تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خدا قسم سه چيز حق است: هيچ ثروتى بر اثر پرداخت صدقه و زكات كم نشد، در حق هيچ كس ستم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804918278




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پیام‌هایی که از برنده شدن دو غیر ایرانی در «جایزه مصطفی» می‌گیریم


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: پیام‌هایی که از برنده شدن دو غیر ایرانی در «جایزه مصطفی» می‌گیریم
برگزار کنندگان جایزه مصطفی که با این جایزه دو سالانه، اهداف بزرگی را نشانه رفته‌اند، در ایستگاه نخست ثابت کردند که به دنبال برگزیدن چند تن در قالب تصمیمات تشریفاتی نیستند و به هیچ عنوان قصد ندارند که از اصول تعیین شده برای اعطای این جایزه عدول کنند، که در غیر اینصورت جا داشت که برگزیدگان این جایزه نه دو تن، که چهار نفر باشند!
کد خبر: ۵۵۶۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸ - 28 December 2015





عالی ترین جایزه علم و فناوری کشورمان که البته در جهان اسلام هم یگانه است، در حالی برگزار شد که تامل در نتایج رقم خورده در انتهای آن، نکات جالب توجه زیادی به دست می‌دهد.

به گزارش «تابناک»، طی روزهای گذشته نخستین دوره جایزه عالی مصطفی در حالی برگزار شد که پروفسور «جکی یینگ» از کشور سنگاپور و پروفسور «عمر یاغی» از کشور اردن برگزیدگان آن بودند؛ دانشمندان مسلمانی که توانستند با نتیجه پژوهش های منحصر به فرد خود، گوی رقابت را از دیگر رقبا، به ویژه دانشمندان و پژوهشگران ایرانی ربوده و با دریافت نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام، نخستین برندگان جایزه مصطفی لقب بگیرند.

بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت جایزه مصطفی که در خردادماه سال 1391 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی کشورمان رسید و روند فعایت خود را با هدف گذاری ترویج و تشویق علم‌آموزی و پژوهش در کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC) آغاز کرد، در نخستین گان توانست روند منصفانه برگزاری خود را به اثبات برساند.

















این گزاره از این رو اهمیت دارد که می‌دانیم هدف از شکل گیری این جایزه –که به احترام نام پیامبر اعظم اسلام و به دلیل تاکید بسیار آن حضرت به علم‌آموزی، به نام یکی از القاب ایشان، مصطفی، به معنای برگزیده نام‌گذاری شده،- توسعه روابط نهادهای علمی و فناوری در کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی و حتی از آن فراتر، میان تمامی جهانیان است و در این راستا هیچ امتیازی بالاتر از تکیه بر مولفه های علمی و رعایت اصل انصاف نخواهد بود.

به عبارت بهتر، برگزار کنندگان جایزه مصطفی که با این جایزه دو سالانه، اهداف بزرگی را نشانه رفته‌اند، در ایستگاه نخست ثابت کردند که به دنبال برگزیدن چند تن در قالب تصمیمات تشریفاتی نیستند و به هیچ عنوان قصد ندارند که از اصول تعیین شده برای اعطای این جایزه عدول کنند، که در غیر اینصورت جا داشت که برگزیدگان این جایزه نه دو تن، که چهار نفر باشند چراکه این جایزه در چهار زمینه اعطا می‌شود.

مکانیزم اعطای جایزه مصطفی به این صورت است که در چهار زمینه «علوم و فناوری های ارتباطات و اطلاعات»، «علوم و فناوری های زیستی و پزشکی»، «علوم و فناوری های نانو» و «اثر برتر در رشته های عمومی اهدا می شود». به این صورت که در ۳ حوزه اول باید دانشمند واجد شرایط، تابعیت یکی از ۵۷ کشور اسلامی را داشته باشد اما در حوزه چهارم، مسلمان بودن دانشمند برتر کفایت می‌کند و داشتن تابعیت این کشورها ضرورتی ندارد.

این در حالی است که دو دانشمند برگزیده در این دوره، افرادی بوده‌اند که اثر برتر در حوزه‌های «علوم و فناوری نانو زیستی» و «علم و فناوری نانو» را در میان 100 اثر راه یافته به بخش داوری نهایی ارائه کرده بودند و در حوزه «علوم و فناوری ارتباطات و اطلاعات» فردی برگزیده نشد. اتفاقی که در رشته‌های عمومی نیز تکرار شد تا ثابت شود که تعیین چهار برنده، مفروض برگزار کنندگان جایزه مصطفی نیست.

بر این اساس جا دارد که به آینده این جایزه خوشبین باشیم و انتظار داشته باشیم که تداوم آن منجر به شناسایی دانشمندان مسلمان در سراسر جهان شده و در نتیجه آن، یک همگرایی علمی میان کشورهای اسلامی برقرار شود. اتفاقی که با اعطای جایزه به طرح‌هایی که زمینه‌ساز بهبود زندگی بشر بوده و در آن‌ها محققان دست به نوآوری‌های مشهود در مرزهای دانش و فناوری زده‌اند، قطعا هم به تعالی علمی جهان اسلام کمک خواهد کرد و هم برای کل بشریت مفید واقع خواهد شد.

با یادآوری این نکته مهم که می‌بایست ناکامی دانشمندان و پژوهشگران کشورمان در کسب این جایزه عالی را هم جداگانه مورد کنکاش قرار داد و بررسی نمود که آیا موضوعاتی مانند بهره اندک دانشمندان کشورمان از امکانات مورد نیاز یا مسائلی از این دست در این ماجرا دخیل بوده یا خیر و اگر پاسخ مثبت است، برای رفع آن چه باید کرد؟

در پایان بد نیست که بدانید برگزیدگان جایزه مصطفی در هر رشته، علاوه بر دریافت لوح و مدال مخصوص جایزه، مبلغی (که به تصویب شورای سیاست گذاری جایزه می‌رسد و در این دوره ۵۰۰ هزار دلار بود) نیز دریافت می‌کنند که از محل موقوفات جایزه مصطفی تأمین می‌شود.


خانم پروفسور جکی یینگ، مدیرعامل و عضو هیات علمی موسسه نانو فناوری و مهندسی زیستی از سنگاپور به دلیل توسعه «سیستم‌های پاسخ محرک در انتقال کنترل شده دارو» برنده جایزه مصطفی شد؛ این سیستم‌ها شامل نانوذرات پلیمری هستند که این امکان را برای بیماران دیابتی فراهم می‌کند تا انتقال انسولین تنها در زمان بالارفتن قند خون بدون نیاز به نمونه گیری انجام شود. این دانش ابتدا در شرکت دانش بنیان ایشان به فناوری تبدیل شده است و پس از آن در شرکت های بزرگ دارویی در مرحله تجاری سازی می باشد تا در خدمت سلامت بشر قرار گیرد.



پیام‌هایی که از برنده شدن دو غیر ایرانی در «جایزه مصطفی» می‌گیریم



آقای پروفسور عمر یاغی، شیمیدان برجسته اردنی، رئیس موسسه علوم نانو انرژی کاولی و عضو هیات علمی دانشگاه برکلی آمریکا، به خاطر تحقیقات دامنه دار خود در زمینه «چارچوب‌های فلز-آلی» به عنوان برنده جایزه مصطفی انتخاب شد. گفتنی‌ست چارچوب‌های فلز-آلی به دلیل سطح ویژه بالا و گزینش پذیری شکل و اندازه، کاربردهای فراوانی در تصفیه و جداسازی از جمله در جذب آلاینده‌های هوا و ذخیره‌سازی هیدورژن و همچنین در صنایع مختلف دارد.


























این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن