تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 3 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من مأمورم كه صدقه (و زكات) را از ثروتمندانتان بگيرم و به فقرايتان بدهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812331472




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مهدی شکیبایی بازگشت آنکارا به شعار «جانم فدای غزه»


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مهدی شکیبایی
بازگشت آنکارا به شعار «جانم فدای غزه»
به یک معنا رئیس جمهور ترکیه روغن ریخته را نذر امامزاده کرده و غزه را وجه المصالحه آبروی ریخته اش در جهان اسلام می‌کند چون در شرایط کنونی پیش و بیش از انکه ترکیه توانایی پایان دادن به محاصره غزه را داشته باشد این غزه مقاوم است که می‌تواند چهره اش را ترمیم کند.

خبرگزاری فارس: بازگشت آنکارا به شعار «جانم فدای غزه»



گروه بین الملل خبرگزاری فارس؛ مهدی شکیبایی: آنکارا پس از شکست در عرصه سیاسی تونس، تحولات مصر، شکست در سوریه، تحمل تحریم اقتصادی از سوی روسیه و عقب نشینی از شمال عراق به تحولات فلسطین بازگشته است و در اولین اظهار نظر پس از غیبتی طولانی از تلاش ها برای پایان حصر غزه سخن می گوید. این اظهار نظر همزمان با خبری منتشر شد که حکایت از توافق محرمانه میان تل آویو و انکارا در سوئیس برای از سرگیری روابط  دوجانبه داشت. شبکه تلویزیونی روسیا الیوم در گزارشی نوشت که توافق کلی برای عادی سازی روابط میان اسراییل و ترکیه در نشستی که میان فریدون سیرینلی أوغلو معاون وزیرخارجه ترکیه با نماینده ویژه نخست وزیر و رئیس سازمان تروریستی موساد رژیم صهیونیستی در سوئیس صورت گرفته، انجام شده است.
نکته اینکه پس از درز این خبر، طرف ترکی بلافاصله بدون اینکه اصل ماجرا را تکذیب کند در اقدامی تبلیغاتی هرگونه عادی سازی روابط با اسراییل را منوط به پایان حصرغزه کرد که البته این شرط گذاری عقبه ای دارد.
در این خصوص ذکر نکته ای ضروری به نظر می رسد و‌ آن اینکه همواره در سطوح مختلف امنیتی، سیاسی و اقتصادی میان آنکارا و تل آویو روابط  وجود داشته است وگرنه دیداری در این سطح نمی تواند حکایت از یک دوره قطع کامل روابط در همه سطوح  داشته باشد. نکته دوم اینکه عدم تکذیب این خبر نشان از ولع ترکیه به عادی سازی روابط با اسراییل در شرایط کنونی دارد و اساسا این شرط گذاری آنکارا از حب فلسطینی ها نیست بلکه بیشتر به یک ژست تبلیغاتی شبیه است.
اما از چه زمانی گفته شد که باصطلاح روابط دیپلماتیک میان آنکارا و تل‌آویو به سطح پایینی تنزل یافته است. در سطح اعلامی گفته می شود که روابط ترکیه و اسراییل از 30 می 2010 م همزمان با حمله کماندوهای صهیونیستی به کشتی ترکیه ای آبی مرمره درآبهای مدیترانه به تیرگی گرایید. حمله ای که طی آن 9 تن از شهروندان ترکیه ای قتل عام شده و تعدادی زیادی به طرز تحقیر آمیزی بازداشت و روانه زندان‌های اسراییلی شدند. کشتی ماوی مرمره که برای کمک رسانی به شهروندان محاصره شده غزه از اروپا عازم سواحل این باریکه بود بدون هماهنگی با مقامات دولتی ترکیه به کاروان آزادی غزه پیوسته بود. همان زمان دولت آنکارا سوار بر موج همدردی جهانی با حمله کماندوهای صهیونیستی به ناوگان ازادی غزه سفیر خود را از تل اویو فراخواند و از سفیر اسراییل در آنکارا خواست خاک این کشور را ترک کند. همچنین رجب طیب اردوغان نخست وزیر وقت ترکیه  با علم به احساسات ضد صهیونیستی موجود در ترکیه هرگونه عادی سازی روابط با اسراییل را منوط به چهار شرط عذرخواهی تل اویو، اجازه انجام تحقیق مستقل،‌ پرداخت غرامت و پایان محاصره نوار غزه کرد. شروطی که جز بند یک هرگز عملی نشد و خود دولت آنکارا هم به خانواده قربانیان اجازه اقامه دعوا علیه اسراییل را در دادگاههای ترکیه نداد.
اما آیا واقعا این اتفاق آغاز تیرگی روابط آنکارا و تل آویو بود؟ بی شک خیر! چه اینکه اسراییل از سال 2002 یعنی از زمان به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه که متحد اصلی این رژیم یعنی حزب جمهوری خواه ترکیه را در انتخابات همین سال متحمل شکست کرده بود روابط خود با آنکارا را با هدف اعمال فشار و محاصره بر حزب پیروز و احتمالا وادارکردنش به همراهی با سیاست های تل آویو با تردید دنبال می کرد. بویژه از سال 2003 یعنی انتخاب رجب طیب اردوغان به عنوان نخست وزیر با شعار ایجاد روابط گرم با همسایگانش بویژه سوریه و ایران این روابط سیر نزولی یافت تا سال 2008 که درگیری لفظی میان اردوغان و شیمون پرز رئیس وقت رژیم صهیونیستی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس  در حمایت او از قتل عام کودکان غزه ای تقریبا پایه این روابط دیپلماتیک(تاکید می کنم دیپلماتیک) سست شد و با حادثه کشتی ماوی مرمره در 2010 به اوج خود رسید. در این مدت زمانی اسراییل به دلایلی مانع از انجام توافقنامه هایی حساس و فوق حساسی مانند فروش ماهواره جاسوسی اوفیک (افق) به آنکارا و یا مدرنیزه سازی جنگنده های ترکی شد(ترکیه به لحاظ فنی تکیه خاصی براسراییل دارد). همچنین گردشگران خود را از سفر به ترکیه منع کرد تا دولت نوپای اردوغان را از سود سرشار این بخش محروم نماید. همزمان البته اسراییل تلاش می کرد تا ترکیه را از خود دور نکند زیرا حزب عدالت و توسعه برای جبران خسارتها و هشدار به تل آویو که رضایت او رضایت آمریکا معنی می شد و در چارچوب تئوری راهبردی «نگاه به شرق» احمد داوود اوغلو به کشورهایی چون روسیه ، ایران،‌ سوریه و لبنان نزدیک می شد.
تیرگی روابط آنکارا و تل آویو دیری نپایید که با تحولات در سوریه در بخش امنیتی و هماهنگی های استخباراتی برای یکپارچه کردن مخالفان دولت سوریه از سر گرفته شد. این همکاری البته آغاز دوری ترکیه با سوریه ،‌ایران و روسیه ای بود که از نظام موجود در دمشق حمایت می کردند و توانسته بودند شکست سنگینی را بر استراتژی تعدیل شده آقای داوود اوغلو تحمیل کنند. آغازی که با ساقط کردن جنگنده سوخو 24 روسی در آسمان سوریه توسط ترکیه به پایان رسید و فصل جدید روابط اجباری حزب عدالت و توسعه ترکیه  با تل آویو را رقم زد.
اینک ترکیه پس از تجربیات تلخ در سیاست خارجی خود در عرصه میدانهایی چون تونس، مصر، سوریه، اکراد، عراق، یمن، ایران و روسیه بالاجبار در جستجوی شریک استراتژیک دیگر است. با چنین اجبار و نیازی آنکارا چگونه می تواند برای اسراییل شرط پایان محاصره غزه بگذارد. شرطی که نیک می داند توانایی تحقق ان را ندارد.اسراییل نیز بر شکست استراتژیک ترکیه در میدان مصر و تونس و اخیرا سوریه و تیرگی روابطش با روسیه آگاه است و بازگشت او را بازگشت حقارت‌آمیز تفسیر می کند. ملت آگاه و مقاوم غزه نیز دوستان واقعی و غیر واقعی خود را طی پنج سال گذشته نیک شناخته است و به خوبی میزان شعار و شعور(گفتار و عمل) حمایت از غزه اردوغان را تمییز می‌دهد. تمییزی که در اظهارات جدید محمود الزهار از رهبران حماس و وزیرخارجه سابق فلسطین در واکنش به عادی سازی این روابط معنا می یابد، آنجا که گفت: روابط میان ترکیه و اسرائیل از قبل وجود داشته و هیچ زمانی قطع نشده است.
به یک معنا اردوغان روغن ریخته را نذر امامزاده کرده و غزه را وجه المصالحه آبروی ریخته اش در جهان اسلام می کند چون در شرایط کنونی پیش و بیش از آنکه ترکیه توانایی پایان دادن به محاصره غزه را داشته باشد این غزه مقاوم است که می تواند برای ترکیه آبرو بخرد و چهره اش را ترمیم کند. آنکارا در حالی که از هیچ جایگاه برتر و نفوذی در مناسبات منطقه ای برخوردار نیست از اعمال شرط بر اسراییلی سخن می راند که تحت فشار متحدان اروپایی و آمریکایی خود نیز نرمشی در رفتارش ایجاد نکرد.
اسراییلی ها البته به جای پایان محاصره غزه، آغاز انتقال گاز غزه را به ترکیه وعده داده اند،‌ ترکیه ای که با تیرگی رابطه روسیه نقض شدیدی را در منابع انرژی خود در آستانه فصل سرما احساس می کند. انتهای پیام/

http://fna.ir/R3MLLB





94/09/28 - 11:58





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن