تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820101263




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بي‌ميلي تلويزيون به روايت حصر آبادان


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بي‌ميلي تلويزيون به روايت حصر آبادان
«در محاصره» دومین تجربه موفق تلویزیون در پرداخت مستند درام است که جمعه ها از شبکه اول سیما در حال پخش است، اما تلویزیون تمایل چندانی به معرفی و ترغیب مخاطبان جهت پیگیری این مجموعه ندارد.
نویسنده : محمدصادق عابديني 


«در محاصره» دومین تجربه موفق تلویزیون در پرداخت مستند درام است که جمعه ها از شبکه اول سیما در حال پخش است، اما تلویزیون تمایل چندانی به معرفی و ترغیب مخاطبان جهت پیگیری  این مجموعه ندارد.
پخش مستند «آخرین روزهای زمستان» مستند پرتره‌ای که از زندگی سردار شهید باقری تولید شده بود، محک خوبی برای سنجش میزان استقبال مخاطبان تلویزیون از دایکو درام (مستند درام) بود. حالا چند هفته‌ای است فیلم مستند «در محاصره» از تلویزیون در حال پخش است. مستندی که به محاصره شهر آبادان در دوران دفاع مقدس می‌پردازد. این مجموعه 10 قسمتی توسط مؤسسه روایت فتح تولید شده و امیر پوروزیری کارگردانی آن را برعهده داشته است. کم بودن تولیداتی از جنس «در محاصره» در تلویزیون از یک‌سو و اهمیت پرداختن به روایت تاریخ دفاع مقدس از سوی دیگر نیاز به اطلاع‌رسانی درباره کارهای اینچنینی را بیشتر می‌کند، اما در عمل تلویزیون تلاش خاصی را برای معرفی مستند «در محاصره» نکرده است! بی‌میلی صدا‌وسیما نسبت به «در محاصره» در حالی است که برنامه‌های اجتماعی تلویزیونی با پشتوانه اسپانسرهای تجاری بخش عمده‌ای از آنتن شبکه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. حجم تبلیغاتی که رسانه ملی برای «آخرین روزهای زمستان» در نظر گرفته بود در قیاس با «درمحاصره» بسیار گسترده‌تر بود.
امیر پوروزیری کارگردان «در محاصره» در گفت‌و‌گو با «جوان» درباره این مستند می‌گوید: تولید مجموعه «در محاصره» از سی و یکم خرداد‌ماه در بیمارستانی در تهران شروع شد و در شهرک دفاع مقدس و آبادان و خرمشهر ادامه پیدا کرد. داستان مجموعه در محاصره به  ماجرای 345 روز محاصره آبادان  می‌پردازد، تولید کار به دلیل داشتن صحنه‌های جنگی و نشان دادن صحنه‌های مهاجرت مردم از شهر تولید سنگینی بود که ساختن این صحنه‌ها با شرایط و امکانات موجود بسیار سخت بود. پوروزیری که تمایل دارد «در محاصره» را بیشتر یک اثر داستانی بداند تا «مستند»، می‌گوید: به‌رغم اینکه وجه داستانی این کار به طرز آشکاری غالب بر وجه مستند آن است، اما برای صحنه های داستانی ترجیح دادیم از بازیگران حرفه‌ای با چهره‌هايی که هنوز چندان برای مخاطب شناخته شده نیستند، استفاده کنیم.
وی می‌افزاید: در بین بازیگران ما بازیگرانی که تجربه سال‌ها تئاتر و چندین کار تلویزیونی و سینمايی، از جمله سلمان فرخنده، مجتبی پیرزاده، سجاد تابش و فرشاد میرزايی حضور داشتند، تقریباً در هر قسمت کار 75 تا 80 درصد به صحنه‌های داستانی کار اختصاص دارد، 15درصد مصاحبه و 5 درصد آرشیو و گرافیک در کار وجود دارد.
این کارگردان معتقد است «در محاصره» را نمی‌توان داکيو درام خواند و توضیح می دهد: «در محاصره» در حقیقت مجموعه‌ای است که وقایع مستندی را که کاراکترهای اصلی و زنده کار درباره آن صحبت می‌کنند به صورت داستانی تصویر می‌کشد، آنچه برای ما آشکار بود این بود که برای مخاطب دیدن صحنه‌های داستانی از گذشته آدم‌های واقعی بسیار جذاب است. این نوع کار داکیو درام نیست در داکیو درام، درام در داخل صحنه‌های مستند شکل می‌گیرد، در صورتی که در این نوع کار صحنه‌های داستانی به خودی خود با بازی و دیالوگ دراماتیک می‌شود و با تحقیق به این نتیجه رسیدیم که چنین اثری می‌تواند مخاطب بیشتری از  دیگر گونه‌ها داشته باشد و آن را انتخاب کردیم. پور‌وزیری درباره سختی تولید «در محاصره» می‌گوید: در این نوع کار به دلیل اینکه ما با واقعیتی که باز‌آفرینی می‌شود، طرف هستیم باورپذیر بودن کاراکترها و صحنه بسیار مهم است، اما قسمت مشکل‌تر بیرون کشیدن درام از اتفاقات واقعی و پیوسته کردن آنهاست، به طوری که نه غیرواقعی باشد و نه مخاطب خسته شود و سیر اتفاقات را از دست بدهد. کارگردان «در محاصره» در پاسخ به این سؤال که چرا در ایران کمتر سراغ تولید آثاری از این جنس می روند، می‌گوید: دلیل اینکه این نوع کار کمتر ساخته می‌شود هزینه زیاد و زمان طولانی است که تولید این آثار می‌برد که به نظر من اگر ساخت این آثار تداوم پیدا کند و به صورت خط تولید دربیاید هزینه و زمان تولید آن کمتر خواهد شد و دوستان مجموعه روایت فتح تصمیم دارند که به این سمت حرکت کنند. لازم به ذکر است متن کامل گفت‌و‌گوی «جوان» با امیر پوروزیری درباره مجموعه «در محاصره» طی روزهای آتی منتشر خواهد شد.

منبع : روزنامه جوان















تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن