تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فتوا دهندگان بزرگانِ دانشمندان‏اند و فقيهان پيشوايانى كه از آنان بر اداى پيمان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805133012




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از تئوریزه کردن اقتصاد لیبرالی تا مدیریت سیب‌زمینی!


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
 از تئوریزه کردن اقتصاد لیبرالی تا مدیریت سیب‌زمینی!
از تئوریزه کردن اقتصاد لیبرالی تا مدیریت سیب‌زمینی! نمی‌دانم کدام خدا پدر بیامرزی یا دوستی به وزیر راه و شهرسازی چنین القا کرده است که او وزیر کابینه نیست و تئوری‌پرداز است و باید به جای عملیات اجرایی و برنامه‌ریزی در حیطه فعالیت خود به تئوری پراکنی بپردازد.


 به گزارش فرهنگ نیوز، از تئوریزه کردن اقتصاد لیبرالی تا مدیریت سیب‌زمینی!نمی‌دانم کدام خدا پدر بیامرزی یا دوستی به وزیر راه و شهرسازی چنین القا کرده است که او وزیر کابینه نیست و تئوری‌پرداز است و باید به جای عملیات اجرایی و برنامه‌ریزی در حیطه فعالیت خود به تئوری پراکنی بپردازد و حتی دیگر اعضای کابینه نیز باید به حرف‌های او گوش کنند، البته شاید اشکال در اتاق بازرگانی دوره‌های قبل باشد که به برخی در مقام مشاور (تأکید می‌کنم مشاور و نه وزیر) پول می‌دهند تا در حوزه‌های اقتصادی سرگرم باشند.

بگذریم! همین چند وقت پیش بود که وزیر راه و شهرسازی برای بانک مرکزی و بازار پولی - بانکی تئوری ارائه داد و اکنون نیز وظیفه خود را برای نهادینه‌سازی اقتصاد لیبرالی در اقتصادی که 80 درصد آن دولتی است، تعریف کرده است و طنز تلخ این قضیه هم مقام اجرایی این مسئول است که دیگر نه یک مشاور مطالبه‌گر بلکه یک مدیر بلند‌پایه اجرایی است! البته واضح و مبرهن است که حرف زدن هیچ تعهدی برای هیچ مسئول دولتی نیاورده، لذا موج‌سازی مکرر برای انحراف افکار عمومی و فراموشی مطالبه‌گری وعده‌های داده شده نیز سبکی متداول است اما بالاخره این تلنبار مطالبات به کجا خواهد انجامید؟

راستی بازار مسکن چطور است؟ آیا رکود مسکن در امریکا به دخالت دولت نینجامید؟ افزایش عوارض بزرگراه‌ها، افزایش قیمت بلیت هواپیما، قیمت قطار و... آزاد‌سازی اقتصاد است؟2/5 سال از عمر دولت یازدهم گذشته و با شعارهای اقتصادی به روی کار آمده اما دریغ از یک عملیات و طرح اجرایی در حوزه بازارهای چهارگانه!

برای آینده 8/5 میلیون کارمند دولت و اعضای مدعی برنامه‌ریزی به غیر از خدمات اداری که برای هر کدام از آنها تعرفه تعیین شده و پول آن را از مردم می‌گیرند، چه کرده‌اند؟مدعیان اقتصاد لیبرالی در این 2/5 سال تنها با تصمیمات آنی در حوزه پولی و بانکی و تعیین نرخ سود بالا به حبس منابع و فربه‌تر کردن سیستم بانکی پرداخته‌ و دائم به جای اجرای کار به سخنرانی و تئوری‌پردازی مشغولند. آیا ورود به بازار تعیین نرخ سود ونگه داشتن آن در نرخ‌های بالا چیزی جز تصمیم دولتی با پرچم لیبرالی و تضعیف اقتصاد است؟

آیا ورود به فروش قسطی خودرو اقتصاد لیبرالی است یا دخالت‌های دولتی؟اجازه دهیم تئوری‌پردازی در حوزه اقتصاد را اقتصاد‌دانان و البته در تعامل اتاق فکر نظام که همان مجمع تشخیص مصلحت است انجام دهند که داده و درست یا غلط سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را تبیین کرده است و نقد و بسط این نظریه را به نخبگان متخصص این حوزه واگذار کنیم و دولت و اعضای کابینه نیز به دنبال مأموریت تعریف شده‌‌شان برای اجرایی شدن آن برنامه‌ریزی و ورود پیدا کنند.

اجازه دهیم هر کسی در جایگاه خود بر مأموریت محوله خود متمرکز شود و در آن حیطه کارنامه‌اش را محک بزنیم. بدیهی است در پایان عمر دولت کسی از آقای آخوندی یا سایر اعضا نخواهد پرسید چند هزار سخنرانی در حوزه اقتصاد لیبرالی انجام داده‌اید بلکه از آنها خواهند پرسید، برای بیکاری چه کردید؟ برای افزایش قدرت خرید مردم چه برنامه‌ای داشته‌اید؟ برای مشکل مسکن و رکود بازار مسکن چه‌ کرده‌اید؟ چرا تولید به این روز افتاده و چرا استراتژی تولید منجر به خاک کردن هزاران تن سیب‌زمینی شد؟

البته نگارنده فارغ از نگاه سیاسی به طرح این سؤالات، آرزو می‌کند جواب این سؤالات به همراه این سخن‌پراکنی‌ها در پایان عمر دولت همگی مایه مباهات هر ایرانی باشد و رضایت عمومی را به همراه داشته باشد ولی حتی در صورت تمایل به تحقق تئوری‌های عجیب در اقتصاد ایران باید در عمل آن را اجرا کنیم و بدانیم که با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود.  ما وقتی با وجود بیش از 80 هزار نفر کارمند در جهاد کشاورزی حتی توان برنامه‌ریزی برای تولید سیب زمینی و پیاز نداریم و مطمئناً سال بعد با واردات سیب‌زمینی مواجه خواهیم شد، باید بیش از آنکه به فکر لیبرالیزه کردن اقتصاد باشیم به فکر بهبود مدیریت اقتصاد و بهره‌وری باشیم، به فکر کوچک‌سازی بدنه ناکارآمد دولت باشیم و به دنبال اعمال مدیریتی باشیم که لااقل بدانیم دولت چقدر بدهی دارد!

باور کنیم مقدمات بهبود وضعیت اقتصاد نه با افزایش گرانی و تورم دست‌ساز و نه با تئوری‌پردازی‌های مدیران ارشد قوه مجریه محقق خواهد شد بلکه کارآمدی مدیریتی و به کار‌گیری نیروی سازمانی در حیطه مدیریتی است که توسعه را فراهم خواهد کرد.

منبع: روزنامه جوان


94/10/1 - 09:03 - 2015-12-22 09:03:25





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن