تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ساعتى عدالت بهتر از هفتاد سال عبادت است كه شب‏هايش به نماز و روزهايش به روزه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804406267




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ستاد انتخاباتي تهران اصلاح طلبان به زودي تشكيل مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



ستاد انتخاباتي تهران اصلاح طلبان به زودي تشكيل مي‌شود
روز نو :  كمتر از سه ماه تا روز برگزاري دهمين دوره انتخابات مجلس باقيمانده و از همين رو تكاپوي جناحين سياسي كشور براي موفقيت و كسب حداكثر كرسي‌هاي پارلمان به اوج رسيده است. براي بررسي شرايط و موقعيت جريان اصلاحات با علي صوفي كه در دولت اول اصلاحات استاندار گيلان در دولت دوم اصلاحات وزير تعاون بوده گفت‌وگو كرده‌ايم. صوفي از زمره اصلاح‌طلباني است كه حرف‌هاي گفتني بسياري درباره انتخابات مجلس دارد. به گفته اين عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت، اصلاح‌طلبان با دست فرمان اتحاد و انسجامي كه در انتخابات رياست‌جمهوري ٩٢ آنها را به موفقيت رساند به انتخابات مجلس دهم ورود پيدا خواهند كرد. علي صوفي اميدوار است نهادهاي مسوول در انتخابات تعهد عملي خود به فرمايش رهبري نظام درباره حق الناس بودن آراي مردم را به نمايش بگذارند. به اعتقاد اين عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران اسلامي، اصلاح‌طلبان با همگرايي و دوري از تفرقه مي‌توانند اكثريت پارلمان دهم را از آن خود كنند.   كمتر از سه ماه تا انتخابات مجلس دهم باقي مانده است. در حال حاضر جريان اصلاحات در چه موقعيتي قرار دارد؟
جريان اصلاحات با فراز و فرودهايي كه از زمان انتخابات رياست‌جمهوري سال ٨٤ به بعد داشته تجارب مهمي را كسب كرده است. در انتخابات رياست‌جمهوري ٨٤ در اثر تعدد كانديداهاي اصلاح‌طلب، عدم انسجام و هماهنگي در داخل جناح و وزن‌كشي افراد و احزاب، اصلاح‌طلبان ميدان را به رقيب واگذار كردند و خسارت سنگيني به كشور و نظام وارد آمد و اصلاح‌طلبان هم دچار محدوديت‌ها و انسداد سياسي شدند. پس از آن انتخابات رياست‌جمهوري ٨٨ امنيتي شد و هزينه سنگيني را متوجه اصلاح‌طلبان كرد. آنها در انتخابات ٩٢ در سايه تمكين به عقل جمعي، اجماع و اتفاق نظر توانستند به پيروزي برسند.
   براي انتخابات مجلس دهم چه شرايطي وجود دارد؟ آيا همچنان اين وحدت وجود دارد يا خير؟
اصلاح‌طلبان تصميم دارند با استفاده از تجربيات سال ٩٢ به هر قيمتي كه شده انسجام و اتفاق نظر به دست آمده در سال ٩٢ را حفظ كنند. به همين خاطر سازوكار‌هايي را پيش‌بيني كرده‌اند. در سال ٩٢ در عين اينكه جريان‌هاي اصلاح‌طلب فعاليت‌هاي خود را به‌طور مستقل انجام مي‌دادند اما انسجامي عمومي را با محوريت رييس دولت اصلاحات به وجود آوردند. شوراي راهبردي كه رييس دولت اصلاحات تشكيل داد براي همين منظور بود. چرا كه واقعيت اين بوده كه ما در عين اينكه احزاب اصلاح‌طلب داريم اما اين جريان تنها از احزاب اصلاح‌طلب تشكيل نشده و احزاب بخشي از جامعه بزرگ اصلاح‌طلبي هستند. خيل عظيمي از اصلاح‌طلبان عضو احزاب نيستند، اعم از نمايندگان يا مديران ادوار اصلاح‌طلب، شخصيت‌ها و عناصر تاثيرگذار ملي و منطقه‌اي اصلاح‌طلب. بنابراين براي اينكه آنها تجميع و منسجم شوند، شوراي راهبردي توسط رييس دولت اصلاحات به وجود آمد كه تلاش مي‌كرد در همه استان‌ها، شوراي اصلاح‌طلبان استان توسط مجامع عمومي اصلاح‌طلبان استان و شهرستان‌ها انتخاب شوند و تصميم لازم براي انتخاب كانديدا و تعيين مصاديق كانديداتوري به صورت غير متمركز از پايين‌ترين سطح تشكيلاتي يعني حوزه‌هاي انتخابيه باشد تا اگر مشكلي پيش آمد شوراي اصلاح‌طلبان استان ورود كند. در موارد نادري كه در استان حل اختلاف صورت نگيرد به مركز سپرده شود. استراتژي اين بوده كه به هيچ‌وجه از مركز براي حوزه‌هاي انتخابيه تصميم‌گيري نشود و در كارشان تداخلي به وجود نيايد مگر در شكل‌دهي سازمان اصلاح‌طلبان. بنابراين‌چنين چيزي در شوراي راهبردي تدوين شد و به اجرا در آمد. از سوي ديگر شوراي هماهنگي اصلاح‌طلبان كه بر حسب طبع كاري‌شان كه فعاليت حزبي است برخي فعاليت‌هاي استاني را به عهده داشتند. نهايتا قرار شد كه شوراي راهبردي و شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات هم در سطح ملي يكي شود و هم در سطح استاني و منطقه‌اي. بنابراين شوراي‌عالي سياستگذاري تشكيل شد كه هم شوراي راهبردي و هم شوراي هماهنگي اصلاح‌طلبان و هم سازمان انتخاباتي دكتر عارف را پوشش مي‌دهد و به تشكيلاتي واحد تبديل شده است. در راس اين تشكيلات آقاي عارف قرار گرفته است. رييس دوره‌اي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات كه آقاي سيد حسين موسوي تبريزي است به عنوان نايب‌رييس شوراي‌عالي انتخاب شده است و آقاي موسوي لاري كه رييس شوراي راهبردي بود ديگر نايب‌رييس اين شورا است. به اين ترتيب با تشكيل چند كار گروه درون شوراي‌عالي سياستگذاري همان كار با چند اصلاح با سرعت ادامه پيدا كرده است. ما اميدوار هستيم كه در سايه اين تدبير، وفاق و همدلي اصلاح‌طلبان بتوانند نهايتا به ليست واحد در سراسر كشور دست يابند و از تعدد كانديداها در حوزه‌هاي انتخابيه و رقابت دروني اصلاح‌طلبان جلوگيري شود. همچنين اميدواريم فضاي انتخاباتي عادلانه و آزاد باشد تا كانديداهاي اصلاح‌طلب بتوانند به ميدان رقابت پا گذارند در اين صورت مي‌توانيم اكثريت مجلس آينده را به دست آوريم.
   اصلاح‌طلبان در هر دوره از انتخابات با موانعي رو‌به‌رو بودند. مهم‌ترين موانعي كه در برابر اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس وجود داشته و دارد چيست؟
بزرگ‌ترين مانعي كه در برابر پيروزي اصلاح‌طلبان در انتخابات وجود دارد اقدامات خارج از چارچوب قانون است كه عمدتا براي اصلاح‌طلبان مانع ايجاد كرده و سبب شده كه در تاييد صلاحيت اصلاح‌طلبان اعمال سليقه شود. اميدوار هستيم كه در اين دوره كاملا با حمايت دولت ملاك ارزيابي صلاحيت كانديداها همان منابع چهارگانه قانوني باشد به گونه‌اي كه برخي از مداخلات خارج از قانون صورت نگيرد و از دخالت‌هايي كه بعضا از طرف نهادهايي كه در انتخابات جايگاه قانوني ندارند، جلوگيري شود. اجازه دهند كه مردم خودشان تصميم بگيرند و كانديداهاي مورد نظرشان در صحنه باشند تا تضميني براي مشاركت حداكثري مردم باشد.
   مساله تاييد صلاحيت‌ها در دوره‌هاي پيشين انتخابات نيز وجود داشت و ممكن است در اين دوره از انتخابات نيز همان وضعيت برقرار باشد. شما اشاره كرديد كه اصلاح‌طلبان در سال‌هاي گذشته تجربياتي به دست آورده‌اند و احتمالا اين تجربيات در اين زمينه هم بوده است. اصلاح‌طلبان چه راهبردها و راهكارهايي را آموخته‌اند براي اينكه بتوان از اين مانع عبور كرد؟
به هر حال در سال‌هاي گذشته تجربياتي براي اصلاح‌طلبان و نظام حاصل شد و موانع جدي مشاركت حداكثري مردم شناسايي شد كه در موضع‌گيري‌هاي مقامات نظام خصوصا شخص رهبري در انتخابات سال ٩٢ تجلي پيدا كرد. ايشان تاكيد كردند كه راي مرد حق‌الناس است و در حق الناس خيانت نكنيد. ايشان از همه مردم اعم از كساني كه در داخل و خارج كشور يا داخل و خارج نظام هستند دعوت كردند كه در انتخابات شركت كنند. انتخابات مجلس نهم با مشاركت حداقلي مواجه شد. مشاركت مردم يكي از مهم‌ترين تضامين حفظ نظام است. اگر مردم مشاركت نكنند حتما با مشكل مواجه خواهيم شد ضمن اينكه ما با كشورهاي ديگر فرق داريم. ما در كشوري زندگي مي‌كنيم كه انقلاب شده است و اين انقلاب با حضور مردم در صحنه به وجود آمده است. بنابراين براي حفظ آن نيز مردم بايد در صحنه حضور پيدا كنند. در قانون اساسي اركان نظام طوري پيش‌بيني شده كه مستقيم يا با يك واسطه توسط مردم انتخاب مي‌شوند. تاكيد بنيانگذار جمهوري اسلامي هم هميشه اين بوده كه ميزان راي مردم است. مردم هستند كه اصالت دارند و هيچ كس حق ندارد مانع شود. اينها همه تجربياتي بود كه به دست آمد. بايد اين را بدانيم كه با برخي از موانعي كه ايجاد مي‌شود ضربه سنگيني به مشاركت مردمي وارد مي‌شود. مقام معظم رهبري سعي كردند با بيانات‌شان آن ضربه را جبران كند كه تاثير زيادي هم داشت. از طرف ديگر دولت مصمم است. موضع رياست‌جمهوري، وزير اطلاعات و وزير كشور اين بود كه ما سعي خواهيم كرد حقي از كانديداها ضايع نشود و ملاك ارزيابي همان مراجع چهارگانه قانوني قرار بگيرد. اگر چنين چيزي اتفاق بيفتد و اميد هم در اين مورد بيشتر است، اميد است كه در اين دوره از انتخابات نسبت به دوره‌هاي پيشين با موانع كمتري مواجه باشيم. از سوي ديگر شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان كارگروهي تحت عنوان تعامل و رايزني را پيش‌بيني كرده است كه كارش تعامل با عوامل اجرايي و نظارتي است تا موانع موجود در دوره‌هاي پيشين انتخاباتي برطرف شود.
   اين كار گروه تا الان هم تعاملي داشته است؟ اگر داشته اين تعاملات چه نتايجي در بر داشته است؟
به صورت فردي برخي از افراد كارگروه تعاملاتي داشتند. مثلا آقاي رهامي كه رييس كارگروه تعاملات است قبلا با برخي از اعضاي شوراي نگهبان نشستي داشته است. برخي ديگر از آقايان نيز تماس‌هاي فردي داشتند. با دولت تا به امروز نشست‌هاي مفصلي گذاشته شده است. با وزارت كشور، معاون اول رييس‌جمهور و تا جايي كه ممكن بود برخي دوستان با شخص رييس‌جمهور تماس‌هايي داشتند. چه به عنوان دستگاه‌هايي كه نقش اجرايي انتخابات را به عهده دارند و چه به عنوان دستگاه‌هايي كه نقش نظارتي دارند، تماس‌هايي داشتيم. از اين پس نيز به صورت سازمان يافته‌تر اين تعاملات را انجام خواهيم داد.
   تا به الان نتيجه اين تعاملات مثبت بوده است؟
شنيده‌ها حاكي است كه مثبت بوده است. حتي شنيده‌هايي از آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني هست كه او نيز ارزيابي مثبتي از تعاملات داشته است.
   واگذاري تصميمات به شوراي‌ اصلاح‌طلبان در هر استان چه مزيت‌هايي دارد؟ اصولا تصميم‌گيري‌هاي جداگانه مشكلاتي نخواهد داشت يا باعث تفرق نخواهد بود؟
اين مساله تابع برخي ملاك‌ها و معيارهايي است كه از طرف شوراي‌عالي سياستگذاري به عنوان سازوكار انتخاب كانديداها به استان‌ها ابلاغ خواهد شد. در آن چارچوب سعي مي‌شود افراد اصلاح‌طلبي كه اقبال عمومي بيشتري به آنها تشخيص داده مي‌شود و ميزان راي آوري آنها بالاتر است، انتخاب شوند. همچنين سعي مي‌شود تا ديگران با ميثاق نامه‌اي كه در زمان كانديداتوري امضا مي‌كنند ملتزم شوند كه به نفع كانديدايي كه از نظر اصلاح‌طلبي و راي آوري شاخص است، كنار بكشند. تلاش مي‌كنيم در حوزه‌هاي انتخابيه تك نماينده يك كانديدا داشته باشيم. به همان تعداد نمايندگاني كه يك استان لازم دارد به همان تعداد كانديداي اصلاح‌طلب باقي بماند تا بتوانيم در مقابل رقيب آراي اصلاح‌طلبان را تجميع كنيم و از تشتت آرا و در نتيجه بهره‌برداري رقيب از اين جريان جلوگيري كنيم. با اين سازوكاري كه پيش‌بيني شده ما مي‌توانيم به ليست واحد سراسري دسترسي پيدا كنيم. ارايه ليست واحد از طرف اصلاح‌طلبان به‌طور جدي و سازمان يافته دنبال مي‌شود. ما مي‌توانيم اميدوار باشيم كه در سايه اين سازوكار نيروهاي‌مان را در سرتاسر كشور انسجام بخشيم.
   كساني كه در ليست تهران يا حوزه‌هاي انتخابيه به عنوان كانديد انتخاب مي‌شوند، چه مولفه‌ها و پارامترهايي بايد داشته باشند؟ ما نيروهاي متعددي با ظرفيت‌هاي مختلف در جريان اصلاحات داريم و موانعي نيز پيش‌روي ما وجود دارد. با توجه به اين دو موضوع كانديداي اصلاح‌طلب چه ويژگي‌هايي بايد داشته باشد؟
تهران سازوكار جدايي نسبت به كل كشور خواهد داشت. تنها حوزه انتخابيه‌اي كه ناچار هستيم براي آن ستاد انتخاباتي داشته باشيم تهران است. الان در نخستين قدم تلاش مي‌كنيم تا ستاد انتخاباتي تهران شكل گيرد. ستاد انتخاباتي تهران هنوز شكل نگرفته است. ما در شهرستان‌ها و استان‌ها ستاد نخواهيم داشت. ستاد انتخاباتي در آنجا توسط كانديداهاي انتخاباتي تشكيل خواهد شد اما در تهران براي ٣٠نفر يك ستاد انتخاباتي مستقل تشكيل مي‌شود. البته اين ستاد انتخاباتي مانع تشكيل ستادهاي فردي و شخصي نيست. يك ستاد انتخاباتي جمعي ٣٠ نفره در تهران شكل خواهد گرفت. الان در نخستين قدم تلاش مي‌شود كه اين كار انجام شود.
   كارگروه‌هاي شوراي‌عالي سياستگذاري تشكيل ستاد انتخاباتي را به عهده دارند؟
نه. تشكيلات ستاد انتخاباتي جداست و ربطي به كارگروه‌ها ندارد اما زير مجموعه و زيرنظر شوراي‌عالي سياستگذاري است. آنها مي‌نشينند و معيار و ملاك تعيين ٣٠نفر را مشخص مي‌كنند. طبعا نوعي سهميه‌بندي در تعيين ٣٠نفر كانديدا خواهيم داشت. اين سهميه‌بندي مي‌تواند از نظر اقشار اجتماعي باشد يا از نظر حضور جوانان، زنان و نخبگان پيش‌بيني شود. ممكن است چهره‌هاي ملي مشخصي در ليست حضور داشته باشند. كما اينكه دكتر عارف قطعا يكي از كانديداهاست و سر ليستي او تا الان منظور شده است. در كنار آنها ممكن است چهره‌هاي دانشگاهي باشند. ممكن است سهمي براي جامعه كارگري، زنان و جوانان در نظر گرفته شود. اين چيزي است متصور است كه در آينده در تعيين ليست ٣٠ نفره در نظر گرفته شود. ويژگي‌هاي آن مشخصا هنوز تعيين نشده است. آن مساله منوط به شكل‌گيري ستاد انتخاباتي تهران است كه در حال حاضر در تدارك آن هستند.
   ويژگي كانديداهاي اصلاح‌طلب از نظر شما چيست؟
بنده فكر مي‌كنم نمايندگان مجلس مخصوصا در طيف اصلاح‌طلب بايد تركيبي از افراد مجرب و تاثيرگذار باشند، در كنار چهره‌هاي جديد و جوان علمي و تخصصي كه بتوانند در مجلس كارايي داشته باشند و اجتماعي را تشكيل دهند كه در تعيين هيات رييسه و در كميسيون‌هاي مختلف به عنوان روساي كميسيون‌ها نقش ايفا كنند. نه مي‌توان تماما عرصه را به چهره‌هاي جديد واگذار كرد و نه مي‌توان تنها از چهره‌هاي مجرب و با سابقه استفاده كرد بلكه بايد ليست اصلاح‌طلب تركيبي از اين دو باشد. چهره‌هاي سرشناس با رزومه‌هاي كاري بالا در كنار چهره‌هاي تخصصي، دانشگاهي، زنان و جوانان بايد جايي در ليست اصلاح‌طلبان داشته باشند.
   مساله راي آوري اهميت دارد. چه سازوكاري باعث مي‌شود كه چهره‌هاي جديد بتوانند  راي بياورند؟
اين مساله در هر حوزه انتخابيه متفاوت است. ليست انتخاباتي در تهران بسيار تاثيرگذار است، يعني اگر چهره‌هاي ناشناخته‌اي باشند اما در ليست تهران قرار گيرند امكان راي آوري بالايي خواهند داشت. در حوزه‌هاي انتخابيه كوچك‌تر مثل برخي مراكز استان كه ليست تاثيرگذار است نيز مي‌توان سهميه اينچنيني در نظر گرفت اما وقتي در حوزه‌هاي انتخابيه كوچك‌تر برويم مثل جاهايي كه تعداد انگشت شمار نماينده مي‌خواهد ديگر ليست سراسري تعيين‌كننده نيست بلكه قابليت فرد در آنجا تعيين‌كننده است. فرد بايد در گذشته در آن منطقه كار كرده و آراي مردم را به سمت خود جلب كرده باشد.
   چه حوادث و اتفاقاتي درون اردوگاه جريان اصلاحات، چه درون مرزهاي اصلاح‌طلبي و چه بيرون از مرزهاي آن مي‌تواند مشكل زا باشد؟
در درون جبهه اصلاحات عمده‌ترين عاملي كه مي‌تواند مشكل زا باشد تفرقه و تشتت بين اصلاح‌طلبان است كه عملا در سال ٩٢ مرتفع شده است و در انتخابات آينده نيز با سازوكارهاي تعريف شده و وفاق حاصل شده من اميدوارم كه بالاي ٩٥درصد ديگر متغيرهاي غير قابل كنترل را به متغيرهاي كنترل شده تبديل كنيم. مي‌توان گفت نگراني از اين جنبه در داخل اردوگاه اصلاح‌طلبي وجود نخواهد داشت.
   الان افرادي هستند كه بر ائتلاف انتخاباتي با اصولگرايان معتدل تاكيد دارند. آقاي موسوي لاري هم اشاره كردند كه با اصولگرايان معتدل ائتلاف نمي‌كنيم. اين مساله اصولا چقدر امكان‌پذير است؟
ما ائتلاف انتخاباتي با اصولگرايان نخواهيم داشت اما ائتلاف درون مجلس محتمل و قابل پيش‌بيني است. ما به دنبال اين هستيم كه نمايندگان اصلاح‌طلب و نمايندگان اصولگراي معتدل در مجلس تعامل خوبي با يكديگر داشته باشند و در مواقع حساس و كليدي با هم ائتلاف داشته باشند. اين مساله قابل پيش‌بيني است اما بر اساس آنچه از مواضع سران اصلاح‌طلب ديده مي‌شود، چنين ائتلافي در انتخابات منتفي است.
   دنبال كنندگان اين ائتلاف چه هدفي دارند؟
به هر حال برخي ممكن است پيش‌بيني يا تحليل‌شان از شرايط اين باشد كه اصلاح‌طلبان نمي‌توانند اكثريت مجلس را به دست آورند و لازم بدانند كه قبل از تشكيل مجلس با اصولگرايان معتدل تعامل داشته باشند. اين يك اختلاف ديدگاه است. اين صحبت‌ها و تاكيد‌ها بيشتر از سر اين موضوع است.
   طيف معتدل اصولگرايان، آقاي لاريجاني و از سوي ديگر آقاي ناطق نوري اساسا تمايلي به ائتلاف با جريان اصلاح‌طلب نشان داده‌اند؟
خير. در آنها نيز چنين تمايلي ديده نشده است.
   در مجموع رابطه اصلاح‌طلبان را با دولت آقاي روحاني چطور ارزيابي مي‌كنيد؟ با توجه به آنچه در دو سال گذشته بين اصلاح‌طلبان و دولت روحاني گذشته است و اكنون كه نزديك به انتخابات هستيم، رابطه دولت و اصلاح‌طلبان را چطور مي‌بينيد؟ به هر حال دولت وظايفي را در انتخابات به عهده دارد.
به هر حال اين يك واقعيت است كه دولت روحاني ادعاي اصلاح‌طلبي ندارد اما در اينكه تا الان اصلاح‌طلبان خود را موظف به حمايت از دولت مي‌دانستند، ترديدي نيست. آنها اين رويه حمايت از دولت را همچنان ادامه خواهند داد. دولت هم متقابلا تعامل خوبي با اصلاح‌طلبان دارد و تا الان جدايي محسوسي بين دولت و اصلاح‌طلبان احساس نشده است.  
   بهترين فردي كه بتواند در انتخابات مسووليت اصلاح‌طلبان را به عهده داشته باشد، كيست؟
الان مسووليت انتخاباتي اصلاح‌طلبان به صورت خرد جمعي در شوراي‌عالي سياستگذاري است. در راس آن آقاي عارف و نايب‌رييس آقاي موسوي تبريزي و آقاي لاري هستند.
   تابعيت از رهبري كاريزما در جريان اصلاحات كه در مواقع بحراني بتواند مديريت كند چقدر وجود دارد؟
همه تحت لواي رهبري رييس دولت اصلاحات انجام وظيفه مي‌كنند تا الان هم شخصيت كاريزماي او بوده كه تاثيرگذار بوده است و ما را به اينجا رسانده است. تا الان آنچه حاصل شده به خاطر رييس دولت اصلاحات بوده است.
   شوراي‌عالي سياستگذاري و شوراي راهبردي را مرهون رهبري رييس دولت اصلاحات مي‌دانيد؟
بله. هيچ ترديدي در آن نيست. رييس دولت اصلاحات بود كه توانست انسجام كنوني اصلاح‌طلبان براي انتخابات مجلس دهم را به وجود آورد و همه هم آن را پذيرفته‌اند.
   اگر مجلس آينده مجلسي با اكثريت اصلاح‌طلب باشد مهم‌ترين اولويت‌هاي خود را بر اصلاح چه اموري بايد قرار دهد؟ كدام‌يك از حوزه‌هاي كشور نيازمند حركت و تحول بيشتري   است؟
اصلاح‌طلبان هر كاري كه در مجلس دهم انجام مي‌دهند بايد در قالب اسناد سراسري صورت گيرد. يكي از اين اسناد مهم سند چشم‌انداز ٢٠ساله است و ديگري سند برنامه پنج‌ساله ششم است. همچنين اصلاح‌طلبان در برنامه بودجه سالانه مي‌توانند نقش ايفا كنند. برنامه مفصلي در اين رابطه تدارك ديده شده است كه برنامه كاري نمايندگان اصلاح‌طلب در مجلس آينده است. دو سالي است كه روي آن كار شده و قرار است كه نهايي شده و به كانديداهاي اصلاح‌طلب ابلاغ شود تا آن را در تبليغات و برنامه‌هايي كه در حوزه‌هاي انتخابيه دارند به مردم اعلام كنند. محورها در همه زمينه‌هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي است.
   اشاره كرديد كه دو سال است روي اين برنامه‌ها كار مي‌شود. چه كساني اين كار را انجام داده‌اند؟
در تشكيلات آقاي عارف كارگروهي بوده كه روي برنامه نمايندگان اصلاح‌طلب در مجلس به‌طور منسجم كار كرده است. همچنين در اتاق فكر آقاي عارف روي آن كار شده است. احزاب به صورت مستقل كارهايي را در اين زمينه انجام دادند. اينها نهايتا تجميع و به صورت يك برنامه واحد ارايه مي‌شود.



تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن