تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مبادا اعمال نیک را به اتکاى دوستى آل محمد (ص) رها کنید، مبادا دوستى آل محمد (ص) ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819251110




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نوشداروی محیط زیست بعد از مرگ تهران


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: تعطیلی مدارس در روزهای اخیر و عدم تعطیلی در روزهای آلوده تر چه مفهومی می تواند داشته باشد. از سوی دیگر فعالیت کارخانجات صنعتی و حضور ماشینهای دودزا در شهر چه مفهومی را می تواند به ذهن متبادر سازد؟

به گزارش تراز ، همه ساله با فرارسیدن اواخر پاییز انتظارها برای مواجهه جدی با یک پدیده نیز آغاز می شود. وارونگی هوا که تا نیاید هیچ اقدامی برای آن انجام نمی شود. البته به بیان ساده تر می توان گفت حتی بیاید هم اتفاقی نمی افتد. تنها تیترهای روزنامه ها و تصاویری از فاجعه در شهر از یک طرف و از طرفی راهکارهایی از سوی دولت است که نه تنها دردی را دوا نمی کند حتی گاهی التیامی نیز برای آن نمی توان متصور شد.با نگاهی به شاخص های آلودگی درکشور شرایط برای فاصله گرفتن بیشتر از زندگی در شهر از  بین رفته است می توان با نگاهی به روند رو به رشد آلودگی هوا به این نتیجه رسید که شاید موضوعی که سالها بر سر زبانها افتاده است التیامی جدی برای آن لحاظ نشده است. ذکر چند نکته در این بین ضروری است:
 
1-   افزایش آلودگی هوا و پایداری هوا در روزهای گذشته، افزایش مرگ و میر، میزان مراجعات به بیمارستانها و درمانگاهها و حتی بستری شدن تعداد زیادی از شهروندان را به دنبال داشته است. این موضوع با توجه به ساختار مدیریتی در این سالها به معنای این است که همه ساله باید منتظر چنین رخدادی در این ایام بود.
 
2-  تصمیم گیری های کوتاه مدت و وعده وعیدهایی که در این مدت به مردم داده شد شاید شرایط را به طور موقتی مساعد کند اما قطعاً نمی تواند درمان عمیقی بر پیکره معضل آلودگی هوا ایجاد کند. درمانی که معادل جابجا کردن زباله ها به زیر فرش می باشد تا دیده نشود. اما کماکان وجود خواهد داشت و فکر اساسی می طلبد.
 
3-  عدم تصمیم قاطع و تضارب تصمیم گیری ها نتیجه ای مشخص و هدفمند هم در پی نخواهد داشت. بلندمرتبه سازی ها از یک سو و تزریق وسایط نقلیه در مدت زمانی محدود به ساختار شهری از سوی دیگر و هزاران تصمیم دیگر که باعث نقض کردن همدیگر می شوند شرایط را برای بحرانی تر شدن شهر تهران فراهم می کند.
 
4-   برخی تصمیم گیری ها در زمانی نامناسب اتفاق می افتد و به همین دلیل ثمره ای نخواهد داشت. تعطیلی مدارس در روزهای اخیر و عدم تعطیلی در روزهای آلوده تر چه مفهومی می تواند داشته باشد. از سوی دیگر فعالیت کارخانجات صنعتی و حضور ماشینهای دودزا در شهر و تعطیلی مدارس به طنز تلخی می ماند که کمترین ثمره اش ریه های آلوده دانش آموزان می باشد.
 
 
5-  سازمان محیط زیست به عنوان مهمترین متولی آلودگی هوا می توانست در این روزهایی که دغدغه آلودگی فراتر از یک مقاله و یادآوری است و جان بسیاری از هموطنان در خطر است و حتی فراتر از آن تعدادی از هموطنان جان خود را به همین دلیل از دست دادند با حضور بیشتر و ارائه گزارشات و برنامه ریزی های منسجم تر لا اقل به جای هوای پاک روح و روانی پاک را برای شهروندان به ارمغان بیاورد که چنین اتفاقی نیز نیافتاد. از سویی دیگر، نگاه جناحی و سیاسی به موضوع آلودگی هوا نیز می تواند شرایط را برای نفس کشیدن سخت تر کند.
 
 
6-  استفاده از وسایل نقلیه عمومی همچون مترو خصوصاً در ساعتهای اولیه صبح و بازگشت به قدری برای مردم دشوار است که گاه ترجیح می دهند عطای وسیله نقلیه عمومی را به لقایش ببخشند. زیرساختهای شهر عظیمی همچون تهران و همچنین شهرهای بزرگ دیگر کشور نیازمند رسیدگی بیشتر در حوزه حمل و نقل عمومی است تا سهولت در چنین رفت و آمدی تصمیم دیگری را در پیش پای شهروندان قرار ندهد. همچنین ذکر این نکته ضروری است که دولت برای تامین اتوبوس 82.5 درصد سهم دارد که در شش سال گذشته حتی یک دستگاه اتوبوس تحویل داده نشده است
 
7-      با نگاهی به قوانین موجود و بر اساس گفته کارشناسان شاید تصویب قانون تکمیلی برای موضوع آلودگی هوا نیاز نباشد و با حرکت صحیح بر مسیر قانون مشکلات ایجاد شده بر طرف شود. اما ظاهراً تصمیم جدی بر رعایت این قانون گرفته نشده است و با این اوصاف فقط همه ساله باید منتظر گزارشات ناگوار و تعطیلی های نامنظم و برنامه ریزی های مقطعی باشیم که دردی را درمان نمی کند.
 
شایسته است موضوع مهمی همچون آلودگی هوا نه در زمان بحران و روزهایی که به اوج خود می رسد بلکه به عنوان برنامه ای مستمر در طول سال مورد توجه قرار گیرد و از حالت بایگانی به موضوعی جاری تبدیل شود تا شاید فرصت نفس کشیدن کودکان و میانسالان پس از سالها در شهر فراهم شود.



منبع: فرهنگ نیوز





زمانبندی انتشار: 12 دى 1394 - 14:23





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن