واضح آرشیو وب فارسی:صید نیوز: معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران، گفت: مخالفان مجاهدت، فدائیان اسلام را با تروریست ها برابر می دانند اما آن ها برای حفظ ایران و اسلام چاره ای جز استفاده از سلاح نداشتند. به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، موسی فقیه حقانی در پیش خطبه های این هفته نماز جمعه با گرامیداشت یاد شهید نواب صفوی و شهدای فدائیان اسلام، اظهار کرد: فدائیان اسلام تکاپوی فرهنگی و سیاسی خود را بعد از شهریور سال ۱۳۲۰ شروع کردند. این در شرایطی بود که ایران دوران بیست ساله دیکتاتوری را پشت سر گذاشته بود و در اشغال کشورهای بیگانه نیز بود. در دوران حاکمیت رضاخان اتفاقاتی رخ داد که توانمندی کشور را ضعیف کرد. او ادامه داد: در آن دوره شیعه و مذهب شیعه توسط شاه و استعمارگران تضعیف شد. از این رو رضاخان دستور داد حوزه های علمیه را تضعیف کنند. حضرت امام خمینی (ره) از آن دوره به تلخی یاد کرده و به این نکته اشاره می کنند که حتی مباحثه هم در حوزه سخت بود، در کنار چنین اتفاقاتی رواج بی بندوباری نیز به شکل گسترده ای آغاز شد، هم چنین تقویت وهابی گری نیز از همان زمان شروع شد. در واقع رضاخان فقط به تضعیف شیعه اکتفا نکرد و در کنار آن علاوه بر ایجاد مکتب های مختلف وهابی گری را به صورت جدی تبلیغ کرد. این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: شخصی به نام شریعت سنگلجی آزادانه به نقد شیعه می پرداخت و کسانی مثل حکمی زاده، یوسف شعار و کسروی دور او را گرفتند که بعدها از حامیان او طیف های مختلفی نظیر داعیه داران روشنفکری دینی در ایران، حامیان حزب توده و یا حتی مخالفان دین ایجاد شدند. این گروه ها با تبلیغات و استفاده از نشریات مبانی شیعه را زیر سوال می بردند. با سقوط رضاشاه عده ای فکر می کردند که ممکن است محمدرضا شاه این وقایع را جبران کند اما وهابی گری به صورت جدی تری اوج گرفت. وی با اشاره به مبارزات امام خمینی (ره) با وهابی گری در دوران پهلوی دوم، گفت: کشف الأسرار نوشته امام خمینی (ره) تا حدودی مشت حکومت و وهابی ها را باز کرد و نشان داد که آن ها با استفاده از ارتباط شان با بیگانگان اساس مذهب را زیرسوال می برند. با توجه به حضور گسترده گروه های ضددین در کشور کار برای مبارزه با آن ها توسط جریان دینی که هنوز نتوانسته بود خود را از زمان رضاشاه تأمین کند سخت شده بود. معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران، گفت: در چنین شرایطی مرحوم نواب صفوی با اجازه بزرگترها مثل علامه امینی از نجف به ایران آمد و با تبلیغات توانست گروهی از جوانان مومن را جذب کند. مبانی فعالیت های آن ها فرهنگی بود. اگر به سلاح متوسل شدند برای آن بود که قدرت دشمن زیاد بود و با گفت وگو و کار فرهنگی نمی توانستند با آن ها مبارزه کنند. فقیه حقانی در پاسخ به کسانی که فدائیان اسلام را تروریست می خوانند، گفت: دشمنان مجاهدت امروز حرکت فدائیان اسلام را تروریستی معرفی می کنند اما به هیچ وجه حرکت آن ها حرکتی کور و مسلحانه نبود بلکه مبتنی بر اصول و آرمان هایی بود که برای استیفای حقوق و صیانت از تشیع و هم چنین مقابله با دشمنان این کشور انجام می شد. این مبانی را می توان بر اصل حفظ اسلام، صیانت از مرزهای اسلامی و صیانت از ایران تقسیم بندی کرد. این شهدا در بعد حمایت از اسلام و سرزمین های اسلامی در ادامه به مبارزه با صهیونیسم نیز پرداختند. او ادامه داد: وقتی در سال ۱۳۲۷ رژیم صهیونیستی با ترور مردم فلسطین قدرت را در دست گرفت، فدائیان اسلام جمعیتی پنج هزار نفری را بسیج کردند تا برای مقابله با صهیونیست ها به فلسطین اعزام کنند. گام بعدی آن ها اتحاد مسلمین بود که نشان می دهد این شهدا چه افق های دوری را نظاره می کردند. در آن دوران صیانت از تشیع در حالی که استعمار جهانی تشیع را جدی ترین عامل تحقق نیافتن سلطه اش بر ایران می دانست بسیار سخت بود. معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران خاطرنشان کرد: کسروی در کتاب شیعه گری به تضعیف شیعه و حمایت از رضاخان پرداخت. نواب صفوی با گفت وگو و مباحثه مبانی این کتاب را زیر سوال برد اما کسروی او را تهدید به مرگ کرد. بعد از آن بود که او خودش از میان برداشته شد. فعالیت های فرهنگی فدائیان اسلام در مقابله با غرب گرایی و جلوگیری از رواج سبک زندگی غربی معنا می گرفت. علی دشتی در نشریه شفق سرخ نوشته بود که همه وجوه زنان ما منحط است و باید تغییر کند. دستگاه های دولتی هم این جریان را همراهی می کردند اما فدائیان اسلام با امر به معروف و نهی از منکر جلوی رواج این سبک زندگی را می گرفتند. وی در پایان گفت: این شهیدان دوره و زمانه خود را درک کرده بودند و به نقد فرهنگ غربی و سلطه بیگانگان می پرداختند. صیانت از ایران به عنوان پایتخت تشیع و خانه اهل بیت (ع) مورد نظر آن ها بود که از سوی همه مراجع تأیید شده بود. هم چنین آن ها با نقد نفوذ فرهنگی و سیاسی به مبارزه با نفوذ نظامی غرب در ایران نیز پرداختند. حذف حسین علاء به عنوان نخست وزیری که قرار بود با سفر به بغداد پیمان نظامی بغداد را امضا کند از جمله فعالیت های آنان برای مبارزه با نفوذ نظامی بود. انتهای پیام
جمعه ، ۲۵دی۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: صید نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]