تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827688798




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اجتهاد چیست و چند سال طول می کشد؟


واضح آرشیو وب فارسی:لحظه نیوز: اجتهاد اصطلاحی است در فقه اسلامی به معنای استنباط احکام شرعی با شروطی خاص از منابع فقه. کسی را که به توانایی اجتهاد رسیده است، مجتهد گویند.مجله روشن - رضا تاران: اجتهاد اصطلاحی است در فقه اسلامی به معنای استنباط احکام شرعی با شروطی خاص از منابع فقه. کسی را که به توانایی اجتهاد رسیده است، مجتهد گویند. اجتهاد نیازمند آموختن شاخه های مختلفی از علوم دینی و ادبی است و طُلاب برای رسیدن به اجتهاد سال ها در آموختن ادبیات عرب، اصول فقه، منطق، آیات الاحکام، رجال و درایه، نظریه های فقهای متقدم و تفسیر قرآن تلاش می کنند. بنا بر فقه شیعه، اجتهاد واجب اختیاری است، بدین معنا که هر مکلفی مخیّر است یا اجتهاد کند یا به واسطه تقلید از مجتهد یا با احتیاط، احکام شرعی را به دست آورد. از سویی دیگر، اجتهاد برای حفظ احکام شرعی از فراموشی و برای پاسخگویی به مسائل فقهی مسلمانان، واجب کفایی است. کلمه اجتهاد و مجتهد در قرآن به کار نرفته؛ ولی برخی پژوهشگران شیعه معتقدند واژه قرآنی «تَفَقُه»، به لحاظ معنایی، به اجتهاد نزدیک است. اجتهاد بر دو نوع است یا قدرت استنباط در همه ابواب فقهی است (اجتهاد مطلق) یا توانایی استنباط در بعضی ابواب فقهی مانند نماز (اجتهاد متجزی). اجازه اجتهاد در سده های اخیر به هنگام رسیدن طالب فقه به مقام شایسته ای از علم، از سوی استاد یا استادان وی، تصدیقی کتبی یا احیانا شفاهی صادر می شود که وصول او را به درجه اجتهاد گواهی می دهد. در سال های اخیر با توجه به افزایش شمار شاگردان مراجع تقلید و نبود شناخت از شاگردان، اعطای اجازه اجتهاد از سوی مراجع به شاگردان کمرنگ شده است. فقه ستون فقرات حوزه علمیه مسیر رسیدن به اجتهاد، تحصیل دروس فقه و اصول فقه است و کسی که می خواهد مجتهد شود باید وقت اش را صرف خواندن فقه کند؛ پس شاید فردی در رشته های دیگر علوم اسلامی متخصص باشد اما اجتهاد نداشته باشد؛ مثلا فیلسوف، کلامی یا مفسر است اما در فقه سررشته ای ندارد پس هیچ گاه به معنای مصطلح مجتهد نخواهد شد. شاید فردی فقیه باشد اما از فلسفه، کلام و تفسیر بیش از کلیات نداند. پس دانش فقه ستون فقرات حوزه است. مجتهد کسی است که فقه خوانده است. مجتهدی که اعلام باشد مرجع تقلید نامیده می شود. افراد عادی جامعه در احکام شرعی باید از مجتهد تقلید کنند و هر چه تعداد مقلدان بیشتر باشد قدرت مجتهد بیشتر خواهد بود. پرداخت وجوهات شرعی از سوی مقلدان قدرت اقتصادی مجتهد را افزایش می دهد و زمینه فعالیت های فرهنگی – مذهبی مجتهد را فراهم می کند. درجه اجتهاد و مجتهدان جوان پیش از انقلاب و پیش از ساختار آموزشی امروزی، طلبه ها از نوجوانی و از مکتبخانه به حوزه می رفتند. البته برخی در مدارس جدید چند کلاسی می خواندند و بعد وارد حوزه می شدند. کتاب هایی برای خواندن در حوزه تعیین شده بود که هر طلبه با توجه به استعداد و تلاش اش می توانست با سرعت خاصی بخواندشان. در سرعت خواندن محدودیتی نبود. مسیر اصلی تحصیل حوزوی، فقه و اصول بود و اکثر طلبه های درس خوان در بین 25 تا 30 سالگی توان اجتهاد متجزی داشتند و برخی شان با ادامه دروس می توانستند در سال های بعدی مجتهد مطلق شوند اما ساختار دروس بعد از انقلاب تغییر کرد؛ حالا علاقه مندان می توانند حداقل با سیکل وارد حوزه شوند. البته بیشتر طلاب با دیپلم و در 18 سالگی وارد می شوند. دوره مقدمات و سطح هم 10 سال طراحی شده است. در دوره مقدمات، ادبیات عرب، منطق، فقه و اصول نیمه استدلالی تدریس می شود. در نظام فعلی حوزه قم، این مرحله شامل پایه های اول تا ششم است و هدف اصلی اش، آموزش ادبیات عرب و آشنایی با دروس پایه؛ منطق و فقه است. در دوره سطح فقه و اصول استدلالی اما به صورت متن محور ارائه می شود. در نظام فعلی حوزه، این مرحله از پایه ششم تا دهم است. بالا بردن قدرت فهم متون فقهی و اصولی و آشنایی با روش های استنباط از آیات و احادیث از مهمترین اهدافش است. یک طلبه طبیعا بعد از مقدمات و سطح، بالای 25 سال دارد و هنوز به دروس اجتهادی نرفته است. درس خارج، عالی ترین سطح دروس فقه و اصول است که به صورت سنتی، پس از طی دوره مقدمات و سطح آغاز می شود. در این درس، استاد بدون تکیه بر متنی، نظرات مختلف را درباره موضوعی طرح می کند و پس از نقد دیگران، نظر خودش را ارائه می کند. یک طلبه خوش استعداد اگر وقت اصلی اش را به فقه و اصول بگذارد، می تواند 10 ساله، مجتهد متجزی شود. حدودا 40 سالگی. گاهی از «مجتهدان جوان» یاد می شود؛ این ادبیات بیشتر از آن که حوزوی باشد رسانه ای است؛ چرا که با ساختار فعلی، معمولا بعید است کسی در جوانی قدرت استنباط پیدا کند و مجتهد جوان محسوب شود. رشته های تخصصی و دانشگاه های حوزوی از دهه 70 به بعد حوزه علمیه برای تامین نیازهای نظام، مراکز تخصصی حوزوی و مراکز دانشگاهی – حوزوی تاسیس کرد. بسیاری طلاب بعد از تحصیل دوره مقدمات و سطح (دوره 10 ساله) به دلایلی به این مراکز روی می آورند؛ پس فقه را جدی دنبال نمی کنند و به درجه اجتهاد میلی ندارند. احتمالا شماری فضلای حوزه که امروزه 40 تا 50 ساله اند و به صورت تخصصی مطالعات و تدریس فقه و اصول دارند، مجتهدین آینده خواهند بود. برخی به سیاست علاقه مند هستند، برخی ترجیح می دهند به درس و بحث بپردازند. توضیح سردبیر: حوزه علمیه و مسائل ساختاری و علمی آن از دیرباز در حیات و ممات شیعیان خاورمیانه و خصوصا ایرانیان، تاثیر روشنی داشته است. «روشن» در ستون «حوزه و زندگی» بر آن است تا به قلم یک یاز خلاق ترین روزنامه نگاران مسائل حوزوی و دینی، علی اشرف فتحی، که سردبیر یک مجله وزین حوزوی است، هر آن امری که در برهه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی مردم به حوزه ربط دارد، بررسی و ابعاد و مبانی و نتایج هر موضوع را برای خوانندگان روشن کند.


شنبه ، ۱۹دی۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: لحظه نیوز]
[مشاهده در: www.lahzenews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن