تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين قلب‏ها، قلبى است كه ظرفيت بيشترى براى خوبى دارد و بدترين قلب‏ها، قلبى اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826431559




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زمینه‌های شکل‌گیری انقلاب اسلامی به روایت شهید مطهری


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
زمینه‌های شکل‌گیری انقلاب اسلامی به روایت شهید مطهری
آزادی، استبداد ستیزی، نفی استعمار، عدالت، برابری و ... جزء ریشه‌های انقلاب اسلامی است اما هیچ یک به تنهایی مراد توده‌های مردم نبود، چرا که همه این اهداف در درون اسلام تعریف شده است.

خبرگزاری فارس: زمینه‌های شکل‌گیری انقلاب اسلامی به روایت شهید مطهری



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، یکی از برجسته‌ترین کارکردهای فرهنگ اسلامی برای جامعه معاصر ایرانی، ایجاد یک انقلاب اجتماعی با شکوه در سال ۱۳۵۷ با عنوان انقلاب اسلامی است. فرهنگ اسلامی به پنج واسطه، در ایجاد انقلاب اسلامی ایران، نقش آفرینی بنیادی کرده است: تولید «ایدئولوژی انقلابی»، «تولید کنش انقلابی»، «تولید رهبر انقلابی»، «تولید طبقه پیشرو انقلابی» و تولید «بسیج فراطبقاتی انقلابی». *فرهنگ اسلامی و تولید ایدئولوژی انقلابی
  پیش از به قدرت رسیدن سلسله پهلوی، یک ساختار هنجاری و ارزشی بر جامعه ایران مسلط بود که هر چند با ساختاری هنجاری و ارزشی مطلوب که ساختار هنجاری و ارزشی برآمده از اسلام است، فاصله و شکاف داشت، اما این فاصله و شکاف در مقایسه با دوره حاکمیت سلسله پهلوی، آنچنان گسترده نبود. از آغاز استقرار سلسله پهلوی، این فاصله و شکاف به صورت روزافزونی گسترش یافت. سیاست‌ها و اقدامات رضا و محمدرضا پهلوی بر مداری قرار داشت که همواره، هنجارها و ارزش‌های مسلط دینی را به چالش می‌طلبید و سرکوب می‌کرد. در واقع این دو در پی محقق ساختن پروژه‌ای برنامه ریزی شده بودند که ماهیتش اضمحلال ساختار هنجاری و ارزشش مسلط و جایگزین کردن ساختار هنجاری و ارزشی دیگری بود. این گونه «جایگزینی ساختاری» مورد پذیرش توده‌های مردم قرار نگرفت و نتوانست مشروعیت اجتماعی کسب کند، از این رو، جایگزینی ساختاری که حاکمیت سیاسی در پی تحقق آن بود، به شکل گیری تدریجی «تنش ساختاری» انجامید. به بیان دیگر «تنش ساختاری» آنگاه پدید می‌آید که حاکمیت سیاسی قصد کند ساختار هنجاری و ارزشی مورد پذیرش جامعه را مضحمل کرده و ساختار هنجاری و ارزشی دیگری را جایگزین آن کند که فاقد مشروعیت اجتماعی است. علامه مطهری بر این باور است که زمینه شکل گیری نهضت اسلامی مردم ایران که از سال 1342 آغاز شد و به وقوع انقلاب اسلامی در سال 57 انجامید، پیدایش تنش ساختاری بر آمده از تلاش پنجاه ساله رژیم پهلوی در راستای تحمیل هنجارها و ارزشِ‌های سکولاریستی ـ اعم از لیبرالیستی، ناسیونالیستی، استبدادی و ... ـ به جامعه دین گرای ایران بود که در تضاد آشکار با هنجارها و ارزشی‌های اسلامی قرار داشت. شهید مطهری تصریح می‌کند که انقلاب اسلامی از نظر فرهنگی تلاش برای «احیای هویت اسلامی» ایرانیان بود، چرا که آنها احساس می‌کردند حاکمیت سیاسی با فرهنگ اسلامی، اصطحکات و تضاد زیادی پیدا کرده است. آزادی، استبداد ستیزی، نفی استعمار، عدالت، برابری و .. جزء ریشه‌ها و هدف‌های انقلاب اسلامی بوده اما هیچیک از اینها به تنهایی مراد و مقصود توده‌های مردم نبوده است، چرا که همه این اهداف، در درون اسلام تعریف شده‌اند و اسلام یک کل تجزیه ناپذیر است. استاد مطهری اظهار می‌دارد «بعضی خیال می‌کنند اسلام چون دین است یک معنویت (محض) است و در کنار سایر عناصر قرار می‌گیرد»، درحالیکه «اسلام یک مکتب جامع است» از این رو انقلاب اسلامی «همه جنبه‌هایش آمیخته به جنبه اسلامی بود». *فرهنگ اسلامی و تولید کنش انقلابی لازمه وقوع انقلاب اجتماعی، نارضایتی و ناخشنودی افراد جامعه از وضعیت موجود است آن هم در حدی که اصلاح نظام موجود را برای دستیابی به وضعیت مطلوب، کافی نپندارند. اما آیا ناراضی بودن از وضعیت موجود، خود به خود به وقوع انقلاب اجتماعی می‌انجامد؟ روشن است که پاسخ منفی است. نارضایتی از وضعیت موجود، آنگاه موجب تحقق انقلاب اجتماعی را فراهم می‌کند به تحرک عملی و ستیزه جویانه توده‌های مردم پیوند بخورد. بدین ترتیب ایدئولوژی انقلاب باید علاوه بر اینکه وضعیت موجود را نامطلوب و بحرانی توصیف می‌کند و در توده‌های مردم، نارضایتی و ناخرسندی تولید می‌کند، باید دارای آموزه‌های انقلاب‌زا و تحرک بخش نیز باشد تا بتواند به انقلاب اجتماعی منجر شود. اسلام به عنوان مکتب و ایدئولوژی انقلاب از چنین قابلیتی برخوردار است، یعنی دارای آموزه‌های انقلابی و تحرک بخش است که عبارت‌اند از جهاد، امر به معروف، نهی از منکر و شهادت طلبی. منبع: نظریه فرهنگی استاد مطهری اثر مهدی جمشیدی آینده انقلاب اسلامی ایران، مرتضی مطهری بررسی اجمالی نهضت‌های اسلامی در صد سال اخیر، مرتضی مطهری

94/11/06 - 11:15





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن