تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834133314




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش رانت و پارتی بازی در ایجاد اختلاف بین مردم


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: گروهی حق شغلی دیگران را با پارتی بازی می خورند و اقوامشان را در عین نالایقی جایگزین می کنند؛ یا عده ای با تجارت های حرام...

بایگاه خبری تحلیلی تراز: خداوند متعال در آخرین آیه از سوره انعام به انسان ها گوشزد می کند که چه جایگاهی دارند تا خود را بشناسند و متاع وجودی خود را به هر ثمن بخس و قیمت بی ارزشی نفروشند:
رسد آدمی به جایی که بجز خدا نبیند
بنگر که تا چه حد است مقام آدمیت
این آیه به ترسیم موقعیت انسان در جهان هستی و اهمیت مقام او اشاره می نماید. اگر انسان ارزش متاع وجودی خود را شناخت و دانست که برترین موجود در جهان آفرینش است دیگر چگونه در برابر سایر مخلوقات سجده و یا حتی سر خم خواهد کرد!؟ انسانی که فرمانروای عالم خلقت است گاهی با خودناشناسی جایگاه خویش را از جمادات هم پست تر می کند و در برابر سنگ و چوبی خم و راست می شود!
در آیه 165 سوره انعام (آخرین آیه این سوره) می خوانیم
«وَ هُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ خَلاَئِفَ الأَرْضِ وَرَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِّيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ إِنَّ رَبَّكَ سَرِيعُ الْعِقَابِ وَإِنَّهُ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ.»
«اوست خدايی که شما را خليفگان زمين کرد و بعضی را بر بعض ديگر به درجاتی برتری داد، تا شما را در چيزی که عطايتان کرده است بيازمايد؛ هرآينه پروردگارت زود کيفر می دهد و او آمرزنده و مهربان است.»
                                                                                    ***
سه نکته:
* آغازش رحمت، پایانش مغفرت
این سوره زیبای قرآن با حمد الهی آغاز شد «الحمد للّه الّذى خلق...» و با رحمت بی منهتای خداوندی پايان مى پذيرد: «ا وَإِنَّهُ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ.»
** اختلافات دست ساز بشر!
بی شک بین آحاد بشر اختلافاتی وجود دارد که ریشه مصنوعی دارد. یعنی نتیجه ظلم و استعمار و زیاده خواهی گروهی از آنهاست. مثلا گروهی حق شغلی دیگران را با پارتی بازی می خورند و اقوامشان را در عین نالایقی جایگزین می کنند؛ یا عده ای با تجارت های حرام یا از راه ناصحیح به سرمایه های کلان می رسند؛ یا عده ای با رانت و غیره حق ملتی را می خورند؛ یا جوامعی که از راه استعمار حقوق ملت های ضعیف تر را می خورند. اینگونه اختلافات را نمی توان به حساب دستگاه آفرینش گذاشت و دلیلی بر دفاع از آن نیز نداریم.
*** آیا اختلافات بشر با هم منافی عدالت است؟
در عین حال ولی با رعایت همه اخلاقیات هم افراد بشری از حیث استعداد و ذوق و سلایق و حتی جسمانی یکی نیستند. سخن و اشاره آیه نیز به این موارد مرتبط است. آیا این اختلافات منافی عدالتند؟ یا به عکس عدالت یعنی هر چیزی در جای خود قرار داشتن نه یکسان بودن. اگر همه افراد جامعه اسلامى مانند پارچه يا ظروفى كه از يك كارخانه بيرون مى آيد، يك شكل، يكنواخت با استعداد مساوى و همانند بودند، جامعه انسانى يك جامعه مرده بى روح و خالى از تحرك و فاقد تكامل بود. قرآن مى فرماید اين تفاوتها وسيله آزمايش شماست و آزمايش نیز در مورد برنامه هاى الهى به معنى تربيت و پرورش است.







زمانبندی انتشار: 23 دى 1394 - 06:21





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن