واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸
عضو شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی «پیامبر مهربانی» گفت: این جشنواره الگوسازی میکند تا مسؤولان در آینده بهتر بتوانند برای چنین برنامههایی تصمیمگیری کنند. همچنین موجب میشود نگاه برخی بزرگان و علمایی که با موسیقی زاویه دارند، با دیدن این نوع موسیقی آیینی و مذهبی متفاوت شود. به گزارش خبرنگار سرویس موسیقی ایسنا، رضا مهدوی - آهنگساز و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره «پیامبر مهربانی» - در نشست این جشنواره با تبریک فرا رسیدن هفته وحدت و میلاد پیامبر صلح و مهربانی، بیان کرد: اتفاق بسیار مهمی که در جشنواره پیامبر مهربانی رخ داد، جدای از محتوا و نمادی بودنش، این بود که موجب شد آیینهای مذهبی نمود پیدا کنند و به واسطه آن، به خردهفرهنگهای دینی و ملی بپردازیم. او ادامه داد: این جشنواره در نوع خود منحصربهفرد است و گونههای اصیلی از بیش از 70 درصد جهان اسلام در آن حضور دارند که بیانگر وجه اشتراکات جهان اسلام است. همچنین میتواند نقطه عطفی باشد تا دانشجویان از خروجی این جشنواره مقالاتی را ارائه کنند که در سطح جهان اسلام مطرح شود. مهدوی اظهار کرد: موسیقی آیینی رنگ و بوی متفاوت نسبت به دیگر موسیقیها دارد، زیرا فرهنگ در آن مستتر است و با وجود همه بیمهریهایی که به آن میشود، هیچگاه فراموش نخواهد شد. این آهنگساز افزود: امیدوارم در آینده، در شهرهایی که در آنها مشکل اجرای موسیقی داریم، بتوانیم به اجرای موسیقی آیینی و مذهبی بپردازیم و با فراهم شدن تمام امکانات در سالهای آینده، شاهد برگزاری هرچه بهتر این جشنواره باشیم. امیر عبدالحسینی - معاون هنری سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران و رییس جشنواره پیامبر مهربانی - درباره این جشنواره اظهار کرد: برگزاری جشنواره بینالمللی پیامبر مهربانی از ماهها پیش در دستور کار معاونت هنری سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران قرار گرفت و در اولین قدم، شورای مشورتی و سیاستگذاری این جشنواره شامل ایرج نعیمایی، علیاکبر شکارچی، حجتالاسلام قاسمیان، کیوان پهلوان، من و بابک ربوخه تشکیل شد. او مهمترین دستاورد این جشنواره را توجه به گونههای موسیقی نواحی و آیینی دانست که روبه فراموشی میرود و نسلهای اشاعهدهنده آن از بین رفتهاند و فرزندان خلفی از خود باقی نگذاشتهاند. عبدالحسینی درباره اختتامیه این رویداد نیز توضح داد: 80 نفر از شرکتکنندگان این جشنواره رپرتوار وحدت را به زبانهای فارسی، انگلیسی و عربی اجرا میکنند و از لوریس چکناواریان تجلیل خواهد شد. همچنین قرار است از آهنگساز فیلم «محمد رسولالله (ص)» (موریس ژار) یاد شود و از آیآر رحمان و عثمان بن محمدپرست تجلیل شود. همچنین از یک آلبوم شامل منتخب موسیقی نواحی و موسیقی بینالمللی در مدح پیامبر (ص)، قطعهای از نصرت علیخان و منتخب اجراهای این جشنواره رونمایی شود. معاون هنری سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران همچنین از تأسیس ارکستر فیلارمونیک شهرداری تهران با حمایت و پیگیریهای عبدالحسین مختاباد خبر داد. او در پاسخ به پرسشی درباره حضور گروههای اجراکننده در این جشنواره، در جشنواره موسیقی فجر گفت: طبیعتا گروههای شاخصی در عرصه ملی و بینالمللی برای شرکت در جشنواره پیامبر مهربانی انتخاب شدند و ممکن است جشنواره موسیقی فجر هم به فراخور، تمایل داشته باشند از آنها استفاده کنند. وی درباره اشکالهایی که در سالنهای اجرای این جشنواره وجود داشت، اظهار کرد: بیشتر سالنهای فرهنگسراهای تهران چندمنظوره است و ما خودمان واقفیم که این سالنها بهصورت حرفهای برای اجرای موسیقی طراحی نشدهاند؛ اما ما تمام تلاشمان این بوده که از امکانات موجود بهره ببریم و در حد بضاعتمان کار کردیم. بهعنوان مثال در راستای بهتر شدن سالنهای اجرا برای فرهنگسرای اندیشه سیستم صوتی اضافه شد و نیز سیستم صوتی سالن فرهنگسرا تقویت شد. در ادامهی این نشست، ایرج نعیمایی - موسیقیدان - این جشنواره را اتفاق مبارکی دانست و بیان کرد: درست در زمانی که جهان اسلام بهدلیل وجود گروههای افراط گرا به وحدت نیازد دارد، وجود چنین جشنوارههایی میتواند این وحدت را حفظ کند. از طرف دیگر، میلاد پیامبر (ص) برای ما مسلمانان اهمیت ویژهای دارد و امیدواریم جشنواره پیامبر مهربانی بهاری برای توسعه هنر در سالهای آینده باشد. عبدالحسینی در پاسخ به این پرسش که آیا برای برگزاری این جشنواره در استانها اقدامی شده یا این موضوع در حد رویا است؟ گفت: جامعه هنری همیشه با رویا زنده است و اهالی هنر همواره رویای برگزاری یک رویداد خوب را دارند. در شورای سیاستگذاری این جشنواره تلاش بر داشتن نگاهی فراگیر و روبه آینده بوده، زیرا هدف ما صرفا برگزاری یک جشنواره نیست، بلکه تلاش میکنیم تا فرهنگسازی صورت بگیرد. همچنین مهدوی در پاسخ به همین پرسش، بیان کرد: این اجراها به وسعت مسلمانان جهان و علاقهمندان به دنیای اسلام مخاطب دارد. این جشنواره زمانی قوت پیدا میکند که در استانها نیز اجرا شود و شورای سیاستگذاری آن بر تمرکززدایی تأکید دارد. نعیمایی نیز در این رابطه اظهار کرد: در بخش موسیقی نواحی شهرستانها و استانهای ما بهلحاظ اجرا و هنرمند فربهتر هستند؛ اما در تهران اینگونه نیست و لازم است تهران را نیز از موسیقی مقامی و نواحی بهرهمند کنیم. با شکلگیری فرهنگسراها این موضوع تا اندازهای تقویت شده، ولی کافی نیست. موسیقی نواحی در جشنواره موسیقی فجر و دیگر جشنوارهها حضور ندارد؛ اما وجود رویدادهایی مانند جشنواره پیامبر مهربانی میتواند این نقیصه را برطرف کند. در بخش دیگری از این نشست، عبدالحسینی استقبال از اجراهای این جشنواره را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: در نخستین شب اجرا در این جشنواره، من در سه فرهنگسرای ارسباران، اندیشه و بهمن حضور داشتم و شاهد بودم که در فرهنگسرای بهمن تا روی سن نیز مخاطبان نشسته بودند. او درباره چرایی نبودن سامی یوسف بهعنوان یک هنرمند بینالمللی مسلمان در این جشنواره، با تأکید بر اینکه موضوعات مادی در این زمینه مطرح نبوده است، بیان کرد: سامی یوسف هنرمند شناختهشده و تأثیرگذاری است. ما در طول جشنواره با او در ارتباط بودیم، اما برای حضور او بایدها و نبایدها و اما و اگرهایی وجود داشت که ممکن بود زمانبندی و هماهنگی جشنواره تغییر کند؛ اما هیچ جشنواره و رویدادی منتظر یک هنرمند نمیماند. عبدالحسینی با بیان اینکه در جریان برگزاری جشنواره پیامبر مهربانی، به آن عنوان «نخستین» را اطلاق نکردیم، درباره تداوم برگزاری آن گفت: اگر بتوانیم در زمینه شناسایی گروهها و خوانش و موسیقی آنها پیشرفت کنیم، برگزاری مستمر و ادواری این جشنواره به سود خواهد بود. اگرچه در چشمانداز شورای سیاستگذاری جشنواره، به سالهای آینده نگاه داریم و امیدواریم بتوانیم دورههای بعدی این رویداد را در همین زمان برگزار کنیم. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]