تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805450561




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاه آرتور پن به عدالت اجتماعی و مطرودین جامعه است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: جواد طوسی: نگاه آرتور پن به عدالت اجتماعی و مطرودین جامعه است فیلم «بانی و کلاید» در خانه هنرمندان ایران به نمایش در آمد.
۱۳۹۴ چهارشنبه ۹ دي ساعت 10:39

خبرگزاری پانا+

به گزارش سرویس فرهنگی پانا، در یکصد و چهل و دومین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران که دوشنبه 7 دی در تالار استاد ناصری برگزار شد، فیلم «بانی و کلاید» به کارگردانی آرتور پن به روی پرده رفت. در ادامه نیز نشست نقد و بررسی فیلم با حضور جواد طوسی و کیوان کثیریان برگزار شد.

در ابتدای این نشست کثیریان از اهمیت فیلم پرسید و طوسی پاسخ داد: آرتور پن فیلمسازی است که بدون تظاهر دست به ساختارشکنی در مضامین موجود می‌زند. او این پرسش را مطرح می‌کند که قانونمندی‌های عرفی و اجتماعی تا چه حد می‌توانند در ایجاد عدالت موثر باشند. او نشان داده که نسبت به این موضوع بدبین است و این بدبینی را در دیگر فیلم‌هایش مانند «تعقیب» هم می‌توان مشاهده کرد. در «بانی و کلاید» می‌بینیم کلانتر که به ظاهر حافظ امنیت است، دو آدم را که معلول شرایط اجتماعی هستند گلوله باران می‌کند.

وی ادامه داد: «بانی و کلاید» ادای دینی به تاریخ سینما است و ترکیبی از چند گونه شاخص سینمایی به شمار می‌رود. آرتور پن مضامین را وارد روایت‌پردازی غیرمتعارف خود می‌کند؛ این جنس سینما به روایت غیرخطی سینمای اروپا نیز نزدیک می‌شود. فیلم «بانی و کلاید» را قرار بود گدار و تروفو بسازند اما در نهایت پن آن را کارگردانی کرد و به‌عنوان مثال می‌توان به شباهت‌هایش با فیلم «از نفس افتاده» گدار اشاره کرد.

سپس کثیریان به طرح این موضوع پرداخت کرد که فیلم اگرچه جنایی است اما پس زمینه‌ای عاشقانه دارد. طوسی در خصوص تعارض ظاهری میان رویه خشن ماجرا و عاطفه موجود در عمق آن گفت: نوع مواجهه دوربین با بانی و کلاید به‌گونه‌ای است که آنها را مانند کودکان می‌بینیم. پن از همان ابتدا نگاهی روانشناسانه به این دو شخصیت دارد؛ بانی فردی مضطرب است و دنیایی را جستجو می‌کند که تحقق نمی‌یابد. قرار گرفتن این دو شخصیت در کنار هم نیز، فاقد عقلانیت و حساب کتاب‌های مرسوم است. در ادامه هم شاهد ترکیبی از فانتزی و رویا و کودکانگی در زندگی آنها هستیم و این دو شخصیت، حتی مرگ در کنار یکدیگر را نیز پذیرفته‌اند. پن نگاهی سمپاتیک نسبت به این افراد به‌ظاهر نابهنجار دارد و در مقابل، رویکرد مثبتی نسبت به حامیان ظاهری قانون‌مداری ندارد. او نسبت به افراد بورژوا و اخلاقیات آنها و همه کسانی که به عدالت اجتماعی توجهی ندارند، نگاهی مسخره‌کننده و هجوآمیز دارد.

در ادامه کثیریان نیز به بحران اقتصادی آمریکا در آن دوران اشاره کرد و گفت: افراد مطرودی که در فیلم می‌بینیم در واقع محصول این بحران اقتصادی و شرایط اجتماعی هستند. فیلم هم نسبت به آنها نگاه جانبدارانه دارد و بانی و کلاید نیز هم‌چون قهرمانان جامعه نگریسته می‌شوند. صحنه مرگ آنها نیز شکلی تراژیک و تکان‌دهنده دارد.

طوسی در ادامه صحبت‌های کثیریان گفت: موتیف اصلی فیلم، افراد طرد شده از جامعه هستند. افرادی مانند بانی و کلاید که با همدلی بی‌خانمان‌ها، سیاه‌پوستان و.. مواجه می‌شوند. در یک سر طیف افرادی که می‌توانند در موقعیت عدالت‌خواهی قرار بگیرند، بانی و کلاید جای می‌گیرند. در آن سر طیف هم افرادی را می‌بینیم که صرفا ناظر هستند و دارای شجاعت و فاعلیت این دو نفر نیستند. حتی در صحنه پایانی و گلوله‌باران بانی و کلاید هم شاهد حضور دو ناظر از جمع مطرودین جامعه هستیم. فاصله‌ای که دوربین در صحنه پایانی از قهرمانان فیلم می‌گیرد، معصومیت آنها را به بیننده منتقل می‌کند. حتی کسانی که معتقد به قانونمندی‌های عرفی و اجتماعی هستند نیز در این صحنه نمی‌توانند از کشته شدن آنها دفاع کنند. در واقع نگاه روانشناسانه پن به بانی و کلاید به‌شکلی است که معصومیت و کودکانگی با خشونت کلاژ شده و آن دو را نمی‌توان مورد تخطئه قرار داد. کارگردان فیلم نگاهی متفاوت به مولفه‌های کلاسیک فیلم نوآر دارد.

این منتقد سینمایی افزود: پن نگاهی بدبینانه به سیستم حاکم بر کشور آمریکا دارد؛ نگاهی غیرقابل اعتماد نسبت به افرادی از این جامعه که برای رسیدن به اهداف خود، مثلا از مذهب استفاده ابزاری می‌کنند. در مقابل، این بانی و کلاید هستند که در آخرین گفتگوهای خود از معجزه و بخشیده شدن گناهان حرف می‌زنند. اگرچه معجزه‌ای که انتظارش را می‌کشند به گلوله‌باران شدن و به نوعی رستگاری منتهی می‌شود. عمل این دو نفر خارج از عرف جامعه است اما این سوال را در ذهن بیننده پدید می‌آورد که آیا حکومتی که عوامل این شرایط را نادیده می‌گیرد و در عوض افراد معلولِ شرایط را گلوله‌باران می‌کند، قابل دفاع است؟ در همین شرایط بحران‌زده، باز هم افراد بی‌خانمان و بانی و کلاید هستند که بارقه‌های عاطفی را در وجود خود حفظ کرده‌اند. پن این سوال را پیش می‌کشد که چرا یک طبقه از جامعه از این‌همه امکانات برخوردار است و طیف انبوهی از مردم از حداقل امکانات معیشتی محروم هستند. او مانند کارگردانانی هم‌چون اولیور استون نگاهی نقادانه به حکومت آمریکا دارند و نمی‌توانند نسبت به سیستمی اطمینان داشته باشند که ظاهرا مسئول برقراری نظم در جامعه است، اما در معاملات پنهانی خود حاضر است چشمش را بر هر چیزی ببندد.

طوسی در پایان اضافه کرد: بانی و کلاید مبتنی بر غریزه با هم همراه و همدل می‌شوند و مسیری مشترک را طی می‌کنند. آدم‌های غریزی به‌دنبال نقطه اتکایی هستند که خلاهایشان را پر کرده و با آنها همراه شود. دو شخصیت اصلی فیلم نیز از هم موج گرفته و با هم به تکامل می‌رسند. مسیر طی شده به نوعی عارفانگی و رستگاری منتهی می‌شود که در آن جسم کنار می‌رود و دو نفر یکی می‌شوند. وارستگی نیاز به تاوان دادن دارد و لازم است مسیری طی شود تا به رهایی رسید. فصل عنوان‌بندی فیلم که عکس‌هایی از دوران کودکی آنها را نشان می‌دهد، از همان ابتدا این موضوع را القا می‌کند که این افراد قرار نیست بزرگ شوند بلکه در معصومیت کودکانه خود باقی می‌مانند. 













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن