تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):چه آسان است مرگى كه در راه رسيدن به عزّت و احياى حق باشد، مرگ عزتمندانه جز زندگى جاو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820914758




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سفسطه‌گري مدبرانه در هوای تهران!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سفسطه‌گري مدبرانه در هوای تهران!
روز سه‌شنبه گذشته برخي رسانه‌ها به‌جاي پرداختن واقع‌بينانه به روابط علت و معلوليِ ‌آلودگي هواي تهران و كلانشهرها، كه اين روزها ابعاد ديگر و غلظت فزون‌تري يافته، مطلب عجيبي را نشر و باز‌نشر كرده بودند.
نویسنده : علي خدايي بيجاري 
روز سه‌شنبه گذشته برخي رسانه‌ها به‌جاي پرداختن واقع‌بينانه به روابط علت و معلوليِ ‌آلودگي هواي تهران و كلانشهرها، كه اين روزها ابعاد ديگر و غلظت فزون‌تري يافته، مطلب عجيبي را نشر و باز‌نشر كرده بودند. در اين تيتر و محتواي  مطلب (كه مزين به اظهارات و افاضات كارشناسانه مهندس محمد رستگاري، معاون نظارت و پايش محيط زيست تهران بود) سؤال عجيبي عنوان شده بود، با اين عنوان كه «هواي تهران، چرا آنقدر مشكوك است؟»
رسانه ياد شده در ادامه به شيوه‌اي كاملاً دراماتيك نوشته بود كه «تهران نفس كم آورده، مهي خاكستري دور گردن شهر چنبره زده است و هر لحظه آن را بيشتر مي‌فشارد. هوا در شرايط ناسالم است. پايتخت‌نشين‌ها البته به نفس كشيدن در دود عادت كرده‌اند اما جنس آلودگي هواي چند روز اخير تهران به گواه معاون نظارت و پايش محيط زيست تهران با خيلي از روزهاي آلوده گذشته متفاوت است؛ پديده‌اي كه مي‌شود اسمش را گذاشت بدشانسي خاص پايتخت‌نشين‌ها».
در اين اثنا كه يحتمل علائم ترس بر جسم و جان خواننده مستولي شده، ناگاه مهندس رستگاري، وارد صحنه مي‌شود و مي‌فرمايدكه معمولاً آلودگي هوا يا به علت وارونگي هواي صبح است يا جبهه هواي سرد ناگهان به شهر مي‌آيد و باعث آلودگي مي‌شود اما امروز و چند روز گذشته تهران هر دو وارونگي هوا را همزمان تجربه كرده است و به همين علت ميزان آلودگي زياد و طولاني شده است. نكته ديگري كه درباره آلودگي اخير هواي تهران ترسناك به نظر مي‌رسد مه غليظ و خاكستري است كه چهره شهر را ترسناك كرده است، در حالي كه در برخي روزها با وجود هشدارها درباره آلودگي هوا يا ناسالم بودن آن، چنين مهي ديده نمي‌شود.
اما واقع امر اين است كه چنين اظهار‌نظري را مي‌توان سفسطه‌گري‌اي دانست، با برداشتي آزاد از قصه ژانر و سينماي وحشت! ما‌به‌ازاي آن در قصه‌هاي سينما هنگامي است كه قهرمان يا يكي از كاراكترهاي قصه در درون كلبه‌اي خارج از شهر و در شبي هول‌انگيز كه «مهي خاكستري دور گردن شهر چنبره زده است»، با يكي از دوستان قابل اعتماد خود مشغول رتق و فتق امور، يا تفريح و مجالسه و مغازله است. در يك آن كه قهرمان فلك‌زده سر بر مي‌گرداند، دوست خود را به هيئت ترسناك يك خون‌آشام يا يك زامبي مي‌بيند. تمام اينها در حالي است كه مجموعه عوامل فيلم تنها اهدافي واحد را پي مي‌گيرند و آن سرگرمي مخاطب است. حال جناب رستگاري نيز به احتمال قوي سرگرمي شهروندان تهراني را مد نظر داشته است تا افكار آنان به سمت و سويي نرود و اين سؤال به اذهان خطور نكند كه مثلاً فلان سازمان و دستگاه مانند محيط زيست در كجاي قصه آلودگي هوا قرار دارد؟ وي در داستاني خيالي و البته بدون هيچ منبع و سند متقاعده‌كننده‌اي، قصور سازمان متبوع خود را در جريان آلودگي هوا به گردن عوامل ماورايي و شايد دست‌هاي پنهاني مي‌اندازد كه رخدادي عجيب مانند غلظت آلاينده‌ها را به آسمان پايتخت‌نشينان حواله كرده‌اند. در حالي كه غلظت وافر آلاينده‌ها در معادله‌اي روشن با اهمال‌كاري و تعلل مسئولان اين حوزه خدمت، رابطه‌اي تنگاتنگ دارد.
با اين حال موضع‌گيري نهايي يك مسئول در رابطه با يك معضل مشخص و مسبوق به سابقه مانند «آلودگي هوا» كه منجر به رسانه‌اي شدن آن موضع‌گيري مي‌شود، با «شايد» و «اگر» و «احتمالاً»، ممكن نيست و هر‌گونه ترديد و تشكيك در خصوص چگونگي شكل‌گيري چنين رخدادي مصداق بيت‌المثل: «پسته بي‌مغز چون لب وا كند رسوا شود» خواهد بود، چراكه مسئولي كه نتيجه خوب يا بد بودن عملكردش به سلامت قشر حداكثري جامعه( از جمله كودكان، زنان باردار، قشر سالمند، بيماران و. . . ) گره مي‌خورد، اين كيفيت با سعادت جامعه رابطه‌اي تنگاتنگ برقرار خواهد كرد، به گونه‌اي كه اقدام كارآمد هر مدير يا مسئول، ارتقاي سطح كمي و كيفي سلامت و نشاط اجتماعي را در بر خواهد داشت و عكس آن هم مردم جامعه را به بيماري و رخوت و خمودگي خواهد كشاند.
ضمن آنكه بايد به اين مسئله جدي انديشيد كه درچند سال گذشته به ويژه در يك سال اخير اعضاي كميته كاهش آلودگي هوا و در رأس آنها سازمان محيط زيست هيچ عملكرد قابل دفاعي در راستاي كاهش بحران آلودگي هوا انجام نداده‌اند. پس كاملاً طبيعي است كه تلنبار شدن حجم انبوهي از گازهاي سمي و آلاينده‌هاي حاصل از احتراق موتور خودروها و دودكش كارخانجات و اماكن صنعتي چنين روز سياهي را براي پايتخت رقم بزند. لذا بايد پذيرفت كه اوضاع و احوال هوا در چند روز گذشته، نتيجه منطقي مديريت ناكارآمد و اهمال و تعلل سازمان‌هاي موظف به رفع آلودگي هوا است و اگر مسئولان چنين تحليلي را نمي‌پذيرند، بايد با تكيه بر دانش تخصصي و منحصر به فرد خود كه علي‌القاعده بايد پشتوانه تصدي چنين پست‌هاي حساسي باشد، رخداد سياهي آسمان پايتخت را تجزيه و تحليل كرده و هر چه زودتر مردم را از تهديدهايي كه زندگي آنان را به مخاطره انداخته است، با‌خبر كنند.


منبع : روزنامه جوان















تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن