تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عمل اندک و بادوام که بر پایه یقین باشد و در نزد خداوند از عمل زیاد که بدون یقین ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820864003




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مسکن قسطی فقط برای پولدارهاست / هیچکدام از طرح‌های مسکن در دولت روحانی به جایی نرسید


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: پیشنهاد انبوه سازان در این زمینه به حمایت های دولت در عرضه نیاز دارد. یعنی دولت باید بخشی از سرمایه خود را در اختیار انبوه سازان قرار داده تا انبوه سازان بعد از تولید این واحدها را در اقساط بلند مدت تا حدی که خانوار تحت فشار قرار نگیرد به مردم واگذار کنند.

به گزارش تراز ،امروزه مشکل مسکن و تعداد واحدهای مسکونی موجود در کشور به عنوان یکی از اساسی ترین معضلات و عقب ماندگی های جامعه ایرانی نسبت به برنامه های توسعه مطرح است. طبق پیش بینی این برنامه ها کشور نیاز به ساخت سالیانه حدود یک میلیون و دویست هزار واحد مسکونی دارد. اما متاسفانه از ابتدای اجرای این برنامه ها همیشه تعداد واحدهای ساخته شده در کشور نسبت به پیش بینی برنامه های توسعه کمتر بوده است. از سوی دیگر سیاست های اشتباه دولت ها در تحریک تقاضا به جای تقویت عرضه در سال های گذشته نیز مشکلی از مسکن حل نکرده و تنها به افزایش قیمت این کالای اساسی دامن زده است. از این رو پایگاه خبری تحیلی تراز به سراغ دکتر محمود فاطمی عقدا معاون سابق وزیر راه و شهرسازی و رئيس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي رفته و درباره وضعیت موجود مسکن و طرح های دولت در این زمینه به گفتگو نشسته است. متن این گفتگو در ادامه از نظرتان می گذرد:
به عنوان اولین سوال می خواستم بدانم به نظرتان احتمال دارد ادامه وضعیت موجود در صنعت مسکن منجر به تعطیلی این صنعت شود؟
نیازی به ادامه روند موجود نیست بلکه الان هم می توان گفت صنعت ساختمان در آستانه تعطیلی قرار دارد. با توجه به مشکلات مالی دولت اصلاح اقتصادی مولفه ها بسیار تاثیر گذار است. من شخصا به عنوان یک فرد دانشگاهی و کسی که سال ها در این حوزه کار کردم معتقدم دولت می توانست با دقت و احتیاط بیشتری در این حوزه کار کرده و اجازه تعطیلی صنعت ساختمان را ندهد. چرا که همزمان با تعطیلی صنعت ساختمان ما از نقاط دیگری نیز لطمه خوردیم. وزارت راه و شهرسازی و شخص وزیر هم ایده های خوبی ارائه کردند اما همه این ها تا زمانی که به صورت طرح بوده و اجرایی نشده است هیچ مشکلی را حل نمی کند. همین الان در موضوع افزایش وام مسکن نیز می بینیم که بانک مرکزی یک ساز و دولت ساز دیگری می زند و بانک ها می گویند ما قادر به پرداخت این منابع نیستیم الان بحث فروش مسکن اقساطی را خود انبوه سازان برای خروج از مسکن ارائه دادند که ما واحدهای مسکونی را با منابع بانکی ساخته و بعد به صورت اقساطی بفروشیم.
 برخی معتقدند: آخوندی در وزارت راه، تحت مدیریت برخی از مشاورانش مانند عبده تبریزی و... قرار دارد؟ به نظر می رسد خودش بیشتر از مسائل تخصصی وزارتخانه پیگیر امور غیرفنی و غیر مرتبط مانند حقوق شهروندی است؟
تیم اقتصادی که آقای آخوندی در اختیار دارد از لحاظ اقتصادی تیم قدری است که افراد باتجربه ای مانند دکتر کاشان و عبده تبریزی در آن حضور دارند که افراد خوش نیتی نیز هستند. این دوستان در جهت اصلاح سیاست های اقتصادی وزارتخانه فعال هستند. ولی این اصلاحات اقتصادی باید در کلان وبه صورت جامع و یکجا اتفاق بیفتد. مثلا برنامه ریزی صورت بگیرد که ما در یک دوره تورم، بیکاری و افت درآمد خواهیم داشت ولی در مقابل بعد از 5 سال در دوره هفتم توسعه ما به این شکوفایی ها و چشم اندازها خواهیم رسید. به نظرم اگر چنین اتفاقی رخ می داد بسیار مثبت و عالی بود. قطعا هم مردم و هم جامعه آن را پذیرفته و حداقل 5 سال وقت داشتند تا خودشان را برای ورود به این دوران سخت برای رسیدن به دوران شکوفایی آماده کنند. اگر این سیاست به کار گرفته می شد مطمئنا صنایع و انبوه سازان ما نیز فرصت داشتند حداقل خودشان را با شرایط وفق داده و بخشی از توان خود را به سمت خارج از کشور می بردند. پس حضور خدمات مهندسی و گرفتن سهمی از بازار منطقه ای و جهانی فراهم میشد. ما الان سهمی را که باید در اقتصاد منطقه ای و جهانی داشته باشیم نداریم. در بعضی از موضوعات مانند مسکن اصلا سهمی نداریم در حالیکه می بینیم ترکیه بیشترین سهم را هم در اروپا و هم در منطقه دارد. در صورتی که قدمت ساختمان سازی و نیروی انسانی ما قابل قیاس با سایر کشورها مانند ترکیه نیست. حتی دانشگاه های ما نیز، چون متاثر از این بحث هستند خودشان را آماده می کنند تا بتوانند دانشجوی خارجی جذب کرده و بتوانند ظرفیت های ایجاد شده در حو زه آموزش را به سایرین اختصاص دهند.
عاقبت مسکن اجتماعی به کجا رسید می دانید؟ به طور کلی از طرح های مسکن دولت یازدهم اطلاعی دارید؟
 خبر دقیقی ندارم و تا جایی که می دانم هیچ کدام از این طرح هابه جایی نرسیده است. طرح صندوق ذخیره مسکن، یا مسکن ویژه با سپرده گذاری شروع شده ولی مسکن اجتماعی که باید جایگزین آن می شد تا جایی که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خطاب به دولت اعلام آمادگی کرده است که ما آماده ایم این طرح را با تجربه ای که در حوزه مسکن محرومان و حساب 100 حضرت امام (ره) داریم آغاز کنیم. ولی هنوز اجرایی نشده و تنها در حد طرح باقی مانده است.
طرح خرید مسکن قسطی چطور؟پیشنهاد انبوه سازان در این زمینه به حمایت های دولت در عرضه نیاز دارد. یعنی دولت باید بخشی از سرمایه خود را در اختیار انبوه سازان قرار داده تا انبوه سازان بعد از تولید این واحدها را در اقساط بلند مدت تا حدی که خانوار تحت فشار قرار نگیرد به مردم واگذار کنند. ولی تا جا که من از اخبار مطلع هستم اینکه بخواهند 400 یا 500 میلیون تومان را با نرخ بهره فعلی قسطی کنند مطمئنا فرد باید رقمی حدود 800 میلیون تومان به بانک بازپرداخت کند. پس این طرح قطعا از توان کسانی که خانه ای ندارند خارج است. حتی افرادی که دارای یک درآمد متوسط نیز هستند نمی توانند به سمت خرید این نوع خانه ها بروند.
به نظر می رسد دولت یازدهم بیشتر به طرح های مسکن ثروتمندان می پردازد؟ مسکن اجتماعی و قسطی نیز بیشتر متعلق به قشر متوسط به بالای جامعه است؟
دولت آقای روحانی در حوزه مسکن سیاستی که بتواند واقعا یک مسکن ارزان با حداقل قیمت تمام شده را به مردم ارائه دهد ندارد. خود آقای آخوندی همان طور که شما نیز اشاره کردید بیشتربه مباحثی از قبیل حقوق شهروندی معتقد است. در چند ماهی هم که بنده در اوایل دولت در خدمت ایشان بودم وی می گفت: ما باید هر چه که داریم در خدمت مردم قرار دهیم وتا مردم به راحتی بتوانند خدمات بگیرند ولی باید پازل یک پازل کامل باشد و نمی توان گفت: بخشی از پازل به سمت دیگری برود چون باعث به هم ریختن کل پازل می شود. در حوزه اقتصاد مسکن، کشور ما حداقل 60 سال تجربه مدون و اجرا شده دارد. زمانی که سال 52 سیستم به واسطه درآمدهای ارزی پول و منابع زیادی داشت به سمت طرح های اجرایی و صنعتی سازی ساختمان رفت. یعنی از سال 51 سیاست انبوه سازی و صنعتی سازی با کیفیت خوب در دستور کار دولت های ایران قبل از انقلاب نیز بوده است. بعد از انقلاب نیز با حمایت هایی که از ابتدای انقلاب به صورت زمین های واگذار شده صورت گرفت مشکل زمین در مقطعی از تاریخ کشورحل شد. بنیاد مسکن نیز با اجرای سیاست ها و برنامه ریزی هایی مانند حساب 100 حضرت امام خدماتی را برای رفع نیاز محرومین انجام داد. به نظرم اگر دولت از همین ظرفیت های موجود استفاده کند نیازی به ایجاد ظرفیت های جدید نبوده و با استفاده از ظرفیت های موجود در کمیته امداد و سازمان بهزیستی می توان برای اقشار کم درآمد فعالیت هایی را انجام داد چرا که بنیاد مسکن برای دهک های 3 به بالا و کسانی که از یک حداقلی برخوردار هستند می باشد که هدف اصلی ارزان تمام کردن و ارائه تسهیلات به مسکن است. دولت باید از این توان در حل مشکل مسکن محرومان استفاده کرده و می توانست تا حدودی فشارها را کاهش دهد. چرا که حمایت از این نهادها چند حسن دارد: اگر چه دولت پولی را در اختیار این ها قرار می دهد اما این پول مرتبا در حال چرخش است ضمن اینکه تجربه دولت نیز در این نوع کارها خوب است از طرف دیگر نیز قطعا یکی از دغدغه های اصلی وزارت راه بحث هویت شهری، معماری و شهرسازی است که البته می توانست با انجام اصلاحات توجه بیشتری به آن صورت گیرد علی الخصوص که می توانست همکاری و تعامل بیشتر وتنگاتنگ دولت با شهرداری ها جلوی بسیاری از موارد و تخلفات را در حوزه شهرسازی و معماری گرفته و به اصلاح امور سرعت بخشد . البته باید پذیرفت شرایط عادی نبوده است اما ما چاره ای جز این نداریم. هم در حوزه مسکن و هم در حوزه صنعت واقعا باید به سمت تولید داخل توجه کرده و انتظار نداشته باشیم دیگران آمده و مشکلات ما را حل کنند.









زمانبندی انتشار: 30 دى 1394 - 09:11





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن