تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به من ايمان نياورده است آن كس كه شب سير بخوابد و همسايه اش گرسنه باشد. به من ايمان ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816318555




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرار از برچسب قرمز در سايه بي‌توجهي وزارت بهداشت به سلامت


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: فرار از برچسب قرمز در سايه بي‌توجهي وزارت بهداشت به سلامت
سازمان غذا و دارو در خرداد‌ماه امسال دستورالعمل نصب برچسب راهنماي صنايع غذايي را به تمامي توليد‌كنندگان مواد غذايي ارسال كرد، اكنون پس از هفت ماه...
نویسنده : بهناز قاسمی 
سازمان غذا و دارو در خرداد‌ماه امسال دستورالعمل نصب برچسب راهنماي صنايع غذايي را به تمامي توليد‌كنندگان مواد غذايي ارسال كرد، اكنون پس از هفت ماه فقط ۱۵‌درصد از صنايع با نصب اين برچسب سلامت موافقت كرده‌اند، به طوري كه برخي از توليد‌كنندگان از صدور اين دستورالعمل بي‌اطلاعند و برخي ديگر نيز به دليل افزايش قيمت تمام شده‌شان با نصب آن مخالفت كرده‌اند.
در سال‌هاي گذشته عدم رعايت برخي قوانين بهداشتي در صنايع غذايي خبر‌ساز شده است، به طوري كه به گفته رئيس سازمان غذا و دارو در سال‌هاي اخير تقلب در مواد غذايي افزايش يافته است، از اين‌رو مسئله آلودگي و عدم رعايت استاندارد در آب‌هاي معدني، آبليموهاي اسيدي غيرطبيعي، روغن پالم، برنج‌هاي آلوده و اخيراً نيز گندم‌هاي ميكروبي، عملكرد وزارت بهداشت و درمان و سازمان استاندارد و... را زير سؤال مي‌برد و همچنان جاي خالي برنامه‌اي تدوين شده براي نظارت بر توليدات صنايع غذايي وجود دارد، اين در حالي است كه اين وظايف بين وزارت بهداشت(سازمان غذا و دارو ) و استاندارد در حال پاسكاري است و گاهي منجر به دعواهاي صوري شده و بدون نتيجه مشخص مسكوت مي‌ماند.
به گفته صاحبنظران، در كشور‌هاي توسعه‌يافته اهميت صنعت غذايي بسيار بالاتر از صنايع دارويي است، چراكه اگر در جامعه‌اي غذاي سالم وجود داشته باشد، همان حكم پيشگيري از اختلالات جسمي در جامعه است، اما ظاهراً در ايران توجه و سرمايه‌گذاري در بخش دارو و درمان بيش از صنعت غذا اهميت دارد و توليدكنندگان صنايع غذايي سلامتي را فداي سودهاي خود مي‌كنند.
اخيراً در ميان اخبار مربوط به بحران‌هاي سلامت غذاي جامعه، خبري خوب از وزارت بهداشت منتشر شد تحت عنوان چراغ راهنمايي يا درج راهنماي نشانگر تغذيه‌اي در بسته‌بندي صنايع غذايي؛ طرحي كه اگر اجرايي شود، قرار است ميزان نمك، قند و چربي در توليدات صنايع غذايي را براي مصرف‌كنندگان شفاف كند. دستورالعمل درج نشانگر رنگي تغذيه‌اي كه از طرف سازمان غذا و دارو در ۲۳ خرداد امسال به تمام صنايع غذايي ابلاغ شد، پس از گذشت هفت ماه به نتيجه دلخواه نرسيده است و صنايع در حال بررسي موضوع و برآورد هزينه و چگونگي حفظ سهم خود در بازار هستند. حال سؤال اينجاست كه ۸۵ درصد توليد‌كنندگان كه با نصب اين برچسب‌هاي سلامت موافق نيستند، چه دليلي را براي عمل نكردن به اين دستورالعمل دارند. آيا سازمان مربوط توانايي اجراي دستورالعمل قوانين تدوين شده خود را دارد يا اينكه نهاد يا سازمان ديگري بايد وارد موضوع شده و ضربتي عمل كند؟
  
صنايع لبني: گرايش به لبنيات سنتي افزايش مي‌يابد
به نظر كارشناسان صنايع غذايي يكي از علل عدم‌استقبال توليدكنندگان داخلي از طرح مذكور بالا رفتن قيمت نهايي محصولات توليدي است، چراكه براي توليد غذاي سالم نياز به مواد اوليه درجه يك و با كيفيت مي‌باشد و با اجراي اين طرح توليد‌كنندگان وادار به خريد مواد اوليه سالم مي‌شوند كه منجر به افزايش قيمت تمام شده كالا مي‌شود. دكتر مهدي‌زاده، كارشناس صنايع غذايي معتقد است در حال حاضر قيمت‌گذاري محصولات اين صنعت با توجه به استفاده توليدكنندگان از مواد اوليه باكيفيت و درجه يك انجام مي‌شود، اما در عمل شاهد اجرايي شدن اين موضوع از طرف توليدكنندگان نيستيم و اين خود تقلبي بزرگ است كه بايد سيستم‌هاي نظارتي براي رفع آن تدبيري بينديشند. وي همچنين تأكيد مي‌كند: نصب اين برچسب‌ها نياز به نظارت دقيق دارد چراكه ممكن است مانند نصب ديگر برچسب‌هاي كالا(طرح شبنم) تقلب شده و با دستكاري ميزان نمك، شكر و روغن كالا نوع رنگ برچسب‌ها دستكاري شود.
دكتر حسين بختيار، مسئول كميته فني انجمن صنايع لبني معتقد است: در تمام كشور‌ها نصب اين برچسب‌ها اجباري نبوده و برخي برند‌ها نيز براي تبليغ كالاي خود و اطمينان‌بخشي به مصرف‌كننده در خصوص سلامت كالايشان اقدام به اين كار مي‌كنند. وي مي‌گويد: موضوع نصب برچسب در كميته فني بررسي شد و به نظر مي‌رسد با اين اقدام در صنايع لبني، مصرف به سمت لبنيات سنتي سوق داده شود كه در نهايت هم براي سلامت جامعه مضر است و هم اينكه بازار صنايع لبني دچار آسيب مي‌شود. وي مي‌افزايد: ما نظرات خود را به سازمان غذا و دارو اعلام كرديم و از آنها خواستيم موضوع را در كميته فني قانوني وزارت بهداشت با حضور وزير بهداشت بار ديگر بررسي و نتيجه را به صنايع لبني اعلام كنند. وي معتقد است با نصب برچسب قرمز بر شير‌هاي پرچرب يا كره، ممكن است ذهنيت بدي براي مصرف‌كننده ايجاد شود و ميزان چربي كه با خوردن يك ليتر شير وارد بدن مي‌شود بسيار كمتر از يك پرس چلوكباب، چيپس يا پفك است، از اين‌رو با ارائه پيشنهادي مبني بر اينكه اجراي طرح در صنعت غذا تشويقي باشد همچنان منتظر جلسه نهايي سازمان غذا و دارو هستيم. همچنين يكي از توليدكنندگان مواد غذايي مانند انواع چيپس، پفك و... نيز از نصب اين برچسب‌ها اظهار بي‌اطلاعي كرده و مي‌گويد اين اقدام بايد در بلندمدت انجام شود و سازمان غذا با اطلاع‌رساني دقيق باعث از بين رفتن بازار‌هاي فروش صنايع غذايي نشود، علاوه بر اين در ساير كشورها نيز نصب برچسب سلامت نه تنها اجباري نيست بلكه از هر ۵۰ توليدكننده شايد يكي از برند‌ها اين برچسب‌ها را داشته باشد.
  
نصب برچسب قرمز روي انواع روغن
رحيم جارودي، دبير انجمن شركت‌هاي پخش و توليدكننده انواع روغن و سس مايونز با تأكيد بر اينكه شركت تحت مديريتش روي روغن‌هاي توليديشان اين برچسب‌ها را نصب مي‌كند، مي‌گويد: ايرادي كه به اين دستورالعمل وارد است، اينكه به دليل چربي داشتن اين كالا بايد برچسب قرمز بر آن نصب شود و ممكن است ذهنيت منفي براي مصرف‌كننده ايجاد كند، اما برچسب‌هاي زرد، سبز و قرمز براي ساير مواد غذايي ماند انواع كيك، بيسكوئيت، چيپس و... كه ميزان نمك، چربي و... را نشان مي‌دهد بسيار مي‌تواند مصرف‌كننده را كمك كند. ببينيم در آشفته بازار عدم رعايت استانداردها و سلامت در صنايع غذايي، چه كسي پيروز ميدان مي‌شود، سازمان غذا و دارو يا توليدكنندگان صنايع غذايي.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن