تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشان منافق سه چیز است: 1 - سخن به دروغ بگوید . 2 - از وعده تخلف کند .3 - در اما...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803004639




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آغاز شمارش معکوس اجرای برجام/ لغو همه تحریم های اقتصادی تا چند روز آینده


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: آغاز شمارش معکوس اجرای برجام/ لغو همه تحریم های اقتصادی تا چند روز آینده
در حالیکه معاون وزیر امور خارجه از نزدیک بودن روز اجرای برجام خبر می دهد بانک ها از آمادگی خود برای ورود به دوره جدید اقتصاد سخن می گویند.


به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، صبح امروز نشستی در اتاق بازرگانی ایران با حضور رییس اتاق ایران و معاون وزیر امور خارجه و مدیران عامل 8 بانک برگزار شد و در این نشست مسائل پولی و بانکی بعد از اجرای برجام از مهمترین موضوعات مطرح شده بود.

**لغو تحریم های بانکی تا چند روز آینده

در ابتدای این نشست مجید تخت روانچی با اشاره به اینکه در روز اجرای برجام همه تحریم های پولی و بانکی لغو می‌شود گفت:در آخرین روزهای پس از اجرایی شدن برجام هستیم و در چند روز آینده شاهد اجرای رسمی آن و رفع همه تحریم‌ها خواهیم بود و با اجرای برجام کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا متعهد به رفع همه تحریم‌ها شده‌اند که در روز اجرا آیین‌نامه‌های اجرایی مربوط به آن را در اختیار عموم قرار خواهند داد.


وی افزود: اتاق ایران هم متن این آیین‌نامه‌ها را در اختیار فعالان اقتصادی قرار خواهد داد.


تخت روانچی اظهار داشت: در روز اجرایی شدن برجام همه تحریم‌های بانکی و مالی رفع خواهد شد و همچنین تحریم‌هایی که مربوط به دستورالعمل اجرایی رئیس جمهور و تحریم‌های کنگره آمریکا بوده نیز لغو می‌شود.


معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه در ادامه صحبت‌های خود به این نکته نیز اشاره کرد که اتحادیه اروپا در دستورالعمل‌های خود این موضوع را به تصویب رسانده که تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا بر روی کاغذ لغو شده و در روز اجرای برجام نیازی به مصوبه جدید نخواهد داشت.


وی ادامه داد: با توجه به اینکه زمینه برای هر گونه فعالیت اقتصادی در روز اجرای برجام فراهم است باید از هم اکنون زمینه کار برای آن روز مهیا شود و بانک‌های ایران و فعالان اقتصادی آمادگی لازم را برای اجرای برجام داشته باشند تا بتوان از فرصت پیش آمده به خوبی استفاده کرد و این در حالی است که تاکنون کارهای خوبی انجام شده و مذاکرات مفیدی صورت گرفته است اما باز باید آمادگی بیشتر باشد.


تخت روانچی با اشاره به احتمال سنگ‌اندازی‌ها در اجرای برجام گفت: در خود برجام چند ماده برای جلوگیری از سنگ‌اندازی و مانع‌اندازی پیش بینی شده که طبق این مواد اتحادیه اروپا و آمریکا متعد شدند که تحریم‌ها بازگشت نشود و سیاست‌های منفی در اجرای برجام وضع نشود.


معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه با اشاره به سفر هیأت‌های تجاری و سیاسی خارجی به کشور گفت: شروع ورود هیأت اقتصادی و سیاسی بعد از توافق موقت ژنو در دو سال پیش بود اما بعد از توافق در تابستان سفر هیأت‌های تجاری و سیاسی به ایران شتاب بیشتری گرفت و هیأت‌هایی از کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه برای سرمایه‌گذاری در صنعت، فناوری، خدمات بانکی و بیمه‌ای، حمل و نقل کشاروزی به ایران با هدف شناسایی ظرفیت‌ها و طرح‌های مشترک آمدند.


وی به این نکته نیز اشاره کرد که کشورهای اروپایی در سال‌های تحریم، خودشان را از بازار ایران محروم کردند و هم اکنون با رفع تحریم‌‎ها برای استفاده از این فرصت به ایران سفر کرده‌اند.


تخت روانچی با اشاره به سیاست دولت در جذب هیأت‌های تجاری خارجی گفت: ما نباید در این شرایط از حضور هیأت‌های خارجی ذوق زده شویم و در حالی که ما از ورود و سرمایه‌گذاری هیأت‌های خارجی استقبال می‌کنیم اما تصمیم‌گیرنده نهایی خودمان هستیم و باید به بسته منافع کشور و در فرآیند رقابتی تصمیم‌گیری صورت بگیرد.


معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه تصریح کرد: دولت بر اقتصاد مقاومتی تأکید دارد و از تعامل با کشورهای جهان به خصوص همسایگان استقبال می‌‌کند و باید در کنار اجرای اقتصاد مقاومتی تعامل به کشورهای دنیا مورد توجه قرار بگیرد.




** زمان اجرای برجام نزدیک است/ امکان مشخص کردن تاریخ دقیق وجود ندارد


تخت روانچی در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه زمان اجرای دقیق برجام چه تاریخی است گفت: پیش‌بینی و اعلام یک تاریخ مشخص کار مشکلی است برای اینکه اقدامات انجام شده زمان‌بر بوده و در همین راستا مشخص کردن تاریخ دقیق برای اجرای برجام و رفع تحریم‌ها مشکل است اما ما امیدواریم با توجه به روند کار ظرف چند روز آینده برجام اجرا شود.


وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه یکی از تعهدات ما نوسازی راکتور اراک و طراحی جدید آن است گفت: سندی بین ایران و شش کشور دیگر امضاء شده و در راستای نوسازی آن، ایران در حال انجام تمهیدات با استفاده از شرکت‌های داخلی است .


معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سرانجام تحریم‌های جدیدی که آمریکا در حال وضع کردن آن است پس از اجرای برجام چه خواهد شد، گفت: طبق متن برجام هر گونه تحریم که بر خلاف روح و متن برجام باشد نوعی نقض آن محسوب شده و اگر به این مرحله برسیم ما قطعا مکانیزم اجرایی کمیسیون مشترک حل و فصل اختلاف را فعال خواهیم کرد.


وی ادامه داد: البته جان کری در نامه‌ای به این موضوع اشاره کرده که آمریکا مسئله ویزا را به نحوی اجرا می‌کند که خلاف تعهدات در برجام نباشد و در این راستا ما باید صبر کنیم و ببینیم نتیجه چه می‌شود.


تخت روانچی به این نکته نیز اشاره کرد که ما در حال حاضر می‌توانیم بگوییم برجام به زودی اجرا می‌شود اما تعیین زمان دقیق آن کاری دشوار است و ما نمی‌خواهیم در ارتباط با این مسئله عجله به خرج دهیم و ضمن اینکه تمرکز بر روی کار و به نحو انجام دادن آن اولویت آن است در عین حال سرعت نیز برای ما دارای اهمیت است.



** گشایش هزار ال‌سی در روز اجرای برجام


همچنین رییس اتاق ایران در ادامه این نشست با اشاره به اینکه کار بزرگی در اجرای برجام انجام شده است، گفت: باید واقعیت‌ها در اجرای برجام مورد توجه قرار بگیرد و نباید انتظارات بیجا شیرینی این موضوع را تلخ کند.


وی افزود: باید کم شدن توقعات مورد توجه قرار بگیرد و در حال حاضر تعداد زیادی ال سی آماده گشایش است و در روز اجرای برجام گشایش می‌شود و می‌توان گفت نزدیک 10 روز آینده برجام اجرا و تحریم‌ها لغو خواهد شد.


جلال‌پور به این نکته نیز اشاره کرد که باید آمادگی لازم برای شرایط جدید وجود داشته باشد تا بتوانیم بیشترین بهره را از اجرای برجام ببریم.


جلال‌پور در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به تأثیر زمان اجرای برجام بر بازار گفت: اگر چه بازار به دلیل تغییر در شرایط کشورهای همسایه و همچنین مسئله ایران و عربستان و افت قیمت نفت و وضعیت رکود نوساناتی را تجربه کرده اما نمی‌توان تمام نوسانات بازار را به روز اجرایی شدن برجام مرتبط کرد اگرچه بی‌تأثیر نیز نبوده است.


وی به سفر هیأت‌های تجاری خارجی در طی 9 ماه گذشته به ایران اشاره کرد و گفت: 350 هیأت تجاری و اقتصادی در طول این مدت از 48 کشور دنیا با بیش از 3 هزار و 700 نفر آمد و رفت کردند و 80 تفاهم‌نامه در این زمان امضاء شده و ارتباطات خوبی شکل گرفته است.


رئیس اتاق ایران ادامه داد: اجرای این تفاهم‌نامه‌ها به روز اجرای برجام موکول شده و امیدواریم پس از آن قراردادها منعقد شود.


جلال‌پور تصریح کرد: بیش از هزار ال سی در روز اجرای برجام گشایش خواهد یافت و این ال سی‌ها در بخش مواد اولیه کارخانه‌ها و همچنین صنعت، نفت و گاز و پتروشیمی خواهد بود.


وی در ادامه صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه بحث قیمت نرخ ارز اثر روانی بر اقتصاد کشور دارد، گفت: باید در این مسئله دقت شود تا اقتصاد کشور لطمه نبیند.


رئیس اتاق ایران به قیمت ارز در بودجه سال 95 نیز اشاره کرد و گفت: مشخص کردن یک قیمت برای نفت و ارز در بودجه به اعتقاد ما موجب فساد و ابهام می‌شود و پیشنهاد ما این است که دولت یک عدد ریالی مشخص را در بودجه در نظر بگیرد و با سیستم شناور مدیریت و عرضه و تقاضا و بازار رقابتی قیمت ارز را مشخص نماید.


**نوسانات نرخ ارز پایدار نیست


عبدالرسول دری اصفهانی عضو بانکی و مالی گروه مذاکره کننده ایران در ادامه این نشست در پاسخ به باشگاه خبرنگاران گفت: نوسانات نرخ ارز به هیچ وجه پایدار نیست چرا که ارز مانند سایر کالاها تابع عرضه و تقاضا است.


وی افزود: در طی سال‌های تحریم دسترسی ما به ذخایر ارزی محدود بوده و طبق برجام از روز اجرا تمام ذخایر ارزی ایران آزاد می‌شود و عرضه ارز در مقایسه با امروز افزایش می‌یابد.


وی تصریح کرد: مردم نباید گول این موضوع را بخورند که قیمت ارز افزایش می‌یابد چرا که با دسترسی به ذخایر ارزی عرضه آن در بازار افزایش می‌یابد و نرخ‌ها به تبع این موضوع شکسته می‌شود.


دری در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اقدامات بانک مرکزی گفت: هدف بانک مرکزی این است که تا روز اجرای برجام نواقص موجود را رفع کند و یکی از مباحثی که باید به آن توجه شود برقراری روابط کارگزاری است چرا که اگر روابط کارگزاری نباشد پولی رد و بدل نمی‌شود که در این راستا بانک مرکزی اقداماتی را انجام داده و به نتایج خوبی نیز دست یافته است.


عضو بانکی و مالی گروه مذاکره کننده ایران در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی گفت: اگر طرف خارجی بخواهد خودش فاینانس بیاورد از طریق موسسات بین‌‎المللی اقدام می‌کند و این موسسات تا زمانی که پوشش بیمه‌ای از طریق آژانس‌های صادراتی مهیا نباشد فاینانس را نمی‌دهند و در این راستا ارتباط با آژانس‌های صادراتی نیز جزء اولویت‌های ما قرار گرفته است.


دری تصریح کرد: ما با چندین شرکت و آژانس‌های صادراتی مذاکراتی را انجام داده‌ایم و اولین شرط آنها برای برقراری مجدد روابط پرداخت معوقات بود که دلیل به وجود آمدن این معوقات بلوکه کردن دارایی‌های ایران و بسته شدن کانال‌های بانکی بود که با اجرای برجام این موضوع نیز حل خواهد شد.


به گفته عضو بانکی و مالی گروه مذاکره کننده ایران مسئله دیگری که باید در دستور کار قرار بگیرد بحث بازیافت سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در ایران در صورت تحریم مجدد خواهد بود که باید به این موضوع نیز توجه شود که این بازیافت به چه صورت باشد.



***برقراری سوئیفت دو هفته پس از اجرای برجام




یعقوبی مدیر ارتباطات اداره بین‌المللی بانک مرکزی با اشاره به اینکه پس از اجرای برجام تمام خدمات مرتبط با فعالیت‌های بانکی و مالی مجاز خواهد شد گفت: خط و مشی بانک مرکزی تعامل نزدیک و جدی با جامعه بانکی بین‌المللی است.


وی افزود: در این مسیر باید ایجاد روابط کارگزاری بانکی و همچنین استاندارد سازی قوانین و مقررات در دستور کار قرار گیرد اگر چه در بخش استاندارد سازی و رعایت قوانین بین‌المللی شبکه بانکی بسیار خوب عمل کرده است.


یعقوبی با تاکید بر مدیریت انتظارات پس از اجرای برجام گفت: برخی فعالان اقتصادی انتظار دارند که همه حساب‌های بانکی قبل از تحریم‌ها مجدداً احیا شود در حالی که ارتباط با همه بانک‌های دنیا امری منطقی نیست و در این شرایط باید به مستحکم کردن ارتباط خود با بانک‌هایی که اظهار علاقه کرده اند توجه کنیم.


وی با اشاره به ارتباط ایران با بانک icbc گفت: این بانک یکی از بزرگترین و معتبرترین بانک‌های جهان است و مذاکراتی با آن انجام شده است ضمن اینکه بانک‌های کوچک نیز برای ارتباط با ایران اظهار تمایل کرده‌اند.


وی به بحث گشایش اعتبار اسنادی نیز گفت: حجم قابل توجهی از اعتبار اسنادی در بانک‌ها موجود است واین رقم قابل توجه است و در حال حاضر گشایش اعتبار تا رقم 200 الی 250 میلیون در بانک مسقط نهایی شده است.


مدیر ارتباطات اداره بین‌المللی بانک مرکزی به بحث سوئیفت اشاره کرد و گفت: با اجرای برجام ما از تمام خدمات مالی و بانکی برخوردار خواهیم شد که این شامل سوئیفت نیز خواهد شد اما با توجه به اینکه در حال حاضر بانک مرکزی از خدمات سوئیفت محروم است باید مجدداً به عنوان عضوجدید به سوئفت ملحق شود که با اقدام پس از ورز این برجام نزدیک به دو هفته زمان خواهد برد.


وی به مذاکرات صورت گرفته با برخی بانک‌های خارجی اشاره کرد و گفت: مذاکرات انجام شده و حتی در برخی بانک‌ها شماره حساب گرفته شده است.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.









۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن