تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس نيّتش خوب باشد، توفيق ياريش خواهد نمود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815752586




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تلاش دلالان براي پيوند عضو بدن ايراني به توريست ثروتمند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تلاش دلالان براي پيوند عضو بدن ايراني به توريست ثروتمند
با وجود كمبود 105 هزار تخت، 10 درصد تخت‌هاي بيمارستاني به توريسم اختصاص مي يابد...
نویسنده : زهرا چيذري 


معاون درمان دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي در حالي از اختصاص 10 درصد تخت‌هاي بيمارستان‌هاي زيرمجموعه دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي به حوزه گردشگري سلامت خبر مي‌دهد كه طبق آمار وزارت بهداشت هم اكنون 105هزار تخت بيمارستاني كم داريم. پيش از اين نيز وزير بهداشت در واكنش به كمبود تخت‌هاي بيمارستاني در كشور گفته بود: «‌دولت ۴۰ سال زمان مي‌خواهد تا كمبود تخت بيمارستاني را رفع كند.»
گردشگري سلامت يا توريسم درماني يكي از انواع گردشگري كه هدفش فقط تفريح و بازديد از اماكن تاريخي و طبيعي باشد، نيست بلكه اينجا پاي بيماري و درمان در ميان است. صنعت توريسم درماني يا گردشگري سلامت در بسياري از كشورهاي دنيا و حتي برخي از كشورهاي منطقه ما مانند تركيه يا امارات وجود دارد. ايران هم با عنايت به پيشرفت‌هاي قابل ملاحظه دانش پزشكي به لحاظ فني و توانايي كادر درمان ظرفيت لازم براي ورود به بحث گردشگري سلامت را دارد؛‌صنعتي كه مي‌تواند براي كشورمان ارز‌آوري خوبي داشته باشد اما اين فقط يك روي سكه است. روي ديگر سكه كمبود تخت‌هاي بيمارستاني براي هموطنان خودمان است. به گفته ايرج حريرچي، قائم مقام وزارت بهداشت 105 هزار تخت بيمارستاني كم داريم و از ۱۳۵ هزار تخت بيمارستاني موجود در كشور نيمي فرسوده‌اند و به نوسازي نياز دارند. بنا به تأكيد حريرچي سرانه تخت‌هاي بيمارستاني در كشور‌هاي منطقه سه تخت براي هزار نفر اعلام شده است در حالي كه اين تعداد در كشور ما 1/7 تخت براي هر هزار نفر است. با وجود اين احمد كامراني معاون درمان دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي مي‌گويد: در‌صدد هستيم 10 درصد تخت‌هاي اين بيمارستان را وارد فاز گردشگري سلامت كنيم تا گردشگران از خدمات سلامت در كشور بهره‌مند شوند.
بنا به تأكيد وي بيمارستان‌هايي كه در آنها به موضوع گردشگري سلامت توجه شده است بايد شناسنامه‌شان در سفارتخانه‌هاي ايران در سراسر جهان ثبت شود تا قابليت شناسايي و بررسي توسط بيماران را در ساير كشورها داشته باشد.
 
دلالي عضو براي مشتريان خارجي
اگر به سراغ ضوابط وزارت بهداشت براي بيمارستان‌ها و مراكز درماني توريسم‌پذير برويد به جز داشتن گواهينامه‌هاي قانوني بايد دو سال پياپي گواهينامه ارزشيابي حداقل درجه يك داشته باشند. همچنين تخت‌هاي بستري اين بيمارستان‌ها بايد مطابق استانداردهاي بين‌المللي باشد و كادر درمان و پرستاري حرفه‌اي و حتي آشپزخانه مجهز با منو انتخاب غذا از مواردي است كه در صورت رعايت آن بيمارستان مي‌تواند گواهينامه‌هاي لازم براي پذيرش گردشگران خارجي را دريافت كند. با وجود اين سودآوري گردشگران سلامت دلال‌ها را هم در اين حوزه فعال كرده؛ ‌دلالاني كه بيماران را از كشورهاي همسايه و عموماً كشورهاي عربي به عنوان توريسم سلامت به كشور مي‌آورند اما به جاي معرفي به بيمارستان‌هاي داراي زيرساخت‌هاي مناسب به مراكز درماني درجه 2 و 3 معرفي كرده و سود كلاني را از اين دلالي به جيب مي‌زنند. خريد و فروش عضو هم يكي ديگر از چالش‌هايي است كه پيش روي گردشگري سلامت قرار دارد. تجربه تخلفات گسترده‌اي كه در سال‌هاي اخير در حوزه سلامت با همكاري پزشكان و كادر درمان با دلالان رخ داده نشان مي‌دهد حضور گردشگران سلامت با جيب‌هاي پر پول مي‌تواند موجب غفلت و جاماندن بيماران ايراني از درمان شود. نمونه چنين ماجرايي سال گذشته با مرگ دو بيمار عربستاني دريافت كننده كليه ايراني رسانه‌اي شد. اين ماجرا موجب شد تا از هزار عمل پيوند غير‌قانوني در كشور پرده برداشته شود آن هم در شرايطي كه 25 هزار بيمار در انتظار پيوند داريم و روزي 7 تا 10 نفر از هموطنانمان در فهرست انتظار دريافت پيوند مي‌ميرند.
 
بيمار خارجي پولدار به جاي بيمار ايراني فقير
بر اساس قانون، هر عمل پيوند كليه‌اي كه در ايران انجام مي‌شود بايد با معرفي و تأييد انجمن حمايت از بيماران كليوي انجام شود تا احتمال دلالي و سوءاستفاده از كليه‌هاي اهدايي از بين برود، اما رئيس اين انجمن با رو شدن ماجراي پيوند كليه ايراني به دو تبعه عربستاني گفت: در سال گذشته حدود هزار و 800 عمل پيوند كليه انجام شده است، ولي فقط حدود 800 مورد از آن با هماهنگي انجمن انجام شده و بيش از هزار مورد از اين عمل‌ها به صورت غيرقانوني انجام شده است. فروش اعضاي بدن ايراني به تبعه خارجي خلاف قانون است اما زماني كه پاي پول به ميان بيايد چه تضميني براي اجراي قانون باقي مي‌ماند؟ در ماجراي پيوند كليه ايراني به بيماران عرب هم پاي 300 ميليون تومان پول در ميان بود، حتي برخي دلالان فكر ممنوعيت قانون پيوند به اتباع غير ايراني را هم كرده‌اند و سر و ته ماجرا را با مدارك شناسايي جعلي به هم مي‌آورند. اينها نمونه‌هايي از چالش‌هاي شناخته شده توريسم درماني در كشور ماست. پس اگر بناست تا اين بخش فعال شود مسئولان بايد همه اين مسائل را هم ببينند و بعد اقدام كنند تا هموطنانمان بيش از اين براي درمان‌شان دچار چالش نشوند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن