واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
بخش دوم مسابقات قرآنی پایان یافت/ گفتگوی نفرات برتر بخش دوم با خبرنگاران استانها > کرمانشاه - رقابت های بخش دوم مسابقات قرآن کریم در رشته معارف و اذان پایان یافت.
به گزارش خبرآنلاین، اختتامیه مسابقات معارف و نوزدهمین دوره مسابقات سراسری اذان شامگاه سهشنبه با حضور دبیر شورای توسعه فرهنگی قرآنی کشور، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی از مسئولان برگزار شد. در این اختتامیه از جلد نخست کتاب پنج جلدی کتاب «مهاجران الیالله» با محتوای خلاصهای از قصه زندگی محسن دانش و محسن حاجی حسنی کارگر دو قاری مهاجر الیالله که در فاجعه منا پرکشیدند، رونمایی شد. تجلیل از خانواده مرحوم آیتالله مؤیدی قمی مفسر قرآن کریم که در فاجعه منا مهاجر الیالله شد و نیز تجلیل از خانواده مؤذن کردستانی شرکت کننده در این دوره از مسابقات که به دلیل گازگرفتگی فوت کرد، از دیگر برنامههای جانبی این اختتامیه بود. در این مراسم از نفرات برگزیده در رشتههای معارف برادران و خواهران و اذان برادران تجلیل شد.حجتالاسلام حمید محمدی در آیین اختتامیه مسابقات معارف و اذان که شامگاه سهشنبه در مجتمع فرهنگی هنری انتظار برگزار شد، اظهار داشت: آن چه که به عنوان قرآن در جامعه مطرح میشود مجموعهای از چند بخش قابل تمایز است که روح آن به یک نکته برمیگردد. رفتار قرآنی ضلع اصلی توسعه فرهنگ قرآنی است دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با بیان اینکه فرآیند معرفت و آشنایی با قرآن کریم دارای هفت گام است، عنوان کرد: روخوانی، روانخوانی، حفظ، ترجمه، تدبر، معارف و تفسیر گامهای هفتگانهای است که در حوزه آموزش عمومی مطرح است. محمدی عنوان کرد: به طور یقین فرهنگ قرآنی نمیتواند توسعه پیدا کند مگر اینکه معرفت قرآنی به عنوان زیرساخت اصولی مورد توجه قرار گیرد و اگر در این دوره به صورت ویژه به مسئله معرفت و مفاهیم قرآن توجه شد ناشی از این موضوع است. وی با اشاره به اینکه ضلع دوم توسعه فرهنگ قرآنی ایمان قرآنی است، بیان کرد: رفتار قرآنی به عنوان ضلع سوم توسعه در فرهنگ قرآنی کاملکننده این مثلث است و رشد متوازن و متعادل این سه ضلع میتواند برای جامعه نویدبخش آینده بسیار دینی و تحولی بسیار اساسی در عرصه تحول معنویت قرآنی باشد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با بیان اینکه آن چه که به عنوان تفسیر در جامعه مطرح میشود هنوز با حد ایدهآل بسیار فاصله دارد، گفت: تفسیر حقیقی به معنای پردهبرداری از حقایق ناب آیه مستلزم گامهای روشن دیگری است، پس باید به آن سمت حرکت کنیم و نخستین حرکت به سمت این پردهبرداری کشف نظامات هستیشناسانه از قرآن کریم است. وی با اشاره به اینکه دومین گام کشف نظامات ارتباطی در حوزههای مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از قرآن است، افزود: تلاش مجدانه حوزههای علمیه و دانشگاه به سمت کشف قابل تقدیر است اما تفسیر حقیقی وقتی اتفاق میافتد که نظامات در تمام حوزهها کشف شده باشد. محمدی با بیان اینکه گام سوم پاسخگویی به مسائل و نیازهای امروز با استفاده از قرآن است، عنوان کرد: این مسائل محقق نمیشود مگر اینکه کرسیهای نظریهپردازی در حوزههای قرآن در تمام دانشگاهها و حوزههای علمیه به طور جدیتر دنبال شود. وی با اشاره به ضرورت ایجاد مراکز پژوهشی استوار در زمینه قرآن، گفت: درسهای خارج از حوزههای علمیه به سمت تفسیر حرکت کند و درسهای بازآموزی منابع غنی از گذشته تاکنون با نگاه درآینده بازنویسی و بازبینی شود. قرآن باید به زبان عامه برای مردم بیان شود حسن فرخیمقدم در جمع خبرنگاران در محل برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اظهار داشت: وقتی خداوند نعمتی را در زمینه حفظ، تفسیر و قرائت قرآن به انسان عطا میکند وظیفه اصلی این است که به درستی به دیگران انتقال دهیم. نفر برتر مسابقه معارف برادران در سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن با اشاره به اینکه برای تأثیرگذاری بر مردم در مرحله نخست باید قرآن را در عمل پیاده کنیم، عنوان کرد: با عمل به قرآن برخی از ویژگیها از جمله اخلاق خوب و تواضع برجسته میشود و میتواند مؤثر باشد. فرخیمقدم با بیان اینکه باید قرآن کریم به زبان عامه مردم بیان شود، گفت: در قرآن کریم برای هر قشر و صنفی آیات متناسبی وجود دارد بنابراین میتوان آنها به زبان ساده مطرح کرد. وی با اشاره به اینکه میتوان دقایقی بعد از نماز مغرب و عشا را به تفسیر قرآن برای عامه مردم اختصاص داد، افزود: بیان نکاتی از آیات پرفضیلت میتواند مردم را تشویق به آشنایی و الفت با قرآن کند و آنها را نهراساند. فرخیمقدم با بیان اینکه قرآن کریم کتابی برای کاربرد در زندگی است، گفت: با وجود اینکه تحصیلات حوزوی نداشتم اما به فعالیتهای قرآنی علاقه داشتم و تمام داشتههای زندگی را از قرآن میدانم زیرا انگیزه من را برای درس خواندن بیشتر کرد. وی با اشاره به اینکه داشتن انگیزه و انرژی به دلایل شرایط سنگین این دوره از مسابقات از اهمیت بالایی برخوردار بود، اظهار کرد: در این دوره از مسابقات 31 نفر حضور داشتند و به دلیل ثبت، لحظهای و سیستمی پاسخها، هیجان زیادی بر مسابقات حاکم بود. این نخبه قرآنی متولد سال 65 از شهر ملکشاهی استان ایلام است که در حال حاضر در مقطع دکتری رشته برق تحصیل میکند. اذانهای ابداعی بیشتری در این دوره از مسابقات ارائه شد مهدی خطیبفر در جمع خبرنگاران در محل برگزاری مسابقات، با بیان اینکه سطح مسابقات امسال نسبت به دورههای گذشته خوب بود، گفت: قاریان و مؤذنان در این دوره کمتر اذان تقلیدی داشتند و بیشتر کارهای ابداعی را ارارئه میدادند. نفر برتر رشته اذان در سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اشاره به اینکه اذان خوب باید در گام نخست حالت دعوت را داشته باشد، عنوان کرد: ویژگی اذان خوب آن حس و حالی است که شنونده را تشویق و ترغیب به سمت نماز میکند. خطیبفر با بیان اینکه فضای قرآنی موجود در جامعه توقع ما را برآورده نمیکند، افزود: عده خاصی در فضای قرآنی جامعه قرار دارند و شاید عامه مردم با قرآن انس داشته باشند اما در این فضای مسابقات قرار ندارند. مؤذن برتر مسابقات قرآنی گفت: در مجموع خانوادهها قرآن را دوست دارند و در محافل شرکت میکنند اما فضای قرآنی به طور شایسته وجود ندارد که باید برای استقرار فضای قرآنی تلاش بیشتری انجام شود. این مؤذن برتر از استان البرز در سابقه فعالیت قرآنی خود دارای عناوینی از جمله رتبه دوم کشوری در اصفهان و رتبه چهارم کشوری در آبادان است. قرائت قرآن باید سبب قرار گرفتن در مدار اخلاق قرآنی شود حجتالاسلام سیدمحمدباقر حسینیاراکی در اختتامیه بخش دوم مسابقات قرآن کریم که شامگاه سهشنبه در سالن انتظار برگزار شد، با اشاره به اینکه قرائت قرآن کار سادهای نیست، اظهار داشت: منظور از قرائت قرآن کریم خواندن الفاظ نیست، بلکه هماهنگ شدن با قرآن در عمل است. مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه با بیان اینکه قرائت قرآن کریم آدابی دارد، عنوان کرد: نخستین آداب برای قاری این است که در مدار اخلاق قرآنی قرار بگیرد یعنی دارای اخلاق بندگی خوب خداوند باشد.
حسینیاراکی با اشاره به اینکه تدبر در آیات قرآن کریم یکی دیگر از آداب قرائت قرآن است، گفت: کسی که در مدار اخلاق قرآنی قرار بگیرد به طور قطع هر سخنی را به راحتی بر زبان جاری نمیکند. وی با بیان اینکه قرائت قرآن با تأثیر قلب مانع از ضلالت میشود، افزود: قرائت قرآن یا شنیدن آن باید سبب متأثر شدن قلب شود و این چنین است که کلام قاری قرآن در جامعه اثر میکند. مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه خشوع قلب و بدنی آسوده را از ویژگیهای قاری عنوان کرد و گفت: خشوع قلب به معنای تواضع و تسلیم شدن در برابر اوامر الهی و ترس از او و عذاب حق است. برای دیدن خبر مربوط به نفرات بخش اذان اینجا را کلیک کنید. برای دیدن خبر مربوط به نفرات بخش معارف اینجا را کلیک کنید.
کلید واژه ها: استان کرمانشاه -
چهارشنبه 2 دی 1394 - 12:16:34
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]