تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):هر كس در هيچ كارى به مردم اميد نبندد و همه كارهاى خود را به خداى عزوجل واگذارد، خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803855634




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حتي تئاتر شهداي مدافع حرم مظلوم است!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: حتي تئاتر شهداي مدافع حرم مظلوم است!
يكي از مشكلات جدي كه هميشه در آثار هنري مختلف در كشور ما وجود داشته و دارد اين است كه نسبت به جامعه و اتفاقات روز كه در حال وقوع هستند بي‌تفاوت مي‌گذرند.
نویسنده : حامد يامين‌پور 
يكي از مشكلات جدي كه هميشه در آثار هنري مختلف در كشور ما وجود داشته و دارد اين است كه نسبت به جامعه و اتفاقات روز كه در حال وقوع هستند بي‌تفاوت مي‌گذرند. گويي حوادث مهم كه تأثير مستقيم هم بر زندگي مردم و جامعه دارند، بازتابي در آينه اين هنر‌ها ندارد و همه چيز در دنيايي متفاوت از دنيايي كه ما در آن قرار داريم، سير مي‌كند. اين مسئله‌اي است كه با بررسي آثار خلق شده در مديوم‌هاي مختلف هنري در اين سال‌ها به راحتي مي‌توان بر آن صحه گذاشت.
تئاتر «سبز، سپيد، سرخ» سه قصه موازي با هم را روايت مي‌كند كه به تشييع عجيب و متفاوت يك شهيد مدافع حرم حضرت زينب(س) در روستايي دورافتاده ختم مي‌شود. داستاني كه بر گرفته از يك رويداد واقعي است. اين تئاتر برخلاف آنچه پيش از اين گفته شد نه تنها نسبت به جهان امروز بي‌تفاوت نيست بلكه مي‌كوشد با ظرافت‌هاي هنرمندانه به درستي ميان زندگي امروز، هشت سال دفاع مقدس و جنگ اين روزها با تروريست‌هاي تكفيري تلفيق ايجاد كند؛ تلفيقي كه صرف‌نظر از ضعف نسبي بازي بعضي از كاراكترها اتفاقاً تصنعي نيست و كاملاً معنا دار از كار درآمده است. اين نمايش جايزه بهترين طراحي صحنه نمايش جشنواره تئاتر مقاومت را به دست آورده است. كار از طراحي صحنه‌اي قوي و در خدمت كار بر خوردار است. هرچند به خاطر محدوديت‌هاي سالن نتوانست در اجراي عمومي خود همان صحنه‌پردازي را تكرار كند و از عمق بر خوردار نبود، اما صحنه‌اي كه چيده شده كاملاً فكر شده مي‌نمايد و به خوبي در بيان مفاهيم كار به بازيگران كمك مي‌كند. بازيگراني كه خود در ميزانسن‌هايي صحيح توسط كارگردان هدايت شده‌اند. بازي‌هاي اين تئاتر يكدست هستند و به تعبيري بازيگران در نقش خود نشسته و از عهده اجراي آن بر آمده‌اند و اين اتفاق باعث شده است كه ضعف يكي، دو بازيگر زياد به چشم نيايد و در كار اخلال ايجاد نكند.
اين تئاتر با وجود آنكه در حال خط‌شكني است اما مظلومانه بدون هيچ‌گونه تبليغات و پشتوانه رسانه‌اي در يك سانس نامناسب – چهار بعدازظهر- اجرا شد. حتي نگارنده اين سطور نيز پس از پخش يك گزارش كوتاه در يكي از بخش‌هاي خبري سيما، در يكي از روزهاي پاياني اجرا موفق به تماشاي آن شد. اين مظلوميت گويي قرار نيست از شهداي مدافع حرم جدا شود و تبديل به يك صفت بارز در خصوص اين شهيدان شده است.
به‌رغم آنكه پس از مدت‌ها در عرصه تئاتر چنين اتفاق افتاده مباركي است، اما ظاهراً غير از رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري كه در سوگواره خمسه به تماشاي اين اثر نشست، متوليان فرهنگ و هنرهاي نمايشي در كشور ما احساس تكليف نكرده‌اند كه براي ديده شدن و حمايت از اين تئاتر اقدامي انجام دهند. شايد آنها نيز نگران اين هستند كه از صف مدعيان بي‌طرفي در عرصه هنر بيرون بيايند. در دوراني كه هنرمندان عرصه‌هاي مختلف نمايشي سعي دارند با ساخت آثاري خنثي و با مضمون‌هايي ناكجا آبادي هرگونه سوگيري نسبت به اتفاقات معاصر خود را منكر شوند بايد از پديد‌آورندگان «سبز، سپيد، سرخ» و هنرمنداني كه مي‌كوشند مسئله مهمي همچون جنگ فرامرزي ايران با تروريست تكفيري را به صورت هنرمندانه براي مخاطب خود بيان كنند تقدير كرد.

منبع : روزنامه جوان















تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن