تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى‏كنم كه خداوند دعايش را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804870620




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بی‌توجهی دولت به هشدار ظریف درباره نابودی نسل ایرانی


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بی‌توجهی دولت به هشدار ظریف درباره نابودی نسل ایرانی
در حالي دولت يازدهم در پي قانوني‌سازي محصولات تراريخته است كه ظريف دودهه پيش در نامه‌اي هشدار داد اين محصولات دستكاري شده ژنتيكي مي‌تواند به عنوان سلاح عليه كشور مورد بهره‌برداري قرار گيرد و توليدكنندگان اين محصولات قادرند نسلي از يك كشور را عقيم سازند.
محصولات تراريخته، اصطلاحاً به محصولاتي گفته مي‌شود كه با دستكاري ژنتيكي، از حالت عادي خارج شده‌اند. براي مثال، انتقال ژن يك حيوان مقاوم به سرما به ميوه گوجه فرنگي، تحت شرايطي سبب مقاومت گوجه دستكاري شده (تراريخته) نسبت به سرما خواهد شد يا انتقال يك ژن مقاوم نسبت به سم يا انواع ژن‌هايي كه خواص بيشمار ديگري را منتقل مي‌كنند.
خطرناك‌ترين مورد درباره اين محصولات، عدم شناسايي يا لاپوشاني عوارض، به دليل مقاصد سازمان‌هاي تجاري و سياسي جهان، در مورد اين محصولات و احتمال بروز عوارض بسيار شديد و غيرقابل بازگشت در طولاني مدت و در نسل‌هاي بعدي كشورهاي هدف از جمله ايران است. استفاده قدرت‌هاي جهاني از محصولات تراريخته خصوصاً ايالات متحده، جهت بهره‌برداري تجاري و همچنين قابليت استفاده از اين محصولات براي ضعيف كردن و وابستگي كامل كشورهاي هدف، احتمال بروز خطرات جبران ناپذيري را مطرح مي‌سازد؛ به طوري كه وزير خارجه كشورمان سال‌ها پيش از آن به عنوان يك «سلاح» نام برد.
 استفاده از اين محصولات تاكنون در كشور ما قانوني نبوده، اما جاي تأسف است كه سازمان مديريت و برنامه‌ريزي با ناديده گرفتن هشدارهاي فعالان و سازمان‌هاي متعدد زيست محيطي، اين مورد را در لايحه برنامه ششم توسعه گنجانده است.
دولت در بخشي از لايحه برنامه ششم بر توليد و تجاري‌سازي انبوه كودهاي زيستي و سموم زيستي و محصولات تراريخته با اولويت برنج و پنبه تراريخته تأكيد كرده و خواستار همكاري مجلس شده است.
اين درحالي است كه به گزارش تسنيم، محمدجواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان، حدود 20 سال قبل  در تصويب پروتكل ايمني زيستي (كارتاهينا) شركت داشته است. وي همچنين در روشنگري نسبت به خطراتي كه ممكن است در آينده سلامت مردم را تهديد كند، تلاش‌هاي قابل توجهي انجام داده است.
ظريف 16 سال پيش از اين و در اسفند ماه 78، نامه‌اي به دفتر رئيس‌جمهور وقت نوشت و نسبت به عوارض محصولات دست‌كاري شده ژنتيكي هشدار داد. او در اين نامه تأكيد مي‌كند:‌«اين محصولات دستكاري شده ژنتيكي مي‌تواند به عنوان سلاح عليه كشور مورد بهره‌برداري قرار گيرد به طوري كه توليدكنندگان اين محصولات قادرند به عنوان مثال با نصب ژن عقيمي روي گندم، نسلي از يك كشور را عقيم سازند.»  شايد لازم باشد ظریف بار ديگر اين نامه را به رئيس‌جمهور دولت متبوعش نيز ارسال كند  تا از اشاعه اين خطر بزرگ كه سلامت مردم را تهديد مي‌كند، جلوگيري شود.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن