پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1850708927
وحدت شیعه و سنی در نگاه رهبر انقلاب
واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: وحدت شیعه و سنی در نگاه رهبر انقلاب
روایات زیادی داریم که نشان میدهد مسلمانان باهم مانند نفس واحدند. مثلا پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم در روایت بسیار زیبایی میفرمایند: مؤمنان در دوستی و روابطشان با یکدیگر همانند یک پیکر عمل میکنند: «مَثَلُ الْمُؤْمِنِینَ فِی تَوَادِّهِمْ وَتَرَاحُمِهِمْ وَتَعَاطُفِهِمْ، مَثَلُ الْجَسَدِ إِذَا اشْتَکَى مِنْهُ عُضْوٌ تَدَاعَى لَهُ سَائِرُ الْجَسَدِ بِالسَّهَرِ وَالْحُمَّى.» خیلی بیان مهمی است.
khamenei.ir: پیرامون موضوع وحدت شیعه و سنی از دیدگاه رهبر انقلاب، تا به حال مقالات و مصاحبههای فراوانی انجام شده است. اما شاید یکی از موضوعات کمتر پرداختهشده، تحلیل و تبیین مبانی فقهی چنین تفکری است. حجتالاسلام و المسلمین محمدعلی علوی، از اساتید برجستهی فقه و اصول، و از شاگردان درس خارج فقه رهبر انقلاب معتقد است نوع نگاه رهبر انقلاب به موضوع وحدت، برخاسته از روش اجتهادی ایشان است. روشی که اصطلاحا به آن روش اجتهادی خردگرایانه میگویند. با او در اینباره به گفتوگو نشستیم.
یکی از موضوعاتی که انقلاب اسلامی از بدو پیروزی خود همواره آن را دنبال کرده، موضوع وحدت جهان اسلام بوده است، اما گویا این موضوع مخالفان جدیای هم دارد، دلایل مخالفین چیست؟
مهمترین دلیلی که مخالفین این موضوع -که میتوان گفت جریان وهابیت و تکفیریها در رأس آن است- بیان میکنند این است که میگویند وحدت از نظر جمهوری اسلامی، یک شعار موقت است. میگویند نظام جمهوری اسلامی که دم از وحدت میزنند، یک فریب و دروغ است. مدعیاند که ما اهل تسنن را کافر و دشمن میدانیم و فقط در جهت تأمین منافع موقت خودمان، شعار وحدت را مطرح کردهایم. وقتی هم به قدرت برسیم، اهلسنت را یا کنار میزنیم یا اگر دستمان برسد، آنها را از بین میبریم. آنها روی ترویج این تفکر برنامهریزی فراوانی انجام دادهاند. تأسفآور است که جریان شیعهی لندننشین هم دقیقاً همین مسیر را دنبال میکنند. هر دوی اینها آبشخورشان یا بهصورت آگاهانه به غرب میرسد و یا ناآگاهانه در خدمت تأمین منافع غرب فعالیت میکنند.
بسیاری از افراد و جریانهای دینی و سیاسی داخل کشور هم بهخوبی مفهوم وحدت را نفهمیدهاند. میگویند ما فقط با آنها متحد میشویم برای مقابله با دشمن، ولی اینکه به وحدت برسیم، هرگز صحیح نیست. در حالیکه رهبر انقلاب به وحدت بهعنوان یک حربه و تاکتیک مقطعی نگاه نمیکنند.
حتی بسیاری از افراد و جریانهای دینی و سیاسی داخل کشور هم بهخوبی مفهوم وحدت را نفهمیدهاند. لذا میگویند موضوع «وحدت» درست نیست و در بهترین حالت باید بگوییم ما با اهلسنت فقط «اتحاد» داریم، ما فقط با آنها متحد میشویم برای مقابله با دشمن، ولی اینکه به وحدت برسیم، هرگز صحیح نیست.
در حالیکه ما معتقدیم علمای شیعه و خصوصاً امام خمینی رحمةاللهعلیه و مقام معظم رهبری، به وحدت بهعنوان یک حربه و تاکتیک مقطعی نگاه نمیکنند.
اما رهبر انقلاب هم بعضاً به موضوع دشمن مشترک بهعنوان عامل وحدت جهان اسلام اشاره میکنند.
بله، حضرت آقا به دشمن اشاره میکنند، اما نه بهعنوان تمام بحث، بلکه بهعنوان «حداقل» و پایینترین مرتبهی وحدت. ولی تأکید دارند که هم شیعیان و هم اهلسنت باید بدانند همهی این فتنهها، برای این است که اسلام را از بین ببرند. این هم خواست دشمن است که مسلمانان را درگیر خود کنند و تجربهی خیلی خوبی هم در این مسئله دارند. آنها در ایجاد اختلاف داخلی تخصص دارند و نتیجهاش هم این میشود که بیداری اسلامی را که یک خیزش و حرکت تاریخی با آن درجه از اهمیت بود را توانستند در برخی کشورها مانند مصر منحرف کنند. این کار دشمن مشترک است.
بنابراین وقتی رهبر انقلاب بحث وحدت را مطرح میکنند، عامل «دشمن مشترک» را صرفا بهعنوان حداقل عامل وحدت و کف خواستههای ما معرفی مینمایند. این را میشود در بیانات مختلف ایشان ملاحظه کرد. برای مثال به بیانات معظمله در دیدار اقشار مختلف مردم در سالروز میلاد امیرالمؤمنین علیهالسلام در سال ۱۳۸۵ توجه کنید. آقا میفرمایند: «سم مهلک دنیای اسلام، تفرقه است. این تفرقه، ملتها را از هم جدا میکند، دلها را از هم جدا میکند... دل سنی را نسبت به شیعه، دل شیعه را نسبت به سنی، آنچنان چرکین میکنند که نتوانند با اینهمه مشترکات، کنار هم قرار بگیرند. این، کار دشمن است. چرا ما این حقیقت را نمیفهمیم؟ سالهای متمادی است (از زمان مرحوم آیتالله بروجردی رضواناللهتعالیعلیه و بعضی از بزرگانِ علمای اهلسنت در مصر) که این فکر پیدا شده که بیایید اختلافات را کنار بگذارید. سنی، سنی بماند، شیعه، شیعه بماند. عقاید خودتان را داشته باشید، اما باهم، دستدردست هم بگذارید. قرآن از زبان پیامبر اکرم به مسیحیان آن زمان میگوید: تَعالَوا إِلى کَلِمَةٍ سَواءٍ بَینَنا وَبَینَکُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِکَ بِهِ شَیئًا.»
ببینید در اینجا رهبر انقلاب به آیهی ۶۴ سورهی مبارکهی آل عمران استناد میکنند. یعنی مبنای تفکر ایشان در موضوع وحدت، مبنای قرآنی است. این وحدت مدنظر حضرت آقا با توجه به این آیه چگونه حاصل میشود؟ اینگونه حاصل میشود که ما «نقاط مشترک» را بشناسیم و روی آنها متمرکز شویم.
پس صحیحتر این است که بهجای تمرکز روی دشمن مشترک، به اصل مشترکات فراوان شیعیان و اهلسنت اشاره شود.
بله، دقیقا. اگر تکیهی ما «صرفاً» روی دشمن مشترک باشد، وحدت یک تاکتیک و امر موقتی و زماندار میشود، اما اگر روی «نقاط مشترک» سرمایهگذاری کنیم، دیگر وحدت تبدیل به استراتژی میشود، زیرا مشترکات ما با آنها ابدی است. لذا بزرگ کردن اختلافات جزئی در مقابل اشتراکات فراوان، کار عاقلانهای نیست. اگر من و شما یک وحدت و یک نقطهی مشترک ابدی داشته باشیم، اختلافها را حل میکنیم. وقتی اینگونه شد، وحدت دیگر وسیله و ابزار نیست، بلکه هدف و ایدهآل است. تبدیل تاکتیک به استراتژی و وسیله به هدف، بستگی به آن نقطهی مشترک دارد. اگر آن نقطهی مشترک، نقطهی مشترک موقتی مانند دشمن مشترک باشد، میشود تاکتیک، چون با از بین رفتن آن دشمن، عامل وحدت هم از بین میرود. اما اگر آن نقطهی مشترک امر پایدار و دائمی و مستقر و مستمری باشد، میشود هدف و استراتژی.
به آیهی ۶۴ سورهی آلعمران اشاره کردید، به غیر از آن، چه دلایل دیگری وجود دارد برای اینکه ما اثبات کنیم موضوع وحدت در بینش قرآنی، تاکتیک نیست، بلکه هدف و استراتژی دائمی و بهمعنای یکی شدن است؟
اگر تکیهی ما «صرفاً» روی دشمن مشترک باشد، وحدت یک تاکتیک و امر موقتی و زماندار میشود، اما اگر روی «نقاط مشترک» سرمایهگذاری کنیم، دیگر وحدت تبدیل به استراتژی میشود، زیرا مشترکات ما با آنها ابدی است. لذا بزرگ کردن اختلافات جزئی در مقابل اشتراکات فراوان، کار عاقلانهای نیست.
قرآن کریم در طی سه مرحله، این مسئله را به زیبایی تبیین نموده است. قرآن بهصورت تدریجی و در سیر نزول خودش، جامعه را از حد زیر صفر و جاهلیت تبدیل میکند به متمدنترینِ جوامع. کاری میکند مردمی که حتی نمیشد نام جامعه را بر آنها گذاشت، تبدیل به امت شوند. امت یعنی جامعهای که شعور، فکر، خرد و هدف متعالی مشترک دارد. هدف، هدف مادی نیست که بهخاطر منافع مادی و اقتصادی دور هم جمع شده باشند، بلکه برای هدف مشترک متعالی و داشتن امام و امت گرد هم آمدهاند؛ امامی که جامعه را بهطرف توحید رهنمود میکند. سیر تکاملی و تربیتی قرآن اینگونه است.
در مرحلهی نخست قرآن میفرماید: «وَأَطیعُوا اللَّهَ وَرَسولَهُ وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ریحُکم» (انفال: ۴۶). خداوند میفرماید اولاً بدانید که باید خدا و پیامبرش را اطاعت نمایید. این بهمعنی تکیه بر مشترکات است. بعد میفرماید نزاع و کشمکش نکنید، چرا؟ چون سست میشوید و قدرت و شوکت شما از میان میرود. این اختلافها باعث میشود ابهت و قدرتتان از بین برود. این اولین قدم است، ولی در این مرحله نمیماند. این اعجاز و زیبایی قرآن است. در مرحلهی دوم و بالاتر میفرماید: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَهٌ» (حجرات: ۴۹). میفرماید نهتنها نزاع نکنید، بلکه بدانید شما بالاتر از این، باید مانند برادر با همدیگر باشید. مرحلهی سوم و نهایی، کار را بهجایی میرساند که میفرماید شما نهتنها نباید اختلاف کنید، نهتنها باید مانند برادر باشید، بلکه یک «نفس واحده» هستید و کلمه و واژههایی به کار میبرد که شما یکی هستید. مثلاً میفرماید: «فَإِذَا دَخَلْتُم بُیوتًا فَسَلِّمُوا عَلَی أَنفُسِکمْ» (نور: ۶۱). شما وقتی وارد خانهای میشوید، به خودتان سلام کنید؛ یعنی شما وقتی به اهالی آن خانه سلام میکنید، در حقیقت دارید به خودتان سلام میکنید. آنها با تو فرق نمیکنند، چون یک نفس هستید. یا در جای دیگری درخصوص مسئلهی «إفک» و تهمت به همسران پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم در سورهی نور میفرماید چرا اینکار را کردید؟ دیگر اینکار را نکنید. قرآن با عتاب خطاب میکند. آیهی بعد این است: «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَیرًا» (نور: ۲۴). یعنی مؤمنین و مؤمنات در یک جامعهی اسلامی، یکی هستند. قرآن با لطافت بیان میکند که شما نفس واحده هستید. باید به خودتان ظن خوب داشته باشید. بعد زیبایی آیه این است که از حالت خطاب به حالت غائب درمیآید. میفرماید اگر شما اینطوری نیستید، به ایمان خودتان شک کنید و اگر در ایمان خودتان شک دارید، این را بدانید که مؤمنین و مؤمنات همچون نفس واحده، یکی هستند. البته روایات فراوانی هم در این رابطه داریم.
مجموعه عکس پوستری | تکلیف بزرگ همه مسلمانان
دلایل روایی و حدیثی ما بر وحدتی که حاکی از نفس واحده باشد، چیست؟
روایات زیادی داریم که نشان میدهد مسلمانان باهم مانند نفس واحدند. مثلا پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم در روایت بسیار زیبایی میفرمایند: مؤمنان در دوستی و روابطشان با یکدیگر همانند یک پیکر عمل میکنند: «مَثَلُ الْمُؤْمِنِینَ فِی تَوَادِّهِمْ وَتَرَاحُمِهِمْ وَتَعَاطُفِهِمْ، مَثَلُ الْجَسَدِ إِذَا اشْتَکَى مِنْهُ عُضْوٌ تَدَاعَى لَهُ سَائِرُ الْجَسَدِ بِالسَّهَرِ وَالْحُمَّى.» خیلی بیان مهمی است. حضرت میفرمایند مانند یک پیکر واحدند که هرگاه اندامی از آن به درد آید، دیگر اندامها در بیخوابی و تب، با او همنالهاند. آن شعر معروف سعدی که «بنی آدم اعضای یک پیکرند/که در آفرینش ز یک گوهرند» نیز دقیقاً از همین مضمون روایی گرفته شده است.
حدیثی که خواندم، دربارهی وحدت مسلمانان بود، اما مولای متقیان علی علیهالسلام از اینهم بالاتر میفرمایند. در عهدنامهی مالکاشتر میفرمایند که مردم بر دو دوسته هستند: «إِمَّا أَخٌ لَکَ فِی اَلدِّینِ وَ إِمَّا نَظِیرٌ لَکَ فِی اَلْخَلْقِ»، یا برادر تو در دیناند یا همانند تو در آفرینش هستند؛ یعنی حتی غیرمسلمان هم یک نوع رابطهای با ما دارد که باید با آنها ارتباطهای انسانی داشته باشیم. در واقع ما با غیرمسلمانها هم مشترکات فراوانی داریم که باید در تنظیم روابط، بر آنها تکیه کنیم. اینکه گفتیم وحدت تاکتیک نیست و استراتژی و هدف متعالی ماست، برای همین است. ما نهتنها با خویشان و مسلمانان، نهتنها با همدین و هممذهب خودمان، بلکه با دیگران هم معتقدیم که باید رابطهی برادری داشته باشیم، زیرا ملاک ما افتراقها نیست، ملاک مشترکات است و انسانیت بزرگترین اشتراک ماست.
نقطهی مشترک ما، اصل دین اسلام و پیامبر اسلام و قرآن است. اگر به تبلیغات رسانهای غرب علیه اسلام توجه کنید، میبینید که هتکحرمت به پیامبر و قرآن، همواره در دستور کار آنان قرار داشته است. از طرف دیگر، تمام هموغم حضرت آقا در این سالها، در دیدار با نخبگان داخلی و سایر مذاهب و مکاتب، روی این مسئله متمرکز شده است که این نقاط کانونی مشترک ابدی و دائمی را به کشورهای اسلامی و به ملل اسلامی بشناسانید.
مقام معظم رهبری هم بارها روی همین معیار تأکید ویژه داشتهاند. اصلاً براساس همین بینش قرآنی است که ایشان به جوانان غربی هم نامه نوشتند و با آنها دربارهی «درد مشترک» صحبت کردند. ایشان در بیاناتشان تأکید دارند که اصل مشترک پایدار برای وحدت ما، مشترکات ابدی و همیشگی ماست. مشترکاتی مانند توحید که قرآن میفرماید: «یا اهل الکتاب تَعالَوا إِلى کَلِمَةٍ سَواءٍ بَینَنا وَبَینَکُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِکَ بِهِ شَیئًا»؛ یعنی شما میگویید خدا را میپرستید، ما هم میگوییم خدا را میپرستیم. پس بیایید با همدیگر صحبت کنیم. البته این توحید لوازمی دارد. برای مثال، میفرماید: «لاَ یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللّهِ»؛ یعنی لازمهی توحید این است که کسی دیگری را استعمار نکند. همه بندهی خدا هستیم. تمام مشکلات بین مذاهب و حتی بین ادیان و انسانها، با تکیه روی آن نقطهی مشترک، قابل حل است.
گویا دشمن بهتر از برخی خودیها به اهمیت این مشترکات پی برده است و لذا روی آنها متمرکز شده است.
بله، نقطهی مشترک ما، اصل دین اسلام و پیامبر اسلام و قرآن است و دشمن هم دقیقاً همین نقاط مشترک را هدف گرفته است. اگر به تبلیغات رسانهای غرب علیه اسلام توجه کنید، میبینید که هتکحرمت به پیامبر و قرآن، همواره در دستور کار آنان قرار داشته است. از طرف دیگر، تمام هموغم حضرت آقا در این سالها، در دیدار با نخبگان داخلی و سایر مذاهب و مکاتب، روی این مسئله متمرکز شده است که این نقاط کانونی مشترک ابدی و دائمی را به کشورهای اسلامی و به ملل اسلامی بشناسانید. اگر اسلام را بشناسند، دیگر این مسائل و اختلافها پیش نمیآید، چون اسلام دین رحمت و رأفت است. اگر به سیرهی نبوی و دستورات قرآنی عمل کنیم، بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد. البته این نگرش رهبر انقلاب برخاسته از روش فقهی ایشان است که اصطلاحاً به آن «روش اجتهادی خردگرایانه» میگوییم. این روش البته پیشینهی تاریخی دارد و شاید بتوان گفت اولین شخص در این زمینه، شیخ مفید بوده و از آنموقع این موضوع همچنان ادامه پیدا کرده است.
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
امام جمعه اهل سنت کیش: اتحاد شیعه و سنی مرهون مدیریت رهبرمعظم انقلاب است
شهیدخبر شهیدنیوز امام جمعه اهل سنت کیش با تاکید بر اینکه اتحاد تشیع و تسنن در جمهوری اسلامی مرهون مدیریت و رهبری مقام معظم رهبری است گفت مردم و مسئولان نیز در این راستا زحمات زیادی را انجام می دهند شیخ یعقوب شمس عصر پنجشنبه در جشن مولودی خوانی به مناسبت ولادت با سعادت پیامبرنگاهی به پیامدهای مثبت وحدت در کلام امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب
به گزارش ناب نیوز به نقل از خبرگزاری حوزه به مناسبت فرا رسیدن هفته وحدت مقاله محمد اصغری نژاد با عنوان نگاهی به پیامدهای وحدت و تفرقه در جهان اسلام پیامدهای مثبت وحدت در بیانات امام خمینی ره و مقام معظم رهبری را منتشر می کند مقدمه وحدت و سازگاری اعضای یک کشور یا یک مجموعهامام جمعه ثلاث باباجانی: وجود رهبری و ولایت فقیه عامل وحدت شیعه و سنی در ایران است
امام جمعه ثلاث باباجانی وجود رهبری و ولایت فقیه عامل وحدت شیعه و سنی در ایران است استانها > کرمانشاه - امام جمعه اهل سنت ثلاث باباجانی گفت وجود پرخیر و برکت رهبری و همچنین ولایت فقیه در ایران عامل وحدت و همدلی بین پیروان اهل تشیع و تسنن شده است که باید آن را قدر بامام جمعه گناباد: وحدت و همدلی شیعه و سنی خنثی کننده ترفندهای دشمنان است
امام جمعه گناباد از وحدت و همدلی بین شیعه وسنی به عنوان مهمترین ضرورت جامعه اسلامی و خنثی کننده ترفندهای دشمنان یاد کرد امام جمعه گناباد وحدت و همدلی شیعه و سنی خنثی کننده ترفندهای دشمنان است حجت الاسلام حسن صادقی نسب روز یکشنبه به مناسبت هفته وحدت با اشاره به تاکیدهای بسیار اموحشت دشمن از وحدت شیعه و سنی
وحشت دشمن از وحدت شیعه و سنی آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت قدر مشترک بین دو مذهب محبت اهل بیت ع است دشمن از این محبت و وحدت می سوزد و وقتی وحدت را می بیند تن او به لرزه می افتد خبرگزاری ایرنا آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت قدر مشترک بین دو مذهبوحدت بین شیعه وسنی توطئه های دشمنان را خنثی می کند
امام جمعه آشخانه وحدت بین شیعه وسنی توطئه های دشمنان را خنثی می کند آشخانه- ایرنا- امام جمعه شهر آشخانه گفت وحدت بین شیعه و سنی توطئه های دشمنان را خنثی می کند و نمی گذارد تا آنان به اهداف خود برسند به گزارش ایرنا حجت الاسلام عباسعلی احمدزاده در خطبه های این هفته نماز جمعه آشنوبخت: وحدت شیعه و سنی در ایران اسلامی ستودنی است
نوبخت وحدت شیعه و سنی در ایران اسلامی ستودنی است رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با ابلاغ پیام سرشار از احترام و تاکید بر حفظ وحدت و برادری رئیس جمهوری به مردم خواف گفت وحدت بین برادران شیعه و سنی در این منطقه از خراسان رضوی و دیگر نقاط ایران اسلامی ستودنی است ۱۳۹۴ جمعه ۴ ديآیتالله مکارمشیرازی عنوان کرد شیعه و سنی به مقدسات یکدیگر احترام بگذارند/ وحدت اصل مهم در شرایط کنونی دنیای
آیتالله مکارمشیرازی عنوان کردشیعه و سنی به مقدسات یکدیگر احترام بگذارند وحدت اصل مهم در شرایط کنونی دنیای اسلامیکی از مراجع تقلید در قم گفت همه مراجع نسبت به احترام شیعه و سنی به مقدسات تاکید دارند بنابراین شیعیان نیز باید به مقدسات اهل سنت احترام بگذارند پیامی نیز به اینمیلاد پیامبر(ص) موجب وحدت بین شیعه و سنی شده است
امام جمعه بانه با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام ص بزرگترین عامل وحدت بین مسلمانان است گفت میلاد ایشان موجب وحدت بین شیعه و سنی شده است به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان ماموستا عبداله حیدری امام جمعه شهر بانه صبح امروز در آیینی که به مناسبت هفته وحدت در مسجد مولوی این شهر برگگرد همایی علمای شیعه و سنی خراسان در مشهد برگزار شد وحدت ، ندای «امین امت»
حمید محمدیان- همایش امین امت با حضور حدود هزار نفر از علمای شیعه و علمای سنی استان خراسان به مناسبت هفته وحدت در مشهد برگزار شد به گزارش شهرآرا شیخ احمد بدرالدین حسون مفتی اعظم سوریه به عنوان میهمان ویژه این همایش با اشاره به برخوردهای تاریخی در دوران گذشته دشمنی بین ایران و-