تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خودت را به داشتن نيّت خوب و مقصد زيبا عادت ده، تا در خواسته ‏هايت موفق شوى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819991727




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رد پاي «سازمان محيط زيست» در يك پروژه ضدمحيط زيستي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: رد پاي «سازمان محيط زيست» در يك پروژه ضدمحيط زيستي
تازه به جایی رسیده بودیم كه بگوييم شكار بي‌رويه كم بود كه به تازگي بليه‌اي ديگر نيز بر جان حيات وحش كشور نازل شده...
نویسنده : علي خدايي بيجاري 


تازه به جایی رسیده بودیم  كه بگوييم شكار بي‌رويه كم بود كه به تازگي بليه‌اي ديگر نيز بر جان حيات وحش كشور نازل شده؛ بليه‌اي كه در لفافه غلط انداز «قانون» و تحت عنوان «راه‌اندازي مركز پرورش و شكارگوزن» جلوه كرده است. لذا برخلاف توجيهات مسئولان كه راه‌اندازي اين مركز را از سويي با هدف حفاظت از اين گونه ارزشمند، درمقابل خطر انقراض و مهار شكار بي‌رويه در زيستگاه‌ها و از سوي ديگر براي عرضه به بازار گوشت عنوان كرده‌اند، فعاليت اين مركز مي‌تواند تهديدي بسيار جدي براي اين گونه ارزشمند باشد؛ خطري كه با در پيش گرفتن سياست پيچيده مسئولان محيط زيست در دولت يازدهم به مراتب بسيار بيشتر و جدي‌تر از دولت‌هاي گذشته است و اين اوضاع خلاف ادعايي است كه اين دولت را دولت محيط زيست معرفي مي‌كند!
 
بودن در سياست و نبودن در باغ!
علاقه وافر خانم رئيس به عرصه سياست، حكم تير خلاصي بود بر گيجگاه محيط زيست محتضر و رو به قبله كشور! چراكه بارها تناقضاتي در كردار و گفتار مسئولان ارشد اين سازمان آفت زده روي داريه مي‌افتاد كه بر تعبير وارونه اين گمان نجات دلالت داشت. اين رويه در سفسطه‌گري مسئولان ارشد اين سازمان تحفه شومي است كه از عرصه سياست به گستره محيط زيست رسيده است، چراكه در داستان راه‌اندازي مركز ياد شده و در يك بام و دوهواي اين سازمان ناصر مهردادي، مديركل محيط زيست مازندران هدف از احداث مركز پرورش گوزن را شكار گوزن با مجوز عنوان كرده اما رئيس اداره امور مناطق سازمان محيط زيست مي‌گويد چنين درخواستي به دفتر شكار و صيد سازمان نرسيده است! و اين پاسخي مسبوق به سابقه است كه ياد‌آور داستان ذبح 36 گوزن زرد اروپايي در تابستان گذشته بود.
 
سر‌در‌گمي شكار و شكارچي
تمام اين اتفاقات در حالي است كه معصومه ابتكار در روز بزرگداشت مقام محيط‌بان سال 92 از پيشنهاد دكتر علي لاريجاني مبني بر ممنوعيت پنج ساله شكار، ‌به خوبي استقبال كرد و قول پيگيري داد اما اين ظاهر قضيه بود چراكه از آن زمان به بعد سير حوادثي چون هجوم 16 قايق شكارچي به آشورا‌ده در روز 14آذرسال جاري، ‌قتل عام چند‌باره پرندگان در فريدونشهر و شكارپلنگ ايراني توسط شكارچي اسپانيايي در سال گذشته و. . . گوياي حقيقت ديگري است كه به جز نشان دادن چراغ سبزمحيط زيست به شكارچيان نمي‌توان اصطلاحي براي بيان محترمانه آن يافت!‌
 
راه‌اندازي مراكزي كه نژاد گوزن را زودتر منقرض مي‌كند
مركز پرورش گوزن در شكارگاهي محصور شده در 100 هكتار راه‌اندازي شده كه قرار است در خدمت شكارچياني باشد كه رسماً دور شكار در طبيعت را خط بكشند. ضمن آنكه گوشت حاصل از شكار را براي فروش به بازار عرضه كنند و از ساير اعضا هم در صنعت استفاده شود. اين طرح با توجيه حفظ اين گونه ارزشمند از خطر انقراض تشريح شده. ضمن آنكه قرارگيري گوشت گوزن در سبد غذايي خانوار ايراني و استفاده از پوست و شاخ و ساير اعضاي ارزشمند گوزن، توجيهاتي است كه هم از سوي مديران مركز مذكور ارائه شده و هم از سوي مسئولان دولتي مهر تأييد خورده است، فارغ از آنكه راه‌اندازي و شروع به كار مركز ياد شده، خطري به مراتب قوي‌تر متوجه اين گونه ارزشمند مي‌كند؛ خطراتي كه در ادامه به اهم آنها اشاره مي‌شود.
براي پرورش يك گونه بايد مولد‌هاي نر و ماده در اختيار باشد. پس بنا بر همين اساس جمعيت گوزن‌ها با هدف زنده‌گيري مورد تعرض شكارچيان قرار مي‌گيرند. اما از آنجايي كه طبق آماري كه در گزارش صدا و سيما از راه‌اندازي مركز مورد اشاره عنوان شد جمعيت گوزن‌هاي منطقه ياد شده 884 رأس است. حال از سويي با احتساب تعداد گوزن مولد و از سوي ديگر با خطراتي كه به واسطه شكارچيان جمعيت اين حيوان را تهديد مي‌كند، نتيجه‌اي غم‌انگيز به دست مي‌آيد و هر شنونده‌اي را آماده مي‌كند كه خبر در آستانه انقراض قرار گرفتن گوزن را بر خود هموار كند!
نكته بعدي اين است كه اگر چنين شغلي باب شود، به سرعت مورد اقبال هموطنان مقلد قرار مي‌گيرد، چراكه تجربه نشان داده كه هر شغلي كه در اين زمان بازار و در‌آمد داشته باشد، به سرعت برق توسعه مي‌يابد و اين خطري بزرگ‌تر براي خانواده گوزن ايراني خواهد بود.
سومين نكته علاقه وافر هموطنان به تفريح است، به ويژه تفريحي كه در تقاضا باشد و پول خوبي هم عايد شود. در اين صورت هرچند نفر به دشت و جنگل و صحرا مي‌زنند و به هر نحو ممكن گوزن نگون‌بختي را به دام انداخته و به مراكز متعددي كه در مدت زمان كوتاهي راه‌اندازي شده، مي‌فروشند.
اما آخرين نكته كه نگراني خاصي هم به دنبال دارد اين است كه اگر گوشت گوزن زير زبان مردم ما مزه كند، آن وقت است كه نسل اين حيوان چنان از زمين كنده مي‌شود كه در تاريخ هم اثري از اين حيوان يافت نشود! آن هم در اين روزگار كه حبوبات و بقولات درسبد غذايي خانوارها، عرصه را به گوشت قرمز تنگ كرده است!


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن