تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:   
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805678736




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاوان حذف 800 پست مدیریتی/ اتاق‌فکر عملیات روانی علیه صداوسیما کجاست؟


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
تاوان حذف 800 پست مدیریتی/ اتاق‌فکر عملیات روانی علیه صداوسیما کجاست؟
تاوان حذف 800 پست مدیریتی/ اتاق‌فکر عملیات روانی علیه صداوسیما کجاست؟ مشاوران رسانه ای دولت همچنان بر طبل مخالفت با سیاست های رسانه ملی کوفتند و آن را «ضد دولت» نامیدند. سیاستی که به گفته صاحب نظران در جهت کاهش بودجه ی این رسانه کلید خورده بود.


 
گروه سینما و هنر فرهنگ نیوز : کاهش بودجه ی صداوسیما در کنار افزایش فشارها و بالا گرفتن عملیات روانی بر علیه این سازمان باعث شد که سرافراز لب به سخن بگشاید. دکترسرافراز که معمولا فردی آرام و کمتر اهل مصاحبه یا گزارش از خود است و بیشتر سعی می کند در عرصه ی اجرا خودش را عرضه کند در تشریح وضعیت کنونی به گله گذاری از برخی نهادها رسید. وی در بدو ورود به صداوسیما تغییرات گسترده ای را با عنوان «چابک سازی» و « توانمندسازی» در این سازمان کلید زد. کاری که تعجب، ناراحتی و خشم برخی از ذینفعان را برانگیخت.
 
فشارهای دولت به صداوسیما
برخی او را «مرد روزهای سخت صداوسیما» می‌نامند. روزهایی که دولت از یکسو فشارهایش را به بهانه «عدم پوشش فعالیت هایش» افزایش داده و از سوی دیگر « بودجه ی صداوسیما» با توجه به شرایط «افت شدیدی» کرده است. پس از جا به جایی مدیران این رسانه در یک سال گذشته و تغییرات گسترده در شیوه ارائه پیام و محتوای اخبار و نیز تغییراتی که احتمالا در آینده شاهد آن خواهیم بود، بازهم  شاهد صف بندی های گسترده علیه صداوسیما هستیم، صف بندی هایی که از اوایل مدیریت سرافراز شروع شد، شدت یافت و هر روز بر دامنه آن افزوده می شود. شاید اگر نیاز به صف بندی و انتقاد باشد، باید به مدیریت رسانه و تیم جدیدش فرصت داد، سپس به ارزیابی و انتقاد پرداخت. اما آنچه که اکنون شاهدش هستیم، تخریب است و نه نقد!
 
در ماجرای مذاکرات هسته ای علیرغم بسیج رسانه ملی در پوشش گسترده اخبار برجام،  حملات علیه رسانه گسترش یافت، به گونه ای که در همین بازه زمانی، برای نخستین بار این رسانه تهدید به پرداخت نشدن بودجه اش شد. مخالفت های بی سابقه ی برخی از  دولتی ها با رویه ی صداوسیما در قضایای مذاکرات، نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به واکنش واداشت. این نمایندگان در نامه ها، نطق ها و مصاحبه های خود، بر فعالیت گسترده و غیرجناحی صداوسیما در این جریان صحه گذاشتند و او را به هیچ وجه مخالف دولت ارزیابی نکردند. اتفاقا بسیاری از اساتید رسانه ای، فعالیت صداوسیما را در جهت حمایت از دولت و فعالیت های وی قلمداد نمودند.
 
بودجه صداوسیما زیر تیغ سیاسی کاری رفت
مشاوران رسانه ای دولت همچنان بر طبل مخالفت با سیاست های رسانه ملی کوفتند و آن را «ضد دولت» نامیدند. سیاستی که به گفته صاحب نظران در جهت کاهش بودجه ی این رسانه کلید خورده بود. 
 
بخشی از روزنامه ها و چند سایت خبری نیز به این جمع پیوستند و با توهین و تحقیر رسانه ملی، عزمشان را جزم کردند تا افکار عمومی را نسبت به این سازمان بدبین کنند. اگرچه تضعیف «قرارگاه مقدم و فعال مقابله با جنگ نرم» ممکن است به حیثیت نظام ضربه وارد کند، اما کشمکش های برخی از دولتی ها در این راستا ادامه دار شد.
 
مشاوران رسانه ای دولت معتقدند که هزینه های صداوسیما می بایست از طریق پیام های بازرگانی و فروش آنتن تامین شود. اگرچه بخشی از این استدلال صحیح است اما ضرورت افزایش بودجه این رسانه نیز بدیهی به نظر می رسد. دلیل آن را می توان در این موارد جستجو کرد که برخی از کانال ها غیردرآمدزا هستند و تبلیغات در آنها غیرحرفه ای و ناشیانه است، از سویی ساخت و تولید برنامه در رسانه تصویری و دیگر فعالیت های چنین رسانه هایی  هزینه های بالایی دارد و بنابراین دولت موظف به تخصیص بودجه به سازمان صداوسیماست و در صورت سر باز زدن از این امر، خلاف قانون عمل کرده است.
 
علاوه بر این، با توجه به عزم مدیر جدید رسانه در تبدیل شبکه های سیما و برخی مراکز به تکنولوژی HD که اخیرا در دیدار با نمایندگان مجلس بیان کرده بود به نظر می رسد که هزینه های سخت افزاری و نرم افزاری اش افزایش یابد، در واقع تاسیس شبکه های HD و بالا بردن کیفیت پخش شبکه های مختلف، تولید سریال‌های فاخر مذهبی و تاریخی، حرکت به سوی در اختیار گرفتن ماهواره مستقل، گسترش فرستنده‌های دیجیتال، توسعه سیگنال‌رسانی و مواردی از این دست، لزوم افزایش اعتبارات را بیشتر می کند. در چشم انداز 1404 و همچنین برنامه پنجم و ششم توسعه نیز به افزایش زیرساخت های رسانه ای و تاثیرگذاری بیشتر این رسانه بر منطقه و کشورهای دیگر اشاره شده است که با وجود این شکل تخصیص بودجه چگونه می بایست به آن دست یافت؟
 
تاوان جلوگیری از ریخت و پاش
حذف 800 پست مدیریتی و تلاش برای پایین آوردن هزینه ها، باعث مخالفت عده ای دیگر در درون این سازمان شد. این امر تا آنجا پیش رفت که برخی از افراد، کارشکنی و خلاف گویی علیه سرافراز را شروع کردند و تا آنجا جلو رفتند که رهبر معظم انقلاب با برشمردن 12 ویژگی برای وی، مُهر تایید دوباره ای بر انتخاب سرافراز زدند.
 
یکی از انتقادات مدیر ارشد صداوسیما به وضعیت فعلی این سازمان، کم تحرکی رسانه ملی بوده است. به همین دلیل یکی از برنامه های اصلی اش را تبدیل این سازمان اداری به یک سازمان رسانه ای بیان کرد و ان را محور فعالیت هایش قرار داد. در پی اجرایی کردن این برنامه، لازم بود که برخی از ساختارها تغییر یابند. از آن جمله واحد مرکزی خبر از بین رفت، خبرگزاری صداوسیما شکل گرفت و معاونت سیاسی به معاونت خبر تغییر یافت. بیش از 90 روابط عمومی در معاونت ها و حوزه های های مختلف این سازمان و نیز بسیاری پست های غیر ضروری که به فربهی رسانه دامن زده بود، حذف شدند و تغییرات ساختاری گسترده ای صورت گرفت. ایده کوچک سازی صداوسیما در جهت چالاکی آن، امری کارشناسانه بود که به مذاق گروهی خوش نیامد.
 
این جریان به سیاهنمایی علیه تغییرات در سازمان اقدام کرد. با مصاحبه های پیگیرانه، نگارش تحلیل های متعدد از عیوب مدیریت فعلی و افشاگری های گاه و بی گاه از آنچه که پشت پرده ی سازمان صداوسیما ادعا می‌شد، بخشی از پازل عملیات روانی را تکمیل کردند. عملیات روانی که از یک سو با شانتاژ برخی سیاستمداران و زیاده خواهی آنان شکل گرفت و از سوی دیگر مدیرانی که میز، اتاق، اتومبیل و مزایای مدیریتی شان حذف شده بود در آن دمیدند. این دو گروه با دو نگاه مختلف به صداوسیما حمله کردند و با وجود بینش های بعضا متضاد به سمپاشی در فضای رسانه ای اقدام کردند.
 
گردانندگان اتاق فکر عملیات روانی
صحبت های اخیر رییس صداوسیما با روزنامه جام جم پرده از این جریان برداشته و تا حدودی برنامه های این اتاق فکر را مکشوف ساخت. ظاهرا فاز جدید این عملیات روانی بدنام کردن مسئولان صداوسیماست. این طرح با خروج شهرزاد میرقلی خان از کشور و با زدن برچسب جاسوسی به وی، آغاز شد. 
 
 اگرچه اینطور بداخلاقی ها و برجسته‌سازی آن در سطح برخی رسانه‌ها نشانگر برنامه ریزی از پیش تعیین شده ای است اما علاوه بر این، نمایانگر بی اخلاقی رسانه های مدعی آبروداری و حفظ حرمت نیز می باشد. پرواضح است که با تخریب رسانه ملی، قرار است او را از پافشاری بر مواضع خود عقب بازدارند.
 
همچنین رسانه های ضدانقلاب در شبکه های مجازی فعال شدند و با پخش شایعاتی درباره ی مسموم بودن فضای کاری در یکی از شبکه های صداوسیما و با ارائه اسنادی غیرمعتبر سعی در القای نظرات خود به جامعه دارند. این جریان تخریبی که از زیر پا گذاشتن هیچ قانون و اخلاقی نمی هراسد و هرگونه مرز اخلاق مدارانه را آشکارا زیر پا گذاشته است، در پی تحمیل خواسته های خود به رییس رسانه ملی است. محمد سرافراز این عملیات را در جهت تخریب صداوسیما در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان برشمرده و پیش بینی کرده است که «طراحان عملیات روانی علیه رسانه ملی پروژه ویژه‌ای را در دست اقدام دارند.»
 
همزمانی حملات به مسئولان صداوسیما در شبکه های اجتماعی با رشد منفی اعتبارات در لایحه بودجه سال 95 و تهدیدات قبلی برخی افراد شاخص و مشهور مبنی بر کاهش بودجه صداوسیما، شائبه ی یکی بودن اتاق فکر عملیات روانی را تقویت می کند. این شائبه زمانی قوت می گیرد که استدلال مخالفان همان هایی است که پیشتر برخی دولتی ها، مجلسی ها و مشاوران رسانه ای در گفتگوهای عمومی خود اعلام می کردند. 









94/11/20 - 13:38 - 2016-2-9 13:38:24





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن