تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802418480




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سمیه صالح‌شوشتری در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس: سهل‌انگاری ناشر و چاپخانه زحمت چند ماهه را خراب می‌کند/ حمایت از تصویرگران ضعیف است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سمیه صالح‌شوشتری در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس:
سهل‌انگاری ناشر و چاپخانه زحمت چند ماهه را خراب می‌کند/ حمایت از تصویرگران ضعیف است
یک تصویرگر کتب کودک و نوجوان گفت: گاهی بدلیل سهل انگاری‌هایی که از سوی ناشر و یا چاپخانه و یا هر دوی آنها صورت می‌‌گیرد خروجی نهایی یا همان کتاب چاپی، که گاهی ماه‌ها برای آن وقت صرف می‌کنم، از نظر کیفیت چاپ بسیار پایین است.

خبرگزاری فارس: سهل‌انگاری ناشر و چاپخانه زحمت چند ماهه را خراب می‌کند/ حمایت از تصویرگران ضعیف است



خبرگزاری فارس - حسام آبنوس: سمیه صالح شوشتری یکی از تصویرگران کتاب‌های کودک و نوجوان است که نام او را بر پیشانی‌نوشت کتاب‌های بسیاری دیده‌ایم و حتی شاید به تصاویر آنها جذب هم شده‌ایم اما از آنجا که تصویرگری در ایران در تولید کتاب، مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد از همین رو مخاطبان کتاب‌ها نیز توجهی چندانی به این قشر از هنرمندان نمی‌کنند و آثارشان ذیل عنوان نام شاعران و نویسنده‌ها فراموش می‌شود. پای صحبت‌های این تصویرگر فعال نشسته‌ایم تا برایمان از بالا و پایین‌های تصویرگری کتاب‌ها بگوید. برای خلق تصویرهای کتاب‌هایی که به شما سپرده می‌شود به خصوص در حوزه کودک به چه مولفه‌هایی توجه دارید؟ مطالعه متن و درک فضای تصویری آن، توجه به  موضوع متن، توجه به گروه سنی مخاطب و نهایتاً نوع تصویرگری متناسب با آن متن که مسلماً با برداشت شخصی من از متن همراه است. *اعمال نظر نویسنده به خلاقیت تصویری لطمه می‌زند نقش نویسنده در خلق یک تصویر چه میزان است؟ یعنی نویسنده به شما به عنوان تصویرگر نظر می‌دهد؟ در مواقعی که ابهامی در متن وجود دارد و یا مفهوم خاصی در آن نهفته است که نیاز به نوعی تصویرگری خاص باشد تا آن مطلب برای مخاطب بهتر تفهیم شود، مانند متن‌های آموزشی و یا علمی، نظرات و توضیحات نویسنده می‌تواند امکان خلق تصویری بهتر توسط تصویرگر را فراهم‌کند؛ اما چون تصویرسازی کتاب امری کاملاً خلاقه است اعمال نظر نویسنده اگر کاملاً شخصی بوده و درست و منطقی نباشد بدون شک به خلاقیت تصویری و عمق و روح تصاویر لطمه وارد می‌کند.

به نظر شما در تصویرگری کتاب کودک به منظور افزایش دریافت کودک از محتوای یک کتاب چه گزینه‌هایی باید رعایت شود؟ دقت کامل به محتوای درونی متن و تلاش برای خلق فضایی که در عین داشتن زیبایی بصری، خلاقیت تصویری و دربر داشتن مفهوم اصلی متن، همچنین کودک را به تفکر وادارد. چه نکته‌هایی باید لحاظ شود تا متن و تصویر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و هرکدام معنای مستقلی پیدا نکنند؟ باید متن با دقت کامل مطالعه شود و تصویرگر با آن ارتباط برقرار کند شاید برای این کار لازم باشد متن چندین بار توسط تصویرگر خوانده شود؛ و یا با توجه به تجربه تصویرسازی برای رسیدن یک تصویر خوب نیاز به طرح‌های اولیه فراوانی باشد تا تصویرگر به نتیجه دلخواه، و ارتباط خوب متن و تصویر، برسد. *خلق تصویر خوب سواد بصری مخاطب را افزایش می‌دهد با توجه به اهمیت امنیت روانی و ذهنی کودکان و نوجوانان چه میزان باید در تصویسازی دقت شود تا تصاویر، این امنیت و آرامش را بر هم نزند و آیا خرج کردن این حساسیت ضروری است؟ در واقع خلق تصویر خوب که در ضمن روایت صحیح تصویری متن از مجموع فرم‌ها و رنگ‌های خوبی تشکیل شده که احساس خوشایندی در مخاطب ایجاد می‌کند، احترام به مخاطب است؛ و نه تنها به دنیای ذهنی مخاطب لطمه نمی‌زند بلکه سواد بصری مخاطب را هم افزایش می‌دهد. *تصویری که اطلاعات غلط بدهد خط قرمز تصویرگری است آیا در تصویرگری کتاب کودک خطوط قرمز وجود دارد؟ و اگر وجود دارد آنها چیست؟ هرگونه تصویری که اطلاعات غلط در اختیار کودک قرار می‌دهد، تاثیری سوء در ذهن و روان کودک می‌‌گذارد و یا تصاویری که مفاهیمی بالاتر از گروه سنی کودک را داراست، می‌تواند جزو همان خطوط قرمز باشد. تفاوت‌های تصویرگری کتاب کودک و بزرگسال در چیست؟ و آیا مفهومی به نام تصویرگری کتاب بزرگسال وجود دارد و مصطلح است؟ کتاب‌هایی که برای سنین بالاتر از نوجوانی است جزو کتاب‌های بزرگسال است که معمولا بسته به نیاز کتاب، سلیقه ناشر و یا خواست نویسنده تصویرسازی می‌شود و بنابراین تصویرگری کتاب خاص کودکان نیست؛ اما در زمینه تصویرگری کتاب کودک معمولا جهت درک بیشتر فضا و موضوع، کودک به تصاویر بیشتری نیاز دارد که هر چه سن کودک پایین‌تر باشد متن جای خود را به تصویر خواهد داد و گاهی در کتاب کودک متن وجود ندارد و موضوع کتاب فقط با تصویر بیان می‌شود.

استفاده از نمادها و المان‌های گوناگون برای ایجاد جذابیت در تصاویر نکته قابل توجه و مهمی است. چه میزان از این قبیل المان‌ها کمک می‌گیرید؟ گاهی بعضی از نمادهای تصویری لازم است در یک تصویر آورده شود تا بار بیانی بهتری پیدا کند؛ اما به جز این موارد خاص، من هم مانند بسیاری از تصویرگران دیگر نمادها و المان‌هایی شخصی دارم که آگاهانه و یا ناخوداگاه و معمولا بصورت جزییات کارم از آنها استفاده می‌کنم. *سهل‌انگاری ناشر و چاپخانه زحمت چند ماهه را خراب می‌کند یکی از نکات مهم در تصویرگری خروجی اثر است. یعنی بعد از اینکه یک کار تولید شد خروجی آن که به صورت چاپی است باید از کیفیت خوبی برخودار باشد تا جذابیت لازم را ایجاد کند. شما به عنوان تصویرگر یک کتاب در مرحله خروجی گرفتن نقشی دارید؟ تا کنون به جز یکی دو کتاب که به خواست ناشر بوده، همه مراحل تولید کتاب‌هایم، از اسکن تصاویر و اصلاحات لازم گرفته تا صفحه آرایی‌کتاب را خود انجام داده‌ام؛ و همیشه این کار را با دقت و وسواس انجام می‌دهم، تا در نهایت وقتی فایل نهایی کتاب را به ناشر تحویل می‌دهم تا این‌جای کار مشکلی وجود نداشته باشد. اما  از این مرحله به بعد یعنی زمانی که کتاب برای چاپ در انتشارات حاضر می‌شود و یا در مراحل چاپ کتاب، معمولاً بنا به دلایل مختلفی امکان نظارت تصویرگر بر چاپ کتاب خودش، در چاپخانه وجود ندارد. گاهی بدلیل سهل انگاری‌هایی که از سوی ناشر و یا چاپخانه و یا هر دوی آنها صورت می‌‌گیرد خروجی نهایی یا همان کتاب چاپی، که گاهی ماه‌ها برای آن وقت صرف می‌کنم، از نظر کیفیت چاپ بسیار پایین است، و همین باعث می‌شود هم من تصویرگر، علی‌رغم تلاش زیاد، و هم ناشر از نتیجه حاصله رضایت نداشته باشیم. نهایتاً مخاطب هم ارزش واقعی این کتاب را به خوبی درک نمی‌کند و استقبال خوبی هم از سوی مخاطب صورت نمی‌گیرد. البته کتابی که تمام مراحل تولید آن با نهایت دقت بوده باشد صد در صد خالی از اشکال نیست چه رسد به کتابی که نظارت صحیحی در تولید آن صورت نگیرد. بازخوردی از میزان  ارتباط مخاطب با آثارتان داشته‌اید؟ تا حدودی سعی می‌کنم نظر مخاطب را بدانم ولی مسلماً برای اینکه بدانم مخاطب چقدر با آثارم ارتباط برقرار می‌کند ابتدا سعی می‌کنم علی‌رغم محدودیت‌های زمانی و مشکلات دیگر تا حد ممکن خودم از کاری که انجام داده‌ام راضی باشم و آن را دوست داشته باشم تا مخاطب اثرم نیز با آن ارتباط برقرار کند.

به طور کلی مخاطب ایرانی چه میزان با آثار ایرانی ارتباط بر قرار می‌کند؟ به نظر من مخاطب ایرانی یا هر مخاطب دیگری از هر کجای جهان می‌تواند با آثار ایرانی و برعکس ارتباط برقرار کند، ولی میزان این ارتباط بسته به مفهوم بیان شده در اثر و نحوه‌ بیان آن مفهوم و موضوع، قدرت بیان اثر و همچنین نوع نگاه مخاطب متفاوت است. *حمایت از تصویرگران اندک و ضعیف است امروز وضعیت تصویرگری کتب کودک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ این سؤال خیلی کلی است و نیاز به تحقیق بسیار بسیارگسترده ای دارد، ولی فقط می‌توانم بگویم که در کشور ما تصویرگران بسیار موفقی در حال فعالیت هستند که آثارشان مورد استقبال خوب مخاطبان در ایران و نیز در کشورهای دیگر هستند. یکی از مسائل مهم در بحث حوزه کودک و نوجوان و به طور کلی نشر حمایت از پدیدآورندگان است. سهم تصویگران از این حمایت‌ها چه میزان است؟ از نظر من این حمایت‌ها بسیار اندک و ضعیف است. *از تصویرگران کتب برگزیده تقدیر نمی‌شود جوایز ادبی حوزه کودک و نوجوان که در کشور برگزار می‌شود چه اندازه به حوزه تصویرگری توجه نشان می‌دهند؟ هر چند در زمینه کتاب کودک تصویر اهمیت بسیار زیادی دارد ولی در مورد جوایز ادبی، شاید آن طور که باید از تصویرگری کتاب‌های برگزیده تقدیر نمی‌شود. انتهای پیام/و

http://fna.ir/MAP3TL





94/10/02 - 09:45





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن