واضح آرشیو وب فارسی:موبنا: د ر هفتمین روز کاخ جشنواره، همه فیلم ها قسمت کشید ن سیگار د اشتند ، مد یران سینما به تماشای «د ختر» آمد ند ، محمد رحمانیان روی فرش قرمز نرفت و «یتیم خانه ایران» ابوالقاسم طالبی به نمایش د رنیامد . ماجرای «د ختر» میرکریمی حسام نصیری/ منتقد سینما سالن همایش های برج میلاد د ر روز هفتم جشنواره فیلم فجر یکی از کم حاشیه ترین روزهای این د وره را سپری کرد . نشست های روز گذشته را شاهین امین اد اره کرد که د ر چهار نشست برگزار شد ه تعد اد سوالات مطرح شد ه از سوی اهالی رسانه بسیار کم بود . «سینما نیمکت» فیلم پرحاشیه محمد رحمانیان د ر بخش هنر و تجربه به نمایش د رآمد که باوجود عد م حضور کارگرد ان فیلم روی فرش قرمز اما هنگام نمایش حاضر بود . فیلم که برای علاقه مند ان فیلم های خارجی به نوعی خاطره بازی محسوب می شد ، مورد استقبال قرار گرفت. هرچند هنگام نمایش این فیلم بخش قابل توجهی از سالن خالی بود . د بیر جشنواره هم که بارها از سوی رحمانیان مورد انتقاد قرار گرفته بود پس از پایان فیلم د ر سالن حضور د اشت. فیلم «د ختر» که اولین روز نمایش اش را د ر جشنواره تجربه می کرد د یگر فیلم کاخ جشنواره بود و همین تازه بود ن باعث شد مد یران سینمایی برای د ید ن این فیلم به برج میلاد بیایند . پیش از آغاز این فیلم یاد و خاطره ید ا... نجفی، صد ابرد ار فقید سینما د ر متنی که از طرف میرکریمی قرائت شد ، گرامی د اشته شد . «خماری» از بخش نگاه نو نیز د ر روز گذشته به نمایش د رآمد که با استقبال خوبی مواجه نشد . «مالاریا» آخرین فیلم به نمایش د رآمد ه د ر روز هفتم بود که توقع بسیاری از تماشاگران را برآورد ه نکرد . قرار بود د ر سانس آخر «یتیم خانه ایران» نمایش د اد ه شود که باوجود حضور ابوالقاسم طالبی کارگرد ان و علی رام نورایی بازیگر این فیلم د ر ساعت ۳۰ د قیقه بامد اد اعلام شد به د لیل نقض فنی فیلم روی پرد ه نمی رود . د ر اد امه حضور پررنگ صحنه های کشید ن سیگار د ر فیلم های این د وره، همه فیلم های به نمایش د رآمد ه د ر روز هفتم حتی مستند «فصل هرس» د ارای چنین صحنه ای بود ند که این د ر نوع خود رکورد ی محسوب می شود . صحنه مرگ هم د ر یکی از فیلم های روز گذشته د ید ه شد . از د یگر نکات فیلم های به نمایش د رآمد ه د ر روز گذشته حضور پررنگ فرزند ان سینماگران د ر فیلم ها بود به طوری که د ر «د ختر» ماهور الوند ، فرزند سیروس الوند اولین تجربه بازیگری اش را مقابل د وربین د اشت و سارا میرکریمی، فرزند رضا میرکریمی هم نقش کوتاهی را ایفا کرد . د ر فیلم «مالاریا» هم ساعد سهیلی، فرزند سعید سهیلی نقش اصلی را د اشت و د ر کنار او آذرخش فراهانی، فرزند بهزاد فراهانی حضور د اشت که بعد از نمایش فیلم به شد ت با ابراز احساسات شقایق فراهانی مواجه شد . کاخ جشنواره د ر روز هفتم شاهد نظم بهتری نسبت به روزهای گذشته بود اما همچنان برای ورود به سالن، صف های طولانی از د قایق زیاد ی قبل از شروع سانس تشکیل می شود . محسن امیریوسفی، فرهاد اصلانی، علیرضا تابش، عباس رافعی، رضا فیاضی، منیژه حکمت، پرویز شهبازی و مهران غفوریان از جمله چهره های جد ید کاخ جشنواره د ر روز گذشته بود ند . «خماری» کارگرد ان :د اریوش غذبانى امتیاز: بی ارزش د اریوش غذبانى امسال با نخستین ساخته اش «خمارى»به تهیه کنند گى منیژه حکمت د ر بخش نگاه نو حضور د ارد .د اریوش غذبانی با وجود سال ها فعالیت د ر عرصه فیلم کوتاه تاکنون فیلم بلند ى نساخته است تا امسال که «خمارى» را جلوى د وربین برد . نکته جالب این جاست که غذبانی سابقه بازیگری هم نیز د ارد . فیلم «آن سه» ساخته نقی نعمتی از جمله فعالیت های بازیگری غذبانی است. او تا قبل از «خماری» چند تله فیلم نوشته و جلوی د وربین برد ه است. کاظم سیاحی صد ا پیشه «جیگر» د ر مجموعه «کلاه قرمزی» نقش معتاد این فیلم را بازی می کند .منیژه حکمت تهیه کنند گی این فیلم را برعهد ه د ارد و مهرد اد صد یقیان، ناد ر فلاح، لی لی فرهاد پور، سوگل خلیلی و کاظم سیاحی د ر این فیلم بازی می کنند .فیلم «خماری» د ر سکوت خبری جلوی د وربین رفت و فیلم تا آخرین لحظات وضعیت پذیرفته شد نش د ر بخش «نگاه نو» نامشخص بود اما د ر آخرین لحظات بخت فیلم د اریوش غذبانی باز شد تا این فیلم د ر بخش نگاه نو جشنواره سی و چهارم پذیرفته شود . اما د ر مورد این فیلم باید گفت که خماری یکی از بد ترین های جشنواره است. فیلم تکلیفش با خود ش روشن نیست. نه د استانی وجود د ارد و نه موضوعی و نه شخصیت پرد ازی ای. فیلم همه ویژگی های لازم را د اراست که کاند ید ای باسمه ای ترین فیلم جشنواره بشود . علت حضورش د ر جشنواره جای سوال د ارد . چرا د ر این وقت کم و فشرد ه ای که فیلم ها به نمایش د ر می آیند چنین فیلمی باید وقت مخاطبان را هد ر د هد . بنظرم فیلم ساز برای هد ر د اد ن پول و وقت تماشاگرش باید از آن ها عذرخواهی کند . حیف وقت و سرمایه ای که برای ساخت این فیلم صرف شد . مالاریا کارگرد ان :پرویز شهبازی امتیاز: صفر ستاره فیلم سینمایی «مالاریا» ششمین شاخته پرویز شهبازی د ر بخش مسابقه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور د ارد . این فیلم محصول مشترک ایران و لهستان است. به گفته کیوان مقد م، طراح صحنه این فیلم، «مالاریا» بهترین اثر پرویز شهبازی است. فیلم «د ربند » ساخته قبلی پرویز شهبازی سیمرغ بلورین بهترین کارگرد انی، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین فیلمبرد اری را از سی و یکمین جشنواره فیلم فجر د ریافت کرد ه است مالاریا بد ترین فیلمی است که شهبازی ساخته. شاید باورتان نشود که کارگرد ان «نفس عمیق» چنین فیلمی ساخته.فیلم د ر واقع پرسه گرد ی های توریستی و اگزوتیک د و جوان شهرستانی است که اصلا معلوم نیست که کیستند و یک جوان با معرفت تهرانی. به نظر می رسد د ر مالاریا اصلا فیلمنامه ای وجود ند ارد .نه د استان و سیر منطقی حواد ث قابل لمس اند و نه آد م ها به خصوص پسر و د ختر فراری .این پسری که نقشش را ساعد سهیلی بازی می کند کیست؟ یک عاشق ؟ د ختر چرا فرار کرد ه؟ آذرخش چرا رها می شود ؟ یا این د ختر عمه که نقشش را آزاد ه نامد اری بازی می کند کیست؟ تنها نقطه مثبت فیلم شاید بازی آذرخش فراهانی باشد . تمهید استفاد ه از موبایل صرفنظر از کهنه و قد یمی بود نش به نظر می رسد از سر ذوق زد گی شهبازی است. بازیگران به خاطر خلایی که د ر شخصیت پرد ازی شان است نمی د انند د ر جلوی د وربین چه واکنشی بروز د هند مثلا کاملا مشخص است که ساعد سهیلی شخصیتش را نمی شناسد چرا که د ر فیلم نامه شخصیتش تعریف معینی ند ارد .تنها آذرخش است که کمی تکلیفش مشخص است .شهرگرد ی های د و شخصیت اصلی برای چیست؟ اصلا چه ربطی به فیلم و موقعیت بحرانی شان د ارد .«مالاریا» ظاهرا پایانی ناامید کنند ه است بر د استانی که شهبازی د ر «نفس عمیق» شروع کرد ه. پایانی فراتر از تصور بد .آقای شهبازی شما چرا؟ د ختر کارگرد ان :رضا میرکریمی امتیاز: د و ستاره «د ختر» فیلم متفاوتی از میرکریمی نیست و د ر اد امه مسیری است که د ر فیلم های اخیرش طی کرد ه.میرکریمی یکی از مصاد یق بچه مسلمان های فیلمساز است که عرف گرا شد ه و به مضامین عرفی و د غد غه های ذهنی خانواد ه های طبقه متوسطی می پرد ازد . میرکریمی فیلم ساز خانواد ه است و د ر این فیلم هم رابطه بین افراد یک خانواد ه محور د استان است. مشکل اصلی فیلم میرکریمی د ر عد م شناخت آد م های اصلی اش است. تکلیف فیلمساز با آن ها روشن نیست.د ر ظاهر فیلمساز موضعش را د ر نگاه د ختر فیلم د ر سکانس پایانی کافه بیان می کند . د ر فیلم سه بار سکانس کافه نشان د اد ه می شود و د ر بار سوم بحثی مطرح می شود و د ر واکنش عد ه ای می گویند می خواهند به هر قیمتی از کشور بروند و عد ه ای می خواهند بمانند اما ستاره د ر پاسخ آن سکوت می کند .این سکوت د رواقع موضع فیلمساز است.شخصیت اصلی فیلم که د ر فیلمنامه هم از وزن بیشتری برخورد ار است پد ر فیلم است و به نظرم مشکل اصلی فیلم هم همین شخصیت پد ر است. او د ر ابتد ا هویتی مذهبی-سنتی د ارد آد می که اساسا د رونگرا است د ر نمایی از فیلم که نقطه عطف فیلم هم می باشد د ر سانحه ای که رخ می د هد واکنشی از خود نشان می د هد که کاملا برون گرا و بیرونی است و مسیر فیلم را عوض می کند . از این به بعد شاهد یک پد ر متحول شد ه و روشنفکری هستیم که بستر تحولش سیر منطقی خود را طی نکرد ه. همچنین فیلم به لحاظ زمانی بیش از پتانسیل روایی اش کش می آید و خیلی از نماها اضافی است. مثل نمای خرید عمه و د ختر و نمای شوهر مریلا زارعی . روابط عمه با شوهرش و ستاره و همچنین رابطه ستاره با فرهاد توضیح کافی د اد ه نمی شود . مثلا نمی فهمیم که مشکل عمه با شوهرش چیست . د ر کل به نظرم «د ختر» فیلم ناموفق د یگری از میرکریمی است. ۱۷۹/
سه شنبه ، ۲۰بهمن۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: موبنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]