محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831437912
سیره علمای شیعه دربرخورد با اهل سنت
واضح آرشیو وب فارسی:الف: سیره علمای شیعه دربرخورد با اهل سنت
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۲
حجت الاسلام فرمانیان، رئیس دانشکده مذاهب اسلامی گفت: ریشه سیره تقریبی علمای شیعه برمی گردد به سیره خود ائمه و صحابی آن حضرات، ائمه به اصحاب خودشان در زمینه تقریب بسیار تأکید می کردند.به گزارش مهر، «صنفان اذا صلحا صلحت الامه و اذا فسدا فسدت الامه، العلما و الحکام» این حدیث از پیامبر اسلام در مورد علما، حاکی از جایگاه حساس علما در میان امت است. لذا رعایت تقریب در میان علما اهمیت بیشتری نسبت به بقیه مردم دارد. حجت الاسلام والمسلمین دکتر فرمانیان رئیس دانشکده مذاهب اسلامی، شواهد تاریخی متعددی را در این گفتگو متذکر می شوند که همه آنها دال بر سیره تقریبی علمای بزرگ شیعه است، سیره ای که علمای سلف اهتمام به رعایت و حفظ آن داشته اند.*تاریخ تقریب در میان عالمان شیعه به چه زمانی باز می گردد؟منشا و تاریخ تقریب علما را می توانیم در سیره اهل بیت و اصحاب آن بزرگواران جستجو کنیم. یعنی ریشه سیره تقریبی علمای شیعه برمی گردد به سیره خود ائمه و صحابی آن حضرات، ائمه به اصحاب خودشان در زمینه تقریب بسیار تأکید می کردند. در جلد بیست جامع الاحادیث شیعه، حدود هزار حدیث درمورد تعایش و تعامل با اهل سنت و دیگر ادیان وجود دارد. همچنین در روایاتی که از صحابی بزرگی مثل زراره و محمد بن مسلم و... داریم، مباحث دال بر توهین به اهل سنت یا تحریک احساسات آنها و یا بی احترامی به عقاید آن ها نداریم. بلکه بالعکس رفتار و سیره این بزرگان و روایات منقول از آنها بسیار تعاملی و تقریبی است.مثلا هشام ابن حکم یکی از متکلمین بزرگ امامیه است که در مناظرات جدی کلامی هم شرکت می کرده و مباحث حادی هم دارد. ایشان یک شریک تجاری داشته که اباضی مسلک بوده، یعنی جزو خوارج بوده و اباضیه در آن زمان بغض امام علی و اهل بیت را در دل داشته است. اباضیه الان محب اهل بیت شده است، اما تا قرن ۷ و ۸ اباضی ها نسبت به امام علی نگاه مثبتی نداشتند. این فرد اباضی ۳۰ سال شریک تجاری هشام بن حکم بوده است. این ها چطور با هم تعامل داشتند و رفتار می کردند؟ شراکت سی ساله نشان می دهد این ها در کارشان مسائل عقیدتی خود را ورود نمی دادند. این فضای تعامل و تعایش و تقریب در میان بقیه اصحاب ائمه هم بوده است.*علمای قرون ۳ و ۴ هجری نزدیک به دوران ائمه بودند، اما تقریبا خط کشی های مذهبی در زمان آنها کمی پررنگتر شده بود، این علما در تعامل با اهل سنت چگونه بودند؟سیره تقریبی علما و اصحاب هم در دوره حضور ائمه و هم در دوران غیبت کاملا مشهود است. بسیار از بزرگان حدیثی ما سیره تقریبی داشتند. مثلا شیخ صدوق بسیاری از احادیثی که نقل کرده از اهل سنت است، یعنی شاگردی اهل سنت را انجام داده است. طبیعتا در درس یک استاد اهل سنت مطالبی شنیده که مخالف عقیده اش بوده، اما این باعث نشده که در میان اهل سنت حاضر نشود. اصلا در قدیم این فضای خط کشی که امروز متاسفانه در جهان اسلام می بینیم وجود نداشته، مثلا شهید ثانی که متوفای قرن ۱۰ هجری است اساتید اهل سنت داشته است.بسیاری از اساتید شیخ مفید و سید مرتضی جزء معتزله بوده اند و بسیاری از شاگردان این علما هم جزو معتزله بوده اند. این بزرگواران چطور مسائل را بیان می کردند که اهل سنت تحمل می کردند!؟ آیا امروز اهل سنت می توانند در درس علمای ما بیایند و استفاده کنند؟ چند درصد آن ها تحمل می کنند؟ آیا ما اگر پای درس اهل سنت رفته ایم!؟ چند درصد می توانیم تحمل کنیم!؟*نمونه هایی از تعاملات بین فریقین را بیان کنید؟تعاملات اجتماعی و علمی و فکری و... در قرون متمادی بین اصحاب هر دو فرقه و در میان علمای فریقین وجود داشته که مهمترین تعاملات، تعاملات فکری بین فریقین هست. وقتی یک عالم اهل سنت در کلاس یک عالم شیعی می نشسته و یا برعکس، تعاملات فکری برقرار می شده است. و همین باعث تحریک و تقریب این ها از لحاظ فکری می شده است. مثلا مکتب بغداد با حفظ اصول شیعه تاثیراتی از اهل سنت پذیرفته و یا زیدی ها هم تاثیراتی از اهل سنت پذیرفته اند. همچنان که اهل سنت از شیعه متاثر شده و تعدیل شده اند.با تعامل فکری و علمی در دو طرف تعصب کمرنگ می شود، در عین حال که اعتقاد وجود دارد. تمام تفاسیر شیعه قبل از التبیان شیخ طوسی، تفاسیر روایی بوده اند؛ تفسیر عیاشی و تفسیر قمی و... یعنی اگر در ذیل آیه روایتی نبود آیه را تفسیر نمی کردند. اما شیخ طوسی اثر گرایی اهل سنت در تفسیر قرآن را وارد شیعه کرد. یکی دیگر از رفتارهای عمومی در آن زمان ازدواج شیعه و سنی بوده، حتی در خود اهل بیت و علما، ما این را می بینیم. اما الان فضا خیلی خراب شده است. ما هر چه می بینیم در میان علمای معروف و بزرگان شیعه تا دوره صفویه تعامل می بینیم. مثلا همه شهادت حضرت زهرا را قبول داشتند اما این را در بوق نمی کردند تا طرف مقابل را تحریک کنند و بخاطر حفظ تقریب رعایت می کردند.*آیا در میان علما کسانی را داشتیم که مخالف تقریب باشند؟در همان زمان تندروهایی وجود داشتند که غالبا متاسفانه از اهل سنت بودند! مثلا بربهاری در اوایل قرن ۴ هجری فتوا به قتل یک روضه خوان زن داده است که برای امام حسین روضه می خوانده و جالب است که تنوخی می گوید این زن روضه خوان تعرض و توهینی به سلف نداشته و فقط مثلا می گفته امام حسین تشنه شهید شد و... اما بربهاری فتوا به قتل او می دهد.در میان شیعه هم عده ای از سخنران ها بوده اند که گاهی فضای حاد مذهبی ایجاد می کردند و به اختلافات دامن می زدند اما در میان علمای شیعه محلی از اعراب نداشتند. امروز هم علمای بزرگ ما همه شان تقریبی هستند و توهین را حرام می دانند. اما عده ای در درجه دو و سه، گاهی حرف هایی می زنند که اوضاع را بهم می زند.*در دوران صفویه که یک حکومت شیعی با وسعت زیاد تشکیل شد و علما نیز در دربار جایگاهی داشتند، همان سیره تقریبی علمای سلف حفظ شد؟به صورت کلی علمای دوره صفویه دو دسته بودند؛ عده ای از علمای آن دوره معتدل و تقریبی بودند و عده ای از علما اخباری بودند، خود علمای اخباری هم دو دسته می شدند، اخباری های معتدل و اخباری های تند؛ مثلا شیخ حر عاملی و علامه مجلسی جزو اخباری های معتدل هستند و اهل سنت را مسلمان می دانند و ارتباط با آن ها را لازم و جایز می دانستند یعنی احادیث ائمه را در ارتباط با اهل سنت قبول داشتند. اما عده ای از اخباری ها تند بودند که بین خود شیعه هم اختلاف ایجاد کردند، مثلا میرزا محمد اخباری، که بالای منبر به مجتهدین توهین می کرد یعنی کاری که الان الهیاری انجام می دهد، که به علما توهین می کند.آن زمان میرزا محمد اخباری آن کار را می کرد. و در یک جلسه دعوایی رخ داد بین میرزا محمد اخباری و طرفداران اصولیون و در همین جا میرزا محمد توسط شیعیان اصولی کشته می شود. در زمان قاجار فضا بهتر می شود چون تفکر ملاصدرا کم کم ظهور و بروز پیدا می کند. ملاصدرا اهل سنت را جاهل قاصر می داند، در میان علمای قدیم با اینکه اهل تعامل بودند اما اهل سنت را جاهل مقصر می دانستند. تاثیر نگاه ملا صدرا را در آیت الله بروجردی و امام می بینیم که معتقد به تقیه مداراتی بودند. البته علمای نجف از جمله آیت الله خویی و شاگردانشان معتقد به تقیه خوفی بوده و هستند.*فضای تقریبی بین علما چه تاثیر مثبتی بر مردم و امت خواهد داشت؟وقتی فضا تقریب بین علما باشد خود به خود به مردم منتقل می شود. وقتی مردم می بینند که عالم آن ها با اهل سنت ارتباط دارد و حتی در کلاس های آن ها شرکت می کند و هر کس عقیده خودش را دارد، اما در زندگی آن ها تاثیر نمی گذارد و فضای محترمانه بین علما حاکم است، خود به خود تعدیل می شوند. وقتی مردم می دیدند که پای درس این عالم ۵۰ تا سنی هم می آید خود به خود باعث تلطیف فضا می شد که تعصبات را، با حفظ عقاید شخصی خودشان کنار بگذارند.*اگر علما تقریبی نباشند چه آفاتی دامنگیر جوامع اسلامی خواهد شد؟اگر علما تقریبی نباشند و به سمت فضاهای حاد مذهبی بروند کینه و عداوت بین شیعه و سنی زیاد می شود. در این صورت مردم در پی فرصت هستند که به همدیگر ضربه بزنند. و این منجر به ناامنی خواهد شد. کاری که یاسرالحبیب به عنوان شیعه انجام می دهد باعث می شود مثلا یک عالم سنی ناراحت شود و جلوی مردم خودش گریه کند، مردمی که این عالم را دوست دارند می گویند هر جا یاسرالحبیب را بیبنیم خواهیم کشت و چون دستشان به او نمی رسد کینه شان را به امثال یاسرالحبیب خالی می کنند.من همیشه گفته ام علما در طول تاریخ چه شیعه و چه سنی، وظیفه شان این بوده که مردم را از افراط و تفریط و تکفیر و غلو باز دارند. لذا مردم را به زور حفظ کردند. چون مردم احساساتی هستند و با یک تحریک کوچک به جان هم می افتند. پس وظیفه علما این است که هزار قدم آن طرف تر حرف های تقریبی بزنند تا مردمی که هزار قدم از علما جلوتر هستند حداقل صد قدم عقب تر بیایند تا دعوا نشود. اگر ما تقریبی نباشیم مردم به سمت جنگ مذهبی خواهند رفت که به ضرر هر دو طرف هست و فقط باعث تقویت جبهه دشمن خواهد شد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]
صفحات پیشنهادی
بررسی سیره علمای شیعه دربرخورد با اهل سنت/ تأکید ائمه(ع) به تقریب
رئیس دانشکده مذاهب اسلامی در گفتگو با مهر عنوان کرد بررسی سیره علمای شیعه دربرخورد با اهل سنت تأکید ائمه ع به تقریب شناسهٔ خبر 3010821 - چهارشنبه ۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۴ دین و اندیشه > اندیشمندان حجت الاسلام فرمانیان رئیس دانشکده مذاهب اسلامی گفت ریشه سیره تقریبی علمای شیعه بردر آستانه هفته وحدت نشست صمیمی علمای شیعه و اهل سنت زیرکوه برگزار شد + تصاویر
در آستانه هفته وحدتنشست صمیمی علمای شیعه و اهل سنت زیرکوه برگزار شد تصاویردر آستانه هفته وحدت نشست صمیمی علمای شیعه و اهل سنت زیرکوه برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس از زیرکوه ظهر امروز نشست صمیمی علمای شیعه و اهل سنت در این شهرستان برگزار شد امام جمعه زیرکوه در این نشاجازه اهانت به برادران و علمای شیعه را به هیچ اهل سنتی نمی دهیم/ ملت ایران با مدیریت رهبری به حقوق خود رسید
امام جمعه اهل سنت زاهدان با تأکید بر مقابله با تندرو های مذهبی گفت ما در میان مردم اهل سنت خود اجازه نمی دهیم که فردی به برادران و به ویژه علمای شیعه اهانت کند و تلاش خود را برای مبارزه با تندروی ها انجام می دهیم به گزارش "منبری ها" مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی در همایازدهمین نشست علمای شیعه و اهل سنت در استان بوشهر
گام نیوز با حضور نماینده مردم بوشهر در خبرگان رهبری علما و روحانیون شیعه و اهل سنت استان بوشهر یازدهمین نشست علمای شیعه و اهل سنت استان بوشهر در شهرستان عسلویه برگزار شد به گزارش "گام نیوز" یازدهمین نشست علمای شیعه و اهل سنت استان بوشهر شامگاه دوشنبه با حضور علما وآیتالله مقتدایی در دیدار رئیس افتاء علمای اهل سنت عراق: دشمن در حال شایعهپراکنی علیه اعتقادات شیعه است/ وحدت
آیتالله مقتدایی در دیدار رئیس افتاء علمای اهل سنت عراق دشمن در حال شایعهپراکنی علیه اعتقادات شیعه است وحدت بهترین وسیله برای مقابله با دشمن استدبیر شورای عالی حوزههای علمیه با تاکید بر اینکه دشمنان در حال شایعهپراکنی علیه اعتقادات شیعه هستند گفت این اقدامات ناشایست برای اییازدهمین نشست علمای شیعه و اهل سنت استان بوشهر برگزار شد
با حضور نماینده مردم بوشهر در خبرگان رهبری علما و روحانیون شیعه و اهل سنت استان بوشهر یازدهمین نشست علمای شیعه و اهل سنت استان بوشهر در شهرستان عسلویه برگزار شد به گزارش جنوب پرس یازدهمین نشست علمای شیعه و اهل سنت استان بوشهر شامگاه دوشنبه با حضور علما و روحانیون شیعه و اهل سنیازدهمین نشست علمای شیعه و اهلسنت در استان بوشهر
یازدهمین نشست علمای شیعه و اهلسنت در استان بوشهر با حضور نماینده مردم بوشهر در خبرگان رهبری علما و روحانیون شیعه و اهلسنت استان بوشهر یازدهمین نشست علمای شیعه و اهلسنت استان بوشهر در شهرستان عسلویه برگزار شد به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر یازدهمین نشست علمای شیعه و ا17 نفر از علمای اهل سنت کرمانشاه به دیدار رهبر معظم انقلاب می روند
17 نفر از علمای اهل سنت کرمانشاه به دیدار رهبر معظم انقلاب می روند استانها > کرمانشاه - ایرنا نوشت مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان کرمانشاه از اعزام 17 نفر از علمای اهل سنت کرمانشاه به تهران برای دیدار با مقام معظم رهبری و تجدید بیعت با ایشان خبرنشست علما و روحانیون شیعه و اهل سنت استان بوشهر برگزار می شود
بوشهر- یازدهمین نشست مشترک علما و روحانیون شیعه و اهل سنت استان بوشهر همزمان با هفته وحدت و با حضور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در عسلویه برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از منطقه ویژه پارس یازدهمین نشست مشترک علما و روحانیون شیعه و اهل سنت استان بوشهر همزمان با هفته وحبا ارسال نامه به سازمانهای بینالمللی علمای اهل سنت ایران خواستار آزادی «شیخ نمر» شدند
با ارسال نامه به سازمانهای بینالمللیعلمای اهل سنت ایران خواستار آزادی شیخ نمر شدندعلمای اهل سنت ایران با ارسال نامهای به نهادهای بینالمللی از جمله سازمان ملل متحد و سازمان همکاریهای اسلامی آزادی شیخ نمر باقر النمر روحانی سرشناس عربستانی را خواستار شدند به گزارش خبرگزاری فا-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها