واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: «عمار» نماد شكستن فضاي بسته سينما
ششمين دوره جشنواره مردمي فيلم عمار دي ماه امسال همزمان در تهران و سراسر كشور برگزار ميشود...
نویسنده : سپيده آماده
ششمين دوره جشنواره مردمي فيلم عمار دي ماه امسال همزمان در تهران و سراسر كشور برگزار ميشود؛ جشنوارهاي كه با محور قرار دادن مسائل ارزشي و انقلابي موجي نو از فيلمسازي را در ميان فيلمسازان جوان ايجاد كرده است.
سال 89 اولين سالي بود كه جشنواره عمار حيات خود را در جامعه سينماي كشور كليد زد و در طول سالهاي گذشته پنج دوره از اين رويداد سينمايي برگزار شده است.
سعيد مستغاثي در گفتوگو با «جوان» در خصوص تولد عمار در سينمای ايران ميگويد: عمار نماد شكستن فضاي بسته سينمای ايران بوده است، فضايي كه تقريباً از ابتدا در انحصار گروهي به نام شبه روشنفكر با تفكرات عمدتاً سكولار قرار داشته است. اين گروه همواره در طول اين سالها چه قبل و چه بعد از انقلاب سينما را در انحصار خود داشت و مانند قلعه در بستهاي آن را از دسترس ديگر گروهها دور نگه ميداشت، جشنواره عمار فضايي ايجاد كرد تا گروهها و جوانان جديد با تفكرات مردمي بر اساس هويت ايراني واسلامي دروازههاي اين قلعه را بشكنند و به اين قلعه راه پيدا كردند و فضاي بسته و كهنه اين قلعه را به هم زدند.
وي ادامه ميدهد: در اين جريان گروهي از جوانان وارد شدند و گفتمان اسلامي و هويت ايراني و انقلاب اسلامي را كه سالها دور از سينما بود، به هنر هفتم تزريق كردند و نشان دادند كه سينما ميتواند نمايانگر اين مفاهيم هم باشد، جشنواره عمار فضايي را براي ورود گروهي باز كرده است تا اين افراد بيايند سينما را باز توليد كنند، هر چند كه ما تلاش سينماگران متعهد را در طول سالهاي اخير ارج ميگذاريم اما به صورت جريان نبوده است و جريان اصلي سينما همواره در اختيار همان گروه روشنفكر بوده و هست. مستغاثي درخصوص ارتقاي جايگاه اين جشنواره در سينمای ايران ميگويد: اين جشنواره بايد ميدان گسترده تري را مقابل خود بگشايد، به اين معنا كه اين سينماي جديد بايد متكي بر پژوهش و تحقيق خصوصا بر اساس منابع و بزنگاههاي تاريخي ما باشد. براي حصول اين هدف مديران بايد اين جشنواره را به انديشكدهها و مراكز تحقيق آكادميك حوزههاي علميه، به خصوص حوزه علميه قم نزديك كنند، مسئلهاي كه در تمام دنيا وجود دارد و به اين وسيله زير ساختها و بنيان سينما براساس تفكر و محتواي قدرتمند و انديشمند بنا گذاشته شود.
ضعف سينما، بلاي جان آثار عمار
جبار آذين ديگر منتقد رسانه هم در گفتوگو با «جوان» در خصوص جشنواره عمار ميگويد: جشنواره فيلم عمار به عنوان يك حركت ارزشي خودجوش، توانست در نخستين دورههاي برگزاري خود، نظرهاي مخاطبان مختلف از ميان اهالي هنر و مردم سينما دوست را به خود جلب كند. وي ميافزايد: حضور چنين جشنوارهاي كه اهداف و آرمانهاي انقلابي، اسلامي و انساني را مد نظر دارد و ميخواهد در عرصه سينماي ايران تحولات محتوايي و ساختاري ايجاد كند، حضوري تعيين كننده، مثبت و سازنده ميتواند باشد، به شرط آنكه برگزار كنندگان آن سياستهاي عمار را در چارچوب اصول اجتماعي و شاخصهاي هنري و فرهنگي تبيين و با استفاده از خبرگان و متخصصان و همچنين رسانههاي تبليغي براي خود در ميان مردم جايگاه شايستهاي باز كنند.
آذين تأكيد ميكند: با عنوان كردن اينكه عمار يك جشنواره مردمي است و نمايش فيلم در جاي جاي جامعه نميتواند يك جشنواره را به مردمي بودن وصل كند، اين اقدام سترگ نيازمند زمان، بودجه، همفكري، همراهي و به عبارت درست تر، عزم ملي است. عمار اگر ميخواهد همان گونه كه مطلوب اوست تأثيرگذار و تحول آفرين باشد، بايد همزمان با ايجاد تغييرات ساختاري و استحكام در جشنواره خود به ياري اجرايي فيلمسازان جوان و محتوا انديش بشتابد، براي آنكه جشنواره عمار نه تنها در سينما كه در منطقه افقي روشن را مقابل نگاه علاقه مندان ايجاد كند بايد علاوه بر نگرش معنايي و محتوايي به مسائل هنري و فني و تكنيكي هم توجه كند و مهمتر آنكه درهاي خود را به روي طيفهاي خاص نبندد.
فرم هم در كنار محتوا بايد مورد توجه داوران عمار باشد
وي تصريح ميكند: عمار براي مردمي شدن به همه مردم و گروههاي مختلف فيلمسازي نياز دارد. درست است كه تا كنون اين جشنواره نوپا و اميدآفرين توانسته بخشي از فيلمسازان جوان را به سوي محتوا گرايي در سينما رهنمون باشد، اما تداوم اين حركت و مسير، مهمتر از آغاز آن است كه گردانندگان عمار بايد روي اين مهم سرمايهگذاري كنند. اين كارشناس رسانه خاطر نشان ميكند: نكته قابل ذكر اينكه عمار بايد در گزينش فيلمهاي خود اصول و قواعد هنري و معنايي را توامان به كار گيرد و به صرف داشتن مضمون خوب هر فيلمي را در جشنواره شركت نداده و به نمايش در نياورد چراكه آثار ضعيف سينمايي، به موقعيت و حركت آن ضربه خواهد زد و موضوع ديگر آنكه متوليان و مديران سينما براي رشد و ارتقاي عمار بايد توان ويژه مالي و معنوي خود را خرج كنند. استمرار عمار يعني استمرار معنا گرايي و هويت بخشي به سينماي ملي ايران.
آذين در نهايت ميگويد: اينكه عمار به تنهايي نميتواند در عرصه فرهنگ و هنر و سينما تعيين كننده اصلي باشد اين جشنواره نياز به همگامي مقدادها و ياسرها دارد تا بتواند علاوه بر ماندگاري سمت و سوي فرهنگ و هنر جامعه تعالي بخشد. در نهايت از اظهارات اين كارشناسان رسانه اين گونه ميتوان نتيجه گرفت كه جشنواره عمار اگر به سمت افزايش كيفي آثار برود بيش از پيش ميتواند در فضاي سينماي كشور ما تأثيرگذار باشد.
منبع : روزنامه جوان
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]