تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه دار هنگام افطار مستجاب مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813267603




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شروع حکایت همیشگی تهران با پشت‌سر گذاشتن ناسالمترين هفته سال


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: شروع حکایت همیشگی تهران با پشت‌سر گذاشتن ناسالمترين هفته سال
نیم نگاهی به آمار و اخبار منتشر شده در این باره حکایت از آن دارد که روند افزایشی غلظت آلاینده ها در هفته گذشته به گونه‌ای بود که تا شرایط هوا «ناسالم» شد، باران به داد رسید، در حالی که وضعیت شاخص آلودگی هوای امروز، سطح بالاتری به نسبت زمان مشابه در هفته گذشته نشان می‌دهد و علاوه بر آن، پیش بینی های جوی حکایت از تداوم آب و هوای موجود دارد.
کد خبر: ۵۵۵۱۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۰ - 19 December 2015




غول آلودگی هوای تهران که بعد از مدت‌ها به مدد پدیده وارونگی جوی از خواب برخاسته، بار دیگر کار تهران را به تعطیلی کشاند؛ تعطیلی‌ای که البته فعلا به مدارس محدود مانده ولی حدس می‌زنیم که در روزهای پیش رو شدت بگیرد تا طرح‌های قدیمی مسئولان برای مقابله با این معضل، بار دیگر به اجرا در آیند.

به گزارش «تابناک»، پس از سپری کردن یک هفته آلوده در تهران که با کاهش شدید دید همراه بود و این شائبه را برای اهالی پرشمار پایتخت کشورمان به وجود آورده بود که هوا آلوده‌تر از آن چیزی است که مسئولان در قالب آمار و اعداد به مردم ارائه می‌دهند، هفته جاری در حالی آغاز شد که شاهد یک تصمیم اضطراری در این زمینه بودیم.

مريم نادري، مدير واحد پايش و پيش بيني شركت كنترل كيفيت هوا گفت: بررسی هفتگی کیفیت هوای تهران و اطلاعات رسیده از ایستگاههای سنجش آلودگی هوا نشان میدهد، تهران در روزهای 21 تا 27 آذر ماه، شرایط نامطلوبی را از نظر كيفيت هوا سپری کرده است و این بازه زمانی با شامل بودن 1 روز ناسالم و 6 روز ناسالم برای گروههای حساس، از نظر تعداد روزهای ناسالم آلودهترین هفته سال جاری برای پایتخت محسوب میشود. بر اساس مطالعات واحد پايش و پيش بيني، استقرار جوی آرام و پایدار در شهر تهران در اوایل هفته گذشته سبب شده در میزان غلظت آلایندهها که متأثر از نوسانات روزانه دما و وزش باد محلی هستند، روند افزایشی مشاهده شود.


در نتیجه این نشست خاص که امروز برگزار شد، مسئولان تصمیم گرفتند که کلیه مدارس تهران و برخی مناطق حومه را برای فردا تعطیل کنند تا بلکه با این اقدام دست کم آلودگی هوا تشدید نشود؛ تصمیمی از نوع مسکن و موقتی که برای ساکنان شهر شلوغ تهران بسیار آشنا، تکراری و حتی قابل حدس است.

این در حالی است که اتخاذ این تصمیم برای آنهایی که هوای هفته گذشته تهران را لمس کرده و بهبود نسبی آن بعد از بارندگی های روزهای انتهای هفته گذشته را هم حس کرده بودند، عجیب می‌نمود تا از خود بپرسند آیا براستی هوای امروز آلوده تر از روزهای هفته گذشته است که موجب شده بود چندصد متر آن سوتر دیده نشود یا تعطیلی امروز و عادی جلوه دادن آن روزها دلیل دیگری داشت؟

نیم نگاهی به آمار و اخبار منتشر شده در این باره حکایت از آن دارد که روند افزایشی غلظت آلاینده ها در هفته گذشته به گونه‌ای بود که وضعیت هوا به شرایط «ناسالم» رسید و حتی ممکن بود به آستانه «اضطرار» نیز برسد اما ناپایداری جوی ای که در انتهای هفته رقم خورد، موجب تلطیف شرایط شد. در حالی که وضعیت شاخص آلودگی هوای امروز، سطح بالاتری به نسبت زمان مشابه در هفته گذشته نشان می‌دهد و علاوه بر آن، پیش بینی های جوی حکایت از تداوم آب و هوای موجود دارد.

به عبارت بهتر، آنچه موجب شده که مسئولان تصمیمی اضطراری اتخاذ کرده و مدارس را تعطیل کنند، از یکسو بالاتر بودن میزان آلودگی هوا در روز ابتدایی هفته به نسبت هفته قبل و از سوی دیگر پیش بینی پایدار بودن شرایط جوی است که در نتیجه آن نمی‌توانیم انتظار بارندگی و تلطیف هوا را بکشیم. این در حالی است که انتظار می‌رود به مرور و در طول هفته، بر شدت آلودگی هوا افزوده شود و حتی رکورد آلودگی در سال جاری نیز شکسته شود.



میانگین تغییرات ساعتی غلظت آلاینده های 2.5PM و 10PM در ایستگاه های سنجش آلودگی شهر تهران طی تاریخ 21 الی 27 آذر ماه سال 1394 همراه با پارامترهای هواشناسی (سرعت باد، عمق میدان دید و رطوبت نسبی)
میانگین تغییرات ساعتی غلظت آلاینده های 2.5PM و 10PM در ایستگاه های سنجش آلودگی شهر تهران طی تاریخ 21 الی 27 آذر ماه سال 1394 همراه با پارامترهای هواشناسی (سرعت باد، عمق میدان دید و رطوبت نسبی)







با این حساب نه تنها می‌توان به چرایی واکنش سریع مسئولان به آلودگی هوا پی برد، بلکه می‌بایست انتظار داشت که در صورت افزایش شدید شاخص های آلودگی در روزهای آتی، نشست اضطراری مسئولان تکرار شده و نه تنها نسبت به تداوم تعطیلی مدارس و کاهش ساعات اداری کارمندان تصمیم گرفته شود، بلکه این تصمیمات شدت گرفته و بار دیگر شاهد اجرای طرح های قدیمی و نخ نمایی مانند «اجرای طرح تردد زوج و فرد خودرو از در منازل» نیز باشیم.

و چه تلخ است که می‌بینیم با سپری شدن این همه سال از ابتلای پایتخت (که کسری بزرگ از جمعیت کشورمان را در خود جای داده) به آلودگی هوا، هنوز هیچ طرحی جز تعطیل کردن مدارس -که پدران و مادران کارمند را به مشکلات متعدد مبتلا می‌کند-، یا گسترش طرح تردد زوج و فرد خودروها از در منازل -که رفت و آمدها را با اختلالات جدی مواجه کرده و کمبودهای سامانه حمل و نقل عمومی را به شدت یادآور می‌شود،- نداریم!

























این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن