تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 25 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): آيا به شما بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، كمك مالى به برادر (دينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829482403




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وحدت مذاهب با توجه به واقعیات امامت چگونه است؟


واضح آرشیو وب فارسی:وارث: آشنایی با معارف اسلامی یکی از راه کارهای وحدت اسلامی، آشنایی با معارفی است که در آیات متعدد به همگرایی دعوت می کند.وارث : اهمیت مسئله امامت، ولایت، خلافت و حکومت اسلامی توسط امام معصوم و منصوب از طرف خداوند و جانشینی رسول گرامی اسلام ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ از آغاز بعثت پیامبر اسلام بر همگان روشن بود و آن حضرت به دستور خداوند که توسط جبرئیل وحی می شد در موارد و مکان های مختلفی جانشینی پس از خود را معین می ساختند به طوری که در آخرین لحظه های عمر پر برکت خویش مردم را در غدیرخم جمع کرده و دستور الهی را بر امامت امیرمؤمنان علی بن ابی طالب بر همه رساند و مسلمانان همه با امامت آن حضرت بیعت نمودند و این شد که مساله امامت و غدیر به عنوان اصلی از اصول اساسی اعتقاد اسلامی شیعیان پایه ریزی گردید. اما چنان چه مقام معظم رهبری بیان داشته اند، این اهمیت دلیل نمی شود تا وحدت، همدلی و مهربانی بین شیعه و سنی مطرح نگردد. بلکه ما معتقدیم شیعه و سنی باید با هم اتحاد داشته باشند برای مقابله با دشمنان لا اله الا الله و دشمنان اسلام و دشمنان قرآن و معنی این حرف این نیست که شیعه یا سنی دست از باورهای خود بردارند بلکه وحدت یعنی دفاع از مشترکات در مقابل هجمه دشمنان.[1] وحدت اسلامی بین همه مذاهب ممکن و عین عمل به قرآن کریم است چرا که قرآن کریم حتی وحدت بین یهود و مسیحیت بر پایه توحید و عبادت خدا و شرک نورزیدن و ایمان به نبوت و معاد را ممکن دانسته است.[2] پس تمسک به مشترکات بین مذاهب همانگونه که مقام معظم رهبری فرموده موجب اتحاد بین آنها می شود: انسجام اسلامی یعنی ملت های مسلمان با هم همراه باشند، ملت ایران رابطه خود را با ملت های اسلامی محکم تر کند. ما اگر بخواهیم انسجام اسلامی تحقق پیدا کند، باید بر اصولی که بین ما مشترک است، تکیه کنیم. نباید خودمان را سرگرم موارد اختلافی کنیم.[3] باز در سخنانی دیگر فرموده اند: دشمنان برای نابود کردن اسلام تلاش می کنند و ممکن است افراد یک مذهب نیز با هم دیگر اختلاف نظر داشته باشند، مانعی ندارد، ولی مشترکات بزرگی بین مذاهب اسلامی وجود دارد. گرد این مشترکات همه جمع شوند. مواظب توطئه دشمن باشند. خواص بین خودشان بحث های مذهبی را بکنند، اما بین مردم نکشانند.[4] بنابر این وحدت اسلامی را می توان در دو محور بدست آورد: 1. اتحاد و وحدت علمی 2. وحدت در عمل برای تحقق وحدت علمی باید توجه داشت که آن چه مورد اتفاق بین مذاهب اسلامی است، بیش از موارد اختلافی می باشد و می توان به این اشتراکات پرداخت مانند توحید، نبوت عامه و خاصه، قبله، معاد، فروع دین مانند نماز، روزه، زکات، امر به معروف و نهی از منکر و .... و اتحاد به این معنی است که در بطن جامعه چند مذهب وجود دارند و می خواهند در مقابل دشمن از مشترکات خود دفاع کنند، بدون این که عقاید خود را رها سازند. البته برخی موارد نیز وجود دارد که اتحاد علمی ممکن نیست مانند امامت معصومین که اصل اساسی شیعیان می باشد که مذاهب می توانند در مجامع علمی بحث کنند و هر کسی به مبانی خویش پای بند باشد ولی در همین موارد اختلافی نیز می توانند در عمل وحدت داشته باشند یعنی شیعه با اعتقاد به امامت معصومان به باورهای اهل سنت احترام گذارد و اهل تسنن نیز با حفظ مبانی خود به عقاید شیعه احترام گذاشته و زندگی کنند. این مسئله در سیره اهل بیت ـ علیهم السلام ـ به خوبی مشاهده شده است که همواره به شیعیان توصیه می کردند از اختلافات بپرهیزند و به همدیگر احترام بگذارند چنان چه امام صادق ـ علیه السلام ـ برای حفظ وحدت بین شیعه و سنی فرموده اند: کسی که به اهل سنت در نماز اقتدا کند. مانند آن کسی است که پشت رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نماز خوانده است.(5) با اینکه امام جماعت حنفی ها خواندن «بسم الله الرحمن الرحیم» در سوره را واجب نمی دانند و از دیدگاه شیعه این عمل نماز را باطل می کند، ولی فرمایش امام صادق ـ علیه السلام ـ برای این است که بین مسلمانان حتی در صف نماز هم اختلافی نباشد و همه در یک نماز باشند. و این تنها یک نمونه از مسائل اتحادی است و مذاهب می توانند در عمل از اختلافات دینی چشم پوشی کنند. برای ایجاد وحدت اسلامی بین مذاهب راه کارهای فراوانی وجود دارد که به برخی اشاره می شود: 1. گفتگو: یعنی نظریه پردازان در کنار هم بنشینند و در گفتگوهای خود بر مشترکات تاکید ورزیده و به مبانی همدیگر آشنا گردند و به فرمایش مقام معظم رهبری اندیشمندان بنشینند منشور اسلامی تنظیم کنند تا فرقه های اسلامی با عمل به آن منشور همدیگر را تکفیر نکنند.[6] 2. توجه به نقاط مشترک و دشمن مشترک، دشمنی که با اصل اسلام و قرآن سر ناسازگاری دارد. 3 . آشنایی با معارف اسلامی یکی از راه کارهای وحدت اسلامی، آشنایی با معارفی است که در آیات متعدد به همگرایی دعوت می کند.[7] در برخی از آیات همه مسلمانان برادران دینی خوانده شده و مرزهای جغرافیایی نادیده گرفته شده است.[8] 4. اتخاذ سیاست های مشترک توسط کشورهای اسلامی این سیاست ها می توانند در روابط بین المللی و سیاست های اقتصادی و تشکیل بازارهای مشترک و هم چنین در صحنه های سیاسی در برابر دشمنان مسلمانان به عنوان سیاست های راهبردی اتخاذ گردد. [1] . مقام معظم رهبری، حکومت در اسلام، بی جا، دفتر نمایندگی سازمان تبلیغات اسلامی، اول، 1364 هـ .ش، ج2، ص 146. [2] . آل عمران، 64. [3] . سخنرانی مقام معظم رهبری در بین زائران حرم رضوی، 1/1/1386 هـ.ش. [4] . سخنرانی مقام معظم رهبری در جمع کارگزاران نظام، 17/1/1386 هـ.ش. [5] . حر عاملی، محمد، وسائل الشیعه، قم، آل البیت، دوم، 1414 هـ .ق، ج8، ص 299. [6] . سخنرانی مقام معظم رهبری در بین کارگزاران نظام، 17/1/1386 هـ .ش. [7] . آل عمران، 103. [8] . حجر، 10، و رک: آل عمران، 13، و تفسیر نمونه، ج3، ص 46. منبع: مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم


جمعه ، ۱۱دی۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: وارث]
[مشاهده در: www.vareth.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن