تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس براى كسب رضايت خدا و آگاهى در دين قرآن بياموزد، ثوابى مانند همه آنچه كه به ف...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821089482




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آغاز فصل نوين روابط تهران- پكن


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: آغاز فصل نوين روابط تهران- پكن
رئيس‌جمهور چين كه جمعه شب به تهران آمده بود، صبح روز گذشته در كاخ سعدآباد مورد استقبال رئيس‌جمهور كشورمان قرار گرفت، تا سفر رهبر پرجمعيت ترين كشور دنيا به ايران به صورت رسمي آغاز شود.
نویسنده : جعفر تکبیری 


در مراسم استقبال رسمي از شي‌جين‌پينگ رئيس‌جمهوري چين، پس از نواخته شدن سرود ملي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري خلق چين، رؤساي جمهور دو كشور از يگان تشريفات سان ديدند و سپس هيئت‌هاي عالي‌رتبه همراه را به يكديگر معرفي كردند.
پس از آن نيز رؤساي جمهور ايران و چين به همراه هيئت‌هاي عالي رتبه دو كشور در نشست دوجانبه شركت كردند؛ نشستي كه نتيجه آن تعميق و تحكيم مناسبات و همكاري‌هاي مشترك با امضاي 17 سند و يادداشت تفاهم همكاري بود. تفاهمنامه‌هايي كه در حوزه‌هاي هسته‌اي، اقتصادي، محيط زيست، علمي و اجتماعي بود.
  
فصل نويني در روابط تهران – پكن آغاز شده است
پس از اين نشست، دكتر حسن روحاني و شي‌جين‌پينگ رؤساي جمهور ايران و چين، در نشست مطبوعاتي حضور پيدا كردند.
حجت‌الاسلام روحاني در اين نشست مطبوعاتي، مناسبات ايران و چين را به لحاظ تاريخي و نزديكي افكار و انديشه‌هاي دو طرف نسبت به مسائل جهاني و منافع و همكاري‌هاي مشترك، حائز اهميت برشمرد و تصريح كرد: با سفر رئيس‌جمهوري چين به تهران و توافقات حاصله، فصل نويني در روابط تهران – پكن آغاز شده است.
دكتر روحاني گفت: در جريان مذاكرات و گفت‌وگوهاي امروز كه در مقطع تاريخي مناسب پساتحريم و پسابرجام انجام شد، همه مسائل دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي مورد بحث و تبال نظر قرار گرفت.
رئيس‌جمهوري با اشاره به اينكه درحوزه روابط راهبردي دو كشور و تنظيم سند جامع 25 ساله همكاري‌هاي ايران و چين و افزايش رقم مبادلات تجاري دو كشور طي 10 سال به سقف 600 ميليارد دلار، گفت‌وگوهاي خوبي ميان مسئولان دوطرف انجام شد، خاطر نشان كرد: مسائل مالي و بانكي و اعتبارات مورد نياز، سرمايه‌گذاري سرمايه‌گذاران دو كشور در پروژه‌هاي مختلف، مباحث مربوط به قراردادهاي بلندمدت درانرژي، راه‌آهن، صنعت، معدن، گردشگري، شهرك‌هاي فناوري و ساير زمينه‌هاي همكاري در جلسات و ديدارهاي مقامات عالي‌رتبه دو كشور مورد بررسي و تبادل نظر قرار گرفت. علاوه بر مسائل اقتصادي در زمينه مسائل علمي، فناوري‌هاي نوين، فرهنگي و امنيتي و دفاعي نيز گفت‌وگو شد.
دكتر روحاني گفت: ايجاد ثبات و امنيت در منطقه خاورميانه و رايزني براي كمك به كشورهايي كه گرفتار تروريسم هستند و نيز كمك‌هاي اطلاعاتي كه بايد در زمينه مبارزه با تروريسم داشته‌ باشيم، از جمله موضوعات مورد گفت‌وگوي هيئت‌هاي عالي‌رتبه دو كشور و روساي جمهور ايران و چين بود.  رئيس‌جمهور افزود: يكجانبه‌گرايي، آينده جهان و منطقه و تهديداتي كه در آينده ميان‌مدت بايد مدنظر قرار گيرد و همچنين اهداف بلندمدت ايران و چين در منطقه نيز در گفت‌وگوهاي امروز مورد بررسي قرار گرفت.
دكتر روحاني سفر رئيس‌جمهوري چين به جمهوري اسلامي ايران را يك رويداد مهم تاريخي توصيف كرد و اظهار داشت: مطمئناً از امروز فصل نويني در روابط ايران و چين آغاز خواهد شد.
رئيس‌جمهوري چين نيز در اين گفت وگو باتأكيد بر اينكه اين سفر، پايه‌هاي دوستي ميان دو ملت و دو دولت را بيش از پيش تقويت كرد، گفت: مذاكرات صادقانه و ثمربخشي در همه حوزه‌ها انجام شد و به توافقاتي گسترده‌ نيز دست يافتيم.
شي‌جين‌پينگ افزود: با دستيابي به توافقي گسترده در تمامي حوزه‌هاي روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي، تصميم گرفتيم روابطي مبتني بر «مشاركت جامع راهبردي» ميان دو كشور بنا كنيم.
وي با ابراز خرسندي از سفر به ايران و ديدار با رئيس‌جمهوري و مقامات عالي‌رتبه ايراني گفت: در ديدار با مسئولان ايراني چشم‌اندازي براي همكاري‌هاي مشترك ترسيم كرديم و مقرر شد روابط دو كشور توسعه يابد  و دوستي دو ملت بيش از گذشته تقويت شود.
رئيس‌جمهوري چين افزود: در ملاقات هيئت‌هاي عالي‌رتبه دو كشور روند توسعه همكاري‌هاي دو كشور در حوزه‌هاي مورد علاقه مورد بررسي قرار گرفت. امروز چين بزرگ‌ترين شريك تجاري ايران و واردكننده نفت خام از اين كشور است و ايران نيز بزرگ‌ترين شريك استراتژيك چين در منطقه است. به همين لحاظ ما همواره خواستار توسعه همكاري‌ها و روابط با ايران هستيم.
«شي» با بيان اينكه روابط دو كشور بايد مبتني بر توسعه مشاركت و به گونه‌اي راهبردي ادامه پيدا كرده و از ظرفيت‌هاي موجود در ايران و چين به بهترين شكل استفاده شود، افزود: ايران و چين به عنوان دو كشور در حال توسعه بايد همكاري‌ها و رايزني‌هاي خود را در راستاي دفاع از منافع مشترك در سازمان‌هاي بين‌المللي تقويت و تحكيم كنند.
رئيس‌جمهوري چين افزود: گسترش همكاري‌هاي ايران و چين نه تنها به نفع دو كشور بلكه به نفع توسعه صلح و امنيت جهاني خواهد بود.
   
مجلس ايران در حل مسئله هسته‌اي نقش برجسته‌اي داشت
شي‌جين‌پينگ، رئيس‌جمهور خلق چين پس از اين به ديدار علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي رفت. علي لاريجاني در اين ديدار ضمن تأکید  بر گسترش روابط‌  تصريح كرد: بيش از 30 سال است كه با استقرار نظام مردمي در ايران فشارهاي زيادي از طرف برخي قدرت‌هاي غربي به جمهوري اسلامي ايران وارد شده اما مقاومت مردم ايران تمامي آن‌ها را خنثي كرده است و امروز قدرت‌هاي جهاني پذيرفته‌اند كه بايد با ايران همكاري داشته باشند.
دكتر لاريجاني همچنين برهمكاري‌هاي نيروگاهي مخصوصا در مورد آب سنگين اراك تأكيد كرد و گفت: اين نوع همكاري قطعا مورد حمايت پارلمان در ايران خواهد بود.
رئيس مجلس در ادامه اين ديدار با بيان اينكه وضعيت امنيتي منطقه وخيم شده است، افزود: متأسفانه برخي قدرت‌هاي غربي با حضور خود وضعيت منطقه را در حد انفجار رسانده‌اند اما غافل از اينكه با اشغال و سركوب مشكل تروريسم در منطقه حل نمي‌شود و باعث ناامني و بي‌ثباتي بيشتر خواهد شد.
رئيس‌جمهور خلق چين نيز در اين ديدار ضمن يادآوري ديدار موثر خود با دكتر لاريجاني در سال 91، بر داشتن روابط جامع و راهبردي با جمهوري اسلامي ايران تأكيد كرد.
رئيس‌جمهور خلق چين ادامه داد: بايد درباره منافع و ديدگاه‌هاي مشترك دو كشور در سازمان ملل، سازمان شانگهاي و در موضوعاتي همچون عراق، يمن و سوريه همفكري كنيم.
وي اجراي برجام را فرصت مناسبي براي همكاري بيشتر عنوان كرد و اظهار داشت: مجلس ايران در حاصل شدن برجام و اجراي آن و حل مسئله هسته‌اي ايران نقش برجسته‌اي داشته است.
شي‌جين‌پينگ با بيان اينكه مذاكرات 1+5 و ايران يك تجربه موفق بود، افزود: از اين تجربه مي‌توان براي ثبات در منطقه و حل و فصل مشكلات جهاني استفاده كرد.
وي با اشاره به اينكه خاورميانه بسيار ناآرام است و متأسفانه فعاليت گروه‌هاي تروريستي گسترش يافته، گفت: ما آماده همكاري با ايران در زمينه مسائل منطقه‌اي و مبارزه با تروريسم هستيم.
گفتني است، در پايان سفر رسمي دو روزه «شي‌جين‌پينگ» رئيس‌جمهوري چين به تهران دو طرف طي بيانيه‌اي اعلام كردند كه با دستيابي به توافقي گسترده در تمامي حوزه‌هاي روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌اي و بين المللي، روابطي مبتني بر «مشاركت جامع راهبردي» بنا كرده‌اند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 5]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن