تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مؤمن را از سيمايش مى شناسيم و منافق را از نشانه هايش.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815051938




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ناكامي برنامه‌هاي توسعه كشت دانه‌هاي روغني


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ناكامي برنامه‌هاي توسعه كشت دانه‌هاي روغني
وزارت جهاد كشاورزي طرح 10 ساله‌ توسعه كشت دانه‌هاي روغني را از پاييز امسال آغاز كرده، اين در حالي است كه برنامه‌ريزي‌‌هاي انجام شده تاكنون براي توليد اين محصولات توفيقي در بر نداشته است.


وزارت جهاد كشاورزي طرح 10 ساله‌ توسعه كشت دانه‌هاي روغني را از پاييز امسال آغاز كرده، اين در حالي است كه برنامه‌ريزي‌‌هاي انجام شده تاكنون براي توليد اين محصولات توفيقي در بر نداشته است.
به گزارش فارس توجه به توسعه كشت و افزايش توليد دانه‌هاي روغني از جمله اهداف مداوم وزارت جهاد كشاورزي طي دهه‌هاي گذشته بوده كه به‌رغم ارائه طرح‌هاي مختلفي براي آن به نتيجه‌ نرسيده و حتي روند توليد دانه‌هاي روغني در چند سال گذشته كاهشي بوده است.
وابستگي به واردات بيش از 90 درصدي روغن در يكي دو سال اخير نتيجه عدم توليد كافي ماده اوليه و مورد نياز تأمين روغن، يعني دانه‌هاي روغني است؛ روندي كه كاملاً مغاير با اهداف اقتصاد مقاومتي است. ناگفته نماند كه مطابق نظر مسئولان وزارت جهاد كشاورزي، يكي از معضلات جدي براي توليد دانه‌هاي روغني و اينكه كشاورزان رغبت چنداني به كشت اين محصولات ندارند به صرفه نبودن توليد و عدم وجود بازار مناسب براي اين محصول است. براساس اين گزارش، رويكرد وزارت جهاد كشاورزي در دو سال گذشته توجه به توليد دانه‌هاي روغني و كاهش واردات بوده و اقداماتي هم در اين زمينه انجام شده است كه بايد منتظر نتيجه آن در آينده بود. علي‌اكبر مهرفرد قائم مقام وزير جهاد كشاورزي در امور بازرگاني هم گفت: به هرحال در هر كاري مشكلاتي وجود دارد، اما در مجموع مشكل عمده‌اي براي فروش دانه‌هاي روغني وجود ندارد و بخش خصوصي در حال خريد است.
براساس اين گزارش، سالانه 4 ميليارد دلار صرف واردات روغن و كنجاله مي‌شود كه اگر اين رقم را طي سال‌هاي پيش‌رو كاهش دهيم قطعاً گام مثبتي در راستاي كاهش وابستگي، جلوگيري از ورود ارز و از همه مهم‌تر اقتصاد مقاومتي برداشته‌ايم. بنابراين وزارت جهاد كشاورزي در مجموع و در راستاي توليد دانه‌هاي روغني وظيفه سنگيني به عهده دارد و علاوه بر اينكه كشاورز را به عنوان بخش خصوصي بايد راغب به كشت اين محصولات كند، بلكه بايد صنايع روغن‌كشي و روغن نباتي را هم به عنوان بخش خصوصي و خريدار اين محصولات متمايل به خريد كند كه به نظر مي‌رسد كار ساده‌اي نيست و تلاش و برنامه‌ريزي بسيار منسجمي را مي‌طلبد.  



منبع : فارس



تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن