واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: جمعه ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹
معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران، گفت: مخالفان مجاهدت، فدائیان اسلام را با تروریستها برابر میدانند اما آنها برای حفظ ایران و اسلام چارهای جز استفاده از سلاح نداشتند. به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، موسی فقیه حقانی در پیشخطبههای این هفته نماز جمعه با گرامیداشت یاد شهید نواب صفوی و شهدای فدائیان اسلام، اظهار کرد: فدائیان اسلام تکاپوی فرهنگی و سیاسی خود را بعد از شهریور سال 1320 شروع کردند. این در شرایطی بود که ایران دوران بیستساله دیکتاتوری را پشت سر گذاشته بود و در اشغال کشورهای بیگانه نیز بود. در دوران حاکمیت رضاخان اتفاقاتی رخ داد که توانمندی کشور را ضعیف کرد. او ادامه داد: در آن دوره شیعه و مذهب شیعه توسط شاه و استعمارگران تضعیف شد. از اینرو رضاخان دستور داد حوزههای علمیه را تضعیف کنند. حضرت امام خمینی (ره) از آن دوره به تلخی یاد کرده و به این نکته اشاره میکنند که حتی مباحثه هم در حوزه سخت بود، در کنار چنین اتفاقاتی رواج بیبندوباری نیز به شکل گستردهای آغاز شد، همچنین تقویت وهابیگری نیز از همان زمان شروع شد. در واقع رضاخان فقط به تضعیف شیعه اکتفا نکرد و در کنار آن علاوه بر ایجاد مکتبهای مختلف وهابیگری را به صورت جدی تبلیغ کرد. این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: شخصی به نام شریعت سنگلجی آزادانه به نقد شیعه میپرداخت و کسانی مثل حکمیزاده، یوسف شعار و کسروی دور او را گرفتند که بعدها از حامیان او طیفهای مختلفی نظیر داعیهداران روشنفکری دینی در ایران، حامیان حزب توده و یا حتی مخالفان دین ایجاد شدند. این گروهها با تبلیغات و استفاده از نشریات مبانی شیعه را زیر سوال میبردند. با سقوط رضاشاه عدهای فکر میکردند که ممکن است محمدرضا شاه این وقایع را جبران کند اما وهابیگری به صورت جدیتری اوج گرفت. وی با اشاره به مبارزات امام خمینی (ره) با وهابیگری در دوران پهلوی دوم، گفت: کشفالأسرار نوشته امام خمینی (ره) تا حدودی مشت حکومت و وهابیها را باز کرد و نشان داد که آنها با استفاده از ارتباطشان با بیگانگان اساس مذهب را زیرسوال میبرند. با توجه به حضور گسترده گروههای ضددین در کشور کار برای مبارزه با آنها توسط جریان دینی که هنوز نتوانسته بود خود را از زمان رضاشاه تأمین کند سخت شده بود. معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران، گفت: در چنین شرایطی مرحوم نواب صفوی با اجازه بزرگترها مثل علامه امینی از نجف به ایران آمد و با تبلیغات توانست گروهی از جوانان مومن را جذب کند. مبانی فعالیتهای آنها فرهنگی بود. اگر به سلاح متوسل شدند برای آن بود که قدرت دشمن زیاد بود و با گفتوگو و کار فرهنگی نمیتوانستند با آنها مبارزه کنند. فقیه حقانی در پاسخ به کسانی که فدائیان اسلام را تروریست میخوانند، گفت: دشمنان مجاهدت امروز حرکت فدائیان اسلام را تروریستی معرفی میکنند اما به هیچ وجه حرکت آنها حرکتی کور و مسلحانه نبود بلکه مبتنی بر اصول و آرمانهایی بود که برای استیفای حقوق و صیانت از تشیع و همچنین مقابله با دشمنان این کشور انجام میشد. این مبانی را میتوان بر اصل حفظ اسلام، صیانت از مرزهای اسلامی و صیانت از ایران تقسیمبندی کرد. این شهدا در بعد حمایت از اسلام و سرزمینهای اسلامی در ادامه به مبارزه با صهیونیسم نیز پرداختند. او ادامه داد: وقتی در سال 1327 رژیم صهیونیستی با ترور مردم فلسطین قدرت را در دست گرفت، فدائیان اسلام جمعیتی پنج هزار نفری را بسیج کردند تا برای مقابله با صهیونیستها به فلسطین اعزام کنند. گام بعدی آنها اتحاد مسلمین بود که نشان میدهد این شهدا چه افقهای دوری را نظاره میکردند. در آن دوران صیانت از تشیع در حالی که استعمار جهانی تشیع را جدیترین عامل تحقق نیافتن سلطهاش بر ایران میدانست بسیار سخت بود. معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران خاطرنشان کرد: کسروی در کتاب شیعهگری به تضعیف شیعه و حمایت از رضاخان پرداخت. نواب صفوی با گفتوگو و مباحثه مبانی این کتاب را زیر سوال برد اما کسروی او را تهدید به مرگ کرد. بعد از آن بود که او خودش از میان برداشته شد. فعالیتهای فرهنگی فدائیان اسلام در مقابله با غربگرایی و جلوگیری از رواج سبک زندگی غربی معنا میگرفت. علی دشتی در نشریه شفق سرخ نوشته بود که همه وجوه زنان ما منحط است و باید تغییر کند. دستگاههای دولتی هم این جریان را همراهی میکردند اما فدائیان اسلام با امر به معروف و نهی از منکر جلوی رواج این سبک زندگی را میگرفتند. وی در پایان گفت: این شهیدان دوره و زمانه خود را درک کرده بودند و به نقد فرهنگ غربی و سلطه بیگانگان میپرداختند. صیانت از ایران به عنوان پایتخت تشیع و خانه اهل بیت (ع) مورد نظر آنها بود که از سوی همه مراجع تأیید شده بود. همچنین آنها با نقد نفوذ فرهنگی و سیاسی به مبارزه با نفوذ نظامی غرب در ایران نیز پرداختند. حذف حسین علاء به عنوان نخستوزیری که قرار بود با سفر به بغداد پیمان نظامی بغداد را امضا کند از جمله فعالیتهای آنان برای مبارزه با نفوذ نظامی بود. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]