تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835378934
پیام حضرت آیت الله جوادی آملی به همایش ملی فلسفه اخلاق: عظمت اخلاق این است که متخلق مظهر هوالخالق خواهد بود
واضح آرشیو وب فارسی:شفقنا: شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)- حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: عظمت اخلاق در این است که متخلق مظهر هوالخالق خواهد بود. اخلاق موعظه نیست، این نیست که کسی آدم خوب شود اخلاق این است که خلقت بکند این خلق با همان خلق سازگار است. به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، این مرجع تقلید در پیامی تصویری به همایش ملی فلسفه اخلاق و یادبود آیت الله مجتبی تهرانی ابراز داشت: مقدم شما آیات و حجج و فرهیختگان حوزوی را گرامی میداریم و از همه بزرگوارانی که در تشکیل این محفل با شکوه و همایش وزین فلسفه اخلاق تلاش و کوشش کردند حق شناسی می کنیم و از همه بزرگوارانی که با ایراد مقاله یا ارائه مقالات بر وزن علمی این همایش افزودند سپاسگذاریم و از خدای سبحان مسئلت می کنیم به برکت قرآن و عترت این نظام ما را و این حوزه ی ما را در پرتو خلق عظیم صاحب اصلی این نظام به خلق عظیم برساند ان شالله . او ادامه داد: مسئله اخلاق دو صبغه دارد یکی صبغه فقهی و یکی صبغه فلسفی؛ صبغه فقهی اش در کتاب فقهی فقهای ما فرمودند که عدالت واجب است به شرط صحت امامت است در شرط صحت بخش های دیگری از فقه است و گناهان کبیره و صغیره را هم شمرده اند این کار فقهی است که امام رضوان الله انجام دادند اما تحلیل این معاصی کبیره چیست معاصی صغیره چیست؟ راه پیدایش این ها چیست راه درمانش چیست ضررهای این غده ها چیست؟ این در فقه مطرح نیست فقیه می گوید عدل واجب است ظلم حرام است و فلان کار جزو معصیت کبیره است و یا فلان کار جزو معصیت صغیره است و به تعبیر دقیق مرحوم صاحب جواهر (رضوان علیه) می فرماید فلان کار جز معصیت کبیره است برای اینکه در باب حدود برایش حدی آمده فلان کار جز معصیت صغیره است و در باب حدود برایش تعزیر آمده این کارها را رضوان علیه انجام دادند اما اعلم چیست، چگونه انسان عادل می شود، ظلم چیست، چگونه انسان دچار ظلم می شود و چگونه باید به عدل برسند، چه شانی از شئون انسان اگر منحرف شود می شود ظلم و اگرچه شانی از شئون انسان اگر مستقیم بود می شود عدل، این ضرورت مسئله است این از فقه رایج بر نمی آید این از حکمت بر می آید. آیت الله جوادی آملی ابراز داشت: مطلب دوم آن است که عظمت اخلاق در این است که متخلق مظهر هوالخالق خواهد بود. اخلاق موعظه نیست، این نیست که کسی آدم خوب شود اخلاق این است که خلقت بکند این خلق با همان خلق سازگار است. ما شنیده ایم و در دعای وضو و مانند آن می خوانیم خدایا ما را در قیامت رو سفید کن خدایا ما را در قیامت رو سیاه نکن در هنگام شستن صورت در وضو می گوییم «اللهم بیض وجهی یوم بری تصبت » اینها را می گوییم در قیامت یکسری رو سفید محشور می شوند زیبا و به صورت جمال یوسفی در می آیند و یک سری سیه رو و روسیاه محشور می شوند بسیار بد منظرند ما اینها را معتقدیم اما باید اینها را خودمان بسازیم ما مظهر هوالخالق بشویم؛ به اذن او بدنمان را خودمان می سازیم در دنیا مرد خداشناس که تقوا طلب کند خواه سفید جامه و خواه سیاه باشد یعنی فرق بین سهیب رومی سفید پوست و بلال حبشی رنگین پوست نیست اما در قیامت رسوایی است ما با فن اخلاق مظهر هوالخالقیم و بدن می سازیم، صورت می سازیم. حقیقت ما به او وابسته است چرا باید مورد غفلت باشد چه کسی ما را سفید رو می کند خود ما چه کسی ما را یوسف جمال می کند خود ما چه کسی خدایی ناکرده به صورتی درمی آید که تحت عند القدره خود ما. او ادامه داد: مگر در روایات ما نیست بعضی ها به صورت هایی محشور می شوند که بوزینه پیش آن ها زیباست این ماییم که می سازیم این کار کار آسانی نیست خلق همان خلقت است مظهر هوالخالق شدن گاهی مسیحی پیدا می شود انی اخلق لکم من تیلک الی تلک این مظهر هو الخالق است به اذن الله ما اگر بیرون از حوزه و قلمرو خود نتوانیم کاری بکنیم در درون خودمان داریم می سازیم چه بخواهیم چه نخواهیم که بدن زیبا به ما می دهد چه کسی بدن زشت به ما می دهد یوم تبیض فیه الوجوه چه کسی سفید رو می کند چرا در روانکاو وضو گرفتن بگویید اللهم بیض وجهی پس ما با اخلاق داریم مظهر هو الخالق می شویم؛ ماییم و ابدیت ما تنها نظم جامعه و تمدن جامعه و برقراری عدل جامعه این یک حاشیه به سایه آن برکت است البته جامعه ای که متخلق در آن جامعه زندگی می کند جامعه سعادتمند و متمدنی است اما این کجا آن جریان ابد کجا. اگر جریان ابد با ساختن ما ساخته می شود چرا از آن غفلت داریم فقیه فقط می گوید آن ۷۰ تا معصیت کبیره اند آن چندتا معصیت صغیره اند انسان باید عادل باشد این توفیقی است راجع ما این مرجع تقلید ابراز کرد: اما چه کنیم که درمان بشویم چه کنیم که این هوس را رام بکنیم مگر کار آسانی است ما داریم او را می سازیم وگرنه او ما را می سازد این اعداء عدوک نفسک الذی بین جنبک اگر ما او را نسازیم او ما را می سازد ما می توانیم اماره به حسن داشته باشیم نشد آن می شود اماره به سوء چه کسی انواری به سوء است نفس که با فطرت الهی خلق شد اول اماره به سوء است یا ما او را بد ساختیم اول نفس مسئوله بود۱ نفس مسئووله روانکاو خوبی است می داند چه خوشمان می آید ۲ این همه معاصی و زباله ها را این پنهان می کند ۳ یک زر ورقی روی آن می کشد و آن را به صورت یک تابلویی زرین نشان می دهد این همان کاری است که شما دوست دارید و ۴ ما مبتلا می شویم به این غده ها. او ادامه داد: تسویل این است وقتی نفس مسوله ما را به دام انداخت گاهی انسان در اثر تسویل نفس برادرش را به چاه می اندازد که یعقوب سلام الله علیه فرمود: یسول لکم انفسکم گاهی با تسویل شرک را در کنار توحید قرار می دهد که سامری گفت صولت فی نفسی این نفس مسوله ما را به این صورت به بند می کشد و بعد می شود اماره به سوء اول که اماره به سوء نداشتیم ما می توانیم نفس مسوله را طوری تربیت کنیم و بپرورانیم و بسازیم که حق را به ما زیبا نشان بدهد چون باطن و ظاهر را یکسان نشان می دهد بعد همان اماره به سوء که در رقابت ما بود آن را اماره به الحسن قرار دهیم بعضی ها کار خیر را سریعا و صریحا انجام می دهند این عجله و شتابی که می کنند که نماز اول وقت بخوانند برای چیست اینکه اصراری دارند که مبادا کسی را بسوزانند و برنجانند برای چیست و غزالی می گوید من به این نصایح ۴۰ ساله خودم را در شعر حکیم ابوالقاسم فردوسی یافتم. آیت الله جوادی آملی عنوان کرد: فردوسی از حکمای بزرگ شیعه بود آن روزی که نام مبارک حضرت امیر جرم بود او صریحا گفت درست این سخن گفته پیغمبر است که من شهر علمم علی ً در است مگر ممکن بود غیر از فردوسی این جور حرف بزند ایشان فرمود اگر بار خوار است خود کشته ای اگر پرنیان است خود رشته ای غزالی می گوید این از عصاره نصایح ۴۰ ساله مرا حکیم ابوالقاسم فردوسی اینچنین گفته خوب ما شنیده ایم که هر جهنمی هست که امیدواریم نبینیم سوخت و سوزی هست اما هیچ شنیده ایم که این ها از کدام جنگل هیزم می آورند آن را که نشنیدیم که فقط آن چیزی که از قرآن شنیده ایم این است که خود ظالم هیزم جهنم است. خوب چرا ما بشویم هیزم جهنم ما با خودمان داریم هیزم می سازیم. او افزود: چرا روح و ریحانی که در پایان سوره مبارکه (واقعه) است نسازیم این خود شخص است که روح و ریحان است اگر خود شخص بشود هیزم پس این طرف خود شخص هم می شود روح و ریحان اخلاق یعنی هیزم نشدن اخلاق یعنی روح و ریحان شدن اخلاق یعنی فرشته شدن خوب فرشته ها می آیند فراش ما می شوند در حوزه ها برای چه این فرشته هایی که برابر آیات سوره فاطر این ها می آیند فراشی می کنند و پر پهن می کنند این طلبه ها روی پر فرشته ها می نشینند این ها ۳ پیام دارند این فرشته هایی که فراشی ما را می کنند یکی اینکه ای طلبه ها شما هم پر در بیاورید ای طلبه ها شما هم پرواز کنید و ای طلبه ها مثل ما پرواز کنید ما از جهت پرواز می کنیم نه در جهت ما به طمع تالاب حرکت نمی کنیم از جهت حرکت می کنیم ما از زمان و زمین حرکت می کنیم نه در زمان و نه در زمین این معنای اخلاق است این مظهر خالقیت است خوب می شود انسان بشود متفکر بشود روح و ریحان متفکر می شود دیگه دیگران گفتند قرآن را باید مرد عظیم بگیرد خدا گفت ما هم می گوییم مرد عظیم بگیرد اما عظمت در این نیست که شما در مردان سرمایه دار مکه و طائف می بینید ما قرآن را به کسی می دهیم که خلق عظیم داشته باشد منتها اصلش برای پیغمبر است شاگردان او و کسانی که از شاگردی خلق عظیم تعقیب هستند از این معارف قرآن و عترت که آن هم قرآن ناطق هستند بهره می برند بنابراین اخلاق یعنی طوری انسان با خداییش رابطه برقرار کند که بشود مظهر هوالخالق همه ما دوست داریم مثل یوسف زیبا باشیم خوب چرا نشویم همه ما معتقدیم که بعضی ها زیبا محشور می شوند چه کسی ما را زیبا می کند این خلق است دیگر آیت الله جوادی آملی در پایان خاطرنشان کرد: پس ما دو راه داریم یا خدایی ناکرده به صورتی خودمان را در می آوریم که تحصرو عند القرده یا ان شالله به صورتی در می آوریم که سفید روی می شویم همانند یوسف می شویم زیبایی و جوانی برای انسان فضیلتی جمالی که ذات اقدس الهی آن را امضا کرده بنابراین این راه باز است من از بزرگواری همه شما که تلاش و کوشش کردید که فلسفه اخلاق را در حوزه ترویج کنید و اخلاق را بر آن کرسی اصلی بنشانید سپاسگذاریم. www.fa.shafaqna.com
پنجشنبه ، ۸بهمن۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شفقنا]
[مشاهده در: www.fa.shafaqna.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]
صفحات پیشنهادی
آیت الله جوادی آملی: جامعه اخلاق مدار متمدن و سعادتمند است
آیت الله جوادی آملی با بیان این که تنها نظم جامعه تمدن جامعه و برقراری عدل در جامعه حاشیه ای از برکت اخلاق است گفت جامعه ای که متخلق به اخلاق باشد جامعه متمدن و سعادتمند است به گزارش ذاکرنیوز منطقه قم متن پیام تصویری این مرجع تقلید به همایش ملی فلسفه اخلاق در تالار اندیشه پآیتالله جوادی آملی: طالبان علم باید همچون فرشتگان به دنبال پرواز باشند/اوج توفیق رشد علمی و اخلاقی است
آیتالله جوادی آملی طالبان علم باید همچون فرشتگان به دنبال پرواز باشند اوج توفیق رشد علمی و اخلاقی استمفسر قرآن کریم گفت اینکه در احادیث میخوانیم فرشتگان بالهای خود را زیر پای دانشپژوهان میگسترانند به این معناست که طالبان علم باید همچون فرشتگان به دنبال پرواز باشند و قطعا اوآیتالله جوادی آملی: جامعه اخلاقمدار متمدن و سعادتمند است
پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱ ۳۰ آیتالله جوادی آملی با بیان اینکه تنها نظم جامعه تمدن جامعه و برقراری عدل در جامعه حاشیهای از برکت اخلاق است گفت جامعهای که متخلق به اخلاق باشد جامعه متمدن و سعادتمند است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم متن پیام تصویرپیش همایش فلسفه اخلاق ونکوداشت آیت الله مجتبی تهرانی
۷ بهمن ماه برگزار می شود پیش همایش فلسفه اخلاق ونکوداشت آیت الله مجتبی تهرانی شناسهٔ خبر 3033531 - دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵ ۴۴ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها پیش همایش ملی فلسفه اخلاق نکوداشت مقام علمی و اخلاقی آیت الله العظمی مجتبی تهرانی ره چهارشنبه ۷ بهمن ماه در سالنآیتالله جوادی آملی: برگزاری همایشهای خطر جریانهای تکفیری از برکات حوزه است
آیتالله جوادی آملی برگزاری همایشهای خطر جریانهای تکفیری از برکات حوزه استمفسر قرآن کریم گفت این روزها به لطف الهی و به برکت خون شهدا همایشهایی در زمینه خطر جریانهای سلفی و تکفیری برگزار میشود که جزو برکات حوزه است به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیتالله عبدالله جوادی آآیتالله بهشتی در پیشهمایش فلسفه اخلاق: چرا خداوند «انسان کامل» را خلق کرد/ انواع اخلاق از نظر علام
آیتالله بهشتی در پیشهمایش فلسفه اخلاق چرا خداوند انسان کامل را خلق کرد انواع اخلاق از نظر علامه طباطباییعضو مجلس خبرگان درباره علت خَلق انسان کامل توسط خداوند متعال گفت خداوند تمام کمالاتش را در آینه ذات خویش میدید اما میخواست آن را در آینه دیگری ببیند از این جهت انسان کاملهمایش ملی فلسفه اخلاق در قم برگزار شد
همایش ملی فلسفه اخلاق در نکوداشت آیت الله مجتبی تهرانی عصر پنجشنبه در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد به گزارش ایسنا منطقه قم در این همایش که با حضور جمعی از اساتید حوزه و طلاب و فضلاء و پژوهشگران و اعضای هیات علمی پژوهشکده حج و زیارت برگزار شد پیام تصویری آیت اللپيشنهاد آيت الله جوادی آملی برای چاپ قرآن كريم با خط نستعليق
در ديدار رئيس سازمان دارالقرآن الكريم مطرح شد پيشنهاد آيت الله جوادی آملی برای چاپ قرآن كريم با خط نستعليق شناسهٔ خبر 3032553 - یکشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵ ۴۷ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی مهدی قرهشيخلو رئيس سازمان دارالقرآن الكريم به مناسبت سیمین سال تاسيس اين سازمان با آيبا حضور اساتید حوزه علمیه صورت گرفت تجلیل از برگزیدگان همایش ملی فلسفه اخلاق
با حضور اساتید حوزه علمیه صورت گرفتتجلیل از برگزیدگان همایش ملی فلسفه اخلاقمراسم تجلیل از نویسندگان مقالات برتر همایش ملی فلسفه اخلاق نکوداشت مقام علمی و اخلاقی آیتالله مجتبی تهرانی با حضور اساتید حوزه علمیه و پخش پیام تصویری آیتالله جوادی آملی برگزار شد به گزارش خبرگزاری فآیتالله جوادی آملی عنوان کرد لزوم توجه به نظر پیروان اهلبیت(ع) در نگارش قرآن/ خط نستعلیق را جایگزین عثمان طه
آیتالله جوادی آملی عنوان کردلزوم توجه به نظر پیروان اهلبیت ع در نگارش قرآن خط نستعلیق را جایگزین عثمان طه کنیدآیتالله جوادی آملی با اشاره به اینکه در نگارش قرآن کریم باید نظر متمسکان به قرآن و اهلبیت ع لحاظ شود گفت ما میتوانیم مطابق با رسمالخط خودمان قرآن نگارش شده به-
گوناگون
پربازدیدترینها