تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه از حق دَم مى زند با سه ويژگى شناخته مى شود: ببينيد دوستانش چه كسانى هستند؟ نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820854224




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بانک‌های ایرانی هنوز به سوئیفت وصل نشده‌اند


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: علی‌رغم آنکه دولت از برقراری سیستم سوئیفت به محض اجرای برجام خبر داده بودند، رویترز گزارش داد: بانک‌های ایرانی همچنان به سوئیفت متصل نشده‌اند و این روند چند هفته طول خواهد کشید.

به گزارش تراز ،علی‌رغم آنکه دولت از برقراری سیستم سوئیفت به محض اجرای برجام خبر داده بودند، رویترز گزارش داد: بانک‌های ایرانی همچنان به سوئیفت متصل نشده‌اند و این روند چند هفته طول خواهد کشید.

 در همین رابطه پرویز عقیلی، مدیر عامل بانک خاورمیانه ایران در گفتگو با رویترز اعلام کرد تاکنون پس از لغو تحریم‌ها حدود 40 درخواست سوئیفت به بانک‌های مختلف ارسال شده است و این بانک‌ها در پاسخ سوالهایی را برای دریافت مدارک بانک‌های ایرانی ارسال کرده‌اند.
این مقام بانکی اعلام کرد چند هفته طول می‌کشد که بانک‌های ایرانی به سوئیفت متصل شوند و این روند بسیار کند است.عقیلی اظهار داشت: سایر بانکهای ایرانی هم از نظر اتصال به سوئیفت، وضعیت مشابه بانک خاورمیانه را دارند.
از سوی دیگر یک مقام بلندپایه بانک مرکزی ایران هم به رویترز گفته است: احیای روابط مبادلاتی در کمتر از یک ماه روی خواهد داد زیرا همه بانکهای ایرانی اعم از دولتی یا خصوصی روالهای اداری لازم را برای پیوستن مجدد به سیستم سوئیفت طی کرده‌اند.
بر اساس گزارش رویترز،سوئیفت هنوز درباره وضعیت ارتباطی میان ایران و بانکهای بین المللی در سیستم خود اظهارنظر نکرده است.
با این حساب در حالی‌که انتظار می‌رود بانکهای بین المللی از طریق سوئیفت به همتایان ایرانی خود متصل شوند، ایران به دنبال تشویق موسسات خارجی برای گسترش حضورشان به سیستم مالی این کشور است اما بسیاری از بانکهای خارجی نگران هستند فعالیتشان تحریمهای کنونی آمریکا علیه تهران را نقض کند.
بسیاری از تحریمهای بین المللی علیه برنامه هسته‌ای ایران لغو شده‌اند اما بیشتر تحریمهای آمریکا به قوت خود باقی مانده‌اند. بانکهای غیرآمریکایی ممکن است بدون نگرانی از مجازات آمریکا با ایران همکاری کنند اما بانکهای آمریکایی همکاری مستقیم یا غیرمستقیم نخواهند داشت.
تحریمهای آمریکا تجارت با ایران را برای شهروندان، بانکها و شرکتهای بیمه آمریکایی و همچنین تجارت با ایران به دلار آمریکا که از طریق سیستم مالی آمریکا انجام می‌شود را ممنوع ساخته است.
بانکهای اروپایی هم که جریمه‌های گذشته موسسات واسطه‌ای آمریکایی بابت نقض تحریمها را هنوز به یاد دارند ممکن است محتاط بمانند اما کومرس بانک اعلام کرده سرگرم بازبینی سیاست خود در خصوص فعالیت در ایران است.
گفتنی است به محض آغاز مرحله اجرایی برجام دولت بارها ادعا کرد تحریم‌های مالی لغو شده است. در همین رابطه بانک مرکزی ایران 12 بانک داخلی را نام برد که دوباره به سوئیفت (یا جامعه ارتباطات مالی بین بانکی جهانی) وصل شده‌اند. بانک مرکزی اعلام کرد که مدیریت لازم و مذاکره برای اینکه بانک‌های ایرانی از خدمات انتقال مالی سوئیفت استفاده کنند، انجام شده است.
در ادامه ظریف، وزیر خارجه هم با حضور در تلویزیون تأکید کرد: منتقدان می‌گفتند تحریم سوئیفت رفع نخواهد شد ولی دیدیم که شد.(!)
با این حال رسانه‌ها در واکنش به سخنان وزیر خارجه خبر دادند که برخلاف سخنان ظریف، تحریم سوئیفت به علت لغو نشدن قواعد تحریمی اتحادیه اروپا - مانند تصمیم ۴۱۳ که در برجام  صرفاً suspend شده است- همچنان پابرجاست و این شرکت صرفاً با انتشار بیانیه‌ای به صورت مصداقی برخی از بانک‌های ایران را از لیست تحریم خود خارج کرده است و بانک‌هایی که در این بیانیه به آنها اشاره نشده است - مانند بانک‌های سپه، صادرات، مهر و انصار- همچنان تحریم باقی خواهند ماند.
با این حال گزارش اخیر رویترز و بسیاری اخبار موثق دیگر نشان می‌دهد که همچنان بسیاری از تحریم‌ها پابرجا است و شاید بخشی از آن در هفته‌های آینده تعلیق یا لغو شود.


منبع: جام نیوز







زمانبندی انتشار: 4 بهمن 1394 - 15:54





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن