تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820525715




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همزماني 37 سالگي انقلاب با جشن پوشش تحصيلي 98 درصدي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: همزماني 37 سالگي انقلاب با جشن پوشش تحصيلي 98 درصدي
ايران اسلامي در آستانه برگزاري جشن سي و هفتمين سال پيروزي انقلاب و در موقعيتي كه به تعبير رهبر انقلاب پيچ تاريخي براي تمدن بشري است، با داشتن جايگاه شانزدهم توليد علم و پيشتازي در عرصه علوم و فناوري‌هاي نوين، به سمت فتح قله‌هاي علم، فناوري و پژوهش دورخيز كرده است، آن هم با پوشش تحصيلي 98 درصدي دانش‌آموزان كشور.
نویسنده : نفيسه ابراهيم‌زاده انتظام 


سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي و دهه فجر مي‌تواند چشم‌اندازي براي ميزان رشد كشورمان باشد. به بيان ديگر جشن تولد ايران اسلامي موقعيت مناسبي براي پيگيري روند پيشرفت كشور در زمينه‌هاي مختلف و فرصتي براي بازخواني اهداف انقلاب اسلامي در حوزه‌هاي گوناگون است. يكي از زمينه‌هاي مورد توجه در انقلاب اسلامي كه به بسياري ديگر از اهداف اين انقلاب گره خورده بحث آموزش و پژوهش است. تمام دستاوردهاي انقلاب اسلامي در حوزه فناوري، صنعت و تجارت ريشه در حوزه آموزش و پرورش داشته و دارد و آنچه كشور را در طول سال‌هاي اخير در زمره كشورهاي پيشرو در حوزه علم و فناوري قرار داده مربوط به مسئله آموزش، پژوهش و پرورش است، به طوري كه بر اساس گزارش پايگاه‌هاي استنادي علمي و فناوري دنيا شتاب رشد علمي در كشور 10 برابر شتاب علمي ساير كشورها است. خودكفايي در صنايع نظامي، شبيه‌سازي و زيست‌فناوري، نانوفناوري و صنايع پزشكي از جمله دستاوردهاي علمي و فناوري كشور در سال‌هاي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي است.
  
پيشرفت‌هاي علمي و پيچ تاريخي
مطالعه نقاط ضعف و قوت در دستيابي به دستاوردهاي 37 سال گذشته در زمينه دانش و فناوري و پژوهش از آن جهت اهميت راهبردي يافته كه به تعبير مقام معظم رهبري كشور در پيچ تاريخي قرار گرفته است؛ دو پيچ در مقياس ملي و بين‌المللي. البته تمام آنچه در حوزه يادشده اتفاق افتاده درخور و موردنظر نظام اسلامي نبوده است. در اين شرايط بررسي موشكافانه اين موارد، خود به عنوان يك راهبرد مطرح است. به ويژه اينكه بازسازي تمدن اسلامي و ايراني اولويت نخست ما است و در صورتي كه بتوانيم به سلامت از اين پيچ بگذريم به يكي از ابرقدرت‌هاي تأثيرگذار بين‌المللي تبديل خواهيم شد كه مي‌توانيم فرهنگ انقلاب اسلامي را صادر كنيم.
 
بنياد هنوز غربي علوم انساني!
عطاءالله سلطاني صبور، عضو كميسيون آموزش مجلس غربي بودن بنياد علوم انساني در كشور بعد از گذشت قريب به چهار دهه از پيروزي انقلاب اسلامي را بزرگ‌ترين نقطه ضعف حوزه آموزش و پژوهش مي‌داند و به «جوان» مي‌گويد: علوم انساني ما بايد تا به حال براساس آموزه‌هاي دين مبين اسلام و نسبت‌هاي فكري اسلامي و ايراني تعريف مي‌شد. در حالي كه هنوز ريشه‌هاي غربي دارد و اگر مي‌بينيم مديريت‌هاي ما بحران‌آفرين و تابع مديريت‌هاي غربي و متأثر از جريانات بين‌المللي است به دليل اين است كه علوم انساني و مديريت ما غربي است و اينگونه مديريت‌ها كمكي در جهت اسلامي شدن سبك زندگي در جامعه ما نمي‌كند. وي بازنگري در علوم انساني را مقدمه ايجاد و استقرار تمدن اسلامي عنوان مي‌كند.
  
استانداردهاي سوادآموزي يا پوشش تحصيلي
ريز شدن در مفاد سرفصل كلي آموزش و پژوهش، مجموعه‌اي از متغيرها را نمايش مي‌دهد كه در نمره‌دهي به عملكرد 37 ساله كشور در حوزه دانش و فناوري و پژوهش مؤثرند؛ متغيرهايي كه از آموزش و پرورش پيش از دبستان تا فناوري‌هاي ‌هاي‌تك را شامل مي‌شود. مسلماً بررسي جزء به جزء آن در اين گزارش مقدور نيست. با اين وجود گزارش‌دهي از كليدواژه‌هايي در اين حوزه مي‌تواند نمودار بهتري از روند پيشرفت واقعي در اين حوزه‌ها را ترسيم كند و به نمايش بگذارد.
بحث فراگيري آموزش كه زمينه توسعه پايدار و محور انساني آن است يكي از اين كليدواژه‌ها است. دستيابي به استانداردهاي سوادآموزي و ارتقاي اين استانداردها نيز در نوع خود مي‌تواند به عنوان دستاورد انقلاب براي ايران اسلامي به شمار رود. در اين رابطه گزارش‌هاي متفاوتي از سوي سازمان‌هاي مختلف ارائه شده است. از آمار 95 درصدي شمول سوادآموزي در كشور تا وجود نزديك به 10 ميليون بيسواد و باز ماندن مبادي بيسوادي به‌رغم تمهيدات در نظر گرفته شده.
با اين وجود مهدي نويدادهم، دبير شوراي عالي آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها آمار قابل‌توجهي را در اين حوزه اعلام كرد. وي گفت: پوشش تحصيلي دانش‌آموزان از حدود 78 درصد قبل از انقلاب به بيش از 98 درصد رسيده است و اكثريت دانش‌آموزان لازم‌التعليم به مدارس راه پيدا كرده‌اند.
نويدادهم در خصوص وضعيت آموزش و پرورش در قبل و پس از انقلاب اسلامي ايران اظهار داشت: با پيروزي انقلاب اسلامي تحولات چشمگير و قابل تأملي در فرآيند تعليم و تربيت كشور و آموزش و پرورش اتفاق افتاد و اكثريت دانش‌آموزان لازم‌التعليم به مدارس راه پيدا كرده‌اند و انجام اين مهم با سرمايه‌گذاري‌هاي سنگيني كه توسط انقلاب صورت گرفته، انجام شده است.
وي ادامه داد: افزايش پوشش تحصيلي از طريق ايجاد راه در روستاها و فراهم كردن امكانات براي دسترسي دانش‌آموزان به مدارس و همچنين ساختن مدارس شبانه‌روزي، خوابگاه‌ها يا اعزام معلمان ايجاد شده است. در حال حاضر 100 مدرسه با يك دانش‌آموز داريم كه اين براي سيستم پرهزينه است، اما نظام، سرمايه‌گذاري لازم را انجام داد.
  
عدالت همه جا؛ اول در آموزش
دبير شوراي عالي آموزش و پرورش با اشاره به برقراري عدالت آموزشي بعد از انقلاب اسلامي ايران بيان داشت: قبل از انقلاب اسلامي ايران، حدود 37 درصد دانش‌آموزان محصل در مدارس، دختر بودند و امروز اين نسبت به 49 درصد رسيده است. توجه به آموزش دختران و رعايت عدالت آموزشي تربيتي يكي از استراتژي‌هاي نظام در اين چند دهه گذشته بوده است و به خصوص اين گسترش در مناطق محروم اتفاق افتاد؛ مناطقي كه دسترسي به مدارس نبود يا به دليل شرايط فرهنگي اجازه نمي‌دادند دختران در مدرسه تحصيل كنند.
وي تصريح كرد:‌از نظر كيفي نيز تلاش شد كيفيت خدماتي كه آموزش و پرورش ارائه داده است، افزايش يابد و استراتژي نظام نيز تربيت نسلي بود كه باورمند ارزش‌هاي انقلاب و فرهنگ ايراني ـ اسلامي باشد كه تجلي آن را در تأسيس و تقويت امور تربيتي در آموزش و پرورش مي‌بينيم.
  
پيشتازي در دانش بنيان‌ها
بسياري شتاب در راه‌اندازي و توسعه شركت‌هاي دانش‌بنيان، پارك‌هاي علم و فناوري و مراكز رشد در كشور را در ارتباط با تحولات جهاني و فارغ از سياستگذاري‌هاي علومي كشور مي‌دانند. به بيان ديگر تولد عبارت تركيبي دانش‌بنيان در عرصه‌هاي علمي، فرهنگي، فناورانه و اقتصادي را يك اجبار و تحميل جهاني به كشور عنوان مي‌كنند. اين در حالي است كه درك ضرورت راه‌اندازي اين مراكز و اهتمام براي آن فارغ از اينكه كدام دولت از چه جناحي بر سر كار است، نشان از يك عزم ملي براي همپايي كشور با عرصه‌هاي جهاني دانش و فناوري دارد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن