تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از حرام دورى كند، خداوند به جاى آن عبادتى كه او را شاد كند نصيبش مى‏گردا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819204869




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بالاخره یارانه نقدی درسال 95 حذف می شود یا خیر؟


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: حذف یارانه نقدی از روی کار آمدن دولت روحانی تا امروز که نزدیک به 3 سال ازفعالیت دولت یازدهم می گذرد مطرح بوده و دولتی ها را بر سر دوراهی قرار داده است.از یک سواقتصادی های دولت پرداخت یارانه نقدی را عذاب عظمی می دانند و از سوی دیگر گلایه ها و اعتراض های افکار عمومی اجازه حذف یارانه نقدی را به دولت یازدهمی ها نمی دهد و به همین دلیل است که ضد و نقیض های یارانه ای روز به روز بیشتر می شود.

به گزارش تراز ، همین چند وقت پیش بود که وزیر اقتصاد اعلام کرد: شب پرداخت یارانه شب عزای دولت است! در واقع به گفته علی طیب نیا، پرداخت یارانه نقدی را مصیبت عظمای دولت است. مصبیتی که حذف آن هم اما و اگرهای زیادی برای دولتی ها ایجاد کرده و هم پیکان انتقادات و گلایه ها از سوی  مردم به سوی دولت یازدهم روان شده است.

کار به جایی رسیده است که یک روز بدون اطلاع ازمردم حذف یارانه نقدی آغاز می شود و روز دیگر خبر از سرک کشیدن به حساب های مردم روی خط رسانه ها می رود تا نگرانی ها در این خصوص بیشتر شود.

کاهش درآمدهای نفتی و مشکل جدی دولت در پرداخت یارانه نقدی

در این بین اخباری از توقف پرداخت یارانه نقدی به شکل موجود از ابتدای سال ۹۵ به گوش می‌رسد که روز به روز  با توجه به امار رنگ و بوی جدی تری به خود می گیرد هر چند که این خبر گاهی از سوی دولتی ها تکذیب می شود.  خبرهایی که این روزها از وضع دخل و خرج دولت منتشر می‌شود حکایت از آن دارد که حساب و کتاب کابینه یازدهم به مشکل جدی برخورده و مهم‌ترین دلایل آن هم کسب درآمد ناکافی از محل نفت و مالیات است.

درواقع می توان گفت، کاهش قیمت نفت از سال گذشته تاکنون بشدت درآمدهای ایران را تحت تاثیر قرار داده تا جایی که برخی مقامات نفتی اعلام می‌کنند درآمد ماهانه نفت کشور از یارانه نقدی ماهانه هم کمتر شده است. در حال حاضر درآمد ماهانه نفتی کشور با صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت خام به قیمت ۲۹ دلار، ماهانه در حد ۹۰۰ میلیون دلار می‌شود که با احتساب دلار ۳۶۰۰ تومانی، درآمد ریالی کل فروش نفت ۳۲۰۰ میلیارد تومان است، در حالی که هزینه دولت بابت پرداخت یارانه نقدی در هر ماه به حدود ۳۴۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

ضد و نقیض های یارانه ای دولتی ها

اما در حالیکه همین چند وقت پیش محمد باقرنوبخت اعلام کرده بود: «دولت تمایل ندارد هدفمندی یارانه‌ها به رویه‌ای که تاکنون اجرا شده، ادامه پیدا کند» و گفته بود: «باید هدفمندی یارانه‌ها را در برنامه ششم ادامه دهیم اما این هدفمندی یارانه‌ها با آنچه از ابتدا اجرا شد، متفاوت خواهد بود. با وجود اصلاحاتی که در دولت یازدهم اعمال شده است، به‌خاطر شرایطی که در جامعه وجود دارد، هنوز موفق به اصلاح کامل نشده‌ایم».، حالا نوبت معاون اول رئیس‌جمهور است که یارانه نقدی را از نظر استدلال منطقی و عقلانی توجیه‌ناپذیر بداند اما در ادامه اعلام ‌کند که آن را قطع نمی‌کنند! . جهانگیری در این خصوص گفت: «پرداخت یارانه نقدی با استدلال اقتصادی نبوده بلکه با استدلال اجتماعی بوده و جز اینکه به دنبال افزایش محبوبیت‌شان بودند دستاورد دیگری نداشته است. »

 وی افزود: « چون مردم روی این پول حساب کردند و ما نسبت به مردم متعهد هستیم نتوانستیم تصمیم بگیریم یارانه نقدی را پرداخت نکنیم و اینکه مردم زندگی‌شان را براساس این مساله تنظیم کرده‌اند، ما این واقعیت اجتماعی را درک می‌کنیم و در تصمیم‌گیری‌های خود آن را لحاظ می‌کنیم. »

تا به این ترتیب تکلیف یارانه نقدی و پرداخت یا عدم پرداخت آن در سال جدید مشخص نشود.

در هر حال با توجه با امار درامدهای نفتی و مالیاتی و اظهارات دولتی ها،  بی تردید دولت یازدهم برای ادامه پرداخت نقدی یارانه‌ها در سال ۹۵ باید برنامه‌ای ویژه داشته باشد که البته هنوز مشخص نیست دولت چه برنامه‌ای برای ادامه پرداخت نقدی در سال آینده خواهد داشت و چه پیشنهادی را در این زمینه در قالب لایحه بودجه ۹۵ به مجلس ارائه خواهد کرد و همین امر شایعات درباره حذف یارانه نقدی را جدی تر کرده است.


منبع: شفاف





زمانبندی انتشار: 14 دى 1394 - 17:46





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن