تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه به نماز ايستادى، با دل به خدا رو كن تا او نيز به تو رو كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802919260




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مهدی ساعد در گفت‌وگو با فارس ضرورت سطح‌بندی قاری قرآن طی یک سال با 20 تلاوت/ سنجش براساس استعداد و توانایی باشد/ پیشنهادی به شورای عالی قرآن


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مهدی ساعد در گفت‌وگو با فارس
ضرورت سطح‌بندی قاری قرآن طی یک سال با 20 تلاوت/ سنجش براساس استعداد و توانایی باشد/ پیشنهادی به شورای عالی قرآن
حائز رتبه عالی از سی‌وهشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با بیان اینکه نباید قاری قرآن با قاری سنجش شود گفت: تلاوت یک هنر است و برخلاف ورزش، سنجش آثار هنری براساس توانایی و استعداد هنرمندان است نه قیاس با هم.

خبرگزاری فارس: ضرورت سطح‌بندی قاری قرآن طی یک سال با 20 تلاوت/ سنجش براساس استعداد و توانایی باشد/ پیشنهادی به شورای عالی قرآن



به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس «مهدی ساعد» از قاریان خوشخوان استان همدان است که طی سه دوره اخیر موفق به حضور در مرحله فینال مسابقات سراسری قرآن کریم شده است. این قاری قرآن امسال با کسب نمره 84.01 به عنوان قاری عالی معرفی و در رده‌بندی کلی مسابقات دوم شد. در این گزارش، گفت‌وگوی فارس با این قاری ممتاز قرآن کریم را می‌خوانید.  

دریافت   سلام در ابتدا کمی از خودتان و اینکه چطور به فعالیت‌های قرآنی گرایش پیدا کردید بگویید. «مهدی ساعد» هستم متولد 1360 لالجین همدان، در حال حاضر ساکن شهر همدان، متأهل و صاحب دو فرزند به نام‌های حسنی و ضحی هستم. همچنین دارای مدرک کارشناسی علوم تربیتی هستم.  

  در دوران ابتدایی در لالجین با توصیه یکی از دوستان به جلسه کانون حافظان رفتم و نزد آقای «محمد‌حسین ملکی‌پور» به آموختن تلاوت مشغول شدم، جلسه دیگر لالجین برای استاد «علی‌اکبر رضازاده» است و من با حضور در این دو جلسه به سمت تلاوت قرآن گرایش پیدا کردم. نزد اساتید سرشناس تلاوت هم کار کرده‌اید؟ فنون تلاوت را از استاد «احمد ابوالقاسمی» یاد گرفتم وی به نظر من استادالاساتید ایران است و بسیاری از قاریان امروزی مدیون تلاش وی هستند. آقای ابوالقاسمی اخلاق خوبی دارد و دیدگاهش به تلاوت بسیار قوی و فنی است و از آنجایی که رابطه خوبی با بچه‌ها دارد به خوبی بر روی قاریان جوان تأثیر مثبت می‌گذارد. 8 سال سابقه حضور در مسابقات کشوری را دارم مسابقات را از کی آغاز کردید؟ از سال 1384 در مسابقات اوقاف شرکت کردم و تا مسابقات کشوری هم پیش رفتم، در آن زمان مسابقات به صورت منطقه‌ای برگزار می‌شد، اکنون حدود 8 سال است که در رقابت‌های کشوری حضور دارم و طی سه سال اخیر با حضور در فینال مسابقات مقام‌های پنجم و دوم رقابت‌ها را از آن خود کردم.  

  سطح‌بندی نباید بر‌اساس نمره‌دهی‌های گذشته باشد/ سلیقه داوران در نمره‌دهی‌ مشهود است امسال مسابقات با تغییراتی روبه‌رو بود که طی آن شرکت‌کنندگان با سطح‌بندی به عنوان نفرات برتر معرفی شدند. نظر شما درباره این اتفاق جدید در مسابقات چیست؟ سطح‌بندی اتفاق خوبی است اما چند نکته درباره سطح‌بندی مسابقات وجود دارد. اول اینکه روند کار و فرایند سطح‌بندی شرکت‌کنندگان باید نسبت به گذشته متفاوت باشد، اما امسال هم داوری مانند سال‌های قبل براساس نمره‌ بود و در نمره‌دهی سلیقه‌ داوران حاکم است. مثلاً در موضوع وقف و ابتدا سازوکار و قانون کاملاً مشخص است اما شاهد هستیم که نمره داوران وقف و ابتدا گاهی تا 2 نمره با هم تفاوت دارد که این نشانه این است که داوران با سلیقه خودشان نمره می‌دهند. این در حالی است که وقف و ابتدا و تجوید مانند صوت و لحن نیست و قانون مشخصی دارد. پس با این شیوه کار و نمره‌دهی نمی‌توان گفت سطح‌بندی داوری‌ها را عادلانه کرده است. باید در تغییرات جدید، مرحله حذفی کاملاً کنار می‌رفت برگزاری مسابقات در سه مرحله آن هم به صورت حذفی یکی دیگر از اشتباهات برگزار کنندگان است و از مسئولان انتظار می‌رفت در تغییرات جدید مرحله حذفی را کاملاً کنار بگذارند. تلاوت یک هنر است و روش برگزاری یک رقابت هنری بسیار متفاوت از مسابقه ورزشی است، این که عده‌ای بخوانند برخی حذف شوند و برخی به مرحله بعد بروند مختص مسابقات ورزشی است و نباید در رقابت هنری به این صورت عمل کرد. اصولاً در رقابت‌های هنری آثار از قبل تولید و به جشنواره ارسال می‌شود و داوران با بررسی آثار برترین‌ها را معرفی می‌کنند.  

  ضرورت سطح‌بندی قاری طی یک سال آن هم با 20 تلاوت شما پیشنهادی هم دارید. به نظر من بهتر است یک قاری در طول سال حدود 20 تلاوت کند و با بررسی این تلاوت‌ها سطح‌بندی شود نه اینکه با سه تلاوت آن هم طی چند روز یک قاری سطح‌بندی شود. در این صورت اگر قاری در ایام مسابقات آماده نبود و یا اگر بیمار بود خصوصیات فنی او نادیده گرفته نمی‌شود. از طرفی اگر می‌خواهیم این اجتماع قاریان را داشته باشیم می‌توان مانند مسابقات تواشیح و ابتهال که مرحله مقدماتی‌اش به صورت غیر حضوری برگزار شد می‌شود، در اینجا هم از قراء خواست تا در چند مقطع فیلم تلاوت خود را ارسال کنند و یا در چند مقطع زمانی با مراجعه به ادارات اوقاف استان تلاوت خود را ضبط و برای مرکز ارسال کنند، نهایتاً هم همه شرکت‌کننده‌ها دو تلاوت در مرحله حضوری مسابقات ارائه کنند و براساس همه این تلاوت‌ها سطح‌بندی شوند. سطوح، طبق توانایی‌های قاریان تعیین و پس از سطح‌بندی قاری از رقابت‌ها کنار گذاشته شود در این صورت و با توجه به تعیین تسهیلات و امتیازها می‌توان گفت که این دسته از قاریان که به فلان سطح معین رسیده‌اند دیگر حق شرکت در مسابقات را ندارند. با شرایط فعلی قاری باید در یک روز سنجش شود و اگر آن روز آماده نبود همه زحمات و تلاش‌هایش هدر رفته و باید یک سال دیگر همه چیز را از سر بگیرد.  

  گفتید فرایند نمره‌دهی مسابقات هم نباید به این صورت باشد. به نظر شما روند داوری و نمره‌دهی باید به چه صورت باشد تا از اعمال سلیقه‌ها جلوگیری شود. البته منظور من از اعمال سلیقه این نیست که داور به یک قاری بیشتر و به یک قاری کمتر نمره می‌دهد، منظور من این است که سازوکار باید آنچنان دقیق باشد که وقتی دو داور در موضوع مشخصی مانند وقف و ابتدا به یک قاری نمره می‌دهند این نمره‌ها کمترین اختلاف را داشته باشد، نه اینکه تلاوت یک قاری را دو داور با چند نمره اختلاف‌سنجش کنند. این یعنی اعمال سلیقه. قیاس قاریان با هم کار اشتباهی است/ باید سنجش براساس استعداد و توانایی باشد اصلاً قیاس قاری با قاری کار بسیار اشتباهی است زیرا در هر تلاوت ممکن است یک قاری نفس خوبی داشته باشد و قدرت تنغیم ضعیف و یا یک قاری نفسی ضعیف داشته و در موضوع دیگر قوی باشد نمی‌توان با قیاس این دو قاری بگوییم شما کلاً قوی هستید و شما کلاً ضعیف. باید هر قاری براساس توانایی و خصوصیاتش سنجیده شود. یک قاری می‌تواند سبک مصطفی اسماعیل را خوب بخواند یک قاری شعشاعی، پس دلیل نیست که یکی خوب و یکی بد باشد. باید سازوکار داوری مسابقات به گونه‌ای باشد که هر قاری براساس تواناییش سنجیده شود پس مسابقات ما نیازمند تحولات بسیار عظیم‌تر از تغییرات کنونی است. در مسابقات امسال شاهد بودیم مختار دهقان در مرحله مقدماتی و نیمه نهایی جزء نفرات برتر بود اما در فینال به خاطر یک اشتباه که شاید در زندگی یک قاری مثل مختار دهقان هر چند سال یک بار رخ دهد، کاملاً کنار گذاشته شد و حتی شایسته تقدیر هم نشد. به نظر من برگزاری مسابقات با این شیوه به جایی نمی‌رسد، البته سطح‌بندی اتفاق خوبی است که در مسابقات رخ داده اما باید نحوه برگزاری مسابقات کاملاً تغییر کند.  

  مردم کرمانشاه برای اهالی قرآن سنگ تمام گذاشتند برگزاری مسابقات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ برگزاری مسابقات در کل خوب بود و کرمانشاهی‌ها همه تلاوت‌شان را برای برگزاری خوب مسابقات انجام دادند، هرچند سالن مسابقات و هتل محل اسکان بسیار فاصله داشت اما آنچه شاید بودیم تلاش مردم این خطه برای میهمان‌نوازی هرچه بهتر از قرآنیان بود. قرعه تکراری در مرحله نیمه‌نهایی مصداق بی‌عدالتی بود اما از نظر فنی دو نکته در مسابقات وجود داشت که بسیار جای تأمل دارد. اول ارائه قرعه تکراری در مرحله نیمه نهایی مسابقات بود که از مصادیق بی‌عدالتی در مسابقات قرآن بود. متأسفانه حدود 11 قرعه برای مرحله نیمه‌نهایی تعیین شده بود که با خواندن یک سوم شرکت‌کننده‌ها متوجه شدیم قرعه‌ها در حال تکرار شدن است، با این اتفاق نفراتی که آخر خواندند قرعه‌ها را می‌دانستند و با مرور قطعات به راحتی تلاوت کردند. باید مسئولان کمیته فنی یا به تعداد شرکت‌کننده‌ها قرعه تعیین می‌کردند و یا این قرعه‌ها را از چند ساعت قبل در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌دادند تا همه با مرور آیات در مرحله نیمه‌نهایی تلاوت کنند. یکی دیگر از نکاتی که باید درباره مرحله فینال بگویم قطعه‌ای بود که برای فینال تعیین شده بود. این قطعه قاری را مجبور می‌کرد که چند خط را یک نفس بخواند، زیرا در غیر این صورت نمره وقف و ابتدا از دست می‌داد، در حالی که واقعاً تأکید بر یک نفس خواندن آیات ضرورتی ندارد و رهبر معظم انقلاب هم چندین بار به این موضوع انتقاد کرده‌‌اند.  

  باید قبل از برگزاری مسابقات و یا هر سنجشی آموزش وجود داشته باشد در پایان حرفی دارید؟ همیشه قبل از هر سنجش آموزش وجود دارد، مثلاً دانش‌آموزان یک سال آموزش می‌بیند بعد سنجش می‌شود، اما در حوزه قرآن هیچ سازوکار آموزشی جامع و مدونی وجود ندارد و همه نهادها فقط مسابقه برگزار می‌کنند، زیرا آسان‌تر کار قرآنی برگزار مسابقه است. قاریان و حافظان قرآن در جلسات اساتید گمنام و مؤسسات مردمی تربیت می‌شوند و نهاد‌های مسئول برنامه‌ای برای آموزش ندارند امیدوارم روزی برسد که یک نوجوان در یک فرایند مشخص و مدون ابتدا طی چند سال تحت آموزش در زمینه‌های مختلف حفظ، قرائت، تفسیر و سایر موضوعات قرآنی قرار گیرد، بعد با حضور در مسابقات سنجش شود. امروز تربیت قاری و حافظ قرآن را اساتید گمنام در جلسات مختلف کشور و یا مؤسسات مردمی انجام می‌دهند و نهادهای مسئول برنامه خاصی برای آموزش ندارند و فقط به برگزاری مسابقه می‌پردازند. بهتر است نشست شورای عالی قرآن با موضوع واکاوی تحولات اخیر مسابقات قرآن برگزار شود یک پیشنهاد هم برای شورای عالی قرآن دارم. ای کاش مسئولان شورا موضوع نشست سال آینده را به مسابقات قرآن اختصاص می‌دادند و به خاطر این تحولات و برای یافتن نقاط ضعف و قوت به واکاوی موضوع مسابقات و سطح‌بندی می‌پرداختند، مطمئن باشید در این صورت هم نظرات بسیار سازنده و هم مقاله‌های کاربردی بسیار خوبی از سوی فعالان قرآنی کشور به مسابقات ارائه می‌شد. جا دارد یادی کنم از دوستانم فقیدم قاریان مهاجر الی‌الله حاج حسن دانش و حاج محسن حاجی حسنی کارگر که سال گذشته در کنار هم در مسابقات حاضر بودیم و امسال این عزیزان در جوار رحمت حق قرار گرفته‌اند. همچنین آرزوی سلامتی و عافیت برای دوست خوبم حاج حمید‌رضا عباسی دارم و امیدوارم به زودی خبر سلامتی وی را بشنوم.  

  در پایان از همه کسانی که در راه تلاوت قرآن به من کمک کردند خصوصاً خانواده و اساتید عزیزم تقدیر و تشکر می‌کنم.
لینک را کپی کنید


94/10/14 - 13:55





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن