تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آدمى با نيّت خوب و خوش اخلاقى به تمام آن چه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امنيت محي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815520021




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسی تأثیر آموزش‌های اخلاقی بر تصمیم‌گیری اخلاقی مربیان ورزشی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
بررسی تأثیر آموزش‌های اخلاقی بر تصمیم‌گیری اخلاقی مربیان ورزشی
اخلاق یعنی نیرو و سرشت درونی انسان، که غیرقابل مشاهده است، اما به صورت رفتار های عینی و قابل مشاهده در انسان ها تبلور می یابد.

خبرگزاری فارس: بررسی تأثیر آموزش‌های اخلاقی بر تصمیم‌گیری اخلاقی مربیان ورزشی



چکیده هدف از این تحقیق بررسی تأثیرگذاری دوره های درسی و آموزشی با محتوای آموزش های اخلاقی برای مربیان ورزشی، بر تصمیم گیری اخلاقی آنها در مواجه با وضعیت های دشوار اخلاقی است. شصت نفر از مربیان ورزشی به عنوان نمونه انتخاب و به دو گروه 30 نفری شاهد و تحقیق تقسیم شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، استفاده از پرسش نامه تصمیم گیری اخلاقی کسول با روایی و پایایی قابل قبول بود. از آزمون هایt همبسته و مستقل برای تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که اختلاف معنا داری بین گذراندن دوره های آموزش اخلاقی و تصمیم گیری اخلاقی مربیان وجود دارد. با بررسی پیشینه تحقیق و نتایج به دست آمده، ضرورت توجه به آموزش های اخلاقی برای مربیان ورزشی و همچنین تدوین دروسی با عنوان اخلاق کاربردی در ورزش ضروری به نظر می رسد. کلید واژه ها: آموزش های اخلاقی، برنامه درسی، تصمیم گیری اخلاقی، مربیان ورزشی. مقدمه اخلاق یعنی نیرو و سرشت درونی انسان، که غیرقابل مشاهده است، اما به صورت رفتار های عینی و قابل مشاهده در انسان ها تبلور می یابد. برخی صاحب نظران از اخلاق به عنوان صفات و ویژگی های شخصیتی نسبتاً پایدار و استوار در انسان یاد می کنند (نادریان جهرمی ،1390، ص 10). به طور کلی، اخلاق به آن دسته از اصول و مفاهیم ارزشی اشاره دارد که تعیین می کنند چه چیزی خوب و پسندیده یا درست است و چه چیز ناپسند و بد یا نادرست است. به عبارت دیگر، صفات و ویژگی های درونی انسان ممکن است منشأ رفتار های خوب و پسندیده یا رفتار های زشت و نکوهیده باشد (رمضانی نژاد، 1386، ص 15). ارزش ها پایه و اساس فرهنگ هر جامعه می باشند. ارزش ها مسیر و جهت مشترکی برای همه افراد و خط مشی ها و دستورالعمل هایی برای رفتار روزانه آنان ارائه می کند. امروزه رعایت اخلاق و حفظ ارزش های اخلاقی، به صورت یکی از مهم ترین پدیده هایی درآمده است که در بیشتر سازمان ها و جوامع مورد توجه قرار می گیرد. اخلاق غالباً به یک مجموعه اصول اخلاقی یا ارزش هایی اطلاق می شود که رفتار را هدایت می کنند (نادریان جهرمی، 1390، ص 45). دی جرج اخلاق را چنین تعریف می کند: اخلاق یک تلاش نظام مند در جهت ایجاد حساسیت در تجربیات اخلاقی (وجدانی) در سطح اجتماعی و فردی است، به صورتی که قوانینی که باید فرد را هدایت کند، ارزش هایی که شایسته تشویق هستند و خصوصیاتی که لایق گسترش در زندگی هستند، تعیین شوند (امیرشاهی و همکاران، 1389). اخلاق فردی به صورت وجدان فردی متجلی می شود. با این حال، اخلاق فردی یک موضوع درونی است و به مفهوم توانایی تشخیص درست از نادرست عنوان می شود. این توانایی در فرد بالغ، برای قضاوت اخلاقی و به کارگیری آن در رفتار اخلاقی، به واسطه رسیدن به مرحله بلوغ افزایش می یابد. ایجاد محیط تربیتی مساعد از جمله زمینه سازی، الگوسازی و سالم سازی محیط های ورزشی، تأمین صحیح، مناسب و به موقع نیاز های انسان در هر دوره از چرخة زندگی، سروش های تکریم شخصیت و خودباوری افراد، به ویژه در سنین کودکی و نوجوانی، آموزش کاربردی ارزش های اخلاقی در زندگی، به ویژه از سنین کودکی و نوجوانی، پرورش نیروی عقلانی شناخت، بینش، آگاهی، عبرت آموزی، پایداری و استمرا در عمل، تشویق و تنبیه به جا و با استفاده از روش های مناسب، نظارت بر خود، پرورش و تقویت ایمان در افراد، از مهم ترین روش های تربیتی اسلام برای توسعه اصول اخلاقی در محیط های ورزشی و بین ورزشکاران است (مصباح، 1373). ارزش شناسی در زمینة اخلاقی به طور مستقیم با فعالیت های تربیتی ارتباط دارد. بی تردید ارزش ها، به ویژه ارزش های اخلاقی، رکن اساسی زندگی آدمی را تشکیل می دهند. ارزش ها مانند سایر امور، هم جنبة فردی دارند و هم در عرصة اجتماعی ظاهر می شوند. برای اینکه تربیت اخلاقی به طور مؤثر انجام گیرد، آشنایی با رویکردهای تربیت اخلاقی و نحوة پرورش منش اخلاقی لازم و ضروری است. برخی محققان رویکرد های تربیت اخلاقی را به شرح زیر طبقه بندی کرده اند که به اجمال به چهار رویکرد مرتبط با تحقیق اشاره می شود: 1. رویکرد پیامدگرا، که به اثر و علت رفتارهای اخلاقی توجه دارند، نه به اصول و قواعد اخلاقی؛ 2. رویکرد علمی ، این رویکرد به آثار بیرونی و عینی رفتارهای اخلاقی توجه کرده و آن را ملاک داوری می داند؛ 3. رویکرد تبیین ارزش ها که معتقد است تنها باید ارزش ها تبیین کرد و از تلقین آنها خودداری کرد؛ 4. رویکرد تحلیل ارزش ها که اعتقاد به توانایی تحلیل چرایی ارزش های اخلاقی دارد؛ 5. رویکرد یادگیری اجتماعی، این رویکرد معتقد است انسان از راه مشاهده رفتارهای تقویت شده، انجام رفتارهای اخلاقی را می آموزد. بنابراین، آموزش مستقیم، الگوسازی، تقلید و تقویت، نقش مهمی در تربیت اخلاقی دارند (داودی، 1385). الگو های تصمیم گیری اخلاقی همانند الگوی جونز، بر فرایند تصمیم گیری شناختی افراد تمرکز می کنند (Jones, 1991). در این الگو ها، تصمیم گیری غالباً به صورت یک فرایند پردازش شناختیِ متوالی است. شیوة فرایند شناختی در تصمیم گیری اخلاقی، مدت هاست که مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است. جونز الگوی اقتضایی- موردی تصمیم گیری اخلاقی در سازمان را براساس الگوی رست و کهلبرگ، به صورت یک الگوی چهار مرحله ای طراحی کرده است. در این الگو، برای انجام تصمیم گیری اخلاقی چهار مرحله طی می شود که عبارتند از: ادراک اخلاقی، قضاوت اخلاقی، تمایل اخلاقی و انجام عمل اخلاقی.  براساس نظر بارتلس، ارزیابی قابلیت تصمیم گیری و یا قضاوت اخلاقی در افراد، بدون قرار دادن آنها در وضعیت های دشوار اخلاقی، که به صورت فرضی و یا واقعی طراحی شده اند، دشوار و حتی امکان پذیر نمی باشد (Bartels, 2008). در واقع، دشواری در طراحی همین وضعیت ها و موقعیت ها و تلاش طبیعی افراد برای نشان دادن چهره ای مثبت و اخلاقی از خویشتن، چالشی است که انجام تحقیقات در حوزه اخلاق ورزشی را با مشکل روبه رو ساخته است. فورسیت در گزارش خود عنوان نموده است که تحقیقات اندکی در رابطه با اخلاقی بودن تصمیم گیری ها در محیط های ورزشی انجام شده است (Forsyth, 1980). پارک و استول معتقدند: از نظر تئوری های مختلف، تفاوت در تصمیم گیری اخلاقی به دلایل روان سنجی، تحول شناختی و یادگیری اجتماعی می باشد (Park ; Stole, 2005). چامتون (1988)، لاتا (2006) و مور (2003) گزارش نموده اند که هرچند نارسایی تلاشهای مربوط به تدوین رویکردها و روشهای تربیت اخلاقی و ارزشی، خود ناشی از کاستیهای نظام آموزشی در برخی کشورهای جهان است، که جهتگیری خاص اخلاقی و ارزشی (دینی، مذهبی) دارند و تربیت اخلاقی و ارزشی را تنها به صورت یک برنامه مجزا مورد توجه قرار میدهند، اما این نارسایی بیشتر معلول ابهام و تردیدی است که بسیاری از مربیان و صاحبنظران تربیتی نسبت به اصل تربیت اخلاقی و ارزشی دارند. بسیاری از مربیان تربیتی، از اساس تعلیم و تربیت اخلاقی و ارزشی را متضمن نوعی رفتار ریاکارانه و مصنوعی میدانند. عدهای نیز تربیت اخلاقی را نوعی فقدان آزادی فرد و مانعی بر سر راه ایجاد یک جامعه دموکراتیک تلقی کردهاند و ایجاد جامعه مدنی و دموکراتیک را با تحقق ارزشها و تربیت اخلاقی، بخصوص تربیت اخلاقی و ارزشی دینی در تضاد دیدهاند (Snook, 1972, p. 79). عدهای دیگر نیز به مبانی تربیت اخلاقی (مبانی فلسفی، روانشناختی و دینی)، به عنوان اموری کلی و جدا از ملاحظات روزمرة زندگی مینگرند. عدهای نیز معتقدند: بین اهداف تعلیم و تربیت اخلاقی و ارزشی و روشهای واقعی تعلیم و تربیت اخلاقی و ارزشی و اهداف مورد نظر، انسجام و هماهنگی لازم وجود ندارد. به همین دلیل، تربیت اخلاقی و ارزشی بیشتر به برنامههای تلفیقی منجر شده است (سجادی، 1379). با بررسی پیشینه تحقیق، ضرورت بررسی تأثیرگذاری دوره های آموزش اخلاقی بر تصمیم گیری اخلاقی مربیان ورزشی، برای نیل به اهداف عالی ورزش احساس می شود. این تحقیق، برای پاسخ گویی به سؤال های زیر طرح ریزی شده است. 1. آیا گذراندن دوره های آموزش اخلاقی موجب ارتقا در تصمیم گیری اخلاقی مربیان ورزشی می شود؟ 2. آیا ضرورت گنجاندن برنامه تربیت اخلاقی در دوره های آموزشی مربیان ورزشی لازم است؟ روش شناسی تحقیق این تحقیق، از نوع تحقیقات نیمه تجربی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری تحقیق، مربیان ورزشی نخبه شاغل در آذربایجان غربی است. شصت نفر به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب گردید و به دو گروه 30 نفری شاهد و تحقیق تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، استفاده از پرسش نامه تصمیم گیری اخلاقی با روایی و پایایی قابل قبول بود. این پرسش نامه تصمیم گیری آزمودنی ها را در پنج وضعیت دشوار اخلاقی با چهار خرده مقیاس قضاوت اخلاقی (4 گزینه)، آگاهی اخلاقی (4 گزینه)، گرایش اخلاقی(4 گزینه)، و اهمیت شرایط (4 گزینه) ارزیابی می کند. برای نمونه، یک وضعیت دشوار اخلاقی که به صورت سناریو در پرسش نامه وجود دارد، خرده مقیاس های تصمیم گیری اخلاقی را اندازه گیری می کند. محمد یک مربی ورزش است که با تیم موفق بسکتبال دانشگاه کار می کند. بهنام، بهترین بازیکن تیم، به طور تصادفی برای انجام تست دوپینگ انتخاب می شود. در حالی که، بهنام دارای سابقه دوپینگ و یا مصرف مواد نیروزا است. سرمربی تیم می ترسد که اگر پاسخ آزمایش بهنام مثبت باشد، اجازه حضور در مسابقات کشوری به او داده نشود. سرمربی پیشنهاد کرد که محمد بازیکن دیگری را به جای بهنام انتخاب کند. 1. محمد باید بازیکن دیگری را به جای بهنام برای آزمایش دوپینگ انتخاب کند. 2. در این موقعیت، محمد باید به مسئولیت های اخلاقی خود عمل کند. 3. اگر من در این موقعیت بودم، آزمایش دوپینگ را بر روی بهنام انجام می دادم. 4. این مسئله دارای اهمیت اخلاقی است. برای کمّی سازی داده ها نیز از مقیاس پنج ارزشی لیکرت استفاده شده است. برای تجزیه تحلیل داده ها، ابتدا از آمار توصیفی و آزمون هایt همبسته استفاده گردیده است، نتایج نشان داد که 70 درصد از مربیان گروه شاهد و 3/63 درصد از گروه تحقیق متأهل بودند. 30 درصد از مربیان گروه شاهد و 7/36 درصد از گروه تحقیق مجرد بودند. اغلب شرکت کنندگان در تحقیق را مردان تشکیل می دهند و سابقه مربی گری در بازه زمانی 5-10 سال دارند. 50 درصد از مربیان گروه شاهد و 60 درصد از مربیان گروه تحقیق در رشته تحصیلی تربیت بدنی و 50 درصد از مربیان گروه شاهد و 40 درصد از مربیان گروه تحقیق در رشته تحصیلی غیرتربیت بدنی تحصیل کرده بود. اکثر مربیان دارای مدرک کارشناسی بودند (جدول 1). ابتدا پرسش نامه تصمیم گیری اخلاقی بین دو گروه پخش و جمع آوری شد و نمرة کلی و نمرة مؤلفه های تصمیم گیری اخلاقی مربیان در وضعیت های دشوار اخلاقی محاسبه شد. سپس، کارگاه آموزشی با محتوای اخلاق و اخلاق کاربردی در ورزش، همراه با پخش جزوات آموزشی بین گروه تحقیق انجام شد. پس از پایان دوره آموزشی، یک بار دیگر بین دو گروه پرسش نامه تصمیم گیری اخلاقی توزیع و جمع آوری شد. یافته های تحقیق پس از بررسی نرمال بودن داده ها و تأیید آن، به مقایسة میانگین قضاوت اخلاقی یکی از مؤلفه های تصمیم گیری اخلاقی در دو گروه شاهد و تحقیق پرداخته شد. نتایج نشان داد که بین میانگین قضاوت اخلاقی مربیان ورزشی پیش از آموزش در دو گروه اختلاف معنا داری وجود ندارد (230/0= p). پس از آموزش، بین میانگین قضاوت اخلاقی مربیان ورزشی در دو گروه شاهد و تحقیق اختلاف معنا داری مشاهده شد (000/0= p) بدین معنا که آموزش اخلاقی در ارتقاء قضاوت اخلاقی مربیان ورزشی تأثیر داشته است (جدول 2). سپس، با استفاده از آزمونt همبسته، به مقایسه اختلاف قضاوت اخلاقی مربیان ورزشی پس از آموزش در گروه تحقیق پرداخته شد. نتایج نشان داد که بین میانگین قضاوت اخلاقی پیش و پس آموزش اختلاف معنا دار وجود دارد (000/0= p). در صورتی که در گروه شاهد، بین میانگین قضاوت اخلاقی پیش و پس از آموزش اختلاف معنی داری دیده نشد (جدول 2). نتایج نشان داد که بین میانگین آگاهی اخلاقی مربیان ورزشی پیش از آموزش، در دو گروه اختلاف معنا داری وجود ندارد (632/0= p). پس از آموزش، بین میانگین آگاهی اخلاقی مربیان ورزشی در دو گروه شاهد و تحقیق اختلاف معنا داری مشاهده شد (000/0= p). بدین معنا که آموزش اخلاقی در ارتقا آگاهی اخلاقی مربیان ورزشی تأثیر داشته است (جدول 3). سپس، با استفاده از آزمونt همبسته به مقایسه اختلاف آگاهی اخلاقی مربیان ورزشی پس از آموزش در گروه تحقیق پرداخته شد. نتایج نشان داد که بین میانگین آگاهی اخلاقی پیش و پس آموزش اختلاف معنا دار وجود دارد (000/0= p). در صورتی که در گروه شاهد بین میانگین آگاهی اخلاقی پیش و پس از آموزش اختلاف معنا داری دیده نشد (جدول 3). نتایج نشان داد که بین میانگین گرایش اخلاقی مربیان ورزشی پیش از آموزش، در دو گروه اختلاف معنا داری وجود ندارد (848/0= p). پس از آموزش، بین میانگین گرایش اخلاقی مربیان ورزشی در دو گروه شاهد و تحقیق اختلاف معنا داری مشاهده شد (002/0= p). بدین معنا که آموزش اخلاقی در ارتقا گرایش اخلاقی مربیان ورزشی تأثیر داشته است (جدول 4). سپس، با استفاده از آزمونt همبسته به مقایسه اختلاف گرایش اخلاقی مربیان ورزشی پس از آموزش در گروه تحقیق پرداخته شد. نتایج نشان داد که بین میانگین گرایش اخلاقی پیش و پس آموزش اختلاف معنا دار وجود دارد (000/0= p). در صورتی که در گروه شاهد، بین میانگین گرایش اخلاقی پیش و پس از آموزش اختلاف معنا داری دیده نشد (جدول 4). نتایج نشان داد که بین میانگین اهمیت شرایط اخلاقی مربیان ورزشی پیش از آموزش، در دو گروه اختلاف معنا داری وجود ندارد (177/0= p). پس از آموزش، بین میانگین گرایش اخلاقی مربیان ورزشی در دو گروه شاهد و تحقیق اختلاف معنا داری مشاهده شد (000/0= p). بدین معنا که آموزش اخلاقی در ارتقا اهمیت شرایط اخلاقی مربیان ورزشی تأثیر داشته است (جدول 5). سپس، با استفاده از آزمونt همبسته به مقایسه اختلاف اهمیت شرایط اخلاقی مربیان ورزشی پس از آموزش، در گروه تحقیق پرداخته شد. نتایج نشان داد که بین میانگین اهمیت شرایط اخلاقی پیش و پس آموزش، اختلاف معنا دار وجود دارد (000/0= p). در صورتی که در گروه شاهد، بین میانگین اهمیت شرایط اخلاقی پیش و پس از آموزش اختلاف معنا داری دیده نشد (جدول 5). نتایج نشان داد که بین میانگین تصمیم گیری اخلاقی مربیان ورزشی پیش از آموزش، در دو گروه اختلاف معنا داری وجود ندارد (205/0= p). پس از آموزش، بین میانگین تصمیم گیری اخلاقی مربیان ورزشی، در دو گروه شاهد و تحقیق اختلاف معنا داری مشاهده شد (000/0= p). بدین معنا که آموزش اخلاقی در ارتقا تصمیم گیری اخلاقی مربیان ورزشی تأثیر داشته است (جدول 6). سپس، با استفاده از آزمونt همبسته به مقایسه اختلاف تصمیم گیری اخلاقی مربیان ورزشی پس از آموزش در گروه تحقیق پرداخته شد. نتایج نشان داد که بین میانگین تصمیم گیری اخلاقی پیش و پس آموزش، اختلاف معنا دار وجود دارد (000/0= p). در صورتی که در گروه شاهد، بین میانگین تصمیم گیری اخلاقی پیش و پس از آموزش اختلاف معنا داری دیده نشد (جدول 6). نتایج نشان داد که بین نمرة کلی تصمیم گیری اخلاقی و مؤلفه های آن، اختلاف معنا داری پیش و پس از آموزش وجود دارد (05/0< p). همچنین بین ویژگی های جمعیت شناختی مربیان (تأهل، جنس، رشته تحصیلی) و تصمیم گیری اخلاقی آنها تفاوت معنا داری وجود ندارد. جدول 1. ویژگی های جمعیت شناختی گروه های تحقیق متغیر های جمعیت شناختی گروه تحقیق سطوح متغیر ها فراوانی درصد رشته تحصیلی شاهد تربیت بدنی 15 50 غیر تربیت بدنی 15 50 تحقیق تربیت بدنی 18 60 غیر تربیت بدنی 12 40 تحصیلات شاهد کارشناسی 28 3/93 کارشناسی ارشد 2 7/6 تحقیق کارشناسی 26 7/86 کارشناسی ارشد 4 3/13 جنس شاهد مرد 25 3/83 زن 5 7/16 تحقیق مرد 24 80 زن 6 20 تأهل شاهد متأهل 21 70 مجرد 9 30 تحقیق متأهل 19 3/63 مجرد 11 7/36 جدول 2. بررسی تأثیر آموزش اخلاقی بر قضاوت اخلاقی مربیان ورزشی   پیش یا پس گروه میانگین± انحراف معیار معنا داری قضاوت اخلاقی پیش از آموزش شاهد 09/4±454/0 230/0 تحقیق 72/3±612/0 پیش از آموزش شاهد 96/3±471/0 000/0 تحقیق 71/4±558/0 جدول 3. بررسی تأثیر آموزش اخلاقی بر آگاهی اخلاقی مربیان ورزشی   پیش یا پس گروه میانگین± انحراف معیار معنا داری آگاهی اخلاقی پیش از آموزش شاهد 28/4±474/0 632/0 تحقیق 92/3±623/0 پیش از آموزش شاهد 10/4±638/0 000/0 تحقیق 86/4±520/0 جدول 4. بررسی تأثیر آموزش اخلاقی بر گرایش اخلاقی مربیان ورزشی   پیش یا پس گروه میانگین± انحراف معیار معنا داری گرایش اخلاقی پیش از آموزش شاهد 37/3±492/0 848/0 تحقیق 33/3±471/0 پس از آموزش شاهد 69/3±920/0 002/0 تحقیق 53/4±516/0 جدول 5. بررسی تأثیر آموزش اخلاقی بر اهمیت شرایط اخلاقی مربیان ورزشی   پیش یا پس گروه میانگین± انحراف معیار معنا داری اهمیت شرایط اخلاقی پیش از آموزش شاهد 75/3±503/0 177/0 تحقیق 24/3±421/0 پس از آموزش شاهد 85/3±820/0 000/0 تحقیق 33/4±471/0 جدول 6. بررسی تأثیر آموزش اخلاقی بر تصمیم گیری اخلاقی مربیان ورزشی   پیش یا پس گروه میانگین± انحراف معیار معنا داری تصمیم گیری اخلاقی پیش از آموزش شاهد 39/16±39/1 205/0 تحقیق 03/15±95/1 پس از آموزش شاهد 83/15±01/2 000/0 تحقیق 97/18±78/1 بحث و نتیجه گیری آدمی یگانه موجودی است که در این دنیا طالب سعادت است. اخلاق یکی از ضروری ترین نیاز های او جهت دستیابی به سعادت محسوب می شود. انسان با حس اخلاقی متولد می شود؛ حسی که بسیار زود بروز می کند. در خانواده ظاهر می شود، به وسیله معلمان الگو می گیرد و توسط اجتماع تغذیه می شود. اکثر تحقیقاتی که در زمینة تصمیم گیری اخلاقی مربیان ورزشی در گذشته و حال انجام شده است، بیشتر به شخصیت مربیان، جنسیت مربیان، سابقه حضور در محیط های قهرمانی، عوامل روانی، اجتماعی و محتوای اجتماعی و ویژگی های فیزیکی ورزش ها پرداخته شده است. ازاین رو، با توجه به مطالعه پیشینه موضوع در بررسی حاضر، تأثیر آموزش های اخلاقی بر تصمیم گیری اخلاقی مربیان ورزشی مورد تحقیق قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین میانگین قضاوت اخلاقی پیش و پس از آموزش اختلاف معنا دار وجود دارد. بدین معنا که آموزش اخلاقی در ارتقا قضاوت اخلاقی مربیان ورزشی تأثیر داشته است. همچنین در بررسی مؤلفه های دیگر تصمیم گیری اخلاقی، نتایج بیانگر تأثیر آموزش اخلاقی در آگاهی اخلاقی، گرایش اخلاقی و اهمیت شرایط اخلاقی مربیان بود.  این نتایج، با نتایج تحقیقات سیرین و همکاران (2003)، نامینن و همکاران (2007)، مایری (2011) همسو بود. نامینن و همکاران، با مقایسه پرستارانی که دوره آموزش اخلاقی را گذرانده و پرستارانی که دوره آموزش اخلاقی را نگذرانده بودند، نشان داد گروه آموزش دیده نسبت به گروه آموزش ندیده، اضطراب کمتری داشته و آموزش اخلاقی بر تصمیم گیری اخلاقی مؤثر بوده است (Numminen ; et al, 2007). مایری نشان داد که برای ایجاد حساسیت به مسائل اخلاقی و افزایش آن، باید آموزش اخلاق در برنامه ریزی آموزشی گنجانده شود (Myyry, 2011). سیرین و همکاران نشان دادند، دانشجویانی که دوره های اخلاقی را گذرانده بودند، نسبت به گروهی که این دوره را نگذرانده بودند، به طور مشخصی از حساسیت اخلاقی در تصمیم گیری بالاتری برخوردار بوده اند (Sirin ; et al, 2003). با توجه به نتایج تحقیقات و تحقیق حاضر، پیشنهاد می شود دروسی با محتوای آموزش های اخلاقی در برنامه درسی و آموزشی مربیان ورزشی قرار گیرد تا شاهد توسعه رفتار های اخلاقی در میادین ورزشی باشیم. همچنین نتایج نشان داد پس از آموزش، بین میانگین آگاهی اخلاقی مربیان ورزشی، در دو گروه شاهد و تحقیق اختلاف معنا داری وجود دارد. نتایج نشان داد بین میانگین گرایش اخلاقی مربیان ورزشی پیش از آموزش، در دو گروه اختلاف معنا داری وجود ندارد. در صورتی که پس از آموزش بین میانگین گرایش اخلاقی مربیان ورزشی، در دو گروه شاهد و تحقیق اختلاف معنا داری مشاهده شد. منابع امیر شاهی، میر احمد و همکاران، بررسی رابطه بین فلسفه اخلاق فردی فروشندگان و فرایند تصمیم گیری اخلاقی آنها (1389)، مطالعات مدیریت بهبود و تحول، ش 63، ص 27-62. داوودی، محمد، رویکردها و پرسش های بنیادین در تربیت اخلاقی (1385)، انجمن معارف اسلامی، سال دوم، ش 2، ص 351-371. رمضانی نژاد، رحیم (1386)، اصول و مبانی تربیت بدنی و ورزش، بی جا، بامداد کتاب. سجادی، سیدمهدی، رویکردها و روش های تربیت اخلاقی و ارزشی (1379)، فلسفه و کلام، پژوهش های فلسفی - کلامی، ش 3، ص 144-165. مصباح ، محمدتقی (1373)، اخلاق در قرآن، تهران، امیرکبیر. نادریان جهرمی ، مسعود (1390)، اخلاق در ورزش، تهران، نسیما. Bartels, D.M, (2008), Principled moral sentiment and the flexibility of moral judgment and decision making Cognition, v. 108, p. 381–417. Chaumeton, N., Duda, J.L, (1988), Is it how you play the game or whether you win or lose? The effect of competitive level and situation on coaching behaviors, Journal of Sport Behavior, v. 11, p. 157-174. Ersoy N, Goz. F, (2001), The ethical sensitivity of nurses in turkey, v. 8 (4), p. 299-312. Forsyth, D.R, (1980), Individual moral philosophies (IMPs) and ethical thought and action. Unpublished manuscript, Virginia Commonwealth University. Jones, T., (1991), ‘Ethical Decision-Making by Individuals in Organization: An Issue- contingent Model’, Academy of Management Review, v. 16, N. 2, p. 366–395. Lata, J, (2006), An analysis of goal achievement orientation and sport morality levels of division I-A non- revenue collegiate athletes [dissertation], The Florida State University. Moore Z, E, (2003), Ethical dilemmas in sport psychology: Discussion and recommendations for practice, professional psychology: Research and practice, v. 34, N 6, p. 601-610. Myyry, L, (2011), Component of morality: A professional ethics perspective on moral motivation, moral sensitivity, moral reasoning and related constructs among university students. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/13116 (accessed on 2011). Numminen OH, ; et al, (2007), Nursing student’ ethical reasoning and behavior: a review of literature, v. 27 (7), p. 796-807. Park, H., ; Stole, L, (2005), ‘A Model Of Socially Responsible Buying / Sourcing Decision-Making Processes’ International Journal of Retail ; Distribution Management, v. 33, N. 4, p. 235-248. Sirin. s, ; et al, (2003), Validation and examination of the effects of previous multicultural and ethics courses on ethical sensitivity, v. 13 (3), p. 221-235. Snook, I. A, (1972), Indoctrination and Education, Routledge and K. Paul. مرتضی فتاح پور مرندی: دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه ریزی تربیت بدنی دانشگاه ارومیه. سیدمحمد کاشف: دانشیار مدیریت و برنامه ریزی در تربیت بدنی دانشگاه ارومیه. میرحسن سیدعامری: دانشیار مدیریت و برنامه ریزی در تربیت بدنی دانشگاه ارومیه. معرفت اخلاقی - سال چهارم، شماره دوم، پیاپی 14، انتهای متن/

http://fna.ir/OMBL1B





94/10/29 - 02:45





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن