایات اسلامی به فقر تعبیر شده است.[2] یکی از مظاهر جهالت مدرن، خود مطلق انگاری و گاه خود خدا پنداری است. انسانِ خود مطلق انگار خود را جای خدا می‌نشاند و قضاوت‌های قطعی خود را مقدس شمرده و انجام آنها را فریضه می‌پندارد. در فرهنگ اسلامی‌، رفتارهای انسان از باورهای او سرچشمه می‌گیرد. به همین دلیل دین اسلام ابتدا باور انسان‌ها را به خداوند و آخرت؛ با ارجاع به فطرت خداجویی تقویت می‌کند و سپس آنها را به سوی اعمال صالح هدایت می‌کند. یکی از اعمال صالح؛ صلح است. صلح هم از طریق فعل و هم ترک فعل می‌تواند محقق شود. فرمان دین به صلح متأثر از فرمان عقل به صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز است. پیامبران اساساً برای اینکه خرد پنهان مانده انسانها را برانگیزند نازل شده‌اند.[3]  عقل آلوده نشده به جهالت و شهوات یعنی عقل پاک هیچگاه صلح را به مثابه شر تلقی نمی‌کند و آن را خیر می‌انگارد. در قرآن کریم در بیش از یکصد آیه به طور مستقیم یا غیر‌مستقیم به صلح اشاره شده است. در یکی از آیات آمده است که صلح خیر است [4] اساساً در فرهنگ اسلامی اصالت با صلح است. همچنین قرآن کریم مؤمنان را به صلح و آشتی دعوت نموده و می‌فرماید: «اى کسانى که ایمان آورده‏اید! همگى در صلح و آشتى درآیید و از گام‌هاى شیطان، پیروى نکنید که او دشمن آشکار شماست‏»[5]. بنابراین جهالت مدرن در عصر کنونی مهمترین عامل دوری انسان از صلح و مدارا است. از همین رو وظیفه رهبران و کسانی که سخنانشان در دیگران نافذ است، این است که به زدودن جهالت از پندار و کردار جوامع بیاندیشند و راههای عملی برای برون رفت از چنین وضعیتی را تبیین کنند. تداوم چنین وضعیتی آثار بسیار زیانباری را در پی خواهد داشت. ب) بازگشت به خرد و معنویت توجه به مظاهر چشم نواز دنیوی، انسان را از اندیشیدن به خویشتن خود بازداشته است. درست مانند کسی که درد دارد اما با منحرف کردن توجه خود از درد خویش به یک موضوع دیگر، تا مدتی درد را فراموش می‌کند. توجه وافر بشر کنونی به لذایذ دنیوی، غفلت او از خویشتن و توجه به احکام خرد را به دنبال آورده است. در منطق قرآن کریم نیز غفلت از باطن دین به عنوان علت عدم پایبندی به دین و در نتیجه عدم ارتکاب اعمال صالح ذکر شده است[6] خروج از غفلت با مدد بازگشت به خردورزی و اندیشیدن به نیک و بد آثار غفلت ممکن است. انسان برای درست زیستن به خرد نیازمند است اما برای آرام زیستن نیاز به توجه به معنویت دارد. بازگشت توأم به خرد و معنویت می‌تواند غبار غفلت را از جان آدمی بروبد و اندیشه محبت به دیگران را در وجود او به اندیشه برتر مبدل کند و صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز را به دنبال بیاورد. انسان به دست خود، خود را در رنج بی‌شمار فرو می‌غلطاند. و با خود دشمنی می‌کند.[7] کسی که با خود دشمن باشد نمی‌تواند با دیگران در صلح باشد. پس باید ابتدا انسان را با خودش آشتی داد و سپس انتظار صلح از او داشت و آشتی انسان با خود تنها با بازگشت به خرد و معنویت میسر است. در پایان سخنان ابوذر ابراهیمی؛ رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن تقدیر ویژه میزبان بودایی از ایشان، هدیه‌ای ویژه و اولین یادبود کنفرانس از سوی رئیس جمهور میانمار به رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان میهمان ویژه شرکت کننده در این کنفرانس اهداء، که متقابلاٌ  هدیه‌ای از سوی آقای دکتر ابراهیمی به رئیس جمهور میانمار و دکتر آشین نیانیسارا اهداء شد. همچنین رئیس جمهور و وزیر امور ادیان میانمار ضمن همراه شدن با ابراهیمی برای حضور در ضیافت ناهار، تأکید بر ادامه گفتگوهای دینی بین میانمار و ج.ا.ایران کردند. گفتنی است از دیگر سخنرانان این نشست بین‌المللی حجت‌الاسلام سید ابوالحسن نواب،  رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب بود که وی نیز با محوریت تبیین نقش ادیان در صلح انفسی و آفاقی صحبت‌های خود را انجام داد. سخنران اختتامیه هم عالیجناب آشین نیانیسارا، رئیس آکادمی بین‌المللی بودایی سیتاگو بود که مطالب خود را پیرامون مفهوم صلح در سطح بین المللی به شرح ذیل ارائه کرد. کنفرانس صلح بودائی‌ها که بوسیله آکادمی بین‌المللی بودائی سیتاگو(Sitagu) سازمان داده شده امروز خاتمه یافت. اعتقاد دارم که این کنفرانس بزرگ، به سبب کوشش‌های جمعی و توسط سخنرانان برجسته و کلیدی با عقاید مختلف، رهبران بودائی، دانشمندان برجسته، دانشمندان شرکت کننده در میزگرد و سایر شرکت‌کنندگان از سایر نقاط جهان، به توفیق چشم‌گیری نائل گردیده است. مایلم در اینجا تشکرات صمیمانه خود را به تمام آنهائی که از هیچ کوشش جسمی و فکری برای موفقیت این گردهمائی منحصر به فرد بعمل آورده‌اند ابراز دارم. به موجب تعالیم نهائی بودا، ما همگی موجودات زنده‌ای هستیم که وارث تجربیات موجودات بی‌شمار گذشته می‌باشیم که می‌بایست در آینده با همان پدیده‌ها مواجه گردیم تا بتوانیم به روشنگری برسیم. در چنین سفری طولانی، بشر می‌بایست با دیگران بعنوان اعضاء یک خانواده ارتباط نزدیک داشته باشد. بنظر من این امر موجب گردیده تا بیش از 200 برادر و خواهر بودائی از نقاط مختلف جهان در (Sagaing Hills) گردهم آیند که البته از نظر مذهبی این امر و همچنین اقامت متکفین مقدس میانمار در اینجا بسیار مهم است. معهذا، این کنفرانس، قدم خوبی برداشته و البته ما باید در آینده خیلی بیشتر با یکدیگر همکاری کنیم. من مطمئن هستم که ملاقات‌های فراوان و بحث‌هائی از این نوع، ما را به نتایج بهتری خواهد رساند تا با کوشش‌های جمعی بتوانیم به سوی حاکمیت صلح در جهان حرکت کنیم. برای نیل به این هدف من پیشنهاد می‌کنم که کنفرانس بعدی در مکان و زمانی برگزار شود که برای همه نامناسب باشد. همچنین مایلم از این فرصت استفاده کرده و تشکر مخصوص خود را به رهبران مذهبی مسیحیت، اسلام و هندوئیسم و نیز به رهبران مسلمان ایرانی که به سبب شرکت پرشور آنها و ارائه سخنرانی‌های ایشان ابراز دارم. علی‌رغم عقاید مختلف، من قاطعانه اعتقاد دارم که همه ما به سوی هدف مشترک همزیستی صلح‌آمیز در جهت تضمین صلح و امنیت مردم جهان قدم برمی‌داریم. میانمار کشوریست که بودیسم تراوادا Theravada Buddhism[10] در آن از زمان ورود به آنجا در سه قرن قبل از میلاد شکوفا شده است. در حال حاضر این کشور دارای 35327 راهب و راهب مبتدی بودائی ساکن در 62649 راهبه که در 117795 راهب و راهب مبتدی که در 887 صومعه و نیز 6543 راهبه که در دیرها اقامت دارند، مقیم‌اند. این افتخار بزرگی برای آنهاست که موقعیت نادر پذیرائی از بیش از یکصد ناظر شرکت کننده از سراسر جهان را در ماه اوت امسال داشته‌اند. اینجانب مفتخرم که بگویم که مردم میانمار همیشه از میهمانان در کشورشان استقبال کرده و کوشیده‌اند که در حدّ امکان مهمان‌نواز باشند. من اطمینان دارم که فردا پس از رفتن شما آنها احساس خلاء نموده و برای شما دعا می‌کنند. ما در انجمن بین‌المللی بودائی سیتاگو کوشش همه‌جانبه‌ای کرده‌ایم تا از 4 قدرت (افراد، پول، ماده و فکر) استفاده بهینه به‌عمل آوریم تا بتوانیم موفقیت این گردهمائی بی‌نظیر را تضمین کنیم و در همان حال شما نیز اقامت مطلوبی در میانمار داشته باشید. امیدوارم هرگونه ناملایمتی که در اثناء اقامت شما در میانمار متحمل شده‌اید را به لطف خود ببخشید. ما می‌کوشیم که آن کسی نباشیم که دنیا را بی‌ثبات می‌کند، ما دست در دست هم برای ایجاد جهانی با ثبات می‌کوشیم. ما می‌کوشیم که از آنهائی نباشیم که جهان را در درون به آتش می‌کشند، ما می‌کوشیم که آتش درونی جهان را خاموش کنیم. ما می‌کوشیم که از آنهائی نباشیم که جهان را در بیرون به آتش می‌کشند، ما می‌کوشیم که آتش خارجی جهان را خاموش کنیم. امید است که تمام جهان در صلح باشد. امید است که همه انسان‌ها از صلح لذّت برند و عاری از غم باشند.

94/11/21 - 10:41





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن