تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 1 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هرگاه ميهمان داشتند، با او غذا مى‏خوردند و دست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1807508018




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قیمت بنزین رقابتی می‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: قیمت بنزین رقابتی می‌شود
افزايش انتقادات نسبت به سردرگمي نرخ خوراك پتروشيمي حالا با جديت وزير نفت رو به پايان است
نویسنده : وحيد حاجي‌پور 


افزايش انتقادات نسبت به سردرگمي نرخ خوراك پتروشيمي حالا با جديت وزير نفت رو به پايان است. او گفت قيمت خوراك پتروشيمي‌ها مشخص شده است كه با امضاي آقاي جهانگيري با تأييد ايشان به زودي اعلام مي‌شود. سال گذشته با وجود گلايه‌هاي پتروشيمي‌ها اين صنايع 30 درصد سود برده‌اند.
پس از آنكه قانون مكلف كرد كه پتروشيمي‌هاي گازي براي دريافت هر متر مكعب گاز طبيعي بايد ۱۳ سنت پرداخت كنند- ۱۳ سنتي كه پتروشيمي‌ها قبلاً ۳ سنت پرداخت مي‌كردند و به واسطه اين مبلغ ناچيز سود كلاني كسب مي‌كردند- همين موضوع موجب شد دولت يازدهم در ابتداي كار خود روي اين مسئله متمركز شود و براي افزايش ۶ ميليارد دلاري درآمد وزارت نفت وارد گود شود. وزير نفت مي‌گويد بايد دوران راحت‌خوري تمام شود.
با پيگيري‌هاي وزارت  نفت اين رقم ابتدا ۱۵ سنت تعيين شد كه در نهایت تبديل به ۱۳ سنت شد. پتروشيمي‌ها به رهبري محمد‌رضا نعمت‌زاده به مخالفت با اين رقم برخاستند و قرار شد تا فرمولي مشخص با قيمتي مشخص‌تر و البته كمتر براي نرخ خوراك تعيين شود. از آن روز بيش از يك سال مي‌گذرد و هنوز هم مشخص نيست چه رقمي براي نرخ خوراك تعيين شده است. نعمت‌زاده به همراه پتروشيمي‌ها تلاش مي‌كند تا نرخ خوراك كاهش يابد به طوري كه وي به همراه وزرايي كه نهادهايشان در پتروشيمي‌ها ذينفع هستند به رئيس‌جمهور نامه نوشتند.
با اين وجود باز هم وزارت نفت بر موضع خود باقي ماند و حالا وزير نفت با پتروشيمي‌ها اتمام حجت كرد. بيژن نامدار زنگنه در نشست ديروز هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني تهران اظهار كرد: پتروشيمي‌ها مي‌گويند خوراك ارزان به ما بفروشيد ولي ما كالاي خود را به قيمت مناسب به فروش برسانيم.  وي در اين‌باره توضيح داد: من كه نمي‌توانم فقط به يك طرف غش كنم و مانند يك قصابي بايد گوشت و استخوان را درهم بفروشم و نمي‌توان گوشت را دست كسي داد و استخوان را دست كس ديگر.  زنگنه يادآور شد: من دنبال محبوبيت، زنده‌باد و مرده‌باد نيستم بلكه مي‌خواهم تنها وجدانم راحت باشد و امور را به شكلي كه درست مي‌دانم انجام دهم. يك عده براي سودآوري عده‌اي ديگر هي اصرار مي‌كنند تا من را زير فشار ببرند اما من به قيمت خوراك پتروشيمي‌ها به صورت كوتاه‌مدت نگاه نمي‌كنم. بنده 5/1 سال ديگر از وزارت نفت مي‌روم اما جامعه در آينده من را قضاوت مي‌كند و مي‌گويد چرا تحت فشار تصميم نادرستي گرفته‌ايد. منافع ملي براي تعيين خوراك پتروشيمي‌ها بايد مدنظر قرار داشته باشد.

  به دنبال محبوبيت نيستيم
وزیرنفت در بخش ديگري از سخنان خود به اين نكته اشاره كرد كه نگاه ما براي كشور درازمدت است و افزود: دنبال محبوبيت نيستم، بلكه مي‌خواهم كاري كنم كه وجدانم بين خدا و ملت ايران راحت باشد. يك عده خاص به من اصرار مي‌كنند تا سود يك عده زياد شود و قيمت خوراك را پايين بياورم اما جالب اينجاست كه ما با خصوصي‌ها راحت‌تر از خصولتي‌ها كار مي‌كنيم و آنها عدم كارايي‌شان را با قيمت خوراك توجيه مي‌كنند.
زنگنه به اين نكته اشاره كرد كه طي سال‌هاي گذشته برخي با حساب و كتاب‌هاي اشتباه به گونه‌اي نشان دادند كه سود برده‌اند و سود آن را تقسيم كرده‌‌اند. در حالي كه پول‌ها را خورده و رفته‌اند و الان پالايشگاه‌ها تا سال 92 ده‌ها هزار ميليارد تومان به ما بدهكارند چراكه آن زمان سود شناسايي شده بود.
وي ادامه داد: الان كار به جايي رسيده كه آقاي وزير اقتصاد از 365 روز سال 360 روز حساب‌هاي ما را مي‌بندند و هر مرتبه سازمان خصوصي‌سازي به ما مي‌گويد 20 هزار ميليارد تومان پول ما پيش شماست اما بايد پرسيد اين پول كجاست! خورده‌اند، رفت، تمام شد.

  روايتي از فشارها
وزير نفت تصريح كرد: اينكه به من فشار بياورند تا نگاه كوتاه‌مدت داشته باشم و كوتاه بيايم ميسر نخواهد بود چراكه بعدها جامعه مي‌گويد اين نوع قيمت‌گذاري غلط بود. قيمت گاز ما الان با هزينه‌هايي از جمله حفاري، در آوردن، شيرين‌سازي و بهره‌برداري در هر مترمكعب 12 تا 15 سنت است كه بخشي از اين هزينه را دولت به عنوان سوبسيد مي‌دهد و بايد گفت شركت نفت ضعيف شده است.  وي در بخش ديگري از سخنان خود در مورد ايجاد پالايشگاه‌هاي خارجي هم گفت: با اين كار صد درصد موافقيم اما به شرط آنكه آنها از نفت ايران برداشت كنند و ما خودمان نمي‌خواهيم اين كار را بكنيم.

  جايگاه‌هاي سوخت
زنگنه در بخش ديگري در‌باره واگذاري جايگاه‌ها افزود: 150 جايگاه در ايران واگذار مي‌كنيم اما نمي‌خواهيم به 150 نفر بدهيم. اين روش اداره جايگاه نيست. نمي‌توان 4 هزار جايگاه را به 4 هزار نفر داد؛ ما 4 هزار پمپ بنزين داريم با 4 هزار مالك طرف هستيم اما چرا يك برند نمي‌آيد 30 تا 50 تا جايگاه را مالك شود؟وزير نفت ادامه داد: ما حاضريم برند بيايد مخزن بگيرد و در پالايشگاه تحويل بگيرد و توزيع كند.
وي تصريح كرد: يك جايگاه هست مثلاً براي آقاي فلاني؛ خداي ناكرده فوت مي‌كند و ناگهان همه چيز به هم مي‌ريزد به همين منظور لازم است كه جايگاه‌ها به صورت حقوقي اداره شود. ما كه نمي‌توانيم پول بدهيم تا انحصار وراثت نشود، بچه‌هاي مرحوم اختلاف پيدا مي‌كنند، پول كارگر پرداخت نمي‌شود چون ما نمي‌توانيم پول بدهيم، بعد جايگاه تعطيل مي‌شود. كجاي دنيا شما با اين همه جايگاه‌دار طرف هستيد؟
وي افزود: در دنيا همه جايگاه‌داران شخص حقيقي هستند. خبري از شخص حقوقي نيست. بنگاهي تا كار مي‌كند بخش خصوصي است وقتي پرداخت بدهي مي‌شود مي‌گويد دولتي هستيم و دولت بدهي را بپردازد. در اوايل انقلاب گفتيم اقتصادي مي‌سازيم كه هم خوبي‌هاي اقتصاد سرمايه‌داري را دارد و هم خوبي‌هاي اقتصاد سوسياليستي. حالا اقتصادي ساختيم كه خوبي‌هاي هيچ كدام را ندارد بدي‌هاي هر دو را هم دارد.

  آزاد‌سازي قيمت بنزين
وزير نفت از طرح ويژه وزارت نفت براي آزادسازي قيمت بنزين خبر داد و اظهار داشت: براساس اين طرح، جايگاه‌هاي عرضه سوخت به سه كلاس تبديل مي‌شوند و تنها جايگاه‌هاي كلاس سه، بنزين را به قيمت دولتي خواهند فروخت. در چنين شرايطي تنها جايگاه‌هاي كلاس سه بنزين را به نرخ دولتي مي‌فروشند و بقيه نيز مي‌توانند در يك بازار رقابتي بنزين را عرضه كنند.  وي تصريح كرد: وزارت نفت مخالف فروش بنزين توسط جايگاه‌هاي بخش خصوصي نيست اما معتقد است كه بايد برندسازي صورت بگيرد و اگر چه مالكيت به دست جايگاه‌داران باشد اما تحت برندهاي خاصي فعاليت كنند. به گفته زنگنه، اين 4 هزار مالك كه در جايگاه‌هاي عرضه بنزين وجود دارند، كنترل آنها بسيار سخت است و ما پيشنهاد داديم كه قيمت توزيع بنزين آزاد شود.  وي افزود بر اين اساس به فروشندگان كلاس‌هاي بالاتر امتياز بدهيم و البته اجباري هم مبني بر فروش به قيمت خاص نداشته باشيم.  نامدار زنگنه گفت: هفته آتي نيز جلسه‌اي در اين رابطه خواهيم داشت تا بتوانيم برندها را در سطح جايگاه‌ها فعال كنيم، ضمن اينكه جايگاه‌داران خود مي‌توانند بنزين را از مخازن بنزين تحويل بگيرند اما هدف ما اين است كه بخش خصوصي واقعي در اين زمينه فعال شود.


منبع : روزنامه جوان















تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن