واضح آرشیو وب فارسی:فارس: شهین اعوانی در نشست نقد کتاب «سهروردی و افکار او» :
مکتب اشراق در مکاتب فلسفی مظلوم واقع شده است
عضو مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: نگاه سهروردی به اخلاق، جامع و با جهتگیری شایستهای است. متأسفانه مکتب اشراق همیشه مظلوم واقع شده است.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، نشست نقد و بررسی کتاب «سهروردی و افکار او (تأملی در منابع فلسفه اشراق)» اثر کریم مجتهدی با حضور این نویسنده، شهین اعوانی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، رضا کوهکن و محمد منصور هاشمی (منتقدان کتاب) برگزار شد. اعوانی در این مراسم با اشاره به اینکه معمولاً در دانشگاههای ما بین سه مکتب مشاء، اشراق و حکمت متعالیه، مکتب اشراق همیشه مظلوم واقع شده است، افزود: بنابراین هر چقدر هم درباره این مکتب کار بشود، کم است. وی درباره برخی ویژگیهای کتاب استاد مجتهدی «سهروردی و افکار او» گفت: نویسنده از ابتدای این کتاب از وضعیت دانشگاهها و فلسفه در آنها ـ فلسفه غرب و شرق ـ گله دارند، هر چند فلسفه غربی با فلسفه ایرانی ـ اسلامی تفاوتهایی دارد اما بهرحال هر حکمتی به دنبال کشف حقایقی است بنابراین نیت یکی است اما اهداف و نتایج آن به لحاظ تاریخی، ریشهها و منابع کاملاً متفاوت هستند. اعوانی در ادامه توضیح داد: زمانی که دکتر اعوانی طرح ابن سینا را در مؤسسه آغاز کردند ما با یک معضلی روبه رو بودیم، با جمع آوری نسخ ابن سینا در بعضی موارد به ما گفتند که یک متنی سالها در دانشگاه و حوزه تدریس شده و با متن دیگری خلط شده است یعنی ما در مراکزمان بوعلی را به خوبی نفهمیدهایم، این اتفاق برای سهروردی هم افتاده است. وی با بیان اینکه یکی از مهمترین ویژگیهای مجتهدی این است که ایشان بسیار نسبت به دانشجو و طلبهها دلسوز هستند، افزود: تحلیلهای فلسفی و عقلیشان گویا و علمی است به طوریکه همه آن مطلب را فهم میکنند در این نوشتار البته سبک ادبی ایشان مناسب است، اصطلاحات دشوار و سبک ادبی سخت فهم کمتر وجود دارد. وی همچنین اظهار داشت: بنده در کتاب ایشان به دنبال اخلاق میگشتم به این دلیل که خودم در حوزه اخلاق کار میکنم، یادآور شد: انسان سهروردی، انسان اشراقی، رونده و انسان کامل است، یکی از نکاتی که در شناخت یک نظام فکری معمولا باید مورد توجه قرار بگیرد این است که فیلسوف چه نگاهی به انسان دارد، آیا انسان نظیر ارسطو در این نظام حیوان ناطق است، به قول کانت اخلاقی است، حیوان سیاسی، ابزار ساز و ... است؟ به هر حال این تعبیرات مختلف درباره انسان است. این استاد پیشکسوت فلسفه افزود: نگاه یک فیلسوف نسبت به انسان در کل نظام فلسفی او تأثیرگذار است او نمیتواند به انسان توجه کند اما بخش خاصی به او اختصاص دهد، نظام سهروردی هم از این نظام مستثنی نیست . نویسنده در این کتاب جهت گیری شایستهای نسبت به نگاه سهروردی به انسان داشتند و با دقت نقل قولی از او مطرح کردند که انسان اشراقی به لحاظ نظری و عملی سالک محسوب میشود و در ادامه با استفاده از نظر سالک اشراقی خصوصیاتی را مطرح میکنند مثل پرهیز از شب زنده داری و چله نشینی، اهمیت سالک با منطق است. وی در پایان گفت: به نظر میرسد که علم النفس و پرداختن آن به انسان نکاتی است که مدنظر دکتر مجتهدی بوده است، حکایاتی که ایشان از تمثیلهای سهروردی فوق العاده جذاب با ذوق ادبی لفظی و محتوایی دارد، بسیار جالب توجه است.
94/10/22 - 15:16
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]