تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك حديث بفهمى بهتر است از آن كه هزار حديث [نفهميده] نقل كنى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816860923




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

Polaris ؛ با شاهکار AMD آشنا شوید! [ویژه]


واضح آرشیو وب فارسی:ترنجی: در سالی که گذشت ای ام دی از کارت گرافیک های مختلفی رونمایی کرد، مهمترین ویژگی مشترک کارت گرافیک های این شرکت در چند نسل اخیر، معماری آن هاست. در حقیقت GCN به امضای ای ام دی در محصولاتش تبدیل گشته و این کمپانی تا به امروز تراشه های مختلفی را بر اساس آن طراحی و روانه بازار ساخته است. اما اکنون در آستانه ورود دایرکت ایکس 12 و همچنین واقعیت مجازی (VR) هستیم که هر یک به تنهایی می توانند زمینه ساز تلاش ای ام دی برای ساخت یک معماری بهینه تر شوند. حال معماری جدید ای ام دی چیست؟ Polaris یا به کلامی، ستاره قطبی! ای ام دی به خوبی شرایط کنونی را درک کرده و با جدیت تمام در حال تبعیت از قواعد جدید دنیای پی سی گیمینگ و به دنبال ساخت یک معماری کارآمد برای محصولات خود است؛ از همین رو معماری جدید این شرکت با نام پولاریس در حال توسعه می باشد، این معماری طبق گفته های ای ام دی تا حد امکان با فناوری های نو هماهنگ گشته و به دنبال ایجاد پلی جدید برای ارتباط بهتر میان سخت افزار و نرم افزار کارت های گرافیک است. در این مقاله قصد داریم به فناوری های موجود در این معماری و بهینه سازی های انجام شده بر روی آن بپردازیم. علاوه بر این، نگاهی هم بر چگونگی استفاده ای ام دی از لیتوگرافیِ 14 نانومتری با روش ساخت FinFET خواهیم انداخت. با ترنجی همراه باشید. پس از چندین ماه انتظار، ای ام دی از قابلیت های انقلابی Polaris در CES 2016 رونمایی کرد و اکنون می توانیم دید گسترده تری نسبت به نسل بعدی کارت گرافیک های این شرکت داشته باشیم؛ هدف اصلی Polaris، قدرتی زیاد در برابر مصرف انرژی کم است، هدفی که در صورت وقوع آن شاهد کارت گرافیک هایی بسیار قدرتمند حتی در لپ تاپ ها و کنسول های بازی خواهیم بود. در ابتدا بهتر است معنای واژه “Polaris” را آشکار کنیم، پولاریس به معنای ستاره قطبی است؛ این ستاره در صورت فلکی دب اصغر یا “خرس کوچک” قرار دارد و پرنوترین ستاره این صورت فلکی می باشد. در حال حاضر دقیقاً نمی دانیم که چرا ای ام دی از نام یک ستاره برای معماری جدید خود استفاده کرده است! شاید از این پس ای ا م دی برای نامگذاری معماری های جدید خود از نام ستارگان استفاده کند. پرنورترین ستاره این عکس پولاریس است طبق گفته ای ام دی در سه ماهه دوم سال 2016 این معماری در کارت گرافیک های میان رده و بالارده این شرکت ایفای نقش خواهد کرد، انتظار می رود تا دو ماه دیگر اولین کارت گرافیک های پایین رده تیم سبز با معماری Polaris معرفی شوند. در فرآیند ساخت تراشه های دارای این معماری، از لیتوگرافی 14 نانومتری FinFET استفاده خواهد شد. شایعاتی هم در این خصوص منتشر شده اند که با استناد بر آن ها می توان انتظار داشت که شریک اصلی ای ام دی در تولید سیلیکون های 14 و 16 نانومتری گلوبال فاندریز و شریک دوم هم سامسونگ خواهد بود. در طرف مقابل انویدیا در معماری پاسکال برای تولید سیلیکون های 16 نانومتری از یار همیشگی خود یعنی TSMC استفاده می کند. پس حداقل از نظر فناوری ساخت، ای ام دی یک قدم جلوتر از رقیب دیرینه خود است. گروه رادئون تکنالوجیز یا به اختصار RTG توسعه این معماری را بر عهده دارد، ویژگی های Polaris از این قرار می باشد: Polaris یا به کلامی GCN 4.0 در اکثر قسمت ها شاهد بازبینی بوده است. طبق ادعای AMD بهینه سازی های انجام شده در این معماری منجر به کاهش مصرف انرژی تا 61 درصد شده است؛ در Polaris موتور پردازش تصویر زین پس از اتصالاتی مانند HDMI 2.0a و دیسپلی پورت 1.3 نیز پشتیبانی می کند. جالب است که بدانید پشتیبانی از HDMI 2.0 حتی در ضعیف ترین کارت گرافیک های شرکت رقیب هم وجود دارد، اما ای ام دی از تعبیه آن در کارت گرافیک بالارده “فیوری ایکس” خودداری کرده بود! در Polaris قسمت مولتی مدیا نیز تغییرات نسبتاً عمده ای را به خود دیده است، پشتیبانی از اینکد و دیکد سخت افزاریِ محتوای 4k با کدک H.265 در این معماری اضافه شده است. در معماری GCN 1.3، ای ام دی پشتیبانی از دیکد سخت افزاری HEVC (پروفایل Main) یا همان x.265 را با عمق رنگ 8 بیت افزوده بود و حال شاهد پشتیبانی از دیکد سخت افزاری کدک x.265 (پروفایل Main10) با عمق رنگ 10 بیت هستیم. از مزایای عمق رنگ 10 بیت می توان به کیفیت بیشتر در اجرای محتوای HDR اشاره کرد، این گستره رنگی در فعالیت های گرافیکی نیز کاربرد بسیار زیادی دارد. تیم رادئون تکنالوجیز پشتیبانی از اینکد سخت افزاری محتوای 4K با نرخ 60 فریم در ثانیه را هم به Polaris آورده است تا جای هیچ بحثی باقی نماند. گستره رنگی Rec.2020 هم یکی دیگر از امکانات این معماری است که در افزایش کیفیت محتواهای 4k و ULTRA HD نقش موثری خواهد داشت. در معماری جدید موتور محاسباتی و موتور پردازش چندضلعی ها با چند تغییر بروزرسانی شده اند، مقدار حافظه کش سطح 2 هم بیشتر شده و در آخر بازده کارت گرافیک افزایشی بسیار زیاد داشته است. در تمامی تراشه های سال 2016 ای ام دی از درگاه دیسپلی پورت 1.3 نیز پشتیبانی می شود، دیسپلی پورت 1.3 با در اختیار گرفتن 4 خط ارتباطی (هر کدام با انتقال 8.1 گیگابیت اطلاعات در ثانیه) می تواند در نهایت پهنای باندی در حدود 32.4 گیگابیت در ثانیه را به وجود آورد؛ پهنای باند دیسپلی پورت 1.3 تقریباً 80 درصد از آخرین نسل HDMI یعنی نسخه 2، سریعتر است! با چنین پهنای باندی به راحتی می توان گیمینگ را در رزولوشن 4K و یا حتی بالاتر از آن تجربه کرد، علاوه بر این به دلیل پهنای باند بالای دیسپلی پورت 1.3 می توان محتوای HDR را نیز به سادگی منتقل کرد. در دیسپلی پورت 1.3 از حالتی به نام HBR3 استفاده گشته است، این مود با تغییر بر روی واپایشگر و اعمال تنظیمات بهینه می تواند پهنای باند را از 5.4 گیگابیت در ثانیه (در هر مسیر ارتباطی) به 8.1 گیگابیت در ثانیه (در هر مسیر ارتباطی) افزایش دهد. توجه کنید که دیسپلی پورت 1.3 مجموعاً 4 مسیر ارتباطی PCIe را اشغال می کند. اگرچه دیسپلی پورت 1.3 پهنای باند فوق العاده زیادی را در اختیار دارد اما در حال حاضر نمی توان از آن برای انتقال داده ها در رزولوشن 8K و با فضای رنگ RGB 24-bit استفاده کرد و در این حالت انتقال داده ها تنها با استفاده از فضای رنگ YUV مقدور خواهد بود. ای ام دی برای نمایش برتری کارت گرافیک های خود در ces 2016 از دو سیستم گیمینگ استفاده کرد، مشخصات هر دو سیستم برابر است و شامل یک پردازنده Core i7 4790k و 16 گیگابایت رم DDR3 با فرکانس 2600 مگاهرتز می شود. در یک سیستم از کارت گرافیک GTX 950 انویدیا و در دیگری از معادل همین کارت اما با معماری پولاریس ای ام دی استفاده شده است؛ نتیجه شگفت انگیز است! ای ام دی در تست خود بر روی هر دو سیستم بازی استار وارز بتل فرانت را با رزولوشن فول اچ دی اجرا کرد، کارت گرافیک انویدیا GTX 950 با مصرف 140 وات توانست این بازی را با نرخ 60 فریم در ثانیه اجرا کند؛ در مقابل کارت گرافیک معادل با معماری پولاریس همین بازی را در همین کیفیت با مصرف تقریبا 80 وات اجرا کرد! ویدئو این نمایش هیجان انگیز را به همراه توضیح مسئولان این شرکت در رابطه با اهمیت ویژگی HDR در زیر می توانید مشاهده کنید: با عملکرد عالی ای ام دی می توان انتظار داشت به زودی در جدول P/w کارت گرافیک های Polaris صدرنشین خواهند شد! البته از پاسکال هم نباید غافل گشت. ای ام دی با معرفی Polaris، نوآوری های زیادی را در زمینه ساخت معماری به خرج داد؛ در این معماری همانطور که گفته شد تقریباً تمام بخش ها بهینه شده اند و علاوه بر آن برای افزایش کارایی و کاهش مصرف انرژی بخش های دیگری هم اضافه گشته اند. IPهای جدید این معماری در لیست زیر خلاصه می شوند: Command Processor یا پردازشگر خط فرمان Geometry Processor یا پردازشگر چندضعلی ها Display Engine یا موتور پردازش تصویر هسته های پردازش محتوای صوتی و تصویری بروزرسانی معماری از GCN 1.3 به GCN 4.0 یا پولاریس واپایشگر حافظه کش سطح 2 (مقدار آن زیاد شده است) با دقیق تر شدن در ساختار Polaris به نکات دیگری هم پی خواهیم برد که دانستن آن ها خالی ار لطف نیست؛ علاوه برIPهای جدید، نوآوری های تازه ای هم در این معماری به چشم می خورد که در زیر می توانید تعدادی از آن ها را بخوانید: Primitive Discard Accelerator (در مورد این بخش ای ام دی اطلاعاتی را منتشر نکرده است) Hardware Scheduler (در مورد این بخش ای ام دی اطلاعاتی را منتشر نکرده است) Instruction Pre-Fetch: مشابه این سیستم در گذشته برای کاهش زمان سیکل کاری پردازنده استفاده می شد و حال ای ام دی قصد دارد آن را وارد کارت های گرافیکی کند. Improved Shader Efficiency: بهبود کارایی شیدرها (سایه زن) Memory Compression: فشرده سازی اطلاعات خام برای بهینه شدن استفاده از پهنای باند کارت گرافیک اما در مورد نامگذاری GPU کارت های گرافیکی نسل RX 400 ای ام دی؛ در این نسل احتمالاً ای ام دی از تراشه Artic islands در کارت گرافیک های بالارده استفاده خواهد کرد و تراشه هایی از قبیل اِلِسمِر ایسلند، بَفین ایسلند و گرین لند را در کارت گرافیک های دیگر خود جای خواهد داد. بهتر است قبل از ورود به قسمت فناوری های تراشه به ویدئو زیر نیز نگاهی بیندازید؛ در این ویدئو سرپرستان تیم رادئون تکنالوجیز فناوری های به کار رفته در این معماری را توضیح می دهند: و اما ای ام دی در باب تولید تراشه با سیلیکون های 14 و 16 نانومتری با فناوری FinFET چه کرد؟ اسلاید مذکور به خوبی پیشرفت در لیتوگرافی پردازنده های گرافیکی را به نمایش می گذارد؛ می توان گفت کلید افزایش بازده و کاهش مصرف انرژی توسط کارت گرافیک در دست لیتوگرافی است البته بهینه سازی هایی که در معماری انجام می شود نیز بی تاثیر نیست! طبق قانون مور در هر 18 ماه تعداد ترانزیستور ها در یک قطعه سیلیکونی معین، دو برابر می شود؛ این امر با کوچکتر کردن اندازه ترانزیستورها حاصل می شود و در اکثر مواقع با کوچکتر شدن ترانزیستورها نشت ولتاژ نیز بیشتر می شود و تراشه در حالت پایدار باقی نمی ماند. قطعاً این قانون برای همیشه معتبر نخواهد بود و کوچکترکردن ترانزیستورها به زودی با مشکلات بسیار اساسی رو به رو می شود. موتورولا در سال 1977 ریزپردازنده 8 بیتی MC800 را با سیلیکونی به سطح 5.4 در 5.4 میلی متر و با دارا بودن 5000 ترانزیستور معرفی کرده بود، حال وضعیت به کلی فرق کرده و ای ام دی در سال 2015 تراشه فیجی را با لیتوگرافی 28 نانومتری، سطح مشابه MC800 و 9 میلیارد ترانزیستور معرفی کرد! این پیشرفت خبر از تحول بسیار عظیم این صنعت در طول چند سال اخیر می دهد ای ام دی در تراشه های قبلی خود از لیتوگرافی 28 نانومتری TSMC استفاده می کرده و اکنون قصد حرکت به سمت لیتوگرافی 14 یا 16 نانومتری آنهم با روش FinFET را دارد که همین به تنهایی نویدبخش یک معماری کامل خواهد بود. با ادامه کوچکتر کردن ترانزیستورها تقریباً در هر دو سال نشت ولتاژ هم دو برابر می شود و واضح است که باید راه حلی اساسی برای این مشکل مطرح گردد. FinFET آمده است تا مشکل نشت ولتاژ را حل کند و با ایجاد تغییراتی در زیرساخت ها ریزپردازنده آن را سریعتر، کم مصرف تر و در نهایت کارا تر از قبل کند. اما در عمل FinFET چه کاری را انجام می دهد که تا این حد مورد استقبال سازندگان تراشه واقع گشته؟ فناوری FinFET علاوه بر افزایش کارایی پردازنده مرکزی، پردازنده گرافیکی را هم متحول می کند و توانایی این را دارد که دستگاه بدون مصرف انرژی بیشتر، خروجی بهتری نسبت به محصول هم رده با لیتوگرافی مشابه و فاقد فناوری FinFET داشته باشد. این فناوری در گرو لیتوگرافی 14 یا 16 نانومتری می تواند پردازش را بدون اتلاف انرژی و نشت ولتاژ بهبود بخشد. اساس FinFET به این شکل است که یک گیت (قسمت آبی و شفاف عکس بالا) از 3 طرف یک فین (پایه برجسته) را احاطه می کند و کنترل ورودی و خروجی و علاوه بر آن، نشت ولتاژ را به دست می گیرد؛ به عبارتی سورس (ورودی) و دِرِین (خروجی) توسط یک گیت تسخیر می شوند و در درون گیت پردازش های مربوطه انجام می گیرد. در این روش سطح تماس گیت با فین (پایه برجسته) بیشتر شده و طبیعتاً مقدار جنبش الکترون ها و درنهایت قدرت پردازش هم بیشتر می شود. توجه کنید که قسمت آبی رنگ از جنس سیلیسیم بوده و با لیتوگرافی های مختلفی نظیر 14 و یا 28 نانومتری تولید می شود، قسمت خاکستری نیز لایه اکسید می باشد. تراشه سمت راست به روش FinFET و تراشه سمت چپ به روش معمول توسعه یافته است. در تصویر بالا هم می توان مزایای روش FinFET را به وضوح مشاهده کرد. با پیاده سازی این روش بر روی تراشه، مسیر پردازشی و راه ورودی و خروجی از 1 قسمت در حالت عادی به 3 قسمت در حالت FinFet افزایش می یابد. در تصویر زیر هم، نمای میکروسکوپی یک تراشه را با روش ساخت FinFET مشاهده می کنید: تصویر میکروسکوپی یک تراشه با روش ساخت FinFET فین فت ساخته ای ام دی نیست و برای اولین بار در سال 1989 ایده آن مطرح شد و در سال 2000 در دانشگاه برکلی اولین نمونه آزمایشی از آن تولید گشت؛ سرانجام اینتل این فناوری ساخت را در سال 2016 و در سری سندی بریج به معماری پردازنده های خود وارد کرد. شمایی از یک تراشه با فناوری ساخت فین فت و مسطح شکی در این نیست که این فناوری ساخت در معماری جدید ای ام دی تاثیرگذار خواهد بود و باید ببینیم که ای ام دی چگونه از این فرصت استفاده خواهد کرد. حرف پایانی بعد از درایور موفق کریمسون، اکنون این دومین تغییر بزرگ در کارت گرافیک های ای ام دی توسط گروه رادئون تکنالوجیز است. اگر همه چیز به خوبی پیش رود، ای ام دی در سال آتی مشکلی را پیش رو نخواهد داشت و به راحتی می تواند از سد رقیبان خود عبور کند. Polaris حاصل زحمت چندین ساله مهندسان ای ام دی است و در مقابل انویدیا هم برای ساخت پاسکال زحمت زیادی کشیده است؛ هر دو معماری در نوع خود عالی هستند اما در نهایت باید دید که در عمل چه چیزی در چنته دارند. قطعاً سال 2016، سال شکوهندی برای کارت های گرافیکی خواهد بود و به شدت منتظر هستیم که نتیجه رقابت تیم سبز و قرمز را مشاهده کنیم! دیدگاه شما هستید؟ در حال حاضر معماری کدام کمپانی را بیشتر می پسندید؟ تیم سبز یا قرمز؟ AnandTech Guru3D Tom’s Hardware


یکشنبه ، ۲۷دی۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ترنجی]
[مشاهده در: www.toranji.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن