تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ایمان هیچ کس کامل نمی شود مگر هر که را خدا دوست دارد دوست داشته باشد و آن که را خدا دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820314237




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آماده باش 17 نفتكش در دهانه خليج فارس


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: آماده باش 17 نفتكش در دهانه خليج فارس
تحليلگران خارجي مي‌گويند نفت ايران يك دردسر بزرگ براي بازار نفت است، آن هم درست در روزهايي كه جايي براي نفت پارسي نيست. نفتكش‌هايي كه حالا تبديل به منبع ذخيره‌سازي شده‌اند هرچند كه «ايستا» هستند اما اگر موتورشان روشن شود قيمت‌ها تحت تأثير قرار مي‌گيرند.


تحليلگران خارجي مي‌گويند نفت ايران يك دردسر بزرگ براي بازار نفت است، آن هم درست در روزهايي كه جايي براي نفت پارسي نيست. نفتكش‌هايي كه حالا تبديل به منبع ذخيره‌سازي شده‌اند هرچند كه «ايستا» هستند اما اگر موتورشان روشن شود قيمت‌ها تحت تأثير قرار مي‌گيرند.
به گزارش «جوان» هفته گذشته يك تانكر نفتكش ايراني كه بيش از يك سال پيش در عسلويه لنگر انداخته بود، به مقصد كره جنوبي به حركت درآمد تا با اين كار آغاز دوره جديدي از عدم‌قطعيت در قيمت جهاني نفت خام را نويد دهد.
تحليلگران بر اين باورند بازار جهاني نفت در حال حاضر دچار نوعي حرص و ولع براي ورود نفت خام ايران به بازار جهاني طي ماه‌هاي آينده شده است. اكنون كه تحريم‌ها عليه برنامه هسته‌اي برداشته شده، ايران كه قبلاً به طور متوسط بيش از 5/1 ميليون بشكه در روز نفت خام صادر مي‌كرد مجدداً مي‌تواند مقدار بيشتري از نفت خود را به بازار‌هاي جهاني عرضه كند.
همزمان، كشور همسايه ايران يعني عراق هم اعلام كرده در ركوردي جديد، توليد نفت خود را كه در حال حاضر 3 ميليون و 700 هزار بشكه است حداقل 100 هزار بشكه افزايش خواهد داد. صدور گزارشي در اين باره كه عراق قادر است بيش از 4 ميليون بشكه در روز نفت خام توليد كند، قيمت‌هاي انرژي را تحت تأثير خود قرارداده به طوريكه قيمت نفت خام غرب تگزاس با 8/5 درصد كاهش به 30 دلار و 34 سنت در هر بشكه سقوط كرد.
عربستان سعودي به عنوان بزرگ‌ترين صادر‌كننده نفت در جهان هم قصد دارد سطح توليد حدوداً 2/10 ميليون بشكه‌اي خود در روز را در همين سطح نگه دارد يا حتي اين ميزان را افزايش دهد مگر اينكه ديگر توليد‌كنندگان سهميه خود را كاهش دهند. چيزي كه تقريباً بعيد به نظر مي‌رسد.
ديگر اعضاي اوپك در خليج فارس، از جمله كويت و امارات متحده عربي هم در اين زمينه پشت سرعربستان سعودي قرار گرفته و به جاي تاكتيك سنتي تلاش كارتل‌ها براي كنترل قيمت نفت از طريق دستكاري سطح توليد، اجازه داده‌اند سازوكار بازار قيمت‌هاي جهاني نفت را تعيين كند.  اما اين ايران، عراق و عربستان سعودي هستند كه قادرند عرضه نفت از سوي اوپك را كه در مجموع توليد روزانه حدود يك سوم جهان را برعهده دارد، افزايش دهند. در حالي كه عراق به محدوده حداكثر سهميه خود نزديك شده اما مقامات اين كشور گفته‌اند قادرند چند صد هزار بشكه در روز به مقدار كنوني توليد عراق بيفزايند. اين سه كشور بايد براي پيدا كردن راهي در اين زمينه گرد هم بيايند. آنها بايد راهي براي سروسامان دادن به اين وضع پيدا كنند.
سي ان بي‌سي در اين رابطه نوشت: ايراني‌ها محتاط‌تر از گذشته شده‌اند و من فكر مي‌كنم عراقي‌ها به دليل وضعيت مالي اين كشور به دنبال افزايش توليد خود هستند. حليمه كرافت رئيس مركز جهاني بازار سرمايه آر بي‌سي (RBC) مي‌گويد: هيچ چيز بهتر از نفت نمي‌تواند چشم‌انداز روشني را پيش روي اين سه كشور قرار دهد. او معتقد است جدا كردن ژئوپلتيك و نفت در مورد ايران و عربستان سعودي كه روابط آنها در چند دهه گذشته در بدترين وضعيت قرار داشته، سخت است.

 نقش منفی ریاض
بيل ريچاردسون، وزير سابق انرژي امريكا معتقد است:عربستان سعودي كليد قيمت نفت است و اگر موافقت خود را با برگزاري نشست اضطراري اوپك و كاهش ميزان توليد اعلام كند، شرايط تغيير خواهد كرد اما اين اتفاق بعيد است. او گفت: عربستان سعودي از ايران متنفر است. اين دو كشور رقباي ژئوپولتيكي هستند. عربستان نمي‌خواهد بهبود وضعيت اقتصادي ايران را كه قيمت نفت عامل تعيين‌كننده‌اي در اقتصاد آن كشور است شاهد باشد.
ايران اعلام كرده طي هفته‌هاي آتي مي‌تواند به سرعت 500 هزار بشكه در روز به توليد نفت خود بيفزايد اما قصد دارد اين كار را به گونه‌اي انجام دهد كه صدمه‌اي به قيمت‌هاي جهاني نفت نزند. ولز فارگو مي‌گويد: هرچند اين 500 هزار بشكه در مقايسه با 94 ميليون بشكه مصرف روزانه نفت در جهان بسيار ناچيز است اما ورود ايران به بازار نفت در حال حاضر مي‌تواند به شكل‌گيري نوعي رقابت در عرضه نفت خام دامن بزند.

 يك ترديد بزرگ
دانيل يرگين نايب رئيس مؤسسه‌اي اچ اس مي‌گويد: ايران در حال حاضر وارد بازار نفت شده اما سؤالي كه پاسخ دادن به آن در چند هفته آينده تأثير زيادي برقيمت‌ها بر جاي خواهد گذاشت اين است كه با توجه به فروختن شناورهاي ذخيره‌سازي از سوي ايران، اين كشور مي‌تواند چه حجمي از نفت را به بازار‌هاي نفت تزريق كند.
او مي‌گويد: ايراني‌ها سعي خواهند كرد سهم خود از بازار نفت را با در نظر گرفتن عنصر قيمت باز پس بگيرند. آنها دوباره به سمت مشتريان سنتي خود در آسيا خواهند رفت كه سهم خود را از نفت ايران كاهش داده بودند. به نظر مي‌رسد ايران نه به طور كامل بلكه به صورت نصف نيمه در بازار جهاني نفت حضور داشته است.

كسي كاهش نمي‌دهد
ديگر توليد‌كنندگان بزرگ نفت در جهان از جمله روسيه و ايالات متحده امريكا هم توليد نفت خود را كاهش نداده‌اند اگرچه انتظار مي‌رود توليد نفت در امريكا تحت تأثير بالارفتن هزينه‌هاي ناشي از كاهش قيمت نفت براي شركت‌هاي نفتي كاهش يابد. اما اگر اوپك به عنوان توليد‌كننده حدود يك سوم نفت جهان بخواهد براي جلوگيري از سقوط قيمت نفت كاري بكند بايد بين كشورهاي شيعه يعني ايران و عراق با كشورهاي سني تحت نفوذ عربستان سعودي نوعي از همكاري شكل گيرد.
هفته‌ها و شايد ماه‌ها طول خواهد كشيد تا ورود نفت ايران به بازارهاي جهاني اثر خود را نشان دهد. همه انتظار چنين چيزي را داشته و تحت تأثير آن قرار داشته‌اند و به زودي خواهيم ديد كه واقعيت چيست. به علاوه ما در حال نزديك شدن به زمان عمليات سالانه تعمير و نگهداري پالايشگاه‌ها در امريكا هستيم و انتظار مي‌رود اين موضوع هم به حرص و ولع‌ها در بازار جهاني نفت بيفزايد.
حركت تانكر نفتي ايراني سرنا (Serena) از اين لحاظ اهميت قابل توجهي دارد كه ايران حدود 40 تا 50 ميليون بشكه نفت خام و ميعانات گازي در شناورهاي حمل سوخت خود ذخيره كرده و به علاوه به دنبال افزايش توليد است. ايران اعلام كرده كه بلافاصله بعد از برداشته شدن تحريم‌ها 500 هزار بشكه و ماه‌هاي بعد از آن 500 هزار بشكه ديگر به توليد نفت خام خود خواهد افزود.
پائلو نري رئيس شركت نفتي EMEA گفته است: اين اولين فروند از ناوگان ذخيره‌سازي است كه ايران را ترك مي‌كند و 17 محموله ديگر در بندرهاي ايران لنگر انداخته‌اند كه مطمئن هستيم هنوز حركت نكرده‌اند.
جف كوري استراتژيست موسسه گلدمن ساكس معتقد است از لحاظ پيامد‌ها هرچند ورود نفت ايران تا حدودي تأثير خود را بر بازار بر جاي گذاشته اما اين ورود براي بازار نفت بي‌ثبات‌كننده خواهد بود.
كرافت مي‌گويد: به نظر مي‌رسد ايران و عراق با تأكيد بر عدم محدود نكردن خود در توليد نفت در نشست ماه گذشته اوپك به عنوان يك بلوك ظاهر شدند، پس از آن ايران با تعديل نظرات خود اعلام كرد ورود نفت اين كشور به بازار جهاني آسيب نخواهد رساند. اما با اين حال، انتظار مي‌رود ايران براي كسب مجدد سهميه خود در صادرات نفت تهاجمي عمل كند.
وي معتقد است ايراني‌ها قصد ندارند بازار نفت را براي رونق اقتصادي بزرگ‌ترين رقباي منطقه‌اي خود متعادل كنند. اين سه كشور يعني عربستان، ايران و عراق مشكل اصلي در داخل اوپك هستند و تنها اين سه كشور هستند كه واقعاً مي‌توانند كاري از پيش ببرند و با جمع شدن گردهم راهي براي سروسامان دادن به وضع موجود پيدا كنند.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن