تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هیچکس تا زبانش را نگه ندارد از گناهان در امان نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831040290




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چهر‌ه‌هایی که باید بعد از مرگ هم دریابیم‌


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: چهر‌ه‌هایی که باید بعد از مرگ هم دریابیم‌
شاعران و نویسندگان معاصر در کشورهای زیادی جزو گنجینه‌های فرهنگی محسوب می‌شوند، چه در زمان زندگی و چه بعد از درگذشت؛ موضوعی که در کشور ما بعضا مغفول است.
آفتاب :

این موضوع در ایران چندان نمودی ندارد و معمولا از این گله شده که چهره‌های ادبی در زمان زندگی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و بعد از مرگ است که گاهی بزرگداشتی برای تعدادی از آن‌ها برگزار می‌شود. اما با گذری بر وضعیت برخی مکان‌هایی که این چهره‌ها در آن‌ها دفن هستند به این نتیجه می‌رسیم که بعد از مرگ هم باز از داشته‌های خود غافل‌ایم.

ادبیات کهن ایران که تا دوره‌ مشروطه را شامل می‌شود منبع الهام بسیاری از اهل شعر و ادب جهان است و تا کنون مقاله‌ها و کتاب‌های زیادی درباره تأثیر ادبیات کهن فارسی بر سایر کشورهای جهان نوشته و ترجمه شده است. احمد تمیم‌داری مترجم کتاب «گستره شعر پارسی در انگلستان و آمریکا» در این‌باره می‌گوید: «در حال حاضر ادبیات کلاسیک ما به ادبیات معاصر اروپا و آمریکا تبدیل شده است. وقتی کتاب «گستره شعر پارسی در انگلستان و آمریکا» را ترجمه کردم متوجه شدم ادبیات کلاسیک ما تا چه حد بر ادبیات اروپا و آمریکا تأثیر گذاشته است.»

این در حالی است که ادبیات معاصر ایران - دست کم اگر بخشی از آن را در عرصه جهانی قابل عرضه بدانیم - آن‌گونه که باید، معرفی و شناسانده نشده است. اما با توجه به این‌که تبلیغات در دنیای کنونی یکی از عوامل مؤثر در هر عرصه‌ای‌ است، چرا تاکنون فعالیت موثری در حوزه شناساندن ادبیات معاصر کشورمان صورت نگرفته است؟ قطعا برای شناساندن هر چه بهتر نویسندگان و شاعران معاصر، نکته اول ترجمه آثار این افراد است و باید در نظر داشت پروسه شناساندن، همت و صبر نیاز دارد.

اما در مرحله بعدی شناساندن سرمایه‌های ادبی، به فعالیت‌های ملموس‌تری می‌توان پرداخت. برای نمونه، گورستان پرلاشز در پاریس روزانه میزبان تعداد زیادی بازدیدکننده و گردشگر است. این گورستان مدفن بسیاری از شاعران و نویسندگان فرانسوی است و باعث معرفی بیش از پیش اهل ادب فرانسه به جهان می‌شود.

از این دست فعالیت‌ها در ایران و در شروع برای مخاطب داخلی می‌توان انجام داد. برای مثال، گورستان‌های استان تهران مدفن بسیاری از اهل قلم معاصرند که خیلی‌های‌شان آثار درخشانی دارند. نهادهای مسئول با سامان ‌دادن فضای گورستان، انتشار دفترچه‌های راهنما و ایجاد امکانات و فعالیت‌های جنبی همچون اجرای پرفورمنس‌هایی از زندگی این افراد در مقاطع مختلف می‌توانند برای ادبیات معاصر تبلیغ کنند.

به‌طور مصداقی‌تر از گورستان ظهیرالدوله می‌توان نام برد. این گوستان مدفن اهل هنر همچون ملک‌الشعرای بهار، رشید یاسمی، رهی معیری، فروغ فرخزاد، حسین صبا، روح‌الله خالقی، عزیزالله حاتمی، قمرالملوک وزیری، بدیع‌زمان نوربخش، حسین یاحقی، ایرج میرزا و افراد برجسته سایر حوزه‌هاست، که هر کدام در عرصه خود جزو بهترین‌ها و حتی بهترین محسوب می‌شوند. اما به جای بهره به‌موقع و مناسب از این گورستان، مانعی که گردانندگان آن به وجود آورده‌اند، نادیده گرفته می‌شود.

سال‌ها علاقه‌مندان هنر و ادبیات بر سر مزار چهره‌های مدفون در این گورستان حاضر می‌شدند، شعر می‌خواندند یا زخمه‌ای بر سازشان می‌زدند. سال 92 به علت ازدیاد جمعیت و رفتاری خلاف نظر هیئت امنا، تصمیم این هیئت بر این شد که درِ این مکان تنها روزهای پنج‌شنبه و به تفکیک جنسیتی به روی بازدیدکنندگان باز باشد. این بدان معناست که اگر کسی به‌جز روز و ساعت‌های مشخص‌شده به تهران سفر کند و قصد بازدید از این مکان را داشته باشد با درِ بسته مواجه خواهد شد. از دیگرسو حتی اگر افراد در روز مقرر حضور پیدا کنند باز نیمی از خانواده و جمع باید منتظر ساعت مشخص‌شده بمانند.

به گزارش ایسنا، اگر به گورستان‌های ظهیرالدوله، امام‌زاده عبدالله، مسجد فیروزآبادی، ابن بابویه و امام‌زاده طاهر کرج چنان که باید رسیدگی شود، و همچنین برنامه‌هایی برای قطعه‌های هنرمندان و نام‌آوران بهشت زهرا (س) در نظر گرفته شود به راحتی تورهای «یک روز با نویسندگان و شاعران معاصر» را برای ایرانیان و گردشگران طراحی و اجرا می‌توان کرد. فعالیت‌های این‌چنینی در آینده باعث می‌شود ادبیات معاصر ایران معرفی و هویت آن شناسانده شود.









تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن