تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سزاوار است هر يك از شما در دهان و بينى زياد آب بچرخاند، چرا كه اين كار، مايه آمرزش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805447959




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تروریسمی که از داعش خطرناک تر است


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
 تروریسمی که از داعش خطرناک تر است
با نگاهی به مجله شارلی ابدو
تروریسمی که از داعش خطرناک تر است يك سؤال مطرح است كه چرا تمسخر جریان‌های مختلف در وادی‌های متفاوت براي يك هفته‌نامه تا اينجا آرماني می‌شود كه حاضر است براي آن هزینه‌های سنگيني چون جان اعضاي تحريريه را بپردازد.


سرویس آیین و اندیشه فرهنگ نیوز- عبدالصالح شمس اللهي: ۷ ژانویه ۲۰۱۶ نخستین سالگرد حمله تروریستی به دفتر تحریریه «شارلی ابدو» فرامی‌رسد. به این مناسبت این نشریه موهن، شماره ویژه‌ای تدارک دیده که قرار است  در یک میلیون نسخه انتشار پیدا کند. به این بهانه نگاهی به فعالیتهای این نشریه و تفکرات حاکم بر آن خواهیم پرداخت:
 
وجود نظرهای متفاوت و تضارب آراء و عقول لازمه پیشرفت‌های فكري و در جامعه‌های انساني اجتناب‌ناپذیر است. انسان‌های با تفكرات متفاوت در مقام تعارض با یکدیگر رويكردهاي متفاوتي دارند؛ گاه سعي می‌کنند حرف يكديگر را بفهمند و در مواردي تلاش می‌کنند نظر يكديگر را رد نمايند و در هر دو صورت آنچه دراین‌بین به وجود می‌آید نقدهایی است كه در قالب‌های مختلف بروز می‌کند؛ اما متأسفانه گاه جریان‌های متفاوتي با به استهجان كشيدن فضاي نقد شرايطي را به وجود می‌آورند كه نقد از وادي اصلي خود خارج‌شده و اثري معكوس دارد.
 
مجله شارلي ابدو ازجمله مجله‌های است كه قالب طنز را براي انتقادهاي خود برگزيده است؛ اما نكته قابل‌توجه اين است كه هيچ جرياني اعم از جریان‌های ملي و يا مذهبي در فرانسه و جهان از نوك پيكان نقدهاي تمسخر گونه هيئت تحريريه آن در امان نبوده و درواقع هيچ حريمي براي فکاهی‌های خود قائل نيست و می‌توان گفت يك اباحه گري طنازانه بر فضاي آن حاكم است.
 



محتواي اين مجله عبارت است از نقدهای تمسخر گونه در خصوص هر چيزي كه براي گروهي تقدس و يا درجه‌ای از اهميت دارد از مذاهب و ادياني چون مسيحيت کاتولیک، یهود و اسلام گرفته تا مسائلي همچون اتفاقات روزمره جهان و مسائل سیاسي اعم از داخلي فرانسه و سياست بین‌الملل، دراین‌بین حتي فرهنگ‌عامه فرانسه و آداب‌ورسوم ملي و قومي از نيش شارلي ابدو در امان نمانده است.
 
«شارلی اِبدو» درواقع جانشین مجله «هاراکیری» است که از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۱ میلادی منتشر می‌شد؛ اما حریم‌شکنی‌های آن به حدي رسيد كه حتي دولت وقت فرانسه نتوانست آن را تحمل كند و دستور تعطيلي آن را صادر كرد.
 
همين شيوه باعث شد تا در سال 2015 و پس از اهانت‌های مكرر به مقدسات ديني مسلمانان عده‌ای به اسم جریان‌های اسلامي به دفتر اين نشريه حمله كنند و جمعي از اعضاي آن ازجمله سردبير نشريه را به قتل برسانند. اما بازهم اين نشريه در هفته بعد درست سر موعد مقرر يعني چهارشنبه با توهيني جديد به دکه‌ها رسيد. بازماندگان اين بار با چاپ كاريكاتوري موهن از پيامبر اسلام در صفحه نخست با عنوان «من شارلی هستم» موجبات خشم گسترده جوامع اسلامي را فراهم نمودند.
 
اما يك سؤال مطرح است كه چرا تمسخر جریان‌های مختلف در وادی‌های متفاوت براي يك هفته‌نامه تا اينجا آرماني می‌شود كه حاضر است براي آن هزینه‌های سنگيني چون جان اعضاي تحريريه را بپردازد. آشنایان به مسائل روز دنيا به‌راحتی سازماني بودن اين جريان را درك می‌کنند و براي چنين چيز واضحي به دنبال دليل نمی‌گردند.
 
باکمی دقت در جریان‌های مختلف مخصوصاً در نیم‌قرن اخير خطي مشاهده می‌شود كه شارلي ابدو و امثال آن تنها بخشي از آن خط هستند خطي به اسم خط اباحه گري وجهان بدون تقدس.
 
انسان‌ها تا زماني كه چيزي براي آن‌ها اهميت دارد حاضر نيستند در مورد آن كوتاه بيايند و اگر آن اهميت به حد تقدس رسيد براي آن از هر چيزي حتي جان هزينه می‌کنند. همين امر باعث می‌شود تا در مقابل زیاده‌خواهی‌ها و تمام مسائلي كه با آرمان آن‌ها از طرف جريان استعماري قرار دارد مقاومت كنند؛ به همين دليل پروژه‌ای بايد كليد می‌خورد به اسم پروژه اباحه گري و جهان بدون تقدس كه در آن ديگر هیچ‌چیزی براي انسان‌ها اهميت نداشته و همه‌چیز از حصار تقدس خارج‌شده باشد تا دیگرکسی براي دفاع از آن هزينه نكند. انسان‌های متعصب و پايبند بايد تبديل می‌شدند به انسان‌های خنثايي كه نسبت به هيچ مسئله‌ای از خود واكنش نشان نمی‌دهند تا از اين رهگذر انگيزه خود را براي هرگونه تقابل با جريان سرمایه‌داری و جبهه استبداد و استعمار از دست بدهند.
 
سلمان رشدي نويسنده هندي الاصل كه حالا تابعيت انگلستان را دارد از سردمداران اين جريان بوده است او با نوشتن كتاب آيات شيطاني و توهين و استهزاء نبي مكرم اسلام درواقع خط تقدس را شكست و زمينه را براي توهین‌های بعدي در نیم‌قرن گذشته آماده كرد. البته قبل از او كساني چون صادق هدايت و بعضي از منور العقولها جسته‌وگریخته اقدام به اين کارکرده بودند.
 
اما توهين سلمان رشدي به نبي مكرم اسلام با توجه به شهرت جهاني اش به خاطر كتاب بچه‌های نیمه‌شب حركتي جهاني به‌حساب می‌آمد. درواقع كتاب آيات شيطاني سلمان رشدي گامي مهم در پيشرفت به سمت جهان بدون تقدس به شمار می‌آید.
 
اين تهاجمات و تمسخرها در دهه گذشته شتاب بيشتري به خود گرفته است و تمسخر و استهزاء مقدسات اديان و فرق و نيز ارزش‌های ملي و اجتماعي ملل مختلف وارد فاز سرعت گرديده كه نشان از مصمم بودن لابی‌های سرمایه‌داری و استعماري براي ساخت انسان خنثي در جهان بدون تقدس می‌باشد.
 
در حوزه اسلام ساخت فيلمي موهن در خصوص پيامبر اكرم (ص) و كشيدن کاریکاتورهای متفاوت از آن شخصيت الهي نبي مكرم اسلام و پروژه قرآن سوزي كشيش آمریکایی تنها مواردي از حرکت‌های موهن در خصوص مقدسات اسلامی است. دراین‌بین ساخت لطیفه‌های سازمان‌یافته در خصوص مقدسات و نيز ارزش‌های ملي و مذهبي و شخصیت‌ها بخشي از اين پروژه است. ساخت لطیفه‌هایی در خصوص معارف ديني، شهيد و شهادت، روحانيت، شخصیت‌های قرآني چون لقمان حكيم و حتي شخصیت‌های روشنفكر چون شريعتي نيز بخشي از اين پروژه است.
 
البته اين سكه دو رو دارد كه یک روی آن تشديد روحيه اباحه گري و نيز ترويج بی‌اعتقادی و تقدس زدائيست و روي ديگر آن تشديد احساسات گروه‌های به‌ظاهر اسلام‌گراست كه با حرکت‌های خشن و تروريستي تصويری خشن و زشت از انسان‌های معتقد به ارزش‌ها را به نمايش می‌گذارد و اين درواقع يعني تروريسم اعتقادي كه به‌مراتب از تروريسم انساني چون داعش در بلندمدت خطرناک‌تر است.
 
اگرچه خدا وعده داده است كه از دين خود در مقابل مسخره كنندگان حمايت می‌کند و به اين نكته به‌صراحت در قرآن اشاره فرموده است اما اين بار مسئوليت را از دوش انسان‌ها برنمی‌دارد و انسان‌های معتقد موظف‌اند تا با تبيين معنويت حقيقي و تمسك به تقدس‌های واقعي و نه ساختگي از شكستن اين حصار جلوگیری كنند.
 
شارلي ابدو درواقع بخشي از پروژه ساختن جهان بدون تقدس است كه در آن انسان‌ها به خاطر غوطه‌ور بودن در جريان شهوت وزندگی حيواني از تفكر محروم می‌شدند و به‌راحتی ابزاردست جريان سرمایه‌داری و استبداد می‌گردند.
 





94/10/15 - 11:36 - 2016-1-5 11:36:51





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن