تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):نشانه‏هاى مؤمن پنج چيز است: ... و بلند گفتن بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820540338




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گفت و گو با سازندگان مجله صوتی هفدانگ


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: گفت و گو با سازندگان مجله صوتی هفدانگ
از پاییز امسال و هم گام با زادروز استاد صدای ایران - محمدرضا شجریان - برنامه ی شنیداری (پادکست) به نام هفدانگ در فضای مجازی منتشر شد که بسیار مورد استقبال کاربران اینترنت شد و فصل تازه ای در فرهنگ سازی و آشنایی با موسیقی را در بین دوستداران آن گشود.
از اسناد اندک به جا مانده از ایران باستان، می توان دریافت که موسیقی همواره در نزد ایرانیان جایگاهی ویژه و خانه به خانه داشته. چه از هنگام هخامنشیان که بنا به گفته ای یکی از زبان و خط های به کار رفته در این دوران تنها برای موسیقی و آواز بوده و چه در دوران ساسانیان که شکوه آن در دربار خسروپرویز بیش از پیش هویداست.

به گزارش هنرآرت، این آشنایی با موسیقی ایرانی پس از اسلام در ایران نیز دنباله داشت و هیچگاه از ذهن ایرانیان پاک نشده. این روند تا هنگام معاصر نیز دنباله داشته و با گسترش رفت و آمدها بین ایران و دیگر فرهنگ ها (به ویژه غرب)، موسیقی آن ها نیز به ایران آمد و مردم هر چه بیشتر با این سیک موسیقی آشنا شدند. هنوز هم می توان در جای جای ایران این دلبستگی به آشنایی و فراگیری موسیقی را در بین ایرانی ها دید. اما امروز با گسترش رسانه ها و اینترنت و شیوه های نوین ارتباط، نیاز به نشر و آشنایی همگان با سبک و ریشه و رویدادهای موسیقیایی احساس می شود؛ افسوس که به دلیل انحصار رسانه ی شنیداری و دیداری در ایران نزد صدا و سیما، فرصت سوزی های فراوانی شده در این سال ها و امکان ورود به این سازمان سترگ با آن بوروکراسی گسترده یا ناممکن می نماید و یا نیازمند گذر از هفت خوان رستم و برخی کارهای دیگر!

خوشبختانه با گسترش نفوذ اینترنت و دستگاه های همراه هوشمند و همچنین شبکه های اجتماعی، راهکار قانونی تازه ای برای هنرمندان و هنردوستانی که شور و دلبستگی خدمت کردن به هنر این کشور را دارند فراهم گشته. در همین راستا بود که از پاییز امسال و هم گام با زادروز استاد صدای ایران - محمدرضا شجریان - برنامه ی شنیداری (پادکست) به نام هفدانگ در فضای مجازی منتشر شد که بسیار مورد استقبال کاربران اینترنت شد و فصل تازه ای در فرهنگ سازی و آشنایی با موسیقی را در بین دوستداران آن گشود.

این برنامه ی شنیداری که هر ماه و در مناسب های ایرانی منتشر می شود، نتیجه ی تلاش دو برادر هنرمند هنردوست است که در کنار آشنایی با فضای موسیقی و هنری ایران و نواختن چندین ساز، با فضا و چهارچوب های اینترنت و شبکه های اجتماعی نیز آشنایی دارند. در همین راستا تصمیم گرفتیم تا برای آشنایی شما خوانندگان گرامی با سازندگان این برنامه - سعید و مسعود برزی - به گفتگو بنشیم که نتیجه ی آن پیش روی شماست:

* خودتان را معرفی بفرمایید.

سعید برزی: سلام به مخاطبان عزیز سایت هنرآرت، خیلی خوشحالم در خدمت شما هستم. من سعید برزی، لیسانس اقتصاد وکارشناسی ارشد موسیقی از دانشگاه هنر هستم البته اینها ربطی به هم ندارند (با خنده). از کودکی با تشویق پدر، مادر و برادر بزرگ ترم سنتور و آواز را شروع کردم. موسیقی را نزد استادانی چون داریوش طلایی، محمدرضا لطفی، مجید کیانی، سیامک آقایی، مهران مشگری، جهانگیر مهرپروران، احمد رضاخواه و علی جهاندار کار کردم. در دانشگاه هم از کلاس درس استاد شریف لطفی، امیر اسلامی، زنده یاد حامد مهاجر و هومان اسعدی بهره بردم. در حوزه رسانه هم از ابتدا به عنوان یکی از موسسان سایت دراب فعالیتم را شروع کردم و در حال حاضر در بخش موسیقی تیوال و عصر ایران نیز فعالیت می کنم.

مسعود برزی: من مسعود برزی هستم، لیسانس مدیریت بازرگانی و فوق لیسانس مدیریت رسانه از دانشگاه علامه طباطبایی. خیلی جالب بود زمانی که من و سعید با هم قبول شدیم تصادفا هردو دانشگاه علامه پذیرفته شدیم، من در رشته مدیریت بازرگانی، سعید هم در رشته اقتصاد. از همان دوران کودکی موسیقی کار می کردیم و موسیقی تبدیل به عضوی جدایی ناپذیر از زندگی ما شد و سه تار و آواز را نزد اساتیدی چون داریوش طلایی، مسعود شعاری، محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، علی بیانی، وصال عربزاده، مجید کیانی، جهانگیر مهرپروران و سیامک آقایی آموزش دیدم. فعالیت روزنامه نگاری را به طور حرفه ای از حوزه IT و در روزنامه فناوران شروع کردم و الان هم در یکی از ماهنامه های تخصصی این حوزه یعنی ماهنامه پیوست نوشتن را ادامه می دهم. در کنار این ها در حوزه موسیقی سایتی با نام دراب را به همراه برخی از دوستان راه اندازی کردیم و الان هم در بخش موسیقی تیوال و عصر ایران مشغول به فعالیت هستیم. در واقع سوای فعالیت روزنامه نگاری ام در حوزه آی تی بخش زیادی از فعالیت های من و سعید به طور مشترک در زمینه موسیقی است.

* چگونه شد به فکر ساختن پادکست هفدانگ افتادید و به سراغ روش های دیگر رسانه ای نرفتید؟

سعید برزی: یک دلیلش این بود که موسیقی عملا یک هنر شنیداری است، برای همین مخاطبان علاقه مند به این رشته جای این که در یک روزنامه یا سایت درباره یک مطلب موسیقیایی بخوانند، آن مطلب را می توانند بشنوند و الان با توجه به پیشرفت تکنولوژی و بهبود فضای اینترنت به صورت نسبی، بهتر می شود از این طریق با مخاطب ارتباط برقرار کرد.

مسعود برزی: در پاسخ به سوال شما و در ادامه صحبت های سعید باید بگویم که به سراغ روش های دیگر رسانه ای که رفته بودیم (با خنده). در تیوال هم فعالیت های زیادی در زمینه تولید پادکست داشتیم و الان هم داریم. در عصر ایران هم فعالیت های نوشتاری را دنبال می کنیم ولی رویکردمان در هفدانگ به خاطر تحلیلی بودنش، با فعالیت های گذشته مان متفاوت است.



تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۱۴ دی ۱۳۹۴ - 04 January 2016





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن