تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد كه بدترين بدها، علماى بدند و بهترين خوبان علماى خوبند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804546957




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقشه راه توسعه تعاملات تجاری با روسیه تدوین شد سهم ایران از بازار محصولات کشاورزی روسیه فقط یک درصد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نقشه راه توسعه تعاملات تجاری با روسیه تدوین شد
سهم ایران از بازار محصولات کشاورزی روسیه فقط یک درصد
گزارش سازمان توسعه تجارت نشان می دهد واردات روسیه از ایران در سال 2014، 135 میلیون دلار بوده و در نهایت، ایران سهمی یک درصدی از بازار 11 میلیارد دلاری محصولات کشاورزی روسیه را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که بنا بر اظهار نظر کارشناسان، سالانه قریب به 30 درصد از محصولات کشاورزی کشور به ضایعات تبدیل می شود.

خبرگزاری فارس: سهم ایران از بازار محصولات کشاورزی روسیه فقط یک درصد



چند روز قبل بود که جلال پور رئیس پارلمان بخش خصوصی ضمن بیان این که دولت می بایست مسائل موجود بر سر راه صادرات به روسیه را مرتفع کند، از بخش خصوصی نیز انتقاد کرد و اظهار داشت: به دلیل این که تا به امروز ما عمدتا وارد کننده بوده ایم عادت به فخر فروشی و نشستن برای مراجعه داشته ایم اما برای صادرات، باید به کشورهای مقصد مراجعه کنیم.
این انتقاد مسئول بخش خصوصی را می توان ناظر به یک واقعیت در اقتصاد ایران دانست و آن ضعف نگاه برون زا در تولید کشور بوده است و نمونه این موضوع در گذشته  را می توان در تقدیم بازارهای صادراتی به رقبا، در اثر عوامل متعدد که یکی از آن ها ضعف تولیدات و بازاریابی صادرکنندگان بوده است، یافت. اخیراً هم که موضوع صادرات به کشور روسیه در اثر تحریم ها علیه این کشور و نیز تیره شدن روابط تجاری آن با ترکیه قوت گرفته، توجه تولید و صادرکنندگان به این بازار جلب شده است، اما در این راستا، مروری بر آمارهای قبلی تجارت ایران با این کشور نشان می دهد علیرغم فاصله جغرافیایی نزدیک،
آن قدر سهم ایران در بازار این کشور کم بوده که برای افزایش این سهم، می بایست علاوه بر رفع موانع موجود، بر تقویت زیرساخت های داخلی کشور و بخصوص حمل و نقل نیز تکیه داشت. در ادامه با توجه به گزارش سازمان توسعه تجارت از نقشه راه توسعه تعاملات اقتصادی با روسیه که اخیراً منتشر شده است، مروری بر ابعاد مختلف سهم ایران در بازار روسیه خواهیم داشت.
کجای بازار روسیه قرار داریم؟
بر اساس آمارهای گمرک ایران، در سال گذشته، روسیه با خرید ۲۸۵ میلیون دلار کالا، هجدهمین مقصد صادراتی ایران بوده،  و در مقابل این کشور با فروش ۶۸۵ میلیون دلار کالا به ایران، در رتبه یازدهمین مبداء وارداتی ایران قرار گرفته است. لذا همانگونه که ملاحظه می شود، حدود ۴۰۰ میلیون دلار کسری تراز تجاری بین ایران و روسیه وجود دارد.
وضعیت تجارت بخش های مختلف تولید کشور با روسیه چگونه است؟
آمارهای تجارت ایران و روسیه در سال ۲۰۱۴ نشان می دهد، سهم ایران از بازار روسیه در بهترین بخش (محصولات کشاورزی) یک درصد بوده است. این در حالی است که امکان تبادل دریایی، ریلی و جاده ای با این کشور وجود دارد. در ادامه به سهم ایران از واردات روسیه در بخش های منتخب اشاره می شود.
محصولات کشاورزی
گزارش سازمان توسعه تجارت نشان می دهد واردات روسیه از  ایران در سال ۲۰۱۴، ۱۳۵ میلیون دلار بوده و در نهایت، ایران سهمی یک درصدی از بازار ۱۱ میلیارد دلاری محصولات کشاورزی روسیه را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که بنا بر اظهار نظر کارشناسان، سالانه قریب به ۳۰ درصد از محصولات کشاورزی کشور به ضایعات تبدیل می شود. هم چنین در این سال، عمده ترین اقلام صادراتی ایران به روسیه را  خیار، پسته، کشمش و سبزیجات بوده اند و از سوی دیگر مهم ترین اقلام واردات کشاورزی روسیه را مرکبات و خشکبار، سبزیجات، چای و قهوه و نباتات زنده تشکیل داده اند که در اکثر این موارد از جمله مرکبات و خشکبار ایران مزیت صادراتی قابل توجهی دارد.
مواد غذایی
چندی پیش اسدا.  .  . عسکر اولادی در گفتگو با خراسان، از ظرفیت صنعت مواد غذایی ایران برای صادرات به روسیه سخن گفته بود. در این راستا مراجعه به آمارهای سهم ایران در بازار روسیه بیانگر سهم ناچیز ۰٫۱ درصدی است. به گزارش سازمان توسعه تجارت، در سال گذشته، ایران تنها سهمی ۳۵ میلیون دلاری از بازار ۲۶ میلیارد دلاری روسیه را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که صنایع فرآوری مواد غذایی به دلیل تنوع محصولات کشاورزی در کشور و نیز فاصله داشتن صنایع غذایی با تولید کارا و بهینه، ظرفیت هایی بیش از این دارد. لازم به ذکر است روسیه در سال گذشته میلادی تنها ۵ میلیارد دلار واردات گوشت و ۳٫۵ میلیارد دلار واردات لبنیات داشته است.
محصولات شیمیایی
علیرغم این که ممکن است به نظر برسد ایران با دارابودن ظرفیت های عظیم تولید محصولات پتروشیمی، امکان صادرات به میزان قابل توجه به روسیه و سهم مناسب در بازار این کشور را دارا باشد اما آمارها، گویای سهم اندک یک دهم درصدی از بازار ۹ میلیارد دلاری روسیه در این زمینه می باشد. ایران در سال گذشته میلادی به این کشور تنها ۱۷ میلیون دلار صادرات محصولات شیمیایی داشته است.
صنایع معدنی ساختمانی
هم اکنون ایران با ۳۰ میلیون تن ذخایر کشف شده و ۵۷ میلیون تن ذخایر بالقوه در میان ۱۵ قدرت معدنی جهان قرار دارد. ارزش ذخایر معدنی ایران تا هزار و ۴۰۰ دلار برآورد شده است اما با این وجود، ایران در آخرین آمارها، تنها به سهم ۰٫۷ درصدی از بازار ۵ میلیارد دلاری صنایع معدنی ساختمانی روسیه اکتفا کرده و تنها ۳۴ میلیون دلار از این محصولات را به روسیه صادر کرده است. صادرات میلیون دلاری ایران در این بخش به روسیه تنها در دو صنعت سیمان و ظروف شیشه ای خلاصه شده است. در حالی که روسیه در سال گذشته، تنها ۱٫۵ میلیارد دلار سیمان، گچ و آهک از سه کشور همسایه خود یعنی اوکراین، بلاروس و ترکیه وارد کرده است.
واردات روسیه به کدام سو می رود؟
گزارش سازمان توسعه تجارت نشان می دهد در ۵ سال آینده، واردات روسیه در بخش های صنایع فلزی، ساختمانی، نساجی، کشاورزی، شیمیایی و سلولزی، بیشترین رشد را در میان سایر بخش ها خواهد داشت  این که ایران چگونه و به چه میزان بتواند سهم این بازار را از آن خود کند، با توجه به تجربیات قبلی حضور در بازارهای صادراتی، محل تامل و تدبیر خواهد بود.
 
 رصد
 
انتهای متن/

http://fna.ir/CLUWAP





94/10/02 - 00:34





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن