واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
سرقت مجسمههای تهران مهمترین وندالیسم هنرهای شهری است
سیدرضا حسینی لاهیجی گفت: مهمترین وندالیسم در هنرهای شهری سرقت مجسمههای تهران بود که در سال 1389 اتفاق افتاد.
به گزارش خبرگزاری فارس، نشست «وندالیسم و هنرهای شهری در تهران» با سخنرانی سیدرضا حسینی لاهیجی و سید محمود شعیبی عصر سه شنبه 29 دی ماه در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی برگزار شد. سیدرضا حسینی لاهیجی در این نشست با نمایش تصاویری از هنرهای شهری در شهر تهران و شهرهایی از دیگر کشورها گفت: هنر یک سرمایه گذاری در حوزه آرامش شهروندان است و بهترین مرجع برای تصمیم گیری درباره هنرهای شهری هنرمندان مجرب هستند. حسینی لاهیجی در ادامه گفت: نقاشی دیواری، آثار حجم، نمادها و نشانه ها، یادمان ها، گرافیک محیطی و رنگ در منظر شهری، هنرهای جدید و هنرهای مردمی در حوزه هنرهای شهری قرار میگیرند که امروز متاسفانه در شهرها از جمله شهر تهران فضاهایی برای هنرهای شهری وجود ندارد. حسینی لاهیجی افزود: ایجاد شوک تصویری برای برهم زدن عادات تصویری از شیوههایی است که در هنرهای شهری کاربرد دارد و مبلمان شهری هم میتواند به شکل آثار هنری ارائه شود و آثار هنر جدید نیز در شهر جایگاه مهمی دارد. جای گرافیست ها در شهر خالی است در حالی که گرافیست ها می توانند حضور موثری در شهر داشته باشند. او با اشاره به وندالیسم به عنوان پدیده ای مبنی بر تخریب اموال عمومی گفت: سرقت و غیب شدن مجسمه های شهر تهران در سال 1389 مهمترین وندالیسم هنرهای شهری بود. سید محمود شعیبی نیز در این نشست گفت: زیبایی شهر می تواند در کاهش وندالیته موثر باشد و هرچه محیط شهر امن تر باشد، وندالیسم هم کمتر می شود، بنابراین شهر باید به گونه ای طراحی شود که فضا به وندالها داده نشود. شعیبی با اشاره به هنر خیابانی، هنر مردمی و هنرهای شهری گفت: هر سه گروه این هنرها بیشتر در حوزه هنرهای شهری تعریف می شوند و هنرهای شهری که موضوع نسبتا جدیدی است می بایست چند دهه بگذرد تا به عنوان بخش مهمی از هنرهای تجسمی شناخته شود و مبانی نظری آن نیز تبیین شود. شعیبی سپس به وندالیسم پرداخت و گفت: وندالیسم داشتن روحیه بیمارگونه برای تخریب اموال و اماکن عمومی است و در هنرهای شهری نیز به عنوان اموال عمومی می تواند وندالیسم رخ دهد. او با اشاره به انواع وندالیسم گفت: وندالیسم به سه دسته گروهی و هدفمند، فردی و بی هدف و مدیریتی تقسیم می شود و می تواند علل تربیتی روانی یا اجتماعی داشته باشد. شعیبی افزود: وندال هایی که به سراغ هنرهای شهری می روند به دو دسته تقسیم می شوند، دسته اول افرادی که مثل سایر اموال عمومی به سراغ هنرهای شهری هم می روند و آنها را تخریب می کنند و گروه دوم افرادی که به طور اختصاصی متوجه اثر هنری می شوند و به سراغ تخریب آثار هنری می روند چون معتقدند افرادی با رانت و رابطه آثار هنری شهری را ارائه کردهاند. او در ادامه به رابطه وندالیسم و گرافیتی اشاره کرد و گفت: در خیلی از منابع تا چند سال پیش گرافیتی و وندالیسم همنشین بودند اما امروزه با تغییر شکل هنری، گرافیتی وجه هنری پیدا کرده است و گرافیتی هایی آن را از شیوه و مرام وندال جدا کردند، مانند بنکسی که از گرافیتی های مشهور و تاثیرگذار است.
94/10/30 - 11:41
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]