تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خدا داناست به هر رازى كه مردم در دل نهان داشته اند، و به نجواى آهسته رازگويان و به هر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805111525




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«عصرانه‌ ادبی فارس» با حضور «عمو قناد» شعرهایی که دوساعته سروده شد/ حمزه‌ای: خودم را شاعر نمی‌دانم


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: «عصرانه‌ ادبی فارس» با حضور «عمو قناد»
شعرهایی که دوساعته سروده شد/ حمزه‌ای: خودم را شاعر نمی‌دانم
یک شاعر گفت: من حدود 200 کار چاپ کرده‌ام اما هیچ وقت خودم را شاعر نمی‌دانم اما اول همیشه برای دلم و دوم هم برای پول شعر سروده‌ام.

خبرگزاری فارس: شعرهایی که دوساعته سروده شد/ حمزه‌ای: خودم را شاعر نمی‌دانم

● گزارش تصويري مرتبط
-------------------------------


به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، نشست نقد و بررسی کتاب «همنوازی نسیم و برگ» سروده رودابه حمزه‌ای در قالب پنجاه و ششمین «عصرانه ادبی فارس»، با حضور چهره‌های مطرح کودک و نوجوان برگزار شد. *لاک پشت وار شاهد تغییر در شعر نوجوان بودیم مهری نظری در ابتدای این نشست گفت:‌ ایجاد تغییر و تحول در فرم کتاب بسیار کند صورت گرفت و برای مثال چارپاره تا مدت‌ها فقط قالب رایج شعر نوجوان بوده است و لاک‌پشت‌وار شاهد تغییر در شعر نوجوان بودیم همچنان در مدت‌های طولانی در مضمون شاهد نوآوری نبودیم و موضوعات محدودی دستمزد خلق آثار قرار می‌گرفت و اغلب توصیه‌های اخلاقی زمینه خلق شعر بود تا این که سازمان‌ها سفارش می‌دادند و موضوعات گوناگون دستمایه تولید اثر می‌شد.

وی افزود: پذیرش برخی موضوعات از سوی جامعه همیشه مورد بحث بود، مضمونی چون عشق از خطوط قرمز شعر نوجوان بود و حتی از سوی شاعر هم این مسئله پذیرفته نمی‌شد تا اینکه برخی پیشکسوتان شعر کودک و نوجوان این خطوط قرمز را کنار زدند و شعر عاشقانه سرودند. اما متأسفانه بعد از آن باز ما راه را به افراط رفتیم و از آن سوی بام افتادیم. *پرداخت به مرگ با زمینه شاد نظری گفت: پرداختن به مضمون مرگ از سوی حمزه‌ای بسیار جالب توجه است و مرگ عزیزان در اغلب آثار او دیده می‌شود همچنین او با یک زمینه شاد به مضمون مرگ پرداخته که از این منظر قابل تأمل است و این پرداخت خالص به مرگ در نوع خود نو بوده و بسیار چشمگیر است. او در پایان گفت: در مورد سایر مضامین این نو بودن دیده نمی‌شود و به نظرم می‌رسد می‌شد خلاقانه‌تر یا جسورانه‌تر به آن پرداخت من واژه‌ای که انحصاری شاعر شده باشد به چشمم نیامد که البته شاید سطح توقع من بالاست. همچنین تصاویر کتاب اصلاً‌ ارتباطی به کتاب ندارد و این مشکلی است که در کتاب وجود دارد در ضمن ویرایش آن نیز دچار ضعف است. *شعرهای این کتاب را در زمره شعر ساده امروز قرار می‌دهم حمیدرضا شکارسری با اشاره به اینکه شعری که به نام نوجوان سروده شده را می‌توان مانند یک نوجوان خواند، گفت: اعتقاد دارم شعر کودک و نوجوان شعر تازه‌تری است شعر نوجوان به لحاظ نوع و جنس شعر بزرگسال است اما در میزان خصوصیت‌های شعری با هم تفاوت دارد. زبان شاعرانه زبان برجسته‌ای است و در برونه آن قالب نیمایی را می‌بینیم.

وی افزود: شعر نوجوان دارای لایه‌بندی‌های معنایی نیست و دارای ساختار متکی بر ایهام در آن کمرنگ‌تر است باید بپذیریم که مخاطب ما از دایره واژگانی بهره می‌برد که نسبت به طیف مخاطب بزرگسال محدودتر است. این مجموعه شعر را در زمره شعر ساده امروز قرار می‌دهند و خواننده در خواندن آن با ایهام روبه‌رو نیست. *21 شعر از 23 شعر در یک وزن سروده شده است این شاعر و منتقد ادبی با اشاره به تکرار وزن‌ها در این کتاب گفت: این مسئله از نکات قابل توجه شعر حمزه‌ای به شمار می‌رود که مانند یک تیغ دو دم در اختیار شاعر قرار دارد. از 23 شعر این مجموعه 21 شعر آن در یک وزن سروده شده‌اند و این مسئله کمک بالایی به شاعر کرده است. قابلیت قافیه یکی دیگر از استفاده‌های شاعر در شعر نیمایی است و توانسته از آن به نفع شعر خود استفاده کند. البته این مسئله در شعر بزرگسال ضعف محسوب می‌شود اما در شعر نوجوان چون می‌خواهیم مخاطب را به واسطه موسیقی به شعر جذب کنیم قابل پذیرش است. شکارسری گفت: به نظرم می‌رسد در ویرایش این کتاب باید دقت بیشتری صورت می‌گرفت چون گاهی خوانش یا وزن را با مشکل روبه‌رو می‌کند. تقطیع‌های نادرست موجب خسته شدن مخاطب می‌شود که به نظرم در چاپ‌های بعد باید اصلاح شود. فارغ از اینکه چه موضوعاتی در کتاب است آنچه که بسیار مهم است نگاه ملموس در آن است. *در این مجموعه نوجوان از فضای پاستوریزه خارج می‌شود او اضافه کرد: عینیت در این کتاب بسیار کمک می‌کند که شعر تک لایه باشد و مخاطب نوجوان با آن ارتباط برقرار کند البته گاهی شعر در آن ذهنی می‌شود اما شاعر با عینی‌گرایی عبارات را حذف می‌کند. شعر حمزه‌ای تا حدودی شهری است از این منظر مخاطب نوجوان از فضای پاستوریزه خارج می‌شود و زشتی‌ها و پلشتی‌های شهر را از نزدیک می‌بیند. *در این کتاب حقیقت هنر را دیدم محمود پوروهاب در بخش دیگری از این مراسم گفت: این کتاب را وقتی ورق می‌زدم حقیقت هنر را دیدم که به نسبت کارهای قبلی حمزه‌ای بهتر شده بود همین که شعرهای این کتاب از قالب چارپاره فاصله گرفته نکته مثبتی است. او از ذهن خود فاصله گرفته و جسارت به خرج داده است. وی افزود: این اشعار تأویل‌پذیر است و نباید آنها را با اشعار بزرگسال مقایسه کرد در شعر نوجوان همیشه با ویرایش مشکل داریم. در شرایطی که حتی گاهی خودمان هم آن را خوب نمی‌دانیم. در مجموع این کار خوبی است. هر چند ممکن است در یک مجموعه همه کارها یکدست نباشد. در مورد تصویرگری نیز به نظرم می‌رسد که تصویرگر باید برداشت خود را به تصویر در بیاورد ولی اغلب تصویرگران کار را انتها نمی‌خوانند تا بتوانند برداشتی از کار داشته باشند.

*هر هنرمند بر این باور است که بهترین اثر را خلق کرده است کمال شفیعی در بخش دیگری از این مراسم گفت: هر هنرمند وقتی اثری خلق می‌کند بر این باور است که بهترین اثر را خلق کرده اما وقتی مخاطب با آن روبه‌رو می‌شود کار نقاط قوت و ضعف خود را نشان می‌دهد. وی افزود: در مورد بوطیقای شعر باید گفت که آن مربوط به کودک است و در مورد نوجوان صدق نمی‌کند یعنی قرار نیست به نوجوانان چیزی آموزش دهیم در شعر کودک تمام کودکان مخاطب شاعر هستند. اما در شعر نوجوان تمام نوجوانان مخاطب شاعر به شمار نمی‌روند. شفیعی در پایان سخنانش با اشاره به تصویرگری کتب کودک و نوجوان گفت: در مورد تصویرگری کتاب کودک باید کتاب در اختیار مخاطب کودک قرار گیرد و آنها خودشان تصاویر آن را بکشند اما در مورد نوجوانان باید بخش نانوشته و سفید نوشته شعر به تصویر درآید که به نظرم این کار تصویرگر است. *این کتاب را در طول 2 ساعت سرودم رودابه حمزه‌ای شاعر مجموعه «همنوازی نسیم و برگ» در پایان این مراسم گفت: امروز بعد از 24 سال فعالیت ادبی برای شرکت در این جلسه تنم می‌لرزید و فکر می‌کردم اینجا مورد مؤاخذه قرار خواهم گرفت. این کتاب را در طول 2 ساعت و در یک روز جمعه سرودم و فردای آن روز آن را به دوستی دادم تا بخواند که بعد از این متوجه شدم او زیر کار را امضا کرده و آن را برای چاپ به شورای شعر کانون فرستاد و آنجا نیز تأئید شد تا چاپ شود.

*شعر سرودن، از دل تا پول وی افزود: سرودن این کتاب کار من نیست و من کاری برای آن نکردم اما این را بیشتر از تمام کارهایم دوست دارم و خودم می‌دانم ایراد دارد و باید ایرادهای آن برطرف شود. در مورد تصویرگری این کتاب نیز من با شدت با آن مخالفم اما اگر می‌خواستم کتاب را بدون این تصاویر چاپ کنم، انتشار آن به 5 سال بعد موکول می‌شد. من حدود 200 کار چاپ کرده‌ام اما هیچ وقت خودم را شاعر نمی‌دانم اما اول همیشه برای دلم و دوم هم برای پول شعر سروده‌ام.



94/11/11 - 11:49





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن