واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: «خاكستر و برف»، بيادعا و دوست داشتني
فيلم «خاكستر و برف» به كارگرداني روحالله سهرابي و به تهيهكنندگي فرهاد گلي كه براي اولين بار در سي و يكمين جشنواره بينالمللي فيلم فجر به نمايش در آمد، توانست جايزه ششمين دوره از جشنواره فيلم عمار را به خود اختصاص دهد.
نویسنده : سپيده آماده
فيلم «خاكستر و برف» به كارگرداني روحالله سهرابي و به تهيهكنندگي فرهاد گلي كه براي اولين بار در سي و يكمين جشنواره بينالمللي فيلم فجر به نمايش در آمد، توانست جايزه ششمين دوره از جشنواره فيلم عمار را به خود اختصاص دهد.
فيلم با بازي كامبيز ديرباز، ميترا حجار، قربان نجفي، سيامك اديب، محمدباقرصفانور، نصرت شاهنظري و وجيهه لقماني داستان فردي به نام احسان را روايت ميكند كه پس از ۲۵ سال به ايران برميگردد تا با صميميترين دوست خود كه زندگياش را مديون اوست براي آخرين بار تجديد ديدار كند و همين مسئله، اتفاقات ناخواسته ديگري را براي او رقم ميزند.
يكي از مهمترين مؤلفههاي فيلم بلند سينمايي سهرابي كه چند ماهي است در گروه سينمايي هنر و تجربه اكران شده، لوكيشن و فضاي فيلم است، «خاكستر و برف» برخلاف بسياري از نمونههاي هم ژانر خود، در فضاي زمستاني شمال كشور روايت ميشود و فضاي سرد و غمانگيز لوكيشن در القاي سردي روابط آدمهاي داستان تأثير بسيار گذشته است. فيلم سهرابي اما بهرغم تواناييهايش سه سال از پرده اكران سينماها دور ماند و سرانجام در ماههاي اخير راه پرده نقرهاي را در پيش گرفت.
مدتي پس از اكران فيلم، 100 تن از مادران شهدا در نامهاي سرگشاده از سردار محمدرضا نقدي، رئيس سازمان بسيج مستضعفين براي حمايت از ساخت اين فيلم تقدير كردند كه رونوشتي از اين نامه هم به دفتر مقام معظم رهبري ارسال شد. يكي از مهمترين مؤلفههاي فيلم سهرابي سوژه بديع كار بود، سهرابي يك سال پيش از توليد شيار 143، فيلمش را با محوريت مادران شهدا مقابل دوربين برد و در واقع اين خاكستر و برف است كه اولين پرداخت سينمايي به سوژه اختصاصي مادران شهدا محسوب ميشود. چهار سال پيش ايده ساخت خاكستر و برف در ذهن روحالله سهرابي كليد خورد و سهرابي تصميم گرفت كه براي ساخت فيلم جديدش دنياي ملتهب مادراني را كه سالهاي سال پس از پايان جنگ، در انتظار بازگشت فرزندانشان هستند، روايت كند.
قهرمان داستان سهرابي اما برخلاف قهرمان فيلم شيار 143 از ابتدا تا انتهاي داستان حضور فيزيكي ندارد، اما جايگاه مادر شهيد در تمامي زمان فيلم به عنوان قهرمان داستان محسوس است حتي اگر حضور تصويرش تنها چند دقيقه به طول بينجامد. سهرابي براي افزايش باورپذيري نقش به جاي استفاده از يك بازيگر در نقش مادر شهيد، مادر يكي از شهداي جنگ تحميلي را در چند نماي فيلم در نقش قهرمان داستان جاي ميدهد و در نهايت هم با استفاده از نريشن به جاي مونولوگ سبك تازهاي را در روايت پايانبندي داستان ايجاد ميكند. يكي از تفاوتهاي فيلم خاكستر و برف نسبت به ديگر آثار هم ژانرش انتخاب فضاي مهآلود شمال كشور براي روايت داستان است.
ذات ملتهب و پراضطراب داستان، سهرابي را بر آن داشت كه فضاي خاكستري و ملتهب شهري ساحلي را براي روايت انتخاب كند. فضاي مهآلود و پرالتهاب در كنار نماهاي درياي خروشان و آسمان ابري كه نشان از روزگاري دارد كه با مرگ مؤلفههايي كه تا اندك زماني پيش ارزش تلقي ميشدند، در سيطره ضدارزشها قرار گرفته است. سهرابي همچنين با استفاده از زيباييهاي فضاهاي شمالي آن هم در فصل زمستان، ظاهري زيبا را براي روايت داستانش در نظر ميگيرد تا بتواند با مخاطباني كه شايد حوصله چنداني براي ديدن آثار دفاع مقدسي در بسترهاي كليشهاي ندارند، ارتباط برقرار كند.
بهرغم پتانسيلهاي وجودي «خاكستر و برف»، اين فيلم نتوانست در اكران سرگروههاي اصلي سينماها حضور پيدا كند و پس از سه سال اطاله در روند اكران در گروه هنر و تجربه به نمايش درآمد، اما تمديد دوره اكران خاكستر و برف در اين گروه نشان از اين دارد كه فيلم بهرغم محدوديت در سالنهاي اكران توانسته مخاطب خود را پيدا كند و از پس سليقه اهالي حرفهاي سينما هم بر بيايد. در روزهاي گذشته خاكستر و برف توانست جايزه فانوس ششمين جشنواره فيلم عمار را هم به خود اختصاص دهد تا بار ديگر نام خود را در ذهن اهالي سينما تداعي كند. فيلم خوب و خوش ساختي كه بيادعا آمد و توانست رضايت مخاطبان سينما را هم به خود جلب كند.
منبع : روزنامه جوان
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]